Moda este un univers al frumosului, în care fiecare dintre noi își are locul și își poate exprima personalitatea prin ținute unice. De aceeași părere este și Raluca Bratu, fondator și designer al brandului românesc Meikö 1•3, care și-a dedicat cariera marii ei pasiuni – moda. După un internship la Maison Margiela și Balenciaga, unde a învățat de la cei mai buni couturieri din lume, a pus bazele unui brand care se bucură de recunoaștere internațională. Nonconformistă și independentă, la fel ca piesele vestimentare pe care le creează, Raluca trăiește viața pe care și-a dorit-o.
Ești mamă și antreprenor, dar cine este Raluca Bratu, femeia?
Sunt femeie, sunt copil, sunt melanjul multor femei într-una singură, o veritabilă femeie Geamăn, optimistă, veselă, creativă, ambițioasă. O femeie complexă, foarte atentă la detalii, cu o gândire pragmatică și orientată către îndeplinirea scopurilor în viață. Uneori pot părea rece și calculată, deși ca fond sunt sensibilă și iubitoare, pun suflet în tot ceea ce fac și în relațiile pe care le construiesc cu oamenii. Păstrez aerul copilăriei, îmi place să fiu răsfățată de către părinții mei de fiecare dată când merg acasă, locul în care mă simt protejată și iubită necondiționat. Sunt foarte apropiată de familia mea, ei sunt echilibrul meu, datorită lor sunt femeia de astăzi. Îmi plac lucrurile frumoase, pline de esență. Nu am așteptări de la oameni, am preferat mereu să-mi îndeplinesc singură țelurile, prin propriile forțe. Mereu aleg calea mai grea, asta pentru a deveni mai puternică și încrezătoare după fiecare provocare. Îmi doresc să fiu un exemplu pentru copiii mei și le spun deseori că mamele sunt acel personaj „superwoman” din filme, care poate face orice. Noi, femeile, asta suntem, dăm viață și facem viața să fie mai frumoasă pentru tot ceea ce ne înconjoară!
Deși ai terminat cursurile Facultății de Jurnalism, ai decis să intri în industria fashion. Este aceasta marea ta pasiune? Când ai realizat că acesta este drumul pe care vrei să îl urmezi?
Când am ales să urmez cursurile Facultății de Jurnalism și Televiziune eram în anii de liceu și îmi doream o carieră într-un domeniu în continuă mișcare, în care comunicarea, formarea opiniilor și transmiterea emoțiilor prin canalele media păreau a reprezenta locul în care mă voi exprima cel mai bine. Astfel m-am licențiat în reviste de fashion! Dar moda este marea mea pasiune, pe care am descoperit-o încă de când eram copil, în atelierul bunicii mele, sub masa pe care croia cele mai frumoase rochii din cele mai fine mătăsuri. Acolo am făcut prima rochiță pentru păpușa mea. Și de atunci n-am încetat să visez că voi ajunge un mare designer. Ea m-a învățat să desenez, să cos și să-mi materializez toate ideile inovative în materie de fashion. Eram încă de atunci o nonconformistă, o adolescentă cu imaginație bogată. Eram diferită și exprimam asta prin vestimentația și atitudinea mea. Fie cream un model nou, fie reinventam o piesă vestimentară din garderoba mea, mereu făceam outfit-uri pline de esență, cool.
Ai absolvit și cursurile Institutului Marangoni în Paris, una dintre cele mai prestigioase școli de modă din lume, și ai avut ocazia să faci internship pentru branduri precum Balenciaga, Maison Margiela și Elie Saab. Ce a reprezentat această experiență pentru tine?
