Gențiana Nicolae: „Versatilitatea femeii este un dar care îi permite să treacă cu grație prin multiplele roluri pe care le adoptă în viață”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 10-05-2024

în: Fashion

Gențiana Nicolae

Gențiana Nicolae are un background impresionant, ce încapsulează experiență atât în domeniul marketingului, cât și al designului vestimentar. Din dorința de a răspunde nevoii femeilor moderne de a naviga cu stil și eleganță prin viața de zi cu zi, care vine la pachet cu diverse roluri și provocări profesionale și personale, Gențiana și-a creat propriul brand, care pune accent pe piese vestimentare și accesorii ce pot fi cu ușurință adaptate oricărui context. Într-un interviu exclusiv pentru LUXURY Magazine, am stat de vorbă cu Gențiana Nicolae despre pasiunea sa pentru modă, sursele sale de inspirație și evoluția brandului său, VBW – Versatile Business Woman.

Povestiți-ne puțin despre backgroundul dumneavoastră în marketing și despre studiile dumneavoastră, care, deși nelegate de lumea artei, iată, v-au atras înspre ea într-un final.
Dacă e să începem cu începutul, specializarea mea inițială a fost ingineria, mai exact electrotehnica, secția inginerie economică. Nu a fost ceva forțat, era ceva care chiar îmi plăcea, eu având înclinație spre matematică și fizică, dar și spre partea practică. Stăteam mai mereu cu tata când era ceva de reparat și uneori schimbam siguranțele de la tabloul electric de pe scară, pentru vecini; pe vremea aceea erau siguranțe cu liță, deci îți trebuia puțină dexteritate.

Așa că mi-a plăcut facultatea și, chiar dacă nu mergeam la toate orele, nu am avut nicio restanță în cei cinci ani, ceea ce dovedește că am luat treaba în serios. Dar cam la asta s-a limitat experiența de inginer, căci viața m-a ghidat într-o direcție neașteptată. În timpul practicii pe care o făceam în ultimul an de facultate, la o companie privată, am fost cooptată în activitatea de marketing și vânzări pentru brandul Nike; ceva restrâns la vremea respectivă – trecuseră doi-trei ani de la Revoluție și nici nu era domeniul lor principal de activitate. Dar aceasta a fost calea; destinul mi-a deschis noi orizonturi, iar alegerea de a aborda sfera marketingului a fost una conștientă, bazată pe aptitudinile și înclinațiile mele naturale. În egală măsură mi-a dat o perspectivă relativă asupra afacerilor și mi-a deschis apetitul pentru antreprenoriat. Aşa că am considerat că îmi trebuie şcoala unei corporaţii pentru înțelegerea holistică a unui business, corelată și cu înțelegerea activității fiecărui departament în parte. Interdependența dintre departamente și importanța relaționării și sincronizării acestora sunt cruciale pentru un leadership eficient și pentru atingerea obiectivelor organizaționale pe termen lung. Așa că am petrecut vreo 17 ani în companii importante (zece ani în Avon, cinci ani ca director de marketing pe România și cinci ani ca director de marketing pe Europa de Sud-Est, apoi cinci ani în Macromex, plus alte industrii), până am căpătat suficientă încredere să fac pasul pe cont propriu.

Care este relația dumneavoastră cu moda? V-a pasionat dintotdeauna sau este o pasiune mai degrabă recent descoperită?
Aș spune că este o dependență. Cred că mi-a fost transmisă genetic de mama, care era o femeie frumoasă și foarte cochetă. De mică îmi făcea ținute speciale, iar de câte ori unul dintre părinți pleca în străinătate, îmi aducea lucruri deosebite. Eram alintată, lucru care îmi oferea căldură și confort emoțional, dar exista acel echilibru în educație care mă ținea cu picioarele pe pământ și mă definea ca o ființă cu valori – lucruri pentru care le sunt recunoscătoare. Aveam o relație specială și poate și de aceea mi-a fost greu să mă desprind și să plec la Iași, la unica facultate de textile de pe vremea aceea. În schimb, în timpul facultății, ai mei mi-au cumpărat o mașină de tricotat manuală, cu două fante, la care lucram dimineața de la 5:00 până la 7:00 când plecam la facultate, apoi continuam când mă întorceam. Îmi plăcea foarte mult și îmi câștigam în felul acesta și independența financiară: vindeam cam un pulover pe zi. Îmi veneau idei, combinam culorile, texturile, modelele. Erau pur și simplu momente de relaxare și încântare. Am început să combin tricotajele cu stofa și, ulterior, încetul cu încetul, să creez piese mai complexe. Era în vogă Casa de Modă Venus pe vremea aceea, unde mă duceam și puneam în practică ideile pe care le aveam. Dar le făceam pentru mine; îmi plăcea că erau unice, speciale și erau mereu remarcate. Uneori prea remarcate. Am avut probleme încă din liceu din cauza aceasta. Mă întorc puțin în timp – nu pot să mă abțin să nu povestesc două dintre momentele inedite din timpul liceului.

