Cirrus SR22T: Pus la încercare de echipa LUXURY

Scris de Iulian Machi
Publicat la data de: 16-10-2017

în: Aviație

Siguranță, viteză, confort. Acestea sunt, pe scurt, atributele ce caracterizează zborul cu un avion privat cu cinci locuri care poartă numele celui mai popular model din această gamă, Cirrus SR22T.

Știți că ne plac mult aeronavele – doar scriem de zece ani neîntrerupt despre cele mai impresionante inovații din domeniu, iar când s-a ivit ocazia unui zbor demonstrativ cu aeronava cu cinci locuri Cirrus, nu am stat pe gânduri. Mergem! Unde? La Oradea, locul în care s-a născut trustul media din care face parte și LUXURY și, practic, unul dintre cele mai vestice orașe ale țării, dar și unul dintre orașele cele mai frumoase ale României.

Am zburat cu aeronava Cirrus SR22T, modelul cu două turbine ce pune la lucru 315 cai-putere și are un preț de 631.900 dolari. Toate aeronavele Cirrus SR20, SR22 și SR22T sunt echipate cu parașută balistică, centuri cu airbag, Cirrus Perspective Plus by Garmin, tehnologie Bluetooth, transponder ADS-B, pilot automat și tapițerie din piele. Modelul cel mai mic, SR20, costă 389.900 de dolari și dispune de un motor cu 215 cai-putere. Varianta SR22T cu care noi am efectuat un zbor demonstrativ a beneficiat, în plus față de varianta standard, de instalație de oxigen, aer condiționat, sistem de degivrare și sistem de încălzire a motorului și uleiului.

Compania Cirrus Aircraft a fost fondată în anul 1984 de către frații Alan și Dale Klapmeier sub numele de Cirrus Design, având ca scop revoluționarea pieței aviatice prin siguranță și performanță. În 1995 a fost proiectat primul avion, SR20, înlocuit în 2001 cu modelul Cirrus SR22, un avion monomotor cu patru locuri. SR22 este cel mai popular printre cumpărătorii de aeronave de acest tip, fiind de 12 ani cel mai bine vândut avion din lume în categoria sa. Același SR22 a fost declarat cel mai sofisticat avion cu un singur motor cu piston, un model conceput pentru a reduce volumul de lucru al pilotului, sporind confortul și încrederea printr-o serie de elemente de siguranță suplimentare.

Când Cirrus a planificat cerințele inițiale de proiectare pentru SR20, un model mai vechi care stă la baza lui SR22T, siguranța a fost tot timpul pe primul loc, fiind primul și singurul producător autorizat de FAA (Autoritatea Aeronautică Federală din SUA) să echipeze avioanele cu parașută balistică CAPS – Cirrus Airframe Parachute System. În aviație, putem spune că nu există o măsură de siguranță perfectă, dar conform producătorului, există tehnologie care poate fi implementată pentru a face aviația mai sigură decât a fost în istorie. Siguranța, confortul, ușurința în utilizare și performanțele compun filozofia de design de la Cirrus, dar chiar și cu sisteme de avionică avansate, autopilot, structură compozită rezistentă la accidente, informații despre vreme direct în cabină și multe alte caracteristici de siguranță proiectate la bordul avionului, totuși pilotul este cel care trebuie să gestioneze aceste sisteme și să ia deciziile care au impact în timp real. 

Acest tip de aeronavă ar fi ideal de condus de către proprietar, iar Cirrus încurajează acest lucru, costul unui curs pentru a putea pilota acest tip de avion fiind de circa 8.000 de euro. Compania poate însă facilita procesul de obținere a permisului de pilot privat și oferă acest curs inclus în prețul unui avion nou. Aviația pare un domeniu complicat privită din perspectiva clientului de linie clasică, dar aviația privată este cu mult mai simplă și poate veni în întâmpinarea clienților cu un program încărcat și care doresc o eficientizare cât mai bună a timpului.

