Mădălina Diaconu: „Atunci când îți cunoști valorile și ești consecvent lor, îți păstrezi autenticitatea și integritatea”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 01-07-2024

în: The Famous

Mădălina Diaconu

În lumea fascinantă a bijuteriilor și ceasurilor de lux, autenticitatea și pasiunea sunt „pietrele prețioase” care definesc arta și meșteșugul din spatele fiecărei creații. Mădălina Diaconu, directorul de marketing al B&B Collection, este o personalitate emblematică ce a transformat o pasiune într-o carieră impresionantă. Cu o viziune clară și o abordare autentică, Mădălina ne împărtășește perspectivele sale unice despre industria bijuteriilor de lux, sustenabilitate și arta marketingului. Alătură-te nouă într-o călătorie exclusivistă în inima universului bijuteriilor, unde estetica se îmbină cu etica, iar fiecare detaliu spune o poveste.

Mădălina, mi-ar plăcea să începem cu o privire retrospectivă asupra parcursului tău profesional. Cum ai ajuns să fii directorul de marketing al B&B Collection și ce a însemnat această călătorie pentru tine?
Parcursul meu profesional a curs destul de natural și sunt convinsă că tot ceea ce am făcut, conștient sau nu, a dus la momentul în care mă aflu astăzi.

Am început să lucrez part-time la 18 ani, în televiziune. Acest job s-a transformat rapid într-unul full-time, în departamentul de publicitate al altei televiziuni. Apoi, ca un curs firesc al lucrurilor, m-am angajat într-o agenție de publicitate, iar mai apoi, în departamentul de marketing al grupului B&B Collection.

Sunt o persoană creativă și am mare nevoie de creativitate în viața mea. Când lucram în televiziune, având un job foarte tehnic, suplineam această nevoie prin hobby-uri care să-mi pună „la treabă” această latură. Odată făcut shift-ul în agenție de publicitate și mai apoi aici, în marketing, am simțit că mi-am găsit locul, că asta vreau să fac toată viața și că vreau să mă dezvolt în această direcție.

Ce te-a atras în mod special la lumea fascinantă a bijuteriilor și ceasurilor de lux?
Îmi plăceau bijuteriile și ceasurile și înainte să iau contact cu această lume (cărei femei nu-i plac?), însă odată ce intri în detaliu în acest univers și vezi și simți minuțiozitatea și pasiunea cu care sunt lucrate, ajungi să le înțelegi și să le iubești cu adevărat. Cred că nu vei mai privi niciodată la fel un brand consacrat de bijuterii și ceasuri, după ce ai ocazia să-i simți inima care bate, să-i înțelegi povestea și filozofia.

Multă lume constată lucrurile vizibile, palpabile, precum aspectul spectaculos, strălucirea sau statisticile legate de precizie, însă abia atunci când ajungi să cunoști procesul de manufactură al bijuteriilor, proces care duce această tehnică la rang de artă, sau intri în lumea manufacturii orologere, ajungi să înțelegi semnificația lor profundă.

Marketingul și publicitatea sunt marile mele pasiuni, iar faptul că fac acest lucru în această industrie, într-o companie pe care o simt ca o a doua familie, nu poate să fie decât un mare, mare bonus care mă îndeamnă să fiu mereu mai bună, de la un proiect la altul.

Mădălina Diaconu

Cum vezi promovarea unei culturi de sustenabilitate și responsabilitate în industria bijuteriilor de lux?
Cred cu tărie că definiția succesului în afaceri trebuie să depășească profitabilitatea, notorietatea sau rata de creștere a businessului. Succesul trebuie să însemne și implicare și un angajament de a genera schimbare în bine în rândul societății din care facem parte și, de aceea, o cultură axată pe sustenabilitate și responsabilitate socială este extrem de importantă în toate domeniile.

Grupul B&B Collection are o poziție deschisă spre responsabilitate și spre susținerea progresului în problemele care contează, cât și spre bunăstarea comunității, și sprijină, an de an, ONG-uri și cauze cu care se identifică. Urmând aceeași misiune, organizăm anual și Gala „Diamonds for life”, prima licitație caritabilă din România organizată la inițiativa (și prin mijloacele) unui brand, cu scopul de a sprijini comunitățile vulnerabile. În cadrul evenimentului sunt scoase la licitație piese de prestigiu, semnate de cele mai sonore nume de pe piața diamantelor, ceasurilor și bijuteriilor de lux, iar toate fondurile strânse merg către Fundația Renașterea, sprijinind programele lor pentru sănătatea femeii.