Am intrat prima la liceu, la Caragiale și, firesc, lumea se aștepta să fiu o tocilară. Diriginta mea era doamna Oros, pe care o respect și o iubesc din tot sufletul …acum. Era și este profesoară de matematică, un profesionist desăvârșit, un profesor de excelență, în egală măsură o persoană foarte riguroasă și strictă. Era spaima liceului. Și așa, „tocilara” s-a trezit cu nota 8 la purtare, din cauza ținutei ajustate: sarafan fie prea scurt, fie lung până la glezne, pulovere colorate, cămăși reinterpretate, păr vâlvoi și fără bentiță. Destul de grav și neplăcut, ținând cont că eram în perioada ‘87-‘88, când nota la purtare era o etichetă importantă. Dar pasiunea și preocuparea mea pentru modă erau mai presus. Al doilea moment inedit a fost la finalul liceului. La Caragiale era o tradiție ca la finalul clasei a XII-a toate clasele să defileze pe Calea Dorobanți. Această tradiție aducea împreună elevi, profesori, părinți și prieteni, pentru a sărbători realizările și succesul noii serii de absolvenți. Fiecare clasă își alegea o anumită ținută, mesaje creative și anumite simboluri care îi reprezentau. Aș spune că nu era doar o simplă paradă; era o ocazie de a străluci și de a marca tranziția spre o nouă etapă a vieții. În clasa noastră, pentru ținutele de sfârșit de an s-a ales un tip de țesătură în două nuanțe, alb și lila, fără însă a fi condiționați de un anumit model. Pentru un moment atât de special se cerea și o ținută pe măsură. Rochia mea era o croială tip butoiaș, nu foarte amplă, deasupra genunchiului, cu mânecă lungă. Twist-ul ținutei era o fundă tip papion, supradimensionată (în jur de 70 x 40 centimetri, adică mai lată decât spatele), fixată în partea de sus a rochiei, completată de pantofi cu toc de 12 centimetri. Lumea mă oprea, mă felicita, îmi aprecia ținuta, dar diriginta mea fierbea, iar mesajul ei către mama a fost: „Nici astăzi nu a putut să se abțină!”. Este cuvânt cu cuvânt, nu pot să uit. Dar în timp, această afirmație s-a transformat în „Ai talent, continuă, faci lucruri deosebite, chiar dacă uneori poți genera reacții diverse”. Sunt o luptătoare și nimeni și nimic nu mă poate opri atunci când am un scop bine definit, împletit cu pasiune. Așa că am continuat.