A fost și este experiența vieții mele. Îmi doream foarte mult să studiez, să învăț de la teorie la practică fiecare pas, să mă licențiez în fashion, să creez, să evoluez. Mi-am dorit să fac parte din lumea asta, să învăț de la cei mai buni ca să-mi pot construi identitatea de designer. Aici am realizat câte sunt de învățat, că nu poți să cumulezi tot decât dacă respiri modă și cât este de important să alegi din acest „tot” ce te reprezintă, ce te identifică. Despre asta este moda, să fii tu! Astfel, anul III al institutului a reprezentat conturarea mea ca designer, mai exact atunci când am terminat practica în cadrul casei de modă Maison Margiela, acolo unde am învățat de la cei mai buni couturieri tehnicile deconstruirii unui costum perfect. Astfel, se poate regăsi în colecțiile mele amprenta și inspirația casei Margiela. A fost fascinant pentru mine, ca designer, când am lansat colecția Kelly Loves Jeans, colecția de jeans inside-out, iar peste două luni, la lansarea Maison Margiela, am observat piese similare de jeans ca în colecția mea. Atunci am înțeles că nu am învățat doar tehnici, ci am învățat să simt moda, să văd ce văd ei.
Ai revenit în țară pentru a înființa Meikö 1•3. Cum a luat viață acest brand și care este filozofia din spatele lui?
Brandul Meikö a luat naștere ca ideologie încă din perioada în care eram studentă la Istituto Marangoni. Este nume de fată în cultura japoneză, care înseamnă frumusețea absolută. Meikö este sora colegului și prietenului meu extrem de talentat din institut, Yohji Hachiro. Meikö are o poveste fascinantă, plină de esență și iubire. Mi-am dorit să o duc mai departe, fiind o mare iubitoare a culturii japoneze. Treisprezece este numărul meu norocos, dar fiind fatidic și netolerat în cultura japoneză, l-am transformat în 1•3. Astfel, când am revenit în România, am pus bazele brandului Meikö 1•3, un brand despre nonconformism, despre clasic transformat în opulent, despre emoție și mesaje transmise printr-un stil vestimentar unic. L-am gândit de la început ca un brand ce va depăși granițele, însă m-am bucurat să observ că a prins și în România.
Ce te inspiră în realizarea colecțiilor?
Nu îmi place banalul, nu îmi plac lucrurile comune pe care le poate purta oricine, indiferent de stil. Mă plictisesc și de aceea creațiile mele, fiecare colecție este construită pentru clienți cu atitudine, cu o poveste, care vor să transmită ceva, cu un stil aparte, care nu vor să treacă neobservați. De multe ori, pentru clienți particulari lucrez piese personalizate. Ei mă inspiră, clienții Meikö.
Urmează să te muți în Paris și să deschizi un atelier și un showroom în capitala Franței. Ce te-a determinat să iei această decizie?
Într-adevăr, în vară voi muta întreaga activitate din România la Paris. Voi deschide atelierul, voi face showroomul Meikö și voi continua colaborările cu retaileri din concept store-uri. Vorbim despre capitala iubirii și a modei, aici este lumea mea.
Brandul tău este prezent în concept store-uri faimoase din Londra, Paris și Dubai. Este vreo diferență între publicul din România și cel internațional?
Cum spuneam mai devreme, când am pus bazele Meikö am știut că va fi un brand de nișă și mi-am asumat că voi avea o clientelă aparte, cu o cultură fashion, iubitori de „unusual”. Publicul român nu a fost target-ul meu, însă am deja o clientelă formată și în România, ceea ce mă bucură. Majoritatea românilor încă iubesc label-urile, nu vor să-și creeze un stil propriu, să fie diferiți, să nu se confunde, dar cred și văd în generațiile noi potențiali clienți.
Galerie Foto
Există un designer pe care îl admiri cu precădere și care te influențează atât în carieră, cât și în alegerea stilului propriu?
Maison Martin Margiela pentru stilul deconstructiv, cusăturile hand-made, ordinea din dezordinea creării clasicului în nonconformist. Elsa Schiaparelli pentru arta transformată în colecții fashion, accesorizate, inconfundabile, acea atingere a accesoriilor pe clasic care face fiecare piesă vestimentară o operă de artă.
În momentul de față studiezi fashion business și styling. Consideri că este important să urmezi cursuri de specialitate pentru a putea avea succes în această industrie?
