Stéphanie Bakouche: „Un parfum bun trebuie să creeze emoție”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 14-09-2023

în: Beauty

Stéphanie Bakouche

Cu o veritabilă pasiune pentru arome, Stéphanie Bakouche și-a urmat visul din copilărie, acela de a deveni parfumier. Dragostea aprigă, forța și fascinația pentru industria parfumeriei îi oferă o abordare eclectică în munca ei, permițându-i să profite la maximum de toate colaborările pline de satisfacții pe care le-a avut de-a lungul carierei. După ce a creat parfumuri pentru diferite branduri de nișă, precum Maison Crivelli, Stéphanie concepe esențe și pentru brandul românesc Miraj. Despre magia creării parfumurilor, despre provocările întâlnite în această industrie, dar și despre colaborarea cu un brand autohton ne-a povestit chiar ea, într-un interviu plin de aromă.

Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru parfumuri? Povestește-ne puțin despre tine.
Întotdeauna am avut o pasiune pentru arome, mai mult decât alte persoane. Îmi amintesc că la vârsta de 5 ani am spus că, atunci când voi fi mare, vreau să devin parfumier. Cu toate acestea, atunci când ești tânăr nu te gândești la o asemenea meserie, însă am avut șansa să descopăr o parfumerie în Versailles suficient de devreme pentru a putea urma studiile potrivite, astfel încât să pot participa la un concurs organizat de ei. Și de atunci, restul e istorie.

De-a lungul carierei tale ai lucrat cu multe case de parfumuri, iar acum ai creat o nouă colecție pentru brandul românesc Miraj. Spune-ne mai multe despre această colaborare. Cum a început totul?
Florin Găină, fondatorul brand boutique-ului Miraj, a fost cel care m-a contactat. Încă de la început am simțit că face lucrurile cu tact, că nu se grăbește cu nimic și că își ia timp pentru a crea o nouă marcă de parfumuri, iar acest lucru m-a încântat. După aceea mi-a conferit încredere în crearea parfumului, iar acum pot spune că avem o colaborare foarte frumoasă. Nu există foarte multe branduri de nișă românești și este o onoare să am ocazia să lucrez la o relansare ca aceasta.

De curând au fost lansate două noi parfumuri, Miraj Riviera și Miraj Fujer. Cum le-ai descrie?
Parfumurile Miraj au fost create astfel încât să putem păstra dimensiunea istorică a brandului, dar să le oferim și o notă modernă. Riviera este un parfum luminos și efervescent pe bază de trandafir, care evocă soarele de pe Riviera Franceză, dar în același timp are ceva mai întunecat, datorită fondului ambrat. În timp ce Fujer păstrează dimensiunea clasică și respectă codul care stă la baza celor mai masculine parfumuri, emblematice pentru bărbații din secolul al XIX-lea. Este un parfum masculin proaspăt și reconfortant, modern și sofisticat. Acesta emană caracterul delicat al irisului combinat cu personalitatea puternică a vetiverului, fiind luminat de note picante de piper negru și cardamom.

Care este povestea din spatele noilor parfumuri Miraj?
Pentru mine, Riviera este ca o plimbare în sudul Franței într-o zi frumoasă, însorită, cu trandafiri peste tot în jur, dar care se termină la finalul zilei într-o pădure mai întunecată. Pentru Fujer ne-am dorit ceva îndrăzneț, elegant și modern, care să exprime echilibrul perfect între puterea și sensibilitatea masculină.

Ce te inspiră atunci când creezi un nou parfum?
De obicei mă inspiră ideea clientului, iar unii dintre ei au idei la care eu nu m-aș fi gândit niciodată. După aceea încerc să transform această idee într-o rețetă care să funcționeze la nivel global.

