Parfumurile emană emoție și reflectă personalitatea, însă atunci când este vorba despre parfumeria de nișă, povestea din spatele creației ocupă un rol foarte important. Mert Sagdam și Umut Gur, fondatorii Rule Fragrances, și-au găsit inspirația în artă, iar fiecare produs creat de ei este o capodoperă. Definit de rafinament, dar și de minimalism, brandul face o incursiune în etapele vieții printr-o colecție de parfumuri uluitoare. I-am cunoscut și noi pe Mert Sagdam și Umut Gur la lansarea Amorous – parfum pe care l-au dedicat României –, când am făcut împreună o călătorie în lumea parfumeriei, plină de provocări, dar și de satisfacții.
Ne puteți spune câte ceva despre voi și despre cariera voastră de până acum? Poate puțin despre backgroundul profesional?
Mert Sagdam: La bază sunt inginer chimist, dar mi-am început cariera la L’Oréal, mai exact la Lancôme, în departamentul de vânzări. Apoi m-am mutat la Dior, în calitate de director de marketing pentru doi ani, după care am trecut la partea de retaileri, așa că m-am ocupat de categoria produselor cosmetice pentru lanțurile de magazine din Turcia. Ulterior, mi-am înființat propria companie de consultanță, iar în 2018 l-am întâlnit pe Umut și am pus bazele Rule Fragrances.
Umut Gur: Eu am înființat start-upuri timp de 15 ani, iar ultimul meu start-up a fost Rule Fragrances. În ultimii patru ani am lucrat cu Mert la brandul nostru, care acum se dezvoltă în toată lumea.
Când v-ați îndrăgostit pentru prima dată de parfumuri și miresme?
M.S.: Cred că totul a început în copilărie, pentru că tatăl meu era diplomat, așa că am studiat la Paris, iar în acea perioadă eram foarte curios cu privire la lumea parfumurilor. Îmi plăcea foarte mult să merg la Galeriile Lafayette, chiar dacă nu aveam posibilitatea de a cumpăra, dar îmi plăcea să miros, să încerc parfumurile. Îmi plăcea să văd. Mereu am visat la această aură cu numeroase frumuseți.
U.G.: Pentru mine a început tot în copilărie, când am primit un parfum de marcă foarte cunoscut și atunci a început călătoria mea „parfumată”. Este o lume mare, o lume fantezistă, ne simțim bine în timp ce creăm un nou produs, pentru că avem multe posibilități și multe provocări, de aceea ne place să creăm parfumuri.
Cum v-ați cunoscut și cum a luat naștere Rule Fragrances?
M.S.: Ne-am cunoscut cu puțin timp înainte de a începe să lucrăm împreună. De fapt, este o poveste personală. Sora managerului de brand al companiei la care lucram la acea vreme este soția lui Umut și ea ne-a făcut cunoștință. La puțin timp după aceea, în 2018, am creat conceptul, am înființat compania un an mai târziu și am lansat brandul în noiembrie 2019, la Istanbul.
U.G.: I-am spus în acea seară că îmi place foarte mult de el și că vom face ceva împreună, dar nu știam ce. Doi ani mai târziu am fondat Rule Fragrances.
Care este povestea/inspirația din spatele brandului?
M.S.: Inspirația din spatele brandului este citatul lui Leonardo da Vinci: „Simplitatea este rafinamentul suprem”. Așa că, pentru noi, crearea unui produs poate părea simplă, dar în spatele ei se află o întreagă complexitate. Brandul Rule Fragrances a fost creat în jurul minimalismului, al așa-numitului „golden ratio”, al modernității sofisticate, al luxului artizanal, iar cu toate aceste elemente am vrut să creăm mai mult decât un parfum – și anume, să creăm o comunitate în jurul acestor valori.
Cum ați defini stilul parfumurilor dumneavoastră?
M.S.: Cred că le putem defini ca fiind contemporane, pentru că este vorba de minimalism, de simplitate. Pentru noi, sensul luxului ar trebui să fie combinat cu meșteșugul, iar fiecare produs este o operă de artă. Dacă atingeți ambalajul, veți simți diferite straturi, iar dimensiunea cutiei este perfectă, aliniată cu raportul de aur. Toate aceste combinații între matematică, simplitate, raportul de aur și măiestrie reprezintă marca noastră. Nu este vorba doar de colecție sau de concept, ci de întregul proces.
Ce povești spun creațiile dumneavoastră și care sunt sursele de inspirație pentru parfumuri?
M.S.: În principiu, este vorba despre călătoria prin viață. Prima colecție a început cu Rule #1 Angelic, care descrie nașterea unui copil pur, inocent. Așa că, pentru noi, este mirosul unui înger. Apoi vine un alt personaj care este Enigmatic, mai mistic, mai puternic, puțin sexy. După care vine delicatețea, cu Sensate Rule #3. Următorul este Sway, care pentru noi este un parfum tipic unei personalități puternice, cu note de floare de portocal. Urmează Magnetic, care prin definiție reprezintă calități neobișnuite, puternice și incitante, ce sunt capabile să exercite o influență asupra celorlalți. Apoi vine Daring, care pentru noi este parfumul curajului aventurier. Bold are o aromă care descrie persoanele îndrăznețe, puternice și dedicate. În cele din urmă, această călătorie se încheie cu înțelepciunea – vorbim despre parfumul Wise. Așadar, am început cu această abordare ca o călătorie prin viață.
