De 12 sezoane, Ozana Barabancea este în juriul emisiunii „Te cunosc de undeva”, artista lirică de operă, cântăreața de music-hall sau improvizatorul de jazz evaluând peste 190 de concurenți și acordând tot atâtea note. A sosit momentul să nu piardă din vedere că și ea poate intra în pielea câtorva personaje celebre. Din martie 2012, Ozana apare constant în emisiunea Antenei 1, în ținute din care nu lipsesc cele mai vizibile dintre accesorii. Ochelarii săi sunt mereu asortați cu garderoba, căutând să ofere publicului un spectacol multisenzorial.
Pentru cea care ascultă cu urechea profesorului de canto, succesul unei interpretări are la bază stăpânirea emisiei vocale ce presupune aprofundare și studiu. Pe lângă virtuozitatea tehnică, expresivitatea și emoția – rezumate în dramatizarea specifică fiecărui candidat – pot face diferența în fața camerei de filmat. Rețetele redării personalizate a unui caracter impus de formatul emisiunii „Your Face Sounds Familiar” transformă fizionomia într-o partitură, anatomia într-un șir de note muzicale, permițându-ne astfel să gustăm din savoarea unui act artistic fără egal și irepetabil. Notele mari reflectă exclusivitatea și unicitatea unui moment ce ne oferă luxul de a participa în direct la rescrierea unei piese care a făcut istorie. Pentru a construi interviul – pe care vă invităm să-l parcurgeți în continuare, ne-am inspirat din universul ochelarilor, de peste zece ani accesoriile vederii devenind o mare pasiune pentru Ozana.
În cadrul emisiunii „Te cunosc de undeva”, punctați calitățile vocale ale concurenților, însă nota finală include și imaginea acestora. Cât de mult contează în lumea showbiz-ului să recunoști imediat pe cineva după voce și, simultan/ulterior, după chip?
Ochelarii sunt extrem de vizibili prin poziția lor anatomică și extrem de importanți prin relația individului cu sinele și societatea. Ochelarii mediază comunicarea, deoarece construiesc o identitate, conturează un caracter și definesc un rol. De nenumărate ori, ei au reușit să impună publicului o imagine socială, participând nemijlocit la conturarea personajului iconic din spatele lentilelor. Mă gândesc aici la unul dintre inițiatorii bebop-ului, faimosul muzician de jazz „Dizzy” Gillespie, cel care a rămas cunoscut atât pentru trompeta îndoită, cât și pentru ochelarii cu rame groase ce însoțeau aparițiile sale cu bereta de origine bască. Ray Charles, Janis Joplin, John Lennon, Elvis Costello, Elton John ori Adrian Pleșca aka Artanu’, Carla’s Dreams, Vizi Imre sau What’s Up sunt alte câteva exemple de soliști a căror imagine nu poate fi separată de ochelarii lor. Precum vedeți, niciun artist nu poate ignora nici forța de expresie, nici efectul purtării – viteza maximă de schimbare.
Ce calități ar trebui să includă o pereche de ochelari aflată în perfectă armonie cu purtătorul?
Pentru a răspunde, voi survola propria experiență. Totul a pornit de la o necesitate, valabilă pentru toți cei care constată că vederea devine neclară. Deși port ochelari din 2005, de vreo patru ani am reînvățat să mă bucur de vedere la Optica Vedere. Venise momentul să-mi actualizez dioptriile și am optat pentru lentile Hoya BlueControl – filtru antireflex dedicat ameliorării confortului vizual în condițiile expunerii ochilor la lumina albastră emisă de ecranele telefoanelor mobile, calculatoarelor sau display-urilor TV. Pretextul schimbării sistemului optic mi-a oferit șansa de a-mi accentua și evidenția imaginea scenică. Pentru un artist de operă, momentul crucial a fost când oglinda mi-a relevat o personalitate bine definită, capabilă să transmită emoție prin voce și prestanță prin imagine. Am descoperit atunci că ramele de ochelari purtând semnătura designerului italian Roberto Cavalli fie mă transportă într-o lume pulsând de vivacitate și exuberanță, fie mă ancorează în contemporan, mai aproape de generația millennials. M-am îndrăgostit iremediabil de ramele sofisticate, elegante și seducătoare din colecția Roberto Cavalli Eyewear, precum și de monturile inovatoare, cu aspect glam-rock, din colecția Just Cavalli Eyewear, ele devenind azi preferatele mele. Precum vedeți, răspunsul la întrebare e complex. Vorbim de armonie perfectă atunci când se naște o congruență între cei trei actori ce participă la spectacol: ochelarii (echipament necesar sau accesoriu dorit), rolul sau statusul social și personalitatea purtătorului.
Având în vedere că, până în 2050, se estimează că miopia va deveni o problemă severă de sănătate și aproximativ o jumătate din populația globului va suferi de acest viciu de refracție, iar o cincime va fi oarbă, ce recomandări faceți publicului din România pentru a beneficia de vedere sănătoasă cât mai mult timp?
