Concept futurist al KLM: Avion de pasageri cu design în formă de V

Scris de Ovidiu Posirca
Publicat la data de: 31-07-2019

în: Aviație

Operatorul aerian olandez KLM a prezentat conceptul futurist al unui avion de linie cu aripile în formă de V, cu scopul declarat de a face industria aviatică mai sustenabilă. KLM va finanța Universitatea de Tehnologie Delft (TU Delft) din Olanda în activitatea de cercetare și dezvoltare a noului avion.

Aripile avionului ar urma să găzduiască spațiile pentru pasageri, dar și zona de depozitare a bagajelor și rezervoarele de combustibil. Cu designul său inovator, aeronava ar urma să consume cu 20% mai puțin combustibil în comparație cu modelul Airbus A350 – unul dintre cele mai avansate modele aflate deja în operare.

Noul concept denumit Flying-V prevede realizarea unei aeronave cu o lungime de 55 de metri și o anvergură a aripilor de 65 de metri. Avionul va fi mai aerodinamic și ar urma să aibă și o greutate mai mică, aducând economii semnificative în ceea ce privește consumul de combustibil. Mai mult, noul avion va putea să utilizeze fără probleme actuala infrastructură existentă la nivelul aeroporturilor și va încăpea cu ușurință în hangarele dezvoltate pentru modelul A350.

În configurația standard, Flying-V va avea o capacitate de 314 pasageri și spațiu cargo de 160 de metri cubi, valori similare cu cele ale avionului A350 din prezent. „Suntem extrem de încântați să putem colabora cu partenerul nostru de încredere, KLM, în misiunea noastră de a face aviația mai durabilă”, a declarat Henri Werij, decanul Facultății de Inginerie Aerospațială din cadrul TU Delft. „Proiectele de aeronave inovatoare, cu un grad ridicat de eficiență energetică, cum ar fi Flying-V, sunt importante în acest sens, la fel ca noile forme de propulsie”, a continuat el. „Scopul nostru final este acela de a obține un zbor cu emisii zero. Cooperarea noastră cu KLM oferă o oportunitate extraordinară de a aduce schimbări reale.”

Industria aviației generează aproximativ 2,5% din emisiile totale de dioxid de carbon la nivel global, iar această valoare ar urma să crească rapid pe măsură ce numărul de pasageri continuă să se mărească.  În acest context, olandezii au lansat o inițiativă prin care vor să reducă impactul sectorului de aviație din țara lor asupra mediului în următorul deceniu.

Modelul Flying-V va fi echipat cu cele mai eficiente motoare de tip turbofan existente pe piață în acest moment. Avionul va fi o structură adaptabilă ce va permite integrarea de noi motoare pe măsură ce tehnologia evoluează. Nu ar fi exclus chiar ca motoare electrice să propulseze aeronava în viitor.

Noul avion va aduce inclusiv o oportunitate de îmbunătățire a experienței pasagerilor la bord. Designul interior al tuturor elementelor, precum scaunele sau băile, va avea ca prioritate obținerea unui maxim de eficiență prin intermediul formei inovative.

„Noua formă a aeronavei ne oferă oportunități interesante de a proiecta interiorul, făcând zborul mai confortabil pentru pasageri”, a declarat Peter Vink, profesor de ergonomie aplicată și proiectare la Facultatea de Inginerie Design Industrial, citat de Dezeen.com. „De exemplu, ca parte a cercetării pentru Flying-V, căutăm noi opțiuni în ceea ce privește perioadele de odihnă și mesele servite la bord”, a adăugat acesta.

O primă versiune a modelului aflat în faza de cercetare ar urma să fie lansată în toamna acestui an. Aeronava urmează să fie testată în zbor la viteze reduse pentru ca cercetătorii să stabilească gradul său de stabilitate. O variantă comercială a noului avion ar putea deveni operațională după anul 2040.

Viitorul industriei aviatice va sta sub semnul mobilității electrice, fiind o tranziție care se petrece deja în sectorul auto. Un startup german a prezentat recent prototipul unui taxi aerian electric, cu cinci locuri. Acest model ar urma să fie operațional în câteva orașe din jurul lumii în următorii șase ani. Și gigantul american Uber, pionier al segmentului de ridesharing, intenționează să creeze o rețea de aviație urbană până în 2023. Compania vrea să implementeze în transportul aerian același concept existent la nivelul șoselelor.