Cum ai descrie parfumul perfect?
Pentru mine, un parfum bun trebuie să creeze cu adevărat o emoție atunci când îl miroși. Emoția poate fi negativă, dar este totuși o emoție. Ideea parfumeriei de nișă nu este să încerci să mulțumești pe toată lumea cu același parfum. În ceea ce privește parfumul perfect, cred că acesta generează o emoție pozitivă pentru toată lumea.

Care sunt notele tale preferate dintr-un parfum sau cele care te reprezintă?
Cred că în ceea ce privește ingredientele naturale îmi plac în special irisul și patchouli, ingrediente cu care nu este ușor să lucrezi. De asemenea, îmi plac foarte mult aromele de condimente, dar și cele de piele, probabil datorită faptului că am crescut în Maroc și eram înconjurată de astfel de arome.

Care a fost cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat de-a lungul timpului?
Cred că cea mai mare provocare este situația prin care trecem acum, pentru că piața parfumurilor este foarte saturată și este foarte dificil pentru un parfumier să rămână creativ și interesant. Nu știu și nu cred că știe cineva cu adevărat încotro ne îndreptăm, care este cu adevărat viitorul parfumeriei, dar ajungem la o limită. În momentul de față ni se cere să creăm atât de multe parfumuri… și întrebarea este cum putem crea ceva care să merite și care să treacă testul timpului.

Stéphanie Bakouche

Ce rol joacă parfumurile în viața ta?
În viața mea personală nu ocupă un loc foarte important. Creez multe parfumuri și predau la școala de parfumerie din Paris, așa că în ambele cazuri nu port parfum. Dar, desigur, îmi place să port unul din parfumurile mele preferate atunci când ies la cină sau merg la vreo petrecere.

Apropo de parfumul preferat, care este acesta?
Este o întrebare grea și îmi vin în minte trei parfumuri. În ceea ce privește esențele istorice, ador Chanel N°19 și cred că este unul dintre cele mai atemporale parfumuri create vreodată. Cred că este o capodoperă. Apoi, una dintre aromele mele favorite este cea a copiilor mei și de aceea îmi place Kenzo Amour, pentru că îmi amintește de ei. De asemenea, admir munca lui Christopher Sheldrake, iar L’Eau Serge Lutens este, pentru mine, probabil cel mai extraordinar parfum al acestui brand.

Mulți dintre parfumieri și-au creat propriile branduri. Te-ai gândit vreodată să-ți creezi propriul brand?
Acesta este un proiect la care nu mă gândesc foarte mult, deocamdată. Poate că voi face asta la un moment dat, dar dacă se va întâmpla, va fi pentru că am o idee foarte puternică. Așa cum am menționat anterior, parfumeria este o piață saturată și cred că astăzi sunt prea multe parfumuri, prea multe branduri, iar dacă vrei să creezi unul nou, trebuie să aduci pe piață ceva cu adevărat inovativ. Mai mult decât atât, este nevoie și de o investiție masivă pentru a putea să reușești în acest domeniu. Însă cred că principalul motiv pentru care nu mă gândesc serios la acest lucru este faptul că nu aș mai fi parfumier pentru că ar trebui să mă ocup de brand și de dezvoltarea acestuia.

Ce îți place să faci în timpul liber? Care sunt hobby-urile tale?
În timpul liber îmi place să merg la teatru, îmi place să petrec timpul cu copiii, cu familia și cu prietenii mei.

Ce înseamnă luxul pentru tine?
Pentru mine, luxul nu înseamnă neapărat exclusivitate, dar cu siguranță ceva rar. Totodată, din punctul meu de vedere, luxul este legat și de artizanat și lucrurile realizate manual.

Ce surprize ai pregătite pentru viitorul apropiat?
Lucrez cu mai multe branduri pentru parfumuri noi ale căror lansări vor fi anunțate în curând, dar nu vă pot oferi mai multe informații. De asemenea, lucrez și cu câteva branduri care urmează să fie lansate și, bineînțeles, voi continua să creez parfumuri pentru Miraj.