
Muzeul Victoria and Albert din Londra a deschis prima sa expoziție majoră din ultimii aproape 30 de ani dedicată bijuteriilor și ceasurilor Cartier cu expoziția Cartier: Crafting the Exceptional. Cu peste 350 de obiecte impresionante expuse – inclusiv bijuterii, ceasuri, pietre prețioase istorice și piese regale personalizate – expoziția prezintă ascensiunea Cartier de la un atelier parizian la un simbol global al eleganței, puterii și măiestriei.
Expoziția începe cu începutul secolului al XX-lea, când nepoții fondatorului Louis-François Cartier – Louis, Pierre și Jacques – au transformat buticul bunicului lor în prima casă de bijuterii de renume internațional din lume, stabilind puncte de sprijin în Paris, Londra și New York. Supranumit „bijutierul regilor și regele bijutierilor”, lista clienților Cartier a cuprins regalitatea europeană, maharajașii indieni și, mai târziu, vedete din cinematografie, modă și muzică.
Un punct culminant al expoziției este broșa Williamson Diamond din 1953, comandată de Regina Elisabeta a II-a și care conține un diamant roz de 23,6 carate – unul dintre cele mai rare din lume. Alături de aceasta se află piese purtate de Prințesa Margaret, Grace Kelly și María Félix, simbolul filmului mexican, al cărei colier în formă de șarpe articulat din 1968 rămâne una dintre cele mai îndrăznețe comenzi ale Cartier.
Designul expoziției – realizat de celebrul arhitect și artist Asif Khan MBE – invită vizitatorii într-un peisaj de vis luminos în care converg bijuteriile, lumina și sunetul. „Am dorit ca prin colaborarea noastră să creăm un peisaj de vis în care arta și știința converg, cu piesele Cartier suspendate în lumină, timp și sunet, permițând istoriei să respire și viitorului să zăbovească”, spune Khan.
Organizată în trei secțiuni cuprinzătoare, expoziția prezintă evoluția creativă, măiestria tehnică și influența culturală a Cartier.
Viziunea creativă și nașterea unui stil
Prima secțiune explorează primele surse de inspirație ale Cartier – de la arhitectura franceză din secolul al XVIII-lea la arta islamică și tradițiile bijuteriilor din Asia de Sud – și nașterea codurilor sale inconfundabile de design. Piese precum diadema „Garland Style”, broșa Art Deco din 1925 cu coral și smarald și o broșă londoneză rară inspirată de scarabeu arată geniul casei de a transpune modelele globale în design modern. Relațiile cu clienții au fost esențiale pentru acest proces creativ – mai ales broșa reginei sau clema cu trandafir deținută cândva de prințesa Margaret.
Atelierul pe post de laborator
Cea de-a doua secțiune analizează priceperea tehnică a Cartier și accesul de neegalat la cele mai rafinate pietre prețioase din lume. Atelierele interne din fiecare oraș au permis inovația creativă și cel mai înalt nivel de măiestrie. Vizitatorii pot vedea cum a evoluat motivul panteră, semnătura Cartier – de la un ceas de mână din 1914 la o brățară din onix și pavé de diamante în 1978 – și cum comenzi monumentale precum colierul Patiala au îmbinat geometria Art Deco cu grandoarea regală. Materialele sunt și ele în centrul atenției: mărgele de jad deținute cândva de Barbara Hutton, bijuterii vibrante Tutti Frutti și acvamarine montate în diademe care au ținut prima pagină a ziarelor în timpul „Tiaramaniei” britanice din 1937. Inovația Cartier s-a extins și în domeniul orologeriei, cu modelul Santos din 1904 – unul dintre primele ceasuri de mână moderne – care a condus la clasice culte precum modelul Crash (1967), de inspirație suprarealistă, și ceasurile Mystery Clocks, care sfidează gravitația și ale căror mâini plutesc în aer.
Crearea unui simbol
Ultima secțiune examinează modul în care a fost creată imaginea Cartier – prin expoziții publice, marketing îndrăzneț și asocieri cu simboluri ale stilului, de la aristocrație la regalitatea de la Hollywood. Inelul de logodnă cu diamant de 10,48 carate al lui Grace Kelly, purtat în ultimul ei film High Society, este expus alături de alte simboluri cinematografice ale statutului și gustului. Capacitatea Cartier de a se reinventa prin intermediul generațiilor de artiști și momente culturale demonstrează puterea sa de rezistență.
Expoziția se încheie cu o prezentare uluitoare de diademe – simboluri ale ceremoniei, stilului și măiestriei tehnice. Printre acestea se numără: tiara Opal, care nu a mai fost văzută niciodată, comandată în 1937 și purtată la încoronarea reginei Elisabeta a II-a; tiara Scroll, purtată de Rihanna pe coperta revistei W Magazine; și tiara Art Deco purtată de Begum Aga Khan III, una dintre cele mai fermecătoare femei din anii 1930.
Curatoarele Helen Molesworth și Rachel Garrahan rezumă semnificația: „Cartier este mai mult decât o casă de bijuterii. Este o oglindă a luxului modern și un deschizător de drumuri al culturii. Această expoziție oferă șansa de a vedea îndeaproape atât măiestria artizanală, cât și crearea de mituri – iluminând modul în care Cartier rămâne, după atâția ani, absolut de actualitate.”