Trebuie să vă spun că atât eu, cât și cei doi copii – Gloria și Andrew – purtăm ochelari. Suntem monitorizați constant de medicii oculiști de la Optica Vedere, fiind pacienții lor de peste patru ani. Cred că am efectuat deja mai mult de 12 consultații și unii vor spune că sunt prea scrupuloasă. Însă, e bine să știți că Andrew a fost diagnosticat la naștere cu o tumoare benignă de care a fost operat acum ceva vreme. De aceea, pentru o viață cât mai îndelungată, cred cu tărie în verificarea continuă a stării de sănătate, încercând să ascult cât mai mult organismul, să-l înțeleg mai bine și să-i asigur armonia. Așadar, sfatul meu are în vedere conștientizarea și informarea publicului asupra importanței simțului vizual. Vederea merită atenția noastră și consider că educarea pornește încă din copilărie, atunci când părinții verifică constant modul în care micuții identifică și urmăresc obiectele. Firesc, odată depistate eventuale vicii de refracție, ne supunem controalelor regulate ale vederii, pe tot parcursul vieții.
Vederea copiilor este un subiect sensibil pentru mame. Știm că vederea este cel mai important simț al omului, fiind alături de noi încă din primele zile de viață și asigurându-ne peste 85% din informațiile necesare evoluției individuale. De aceea, pentru a oferi copiilor siguranța unui viitor și accesul egal la informație, ce recomandări faceți mamelor?
Încă din primii ani de viață, orice mamă ar trebui să-și ducă periodic copiii la controale oftalmologice. De asemenea, în condițiile unui aparat vizual aflat la început de drum, mamele ar trebui să se preocupe de protejarea ochilor copiilor, limitând expunerea excesivă la soare, pe de o parte, și utilizând mijloacele specifice de protecție – aplicarea de creme solare, purtarea de pălăriuțe împreună cu ochelari de soare, pe de altă parte. Problema protecției solare e o prioritate în statele puternic dezvoltate, de vreme ce, în 2015, renumitul actor australian Hugh Jackman s-a implicat personal în fabricarea și comercializarea unei creme solare adresate copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse între 3 și 14 ani.
Pe o scară de la 1 la 10, specificați cât de importantă este o pereche de ochelari pentru dumneavoastră.
Firesc, aș acorda nota 10, purtarea ochelarilor fiind foarte importantă atât pentru sănătatea vederii, cât și pentru impresia artistică. În primă instanță, ochelarii sunt mijloace de vizualizare și îndeplinesc un rol predominant în adaptarea organismului la mediu. În schimb, în relația cu sinele, ochelarii au devenit parte din mine, fiind o componentă organică. Îmi potențează anumite fațete ale personalității și mă sprijină să-mi asortez sau să-mi revizuiesc ținuta. Cu ochelarii la ochi, sunt observată, studiată, invidiată ori admirată de familie, prieteni sau colegi, de fotografi, de jurnaliști sau de marele public. Un lucru e sigur: fie pe platoul de filmare, fie pe scenă sau în concerte, ochelarii mei nu mă dezamăgesc niciodată.
Cum rezonați la rostirea frazei „Învață să vezi muzica luminii”?
Pentru mine, enunțul are o semnificație aparte, deoarece conduc orchestra „Lumini Sonore”. Cu ajutorul ei și al muzicii, reflectez și învăț să ascult lumina dincolo de simple reflexii. Lumina poate fi șoptită, subtilă, delicată, muzica luminii nefiind altceva decât cea mai înaltă frecvență a iubirii. Fraza are, însă, și o conotație metaforică. Muzica luminii este intangibilă și, potrivit poveștii „Micul Prinț”, aparține zonei esențiale a lumii – lucrurile valoroase sunt ascunse privirii și se descoperă doar inimii. Vederea este un simț de care ne folosim continuu și depinde doar de noi cum o păstrăm, întreținem și cum anume adaptăm cunoștințele, abilitățile și talentul la sensul și evoluția noastră.
Cu siguranță purtați ochelari de soare în călătorii. Ce modele preferați?
Așa cum menționam, Roberto Cavalli, Just Cavalli și Gucci sunt brandurile care mă reprezintă. Frontaluri round sau cat eye decupate mereu în versiuni oversized, forme uneori excentrice, alteori clasice, culori vibrante și îndrăznețe, uneori dispuse în exces, alteori asortate elegant în tonalități apropiate. Cu ajutorul lor obțin tot ce-mi doresc, indiferent de ocazie și indiferent de lumină. Spre exemplu, vara trecută, fiind invitată de onoare la inaugurarea celui de-al cincilea magazin Optica Vedere, mi-au fost recomandați ochelarii de soare cu dioptrii. Nu știu cât contează forța lor de atracție ori dependența mea de confortul lentilelor, cert este că ochelarii Gucci sunt genul de accesoriu fără de care nu mai plec din casă. Tehnic, sunt ochelari de vedere cu filtre colorate, însă pentru mine latura emoțională primează. Prin intermediul lor divulg lumii o latură îndrăzneață și extravagantă, situată la granița dintre mister și ostentativ. Reprezintă o evadare către o altă identitate – Ozana aflată între ce vreau să fiu și cum ar trebui să fiu.
Orice posesor de ochelari a trecut prin experiențe plăcute sau mai puțin plăcute legate de prezența sau lipsa echipamentului optic. Povestiți-ne, vă rugăm, una dintre acestea.
Acum două ierni, conducând prin pădure în amurg, mi s-a întâmplat să uit ochelarii de soare pe nas. Eram vizibil deranjată și nu înțelegeam de ce era prea întuneric în mașină. Nu realizam că ochelarii de soare sunt cea mai proastă alegere, iarna, pe-nserat! După ce-am înțeles motivul slabei iluminări, am râs cu lacrimi împreună cu copiii mei.
Produsele din ședința foto sunt disponibile la Optica Vedere București
Tel.: 0722 66 44 55 • office@opticavedere.ro • www.opticavedere.ro