Gențiana Nicolae

Vă amintiți care este momentul sau motivul care v-a făcut să vă hotărâți să lucrați în modă?
Da, chiar foarte clar. Au fost două elemente definitorii: jobul și soțul meu. Nu mai aveam o motivație puternică, nu îmi mai găseam locul în compania la care lucram la momentul respectiv, lucru care îmi provoca un disconfort. Soțul meu, care întotdeauna mi-a fost alături (din liceu, de când suntem împreună), m-a îndemnat să mă orientez către partea de design vestimentar. Iar eu am simțit acea flacără care se aprinde și a urmat momentul sincronicității, când evenimentele încep să se desfășoare într-un mod aparent coincident, aducând împreună circumstanțe și oameni într-un fel care nu poate fi explicat doar prin cauzalitatea obișnuită. La doar o lună de la discuția cu soțul meu începea o nouă serie la cursurile de design vestimentar, cu o persoană foarte interesantă, care revenise în România de la Paris. Avea un portofoliu de invidiat: la numai 23 de ani primise misiunea de a lansa brandul Comme des Garçons. Mai departe a lucrat pentru Chloé, unde a întâlnit-o pe Stella McCartney, apoi pentru Prada și Dior. În România, recent întoarsă, era prima serie pe care o prelua; pentru mine, o mare șansă. Și asta pentru că, pe lângă partea de design vestimentar, ne-a explicat și partea administrativă și ceea ce se întâmplă în culisele marilor case de modă, cum se gestionează colecțiile, cum se calculează prețurile, cum se dezvoltă strategiile de marketing, care sunt târgurile de specialitate, unde se găsesc furnizori pentru materiale și accesorii de lux, lucruri extrem de utile. Toate acestea se întâmplau cândva în toamna lui 2014.

Ca o continuare la întrebarea precedentă, ce a îndrumat decizia de a vă fonda un brand propriu de modă?
Au fost semnale din mai multe direcţii care au dus la naşterea acestei dorinţe. Pe de o parte, sigur, pasiunea mea pentru modă, artă şi frumos, pe de alta, satisfacția și recunoașterea talentului meu la terminarea cursului de design vestimentar. Și nu în ultimul rând, aprecierile prietenilor și ale persoanelor cu care intram în contact, și încurajările primite. În plus, acumulasem o experiență de business și știam că mă pot desprinde, că este momentul unei schimbări. Așa că mi-am urmat intuiția. Independența a fost întotdeauna un aspect central al identității mele. Încă de mică am simțit acea dorință puternică de a explora lumea pe cont propriu, de a lua decizii și de a-mi asuma responsabilitatea pentru ele. Fiecare alegere a fost o șansă de creștere personală și de a descoperi cine sunt cu adevărat.

Colecțiile VBW, așa cum face aluzie numele brandului (Versatile Business Woman – n.red.), sunt gândite pentru businesswomen care apreciază versatilitatea. Cum ați ajuns la acest concept de brand?
L-aș defini ca pe un proces de evoluție personală, un cumul de experiențe de business și de viață. Se promovează conceptul work-life balance. Dar cum putem face față tuturor provocărilor? Cu agilitate. Consider că este cheia succesului în această eră a digitalizării, care nu se referă doar la adaptabilitatea la schimbările tehnologice, ci și la capacitatea de a naviga într-un mediu în continuă schimbare și de a gestiona provocările specifice acestei epoci. În business se numește agilitate, în modă am considerat-o versatilitate. Versatilitatea femeii este un dar care îi permite să treacă cu grație prin multiplele roluri pe care le adoptă în viață. Fie că este vorba despre a fi lider la locul de muncă, parteneră dedicată, mamă iubitoare sau prietenă de încredere, femeia este capabilă să îmbrace diferite pălării cu o abilitate uimitoare; femeia se adaptează cu o reziliență admirabilă.

O femeie activă, plină de dinamism și implicată în activități diverse, caută un stil vestimentar la fel de variat și adaptabil precum viața ei agitată. Într-o singură zi poate naviga între întâlniri de afaceri, sesiuni de antrenament, evenimente sociale și momente de relaxare, iar garderoba ei trebuie să reflecte această diversitate. Hainele versatile devin aliații esențiali pentru a-i permite să abordeze fiecare moment cu confort și stil. Ținutele diverse îi oferă libertatea de a-și exprima personalitatea în fiecare context, indiferent cât de divers ar fi programul ei zilnic.

Într-o lume în care ritmul alert al vieții a generat o goană după relaxare și o întoarcere la natură, am decis să aduc în colecțiile mele, pe lângă ținutele de business, și piese casual, chiar sport. Versatilitatea acestui stil permite adaptarea ținutelor la diverse ocazii, de la o plimbare în oraș, până la întâlniri de afaceri relaxate sau evenimente sociale. Alegerea materialelor de calitate și a elementelor statement adaugă un plus de originalitate, transformând fiecare ținută într-o expresie distinctivă a stilului personal. Astfel s-a născut colecția mea, în care simplitatea se îmbină cu confortul.