Îmi place să studiez, îmi place să învăț mereu lucruri noi, iar când vine vorba de industria fashion, îmi doresc să știu cât mai multe, să fiu avizată în acest domeniu. Cu fiecare specializare din fashion, mă dezvolt, evoluez, înțeleg mai bine cum funcționează și mă pregătesc pentru viitor.
Galerie Foto
Știu că ești foarte atașată de copiii tăi. Cum reușești să echilibrezi viața personală cu cea profesională?
Îmi iubesc copiii, ei sunt universul meu, motivația mea. Mi-am dorit să fiu mamă tânără, să crească alături de mine, să ne dezvoltăm împreună. Am susținerea părinților mei, care mă ajută cu cei mici și fără de care nu aș fi putut realiza atâtea lucruri. Dorința mea din adolescență, și anume să am trei copii până la vârsta de 30 de ani, a fost îndeplinită. Atunci am înțeles că, dacă îți dorești ceva din tot sufletul, se întâmplă. Și de aici nu mai sunt limite, orice este posibil. O femeie împlinită pe plan personal poate să învârtă o lume întreagă în jurul ei.
Având în vedere că timpul tău este limitat, ai timp și pentru tine, pentru hobby-urile tale?
Îmi trăiesc viața pe care mi-am dorit-o și totul se îmbină perfect. Pot face multe lucruri cu copiii mei, călătorim, învățăm, gătim. Marele meu hobby este să creez, să desenez, ceea ce este parte din businessul meu. Așadar, timpul este în favoarea mea.
Ce reprezintă pentru tine o femeie puternică, o femeie de succes?
O femeie optimistă, care acceptă provocări fără frică, independentă, construită din bune și rele, care își îndeplinește scopurile prin forțe proprii, oricât de greu ar fi. Pentru mine, personal, am devenit femeie și sunt puternică de când sunt mamă, de la 22 de ani. De atunci am făcut din imposibil posibil și, orice dorință am avut, am luptat până a devenit realitate.
În calitate de designer, ce crezi că este mai important: să fii la curent cu toate trendurile și să le urmezi cu strictețe sau să îți formezi un stil propriu deși acesta nu se intersectează cu tendințele?
Trendurile din fashion sunt într-o continuă reinventare, de la culori până la stiluri. Din modă ar trebui să purtăm ce ne identifică, ce ne definește ca stil, ce suntem noi. Exprimăm prin ceea ce purtăm; așadar, ar trebui să ne identificăm cu un stil. Prin el reflectăm personalitatea noastră. Mereu am zis că trebuie să te simți bine în hainele pe care le porți, să fie „second skin”.
Galerie Foto
Ce nu trebuie să lipsească din garderoba unei femei?
Sacoul. Acea piesă vestimentară versatilă pe care, cu o curea și stiletto, o poți face rochie, cu o cămașă și pantaloni ești business, cu bocanci poți merge la un concert, iar cu teniși și jeanși, la o plimbare în parc.
Care este piesa vestimentară preferată din garderoba ta?
Sacoul Half Seams din colecția 13.0.Meikö Him. Cred că am făcut o obsesie pentru el, îl port la orice și mi se pare perfect. Are și o poveste și, cum îmi plac lucrurile cu esență, de asta îl prefer. Datorită lui am conturat prima colecție pentru bărbați, o provocare pentru mine, una de succes.
Ce reprezintă luxul pentru tine?
Luxul pentru mine este statement. Artă, bijuterii, piese vestimentare vechi din colecții ale designerilor consacrați. Lucruri cu unicitate, de valoare, cu o poveste, în care investești bani și poți să retrăiești momente. Și da, îmi place luxul, dar m-a fascinat mereu povestea lui.
Care este visul tău cel mai ascuns pe care vrei să îl îndeplinești?
Dacă e ascuns, când ți-l zic trebuie să-l dezvălui… Îmi doresc tot ce am avut, tot ce am și tot ceea ce voi avea. Este drumul meu și îl îmbrățișez, sunt recunoscătoare pentru tot ceea ce am. Îmi trăiesc visul copilăriei, mi s-au îndeplinit toate dorințele!