Pentru brandurile din portofoliul nostru, eforturile de sustenabilitate și responsabilitate socială sunt demersuri firești, cu un vast istoric în spate, și ne bucurăm că inițiativa noastră le oferă ocazia de a se implica și în România și de a demonstra, împreună, că în calea binelui nu există granițe.

Cum ai defini identitatea de brand a B&B Collection și KULTHO și cum menții această identitate pe diferite canale de marketing?
Grupul B&B Collection este compania-mamă a mai multor concepte de magazin care comercializează bijuterii și ceasuri, iar KULTHO este conceptul său premium luxury. Toate acestea au o identitate foarte bine stabilită, unică, pe care o păstrăm, evident, pe toate canalele de marketing pe care le folosim. Pentru KULTHO, de exemplu, adoptăm un tone of voice elegant, educațional pe alocuri și emoțional. Faptul că suntem partenerul clienților noștri în cele mai importante momente din viața lor ne onorează, dar ne și responsabilizează.

Care este secretul din spatele procesului de design al bijuteriilor KULTHO și care sunt elementele ce adaugă o notă distinctivă și exclusivistă produselor?
KULTHO are în portofoliul său branduri internaționale consacrate de bijuterii, precum: Chopard, Messika, Pasquale Bruni, Marco Bicego, Gucci – branduri cu tradiție, know-how, inovative, care duc meșteșugul creării unei bijuterii la rang de artă. Tocmai de aceea, bijuteriile din colecțiile KULTHO, bijuterii puse în aceeași „galerie” cu aceste branduri, trebuie obligatoriu să respecte aceleași standarde.

Și cred că acesta este secretul nostru – nu ne abatem de la calitate, avem know-how-ul pe care îl învățăm continuu de la bijutierii marilor Case pe care le avem în portofoliu și încercăm să egalăm și să respectăm prin designul și calitatea bijuteriilor noastre aceleași standarde.

Mădălina Diaconu

În ce măsură se preocupă KULTHO de experiența clienților și ce măsuri luați pentru a vă asigura că aceștia se simt apreciați și implicați?
Consumatorii de lux sunt diferiți, pornind de la statutul lor social, la modul în care își trăiesc viața și la elementele care le influențează decizia de cumpărare. De aceea, și experiența achiziționării unui produs premium este total diferită de orice altă achiziție pe care o poți face. Cred că, dincolo de orice răsfăț, clienții noștri apreciază în primul rând inputul consultanților noștri, care au capacitatea de a înțelege nevoile clienților și de a-i sfătui în consecință, creându-se între ei o relație de încredere și prietenie.

Dincolo de aceste lucruri, păstrăm o legătură destul de strânsă cu clienții noștri, invitându-i la toate evenimentele KULTHO, la private previews ale noilor colecții, ținându-i tot timpul la curent cu ultimele noutăți.

Cum crezi că va evolua piața bijuteriilor de lux în următorii ani?
Se întâmplă destul de multe inovații în acest domeniu, însă cred că, dincolo de trendurile momentului în design, designurile atemporale vor avea în continuare parte de popularitate. De asemenea, diamantele naturale vor rămâne în continuare reperul luxului autentic, mare parte din strălucirea și glam-ul lor venind din faptul că au o istorie de milioane de ani, istorie care nu poate fi egalată de nimic altceva.

Bijuteriile au adesea o semnificație emoțională profundă. Poți să ne împărtășești o poveste personală legată de o bijuterie care te-a marcat?
Așa este, bijuteriile întregesc poveștile importante din viața noastră și mă gândesc aici la botez, logodnă, nuntă, absolvire și orice alt moment marcant al vieții noastre.

Eu sunt o fire foarte neatentă, astfel că am reușit să pierd foarte multe bijuterii, inclusiv inelul de logodnă și verigheta – și chiar cred că acestea sunt povești personale care m-au marcat, însă îmi doresc ca anul acesta, împreună cu soțul meu, când vom avea aniversarea căsătoriei noastre, să reînnoim aceste bijuterii, cu promisiunea că de data aceasta le voi purta cu mai multă grijă.

Cum reușești să-ți păstrezi autenticitatea și integritatea într-o industrie care poate fi adesea definită de aparențe și superficialitate?
Activez într-o industrie în care imaginea contează foarte mult, însă asta nu o definește ca fiind superficială, ci cred că este, mai degrabă, vorba de alegerile pe care le faci: alegi să fii autentic, să ai o comunicare meaningful, care să aducă plusvaloare atât brandului, cât și clienților tăi, sau alegi să ai o comunicare bazată pe aparențe și superficialitate? Acesta este motivul pentru care noi ne-am dorit să abordăm advertisingul pentru bijuteriile de lux dintr-o perspectivă diferită. Să ieșim din tiparele comunicării plastice cu care ne-am obișnuit, care nu transmite suficient, și să ancorăm comunicarea KULTHO într-un cadru real, cu emoție și înțeles.

Cred că, atunci când îți cunoști valorile și ești consecvent lor, îți păstrezi autenticitatea și integritatea, indiferent de presiunile exterioare.

Crezi că partea digitală, în special social media, a diluat sensul cuvântului „lux” sau doar facilitează accesul către acest concept?
E adevărat că, odată cu expansiunea extrem de rapidă a social media, cuvântul „lux” a devenit ultra-folosit, fiind un argument de achiziție pentru aproape orice, însă luxului autentic nu cred că i-a fost diminuat sensul. Consumatorul de lux este informat, înțelege valențele unui produs și-l poate aprecia în sensul real al cuvântului, dincolo de utilizarea excesivă a termenului.

Mădălina Diaconu

Care sunt valorile fundamentale care te ghidează atât în viața personală, cât și în cea profesională?
Setul meu de valori este mereu același, indiferent că ne referim la el în plan personal sau profesional. Cred despre mine că sunt un om onest, empatic, responsabil, căruia îi place să învețe încontinuu și să evolueze.

Cum reușești să găsești un echilibru între dinamica unei cariere în marketing și viața de familie?
Nu știu dacă am reușit încă să găsesc acest echilibru. Am norocul să am sprijinul familiei în tot ceea ce fac, astfel că, atunci când am perioade solicitante la birou, mă bazez mult pe ei. De asemenea, atunci când sunt acasă, încerc să fiu prezentă și implicată în activitățile de familie. Și eu, și soțul meu ne alocăm timp pentru băiețelul nostru și pentru a ne crea amintiri prețioase.

Ce înseamnă fericirea pentru tine și cum o găsești în ritmul alert al vieții moderne?
Mi-a luat ceva timp să înțeleg cu adevărat fericirea, însă de câțiva ani deja, mi-am dat seama că ea înseamnă liniște, împăcare și echilibru, apropo de ritmul alert al vieții. Să fii împăcat cu alegerile făcute, să te bucuri de lucrurile mici, să faci ceea ce-ți place, să-i ai alături pe cei dragi, să poți zâmbi cu toată inima și să fii prezent în tot ceea ce ți se întâmplă.

Și, deși toate aceste lucruri, până la un anumit punct în viață, par platitudini, în momentul în care ajungi să le conștientizezi (și faci asta după o anumită vârstă, când te maturizezi suficient), le vei putea recunoaște valoarea cu adevărat.

Cum ai defini conceptul de lux în societatea contemporană
Conceptul de lux, în societatea noastră, este mult mai complex și variat decât în trecut. În timp ce, pe vremuri, luxul era asociat doar cu bunuri materiale scumpe și inaccesibile, în prezent, acest concept include mai multe aspecte, cum ar fi calitatea, experiențele unice, individualitatea. Deseori, clienții sunt conștienți de faptul că produsele de lux nu reprezintă o necesitate, dar își doresc bunuri atemporale care să poată fi transmise din generație în generație, fiind o expresie a valorilor acestora.

De asemenea, dacă privim luxul dincolo de obiectele materiale, acesta poate fi și timp și spațiu personal pentru relaxare, reflecție și reîncărcare, o necesitate vitală pentru bunăstarea noastră și pentru menținerea echilibrului într-o societate aglomerată și agitată.

Energy Expo 10-13 octombrie