Deviza mea este „Simplu cu un twist”. Am dorit să creez haine care să fie nu doar o îmbrăcăminte, ci și o experiență și o relație specială cu cea care le poartă. Mă bucură fiecare feedback pe care îl primesc, când mi se spune cât de bine s-a simțit cineva în ținuta sa, că a fost admirată, uneori chiar oprită pe stradă de trecători. Folosesc materiale de calitate foarte bună, care nu se șifonează, care își mențin proprietățile în timp, care au o cădere potrivită pentru fiecare model, importate direct de mine de la furnizori din Italia, Spania, Germania, Franța, materiale care nu se regăsesc la alte branduri locale, care dau unicitate și exclusivitate pieselor create. Cea mai mare satisfacție am avut-o când, într-o vacanță, intrând într-un magazin Dior, ținuta mea a fost remarcată de personalul de acolo și am fost întrebată ce designer a creat-o. Colecțiile mele nu sunt doar despre haine, ci și despre o filozofie de viață, o relație personală și personalizată. Invită femeia să-și încetinească ritmul, să reflecteze și să se bucure de momentele simple. Piesele sunt ca un puzzle, sunt coordonate și complementare, astfel că, prin schimbarea unei piese sau adăugarea unui accesoriu special, poți să obții o nouă ținută, să te adaptezi cu ușurință la fiecare situație, de la birou, până la o plimbare în natură sau o seară relaxantă cu prietenii.

Gențiana Nicolae

Vă regăsiți pe dumneavoastră înșivă în conceptul de versatile businesswoman? V-ați putea considera stilul personal drept inspirație pentru brand sau aveți anumite muze, femei care vă inspiră? Și dacă da, ne puteți spune despre ele?
Da, eu însămi sunt o astfel de femeie. Activitatea mea nu se rezumă numai la partea de creație vestimentară; activez în continuare în marketing, ca growth hacker pentru diverse companii, inclusiv start-upuri. Acestea două sunt yin-ul și yang-ul în universul meu profesional, creând un echilibru între lumea analitică și cea artistică. Deci sunt într-o continuă mișcare și schimbare de roluri și am nevoie adesea să îmi schimb rapid ținuta. De aceea, colecțiile mele conțin piese interschimbabile, ținute integrate, ușor de combinat și de asortat.

Referitor la muze, nu știu dacă le-aș numi muze. Le-aș numi prietene, colaboratoare, partenere, femei cu care interacționez și care sunt sursa mea de inspirație și de validare. Ca om de marketing, îmi place să le ascult, să le înțeleg stilul de viață, să fac o segmentare și ulterior să răspund personalizat nevoilor lor. Cum sunt ele? Puternice, versatile, încrezătoare, pline de energie, iubibile, cu imaginaţie şi creativitate.

O muză din industria modei o pot considera pe Coco Chanel, o adevărată legendă în istoria modei feminine, o deschizătoare de drumuri. Coco Chanel a fost o vizionară care a fondat un brand sinonim cu eleganța atemporală, simplitatea și practicitatea. Ea a devenit faimoasă în anii 1920 cu creațiile sale inovatoare, care au respins normele restrictive ale modei de atunci; a introdus conceptul de casual chic, eliberând femeile de corsete și de haine ornamentale.

Vorbiți-ne puțin despre cum se desfășoară crearea unei piese VBW, de la statutul de idee, la produs final. Sunteți implicată în toate procesele, de la design și până la producție, apoi marketing?
Da, sunt implicată 100% în crearea unei piese VBW, de la idee, concept, până la produsul final și promovarea lui, trecând prin toate etapele. Cum spuneam mai devreme, îmi aleg cu foarte mare atenție furnizorii de materiale; merg an de an la târgurile de specialitate pentru materiale și accesorii. Pun preț pe calitatea materialelor – să nu se șifoneze (știu ce înseamnă un geamantan făcut seara și o întâlnire dimineața la prima oră, în alt oraș), să își mențină proprietățile în timp, să aibă o cădere potrivită pentru fiecare tip de produs; pun mare preț pe modul în care sunt cusute și finisate hainele, verific cu atenție furniturile și ața care se folosesc – fiecare detaliu e important. Ținutele sunt versatile, casual sau business, sau chiar sport, dar ele sunt premium. Pornesc de la o idee pe care apoi o pun în aplicare în cea mai bună variantă posibilă, de la materiale, la procesul de creație, până la producție, promovare, prezentare și vânzare. Cred că fiecare ținută se armonizează cu persoana care o poartă, este o extensie a personalității ei, care o ajută să fie remarcată oriunde ajunge.

Care este elementul dumneavoastră preferat din procesul de creare a unei piese vestimentare, dacă ar fi să alegeți o parte anume? Ce vă atrage cel mai mult?
Partea de creație. Momentul când mintea începe să prelucreze informații, imagini, povești. Când începe să se contureze prima piesă, care de regulă conduce la decodarea temei și dezvoltarea ulterioară a colecției. Îmi place, de asemenea, când încep să creionez accesoriile care completează povestea colecției și care de obicei sunt piese statement ce înnobilează ținuta și sunt unice. Eu le concep și le lucrez în Italia cu diverși colaboratori, în funcție de model și de materialul necesar, fie că e vorba despre metal, plastic, blană sau cristale. Și, bineînțeles, mai e satisfacția finală, când reacția doamnelor care poartă creațiile mele răsplătește tot efortul depus.

Gențiana Nicolae

Ce designeri internaționali vă inspiră prin creațiile lor? Ce case de modă sau designeri admirați?
Mulți, cu stiluri diferite, că tot vorbim despre versatilitate. Le-aș purta piesele cu aceeași plăcere, fiecare adaptată momentului și stării de spirit.

Elie Saab: considerat un ambasador al eleganței și stilului sofisticat, e un designer celebru pentru rochiile sale de seară uimitoare, care au fost purtate pe covorul roșu de numeroase celebrități la evenimente prestigioase, precum premiile Oscar și Festivalul de Film de la Cannes.

Dior: eleganță franceză, lux și feminitate, dar în egală măsură abordează o strategie agilă de repoziționare – mai vibrantă, îndrăzneață, pentru generația mai tânără. Au adoptat și inovații tehnologice, colecțiile lor recente introducând tehnologii avansate, cum ar fi utilizarea imprimării 3D pentru accesorii și rochii.

Off-White, conform viziunii lui Virgil Abloh: un brand care să rupă barierele dintre streetwear și moda de lux, oferind o perspectivă inovatoare și modernă asupra modei.

Alexander McQueen: un vizionar care a transformat moda într-o formă de artă, aducând în prim-plan elemente gotice, romantice și futuriste.

Schiaparelli: creații sculpturale, asimetrice, bijuterii și accesorii extravagante, supradimensionate. Iubesc accesoriile și mă surprind la fiecare nouă colecție.

Guo Pei: îmi plac colecțiile sale pentru eleganța lor și opulența detaliilor, pentru stilul arhitectural. Revista Vogue descria cea mai recentă colecție ca depășind limitele modei: „Este un dialog între corpul uman și univers”.

Care sunt planurile dumneavoastră pentru 2024?
Anul acesta va fi un an bun pentru mine, o simt. Scopul meu este să am o expunere mai mare, atât în țară, cât și internațional. Am participat în trecut la târguri de profil, cel de la Londra și cel de la Milano, am primit comenzi și am început colaborări cu parteneri externi.

Anul acesta, începând cu 15 februarie, voi expune colecția toamnă-iarnă 2024/2025 la showroomul Livia Gregoretti, din Milano. Showroomul, fondat în 1996, este recunoscut pe harta modei pentru brandurile de lux promovate și lansate în piață. Livia Gregoretti, adeptă a descoperirii și promovării excelenței în designul vestimentar, a fost agent local și internațional pentru branduri de renume precum Lanvin, Vera Wang, Karl Lagerfeld, Sonia Rykiel, Marchesa, Paco Rabanne, Yves Salomon și alți designeri renumiți. Sunt fericită să lucrăm împreună, simt o profundă încredere și entuziasm. Este o oportunitate unică să mă asociez cu o personalitate cu viziune.

Mai am și alte proiecte, prezentări nonconformiste ale colecțiilor, parteneriate strategice, dar prefer să păstrăm o notă de suspans și timp pentru pregătire detaliată.