Cu următoarea colecție am început o nouă eră dedicată emoțiilor. Astfel, realizările noastre de până acum ne-au făcut mândri, iar acesta este numele primului parfum din cea de-a doua colecție. Proud are un miros foarte puternic, o combinație de oud, piele și tutun dulce. Ulterior, am trecut mai departe și am lansat Amorous.
Cea mai nouă lansare a dumneavoastră este, așadar, Amorous. Cum ați descrie acest parfum și care este inspirația din spatele lui?
M.S.: Amorous este, prin definiție, plin de dragoste și pasiune. Este un parfum de tip oudy picant, iar în inima sa se află faimosul trandafir turcesc de Sparta. Acest nou parfum îl dedicăm României pentru că am venit din Istanbul plini de dragoste și pasiune și aici am găsit oameni care sunt, de asemenea, plini de dragoste și pasiune.
Dacă ar trebui să atribuiți o emoție fiecăruia dintre parfumurile dumneavoastră, care ar fi aceasta?
M.S.: Aceasta este o nouă eră pe care am creat-o începând cu Proud. Când miroși parfumul, te simți puternic. De asemenea, cu Amorous te simți senzual.
Toate proiectele creative au provocările lor. Care a fost cea mai mare provocare de care ați avut parte în timpul realizării colecției dumneavoastră?
M.S.: Cred că cea mai mare provocare este procesul de lux artizanal, ceea ce înseamnă că totul este făcut manual. De la ambalare, la etichete, totul este făcut manual. Este foarte delicat să păstrăm același standard pentru fiecare produs în parte.
U.G.: Chiar și ambalarea se face manual, pentru că mașinile de ambalat sunt toate din oțel, iar atunci când se introduce un produs în ele, există riscul de a zgâria sticlele. Cu alte cuvinte, niciun produs Rule Fragrances nu este identic cu celălalt. De asemenea, punem etichetele manual pentru că sunt foarte sensibile și trebuie atinse cu atenție. Este cea mai dificilă parte a producției.
De ce anume este nevoie pentru ca un parfum de nișă să aibă succes?
M.S.: În primul rând, cred că este vorba despre povestea din spate, pentru că nu vorbim de companii mari. Dacă ne referim la povestea noastră, spunem că este o poveste despre curaj și speranță, deoarece Mert înseamnă curaj, iar Umut înseamnă speranță. De aceea, cred că povestea din spate este foarte importantă. După aceea vine conceptul, calitatea ingredientelor, ambalajul, standardul.
Pentru că ați menționat ingredientele, cum le găsiți pe cele mai bune?
M.S.: Lucrăm cu doi parteneri locali, care sunt cei mai buni din Turcia și care se aprovizionează din toată lumea.
Care este sectorul din parfumerie care vă încântă cel mai mult?
M.S.: Deși este un parcurs olfactiv, nu cred că avem o zonă anume pe care o iubim cel mai mult. De exemplu, atunci când am înființat compania, numele pe care l-am ales a fost Rule International, pentru că din prima zi am crezut că vom fi o companie globală, iar pentru a face acest lucru, a trebuit să ne direcționăm călătoria olfactivă astfel încât să se extindă cât mai mult posibil. Totodată, am avut avantajul de a fi poziționați în Istanbul, care este puntea dintre Asia și Europa. În timpul creării colecției am vrut să facem o punte către întreaga lume.
Există un parfum special pe care doriți să îl creați?
M.S.: Eu am un parfum în minte. Până acum nu am discutat nici măcar la nivel intern, însămi-ar plăcea să creez ceva în jurul vetiverului.
Care sunt mirosurile sau aromele preferate?
M.S.: Îmi place prospețimea, dar, în același timp, îmi place și caracterul puternic al unui parfum, precum și vetiverul. Așa că din colecție îmi place Magnetic, care este un parfum mai fresh, dar îmi place și Daring.
U.G.: Eu sunt genul de bărbat care preferă mirosul de oud, așa că Proud este parfumul meu preferat din colecție.
Cum ați defini noțiunea de lux?
M.S.: Luxul nu ar trebui să fie ușor de atins, dar ar trebui să visezi la el și să îl deții.
U.G.: Cred că este o combinație între măiestrie și cele mai bune materiale.
La ce ne putem aștepta de la Rule Fragrances în viitor?
M.S.: Călătoria este lungă, exact ca definiția colecției – o călătorie prin viață. Desigur că ne dorim să fim unul dintre cele mai distribuite branduri din lume. În ce privește viitorul apropiat, putem spune că vor fi lansate noi parfumuri.
U.G.: Ne dorim să atingem cât mai multe suflete în viitor.