Cirrus SR22T are o greutate maximă la decolare de aproximativ 1.630 de kilograme, iar sarcina maximă este de 603 kilograme, incluzând combustibilul, pasagerii și bagajele. Autonomia aeronavei este de 1.600 kilometri, ceea ce permite un zbor mai lung și chiar și traversarea Oceanului Atlantic, cu opriri scurte pentru alimentare.

Un alt aspect neștiut de multă lume se referă la taxele de aeroport. De exemplu, aeroportul București Băneasa are un tarif de aterizare de 3 euro pentru aeronavele sub 2.499 de kilograme, la care se mai adaugă tariful de iluminare de 2,5 euro (dacă este cazul), tariful de staționare (0,15 euro/tonă/oră), serviciile pentru pasageri (15 euro/pasager) și tariful de securitate de 7 euro/pasager.

Zborul demonstrativ a ținut să ne arate ușurința cu care poți efectua un zbor dacă ești proprietarul unei aeronave private, cu precădere al uneia Cirrus. Planul de zbor se încarcă la aeroport, de pe telefon sau laptop, cu numai 30 de minute înainte de decolare, iar după ce se trece de zona de securitate (un control mai sumar decât în cazul zborurilor de linie), după un check list amănunțit efectuat de pilot asupra avionului, pentru a se încredința că toate elementele sunt sigure, și după ce se primește aprobarea de la turnul de control, te poți avânta pe pista de decolare, la aproximativ 15 minute de la intrarea pe ușa aeroportului.

După un zbor plănuit inițial VFR (zbor la vedere; în engleză, Visual Flight Rules), condițiile meteo s-au schimbat și a trebuit să anunțăm că vom trece la un nou nivel, trecând astfel în modul instrumental de zbor IFR (în engleză, Instrument Flight Rules), un set de reguli după care se pilotează un avion în condiții meteorologice de zbor instrumental. Schimbarea planului de zbor a fost realizată de pilot prin utilizarea instrumentelor bazate pe semnale radio, pilotul având nevoie de aprobare pentru un astfel de zbor.

Cirrus SR22T dispune de cinci locuri, designul de interior impresionând prin materialele alese și prin pielea de cea mai bună calitate, care sporește confortul. Pasagerii din spate au suficient spațiu pentru picioare, în timp ce cabina pentru bagaje este îndeajuns de încăpătoare pentru o familie care plănuiește să plece într-o vacanță de 7-12 zile. În plus, dacă aeronava nu este plină cu pasageri, bancheta din spate este rabatabilă, fiind realizată în sistem 60/40, iar astfel un loc poate rămâne fix.

Zborul București-Oradea s-a realizat la o altitudine de aproximativ 3.100 de metri – SR22T putând zbura la o altitudine maximă de 7.600 metri –, iar urcarea se efectuează cu 300-400 de metri pe minut. Am ajuns în punctul de destinație după o oră și jumătate, cu o viteză de croazieră de circa 315 km/h, avionul având o viteză maximă de 395 km/h.

În timp ce pilotul trecea din modul VFR în IFR și stăteam pe locul copilotului, ascultând melodiile ce își urmau cursul de pe telefon cu ajutorul tehnologiei Bluetooth și al unei perechi de căști Bose cu anularea zgomotului de fundal, am realizat cât de rapid, de sigur și de confortabil este acest model SR22T, dar și că, din păcate, oamenii nu sunt suficient de bine informați cu privire la ceea ce înseamnă aviația privată sau zborul cu un avion de mici dimensiuni.

Un model SR22T în echiparea full GTS costă aproximativ 850.000 de dolari și include toate opțiunile: cameră cu infraroșu, Cirrus Global Connect (meteo, telefon prin satelit, mesaje text, detector de fulgere), precum și posibilitatea de a personaliza aeronava la interior sau exterior după cum dorește clientul.

Pentru mai multe detalii legate de aeronavele Cirrus, vă recomandăm să luați legătura cu reprezentantul Cirrus Aviation România, Răzvan Pandele, la sales@cirrusaviation.ro sau la numărul de telefon +40 735 224 903.

Cirrus Aircraft

Galerie Foto