Interacțiunea umană este noul lux

Scris de Ozana Mazilu
Publicat la data de: 16-12-2019

în: Lifestyle

De multă vreme, tehnologia reprezintă elementul diferențiator în numeroase aspecte ale vieții, printre care și serviciile, respectiv produsele. Produsul sau serviciul care este mai avansat din punct de vedere digital este cel care are șanse mai mari de succes. Acest lucru a făcut concurența grea pentru jucătorii mici, fiindcă, dacă nu aveți resurse, cum puteți fi mai avansat din punct de vedere tehnologic decât concurența dumneavoastră?

Această perspectivă se schimbă, însă, pentru clienți și utilizatori. În calitate de client, vezi numeroase produse și servicii automatizate, robotizate sau bazate pe inteligență artificială. Spre exemplu, dacă ai o întrebare, trebuie s-o tastezi, iar apoi îți sunt sugerate trei variante de răspuns posibile. Când suni la o companie, apelul îți este redirecționat de către un „robot” cu care „comunici” apăsând o tastă. Poți rezerva orice printr-o aplicație sau printr-un webshop, crearea acestora nefiind dificilă nici chiar pentru o companie mică. Astfel, ne aflăm în fața unei situații în care companiile mici și mari au acces la aproape aceleași tehnologii. Așadar, cum se poate diferenția o companie pe piață?

Potrivit unui studiu, primul motiv pentru care oamenilor nu le place să contacteze o firmă este imposibilitatea de a vorbi imediat cu o persoană reală. Astfel, elementul diferențiator, un nou „lux” pe care un client și l-ar putea permite, ar fi acela al contactului direct cu o persoană, fără a mai fi nevoie să treacă mai întâi prin procesele automatizate. Astăzi, multe companii mici sunt apreciate nu datorită tehnologiei pe care au încorporat-o în sistemul lor, ci pentru latura umană.

TOKYO, JAPAN – JULY 16: People use their smartphones on July 16, 2014 in Tokyo, Japan. Only 53.5% of Japanese owned smartphones in March, according to a white paper released by the Ministry of Communications on July 15, 2014. The survey of a thousand participants each from Japan, the U.S., Britain, France, South Korea and Singapore, demonstrated that Japan had the fewest rate of the six; Singapore had the highest at 93.1%, followed by South Korea at 88.7%, UK at 80%, and France at 71.6%, and U.S. at 69.6% in the U.S. On the other hand, Japan had the highest percentage of regular mobile phone owners with 28.7%. (Photo by Atsushi Tomura/Getty Images)

Când totul este automatizat, oamenii reprezintă factorul care face diferența. Gartner, compania americană de consultanță și cercetare în IT, estimează că, până în 2020, chat-urile vor alimenta 85% din toate interacțiunile cu serviciul de clienți. Când ne uităm la statisticile pe care le prezice Gartner, se pare că majoritatea interacțiunilor pe care le vom avea în viitor nu vor fi cu oameni, ci cu sisteme automate.

Mai mult, nu doar companiile sunt cele în care tehnologia a preluat partea umană. Fiecare dintre noi tinde să-și rezolve toate chestiunile, de la plata facturilor până la rezervarea unei vacanțe, prin intermediul aplicațiilor, care sunt, ce-i drept, o alternativă facilă. Mai mult decât atât, suntem „pierduți” în lumea virtuală, uitând de lucrurile ce ne înconjoară. Chiar CEO-ul Apple, Tim Cook, fondatorul Microsoft, Bill Gates, și vicepreședintele Google pe zona de Product Management, Sameer Samat, vor să ne punem telefonul deoparte. Toți trei, după ce ani de zile au dezvoltat produse concepute pentru a ne ține „lipiți” de telefon, ne îndeamnă să le lăsăm. „Aplicațiile sunt create pentru a fi distractive și captivante. Sunt concepute pentru a te face să parcurgi informații și imagini interminabile care să te distragă de la alte lucruri, cum ar fi mediul înconjurător, oameni și chiar planurile și obiectivele tale”, spune d-na Chong, profesoară.

Unele studii arată chiar că depresia este direct corelată cu gadget-urile și cu tehnologia, mai ales în cazul adolescenților, deoarece îi izolează pe aceștia în dormitoarele lor, devenind asociali și incapabili să-și dezvolte abilitățile de interacțiune umană. Ironic sau nu, Bill Gates a refuzat să le dea acces copiilor săi la telefoanele mobile până la vârsta adolescenței. Cook, care nu are copii, i-a interzis nepotului său adolescent să intre pe rețelele de socializare. Predecesorul său, Steve Jobs, a interzis telefoanele la cină, insistând ca copiii săi să discute despre cărți, cultură și istorie.

Din ce în ce mai mulți oameni, însă, indiferent de naționalitate, vârstă sau statut social, încep să-și limiteze timpul în social media și își fac mai mult timp pentru activități sociale. Aristotel definea ființa umană ca „animal social”, sentimentul de apartenență al individului la un grup social, încă din primii ani de viață, fiind baza dezvoltării generale sănătoase și a construirii unui drum în viață. De aceea, este foarte important ca în era tehnologiei să ne găsim acest „lux”, timpul liber, pe care să nu ni-l petrecem într-o lume virtuală, ci prin satisfacerea nevoilor și plăcerilor noastre, înconjurați de oamenii dragi și de persoane de la care avem ce învăța. O persoană care este conectată cu ceilalți prin intermediul unor relații autentice este mai sănătoasă și mai fericită, aceste două noțiuni devenind, într-o epocă a consumerismului, a opulenței și a tehnologizării, luxul suprem.

Pur și simplu, creierul uman s-a dezvoltat, de-a lungul timpului, astfel încât să aibă nevoie de interacțiune umană față în față. Social media încearcă să ne ofere scurtături, prin intermediul aprecierilor de tip „like” sau „heart react”, care induc plăceri superficiale și confirmare de sine. Smartphone-urile oferă scurtături similar, prin intermediul mesajelor text sau fotografie, ceea ce ne face să credem că ne-am angajat într-o interacțiune umană de calitate. Însă acești factori sunt niște înlocuitori superficiali. A auzi vocea unui om, a citi expresiile și mimica unei persoane și a fi conștient de emoțiile pe care le transmite sunt activități ce stimulează creierul, acesta secretând hormoni ai fericirii. Probabil acesta ar fi noul lux – fericirea nemijlocită de tehnologie.

The Grand Avenue - The home of Exclusive Brands