XTI TriFan 600: Un avion comod ca un elicopter, la viteza unui jet

Scris de Luxury
Publicat la data de: 31-10-2019

în: Aviație

Dacă vă place decolarea pe verticală a unui elicopter, dar preferați viteza și altitudinea atinse de anumite avioane cu propulsie, atunci ar fi bine să vă înscrieți pe lista de așteptare pentru această aeronavă. Iar dacă totul decurge conform planului, puteți fi unul dintre fericiții posesori, până în 2023.

Aeronava cu șase locuri, TriFan 600, este fabricată de producătorul XTI Aircraft din Denver, Statele Unite ale Americii, și promite să reducă în mod „dramatic” timpii de călătorie dintre marile orașe, dar să și asigure un transport extrem de sigur și de modern.

Un calcul simplu ne arată că TriFan economisește cel puțin o oră la un drum de trei ore cu avionul de tip jet plus transferul cu mașina, în cazul legăturii între aeroporturile destinate avioanelor de business și, să zicem, cartierele de afaceri din New York sau Chicago. „TriFan 600 vă oferă discreție totală și elimină nevoia unui aeroport”, declară cu mândrie Robert LaBelle, CEO-ul XTI Aircraft.

Posibilități și oportunități noi

Această aeronavă poate reconfigura tabloul călătoriilor aeriene în zone în care aeroporturile sunt destul de puține. Până la momentul redactării acestui articol, compania a primit nu mai puțin de 60 de comenzi, care totalizează o sumă de 400 de milioane de dolari. Majoritatea comenzilor au venit din regiuni ale lumii, cum ar fi Asia și Orientul Mijlociu, pe care Civil Aviation Organization le listează ca având un număr de aeroporturi considerabil mai mic, față de Statele Unite, de exemplu.

În plus, nu doar viitorii clienți văd acest potențial: compania a reușit să atragă capital de la mai mult de 500 de investitori, prin metoda „crowdfunding”, cumpărare de acțiuni sau investiție directă. Cei de la XTI nu au făcut însă publice fondurile strânse.

Performanțe deosebite

TriFan 600 atinge o viteză maximă de 300 de noduri și o altitudine maximă de 8.840 de metri. Cu aterizare și decolare verticale, asemeni unui elicopter, avionul poate zbura cu un singur plin de combustibil pe o distanță de 670 de mile marine. Cifra se poate ridica la 1.000 de mile nautice dacă apelați la o decolare „în forță” de pe o pistă scurtă.

Se știe că zgomotul unui elicopter poate fi extrem de deranjant în zonele citadine, însă TriFan promite să fie mult mai silențios decât orice elicopter. Aparatul poate decola numai cu ajutorul energiei electrice. Chiar și când motoarele turbo sunt activate, poziția elicelor garantează un zgomot mult mai redus decât în cazul unui elicopter. Avionul TriFan 600 este proiectat în așa fel încât să beneficieze de dotările specifice unui elicopter. Amprenta sa la sol – 11,6 metri lățime și 11,9 metri lungime – este comparabilă sau chiar mai mică decât cea a elicopterelor de clasă medie, cu cabină, utilizate în prezent.

Singura aeronavă care ar putea să rivalizeze cu performanțele lui TriFan 600 este Leonardo AW609, aflată încă în teste. Cu toate acestea, metoda clasică de propulsie face ca aparatul AW609 să consume de trei ori mai mult combustibil decât TriFan, pentru un zbor similar, și să fie extrem de zgomotos. În plus, în vreme ce prețul pentru modelul Leonardo va atinge probabil suma de 20 de milioane de dolari, impresionantul TriFan 600 nu costă „decât” 6,5 milioane de dolari.