Clara Rotescu: „Moda a devenit un limbaj cultural”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 14-12-2023

în: Fashion

Clara Rotescu

Moda este o modalitate prin care ne putem exprima personalitatea, stilul, dar și statutul social. Designerul Clara Rotescu trăiește moda atât la nivel profesional, cât și la nivel personal și înțelege, dincolo de cuvinte, esența unei industrii dinamice și într-o continuă schimbare. Cu renume internațional, dar și cu o experiență vastă în acest domeniu, designerul român a pus bazele unui proiect educațional dedicat copiilor pasionați de artele vizuale. Ce reprezintă acest proiect, ce rol joacă moda în viața noastră, dar și despre viitorul acestei industrii ne-a povestit Clara Rotescu, într-un interviu de excepție.

Ești prezentă în industria modei de foarte mulți ani. Cum ai defini moda și ce rol joacă aceasta în viața ta?
Moda este un limbaj care se creează pe sine și se transpune în haine, pentru a reinterpreta realitatea. Este prima carte de vizită a unei persoane, este modul personal de a te prezenta lumii, într-o eră a contactelor umane aproape instantanee. Este ceva care nu este exprimat doar prin haine sau rochii. Moda este pe cer, pe stradă, este un mood, o poezie, o stare, ține de nivelul cultural, de cel intelectual, de felul în care trăim, de timpurile pe care le străbatem, de ceea ce se întâmplă. Moda a devenit un limbaj cultural. Cum spune Nicolas Ghesquière, moda este martorul propriului tău moment. Dacă ești atent la limbajul modei, poți descifra în el istoria timpului prezent și chiar anticipa revoluții sau tendințe geopolitice. Moda transcende timpurile și rămâne un martor de nădejde al acestora. Evident, este o componentă a stilului, dar asta este total altceva, este o dimensiune interioară exprimată prin haine, fără a ține cont de timpuri, bani sau de moda în sine.

Iubesc ceea ce fac, sunt dependentă de modă, ador persoanele care gândesc cu voce tare, care au încredere în ele, care au propriul stil. De aceea pot spune că ziua în care rochiile mele au devenit recognoscibile și au definit stilul Miau a fost ziua în care brandul meu s-a născut cu adevărat. Și această zi este de șase ori pe an, atunci când trimit colecțiile la Milano, New York și Paris. Fiecare piesă Clara Rotescu regăsită într-un colț al lumii înseamnă nașteri/renașteri/iubire și muncă asiduă. Mai presus de toate, înseamnă, pentru mine și pentru toată echipa mea grozavă, multă dragoste pentru ceea ce facem – și de aceea rochiile mele au în fiecare sezon numele fetelor din echipă, iar aproape jumătate de viața noastră este ascunsă în fiecare produs. Asta e fascinația modei, o pasăre Phoenix care te definește ca limbaj, culorile care nu pot fi descrise în cuvinte și, irațional, multă efemeritate și superficialitate.

Clara Rotescu

Ești unul dintre designerii români care s-au făcut remarcați pe piețele internaționale. Cât de greu este să atingi un astfel de nivel, dar și să ajungi să exporți piesele vestimentare?
Am știut încă de la început care este targetul brandului și ceea ce mă definește ca produs, dar și piețele cărora mă adresez. Atunci când îți știi drumul, determinarea, seriozitatea, munca asiduă au un alt nivel al eficienței. Ceea ce este complicat în acest domeniu este că, deși vorbim de produse atemporale și care au continuitate în colecții, designerul face parte dintr-un joc, care își schimbă regulile sezon de sezon, care se înnoiește ca spirit în fiecare zi și cu care trebuie să ții pasul. Fără să fii nemuritor, într-o eră în care totul este la distanță de un click, într-o eră în care jeanșii și tricoul sunt alfa și omega, în care aproape tot s-a inventat și reimaginat în nenumărate feluri, șansa ta în această competiție rămâne autenticitatea, povestea, recognoscibilitatea, generozitatea, energia și sinceritatea cu tine însuți. Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii mereu unică, spunea Coco Chanel. Paralel cu lupta cu unicitatea și cu descoperirea fântânii cu apa vie, sunt fană declarată a lucrurilor care îmbătrânesc cu grație, care nu expiră, care rezistă timpului și devin exemple ale perfecțiunii absolute.

În ceea ce privește participarea la târguri, eforturile financiare sunt extrem de mari, dar cel mai important și complicat este să te reinventezi de fiecare dată fără a-ți altera povestea inițială și să te prezinți mereu ca un brand impecabil. De exemplu, la Paris, în timpul Paris Fashion Week, expun 3.800 de branduri, la New York – 8.400, iar la Milano – 4.600, iar tu ești parte dintre aceștia. Atunci când ai plecat pe acest drum, trebuie să știi că nu ești un meteor, ci un elev care face parte dintr-un joc cu prezență obligatorie.

Ai menționat New York Fashion Week – reprezintă SUA o nouă piață pe care vrei să pătrunzi?
Din punctul meu de vedere, piața americană reprezintă un pas foarte important pentru orice brand. Este o piață extrem de variată în ceea ce privește gusturile, mărimile, religiile, abordările modei, mult mai diversă decât alte piețe. Așadar, pentru a-ți găsi locul ca brand în acest spațiu multicultural cu peste 200 de milioane de potențiali clienți este o provocare uriașă.

Și pentru că am adus în discuție cea mai importantă perioadă a anului în industria modei – și anume, Fashion Week –, ne poți dezvălui detalii despre colecția pe care o pregătești?
OMBRE NOMAD este ultima mea colecție, iar povestea din spatele acesteia este plină de speranță. „De ce ar trebui să mă opresc pentru a găsi un loc căruia să îi aparțin? Aparțin acestei lumi și acestui timp. Am nevoie doar de un loc pentru a-mi odihni sufletul meu nomad plin de libertate! Natură, mișcare, miros de pământ, așteptare… și mare topită de soare, libertate, umbră și vânt, natural, călătorie, veșnic nomad. Speranța, ultima frontieră, Libertatea – religia mea.”

Ombre Nomad este dedicată femeilor care prețuiesc viața pentru natura ei imprevizibilă, căutând frumusețea, înțelepciunea și spiritualitatea în fiecare dintre darurile sale și fiind recunoscătoare pentru fiecare aspect ori posibilă legătură emoțională pe care o poate inspira aceasta. Profund conștiente de frumusețea, individualitatea și puterea lor, îndrăznesc să vadă realitatea ca pe o conjuncţie între fantezie și perspectivă și să se bucure de vremurile prezente urmând învățături adunate din înţelepciunea vremurilor.

Pe lângă colecția la care lucrezi, știu că ești implicată și într-un nou proiect – „5 layere ale unei femei”. Despre ce este vorba, mai exact? Ne poți da mai multe detalii?
La fel ca moda, fotografia este o altă expresie artistică a timpurilor, se inventează și reinventează, spunând diferite povești. Așa că orice designer își spune povestea vizuală în funcție de stil, de firul roșu al colecției, de mesaj, cu ajutorul fotografiei. E adevărat că omul din spatele creațiilor se vede în puținele clipe de strălucire, cele de la finalul unei prezentări sau într-un interviu. De aceea, ideea celor „5 layere ale unei femei” spusă de fotograful Alina Raluca Florescu – a.k.a. @photoartbyralf – mi s-a părut genială, iar forma ei de expresie fine art, un act de curaj, având în vedere că niciodată nu fusesem protagonista unei ședințe foto exclusivă cu mine. Nu știu dacă ne-au ieșit cinci layere sau mai multe, căci actul artistic este o invitație la versatilitate nemaibănuită; cert este că Raluca a scos ceva din mine de care nu aflasem până atunci. „Layers of a woman” este o campanie despre și pentru femei, care captează mai multe „pălării” pe care le purtăm noi, ca femei, zi de zi, proiect dedicat oricărei femei care dorește să facă parte dintr-o experiență fotografică inedită, culminând cu expoziție și eveniment tematic.

Clara Rotescu

Ce părere ai despre fast fashion și despre caracterul de unică folosință al hainelor?
În cele două decade de când fast fashion a devenit normă pentru numele mari din modă, crescând cererea pentru produse din ce în ce mai ieftine, s-a înregistrat o creștere incredibilă a degradării sociale în fiecare moment al procesului implicat de producția, vânzarea și distribuția produselor. Un mediu afectat, sănătate precară, condiții precare de trai – sunt doar câteva din consecințele fenomenului fast fashion, însă putem vorbi chiar despre creșterea infracționalității, sclavie și abuzuri asupra copiilor. Evident, fenomenul a generat discuții uriașe despre injustiția mediului și drepturile omului. Astfel, modelul de business fast fashion a fost declarat, de către USA Protection Agency, o țintă a tuturor avocaților de mediu, menită să ducă la reducerea sau chiar eliminarea injustiției sociale și atacurilor asupra mediului de către fast fashion. În primul rând, pentru a se produce haine ieftine, materialele utilizate sunt nu numai 90% poliester, dar ele nu sunt tratate corespunzător, astfel încât au un conținut ridicat de metale grele, generând cancere, boli de piele și având un impact grav asupra sănătății nu doar a lucrătorilor, manipulatorilor, vânzătorilor, dar și a purtătorilor și celor din apropierea acestora.

Al doilea impact negativ al acestui fenomen se reflectă asupra lucrătorilor din această industrie, care lucrează în condiții improprii. Plus, anual, 500.000 de tone de haine uzate, ce nu mai pot fi refolosite, devin gunoi, poluator, nereciclabil sau produse ale pieței de second-hand, generând un număr semnificativ de posibile ținte ale bolilor. Evident că există și soluții precum produse sustenabile, de calitate, cu muncitori tratați corespunzător, iar politica de vânzare să fie una corectă. Este posibil așa ceva? Din punctul meu de vedere, nu. Vorbim despre o ipocrizie mondială în care peștii cei mari îi înghit mereu pe cei mici, indiferent cât de multe eforturi ar face aceștia pentru a se alinia legilor și dorințelor cumpărătorului. Singurul decident pare a fi designerul, dar și el are de ales între a supraviețui ca business, între a fi parte din noutatea sezonului sau a fi out of fashion, într-o eră a trăitului pe Instagram. Grea decizie. 

Moda reprezintă un fenomen estetic și sociocultural complex, care se află într-o continuă schimbare. Cum vezi viitorul acestei industrii? La ce să ne așteptăm în anii ce urmează?
Dacă vorbim despre industria luxury, anul acesta trebuie să spunem că există o creștere a nevoilor, iar aici ne referim la călătorii, hospitality, evenimente, produse de lux, accesorii și produse din piele. Pe de altă parte, este prima dată când se iau în calcul și platformele de resale din Asia, care devin un curent important în această industrie. Ca niciodată, moda și designul au luat o amploare incredibilă, devenind parte a industriei hospitality. În 2023 a avut loc cel mai mare rebranding al hotelurilor, cafenelelor, plajelor, care au utilizat branding-ul Caselor mari tip Dior, Dolce, Gucci. Dacă vorbim despre viitor, 2030 este anul în care se preconizează că beneficiarii industriei de lux vor fi Generația Z sau copiii din Generația Alpha, ce au gusturi semnificativ diferite de predecesori. Provocarea brandurilor va fi marketingul, care va fi total diferit de ceea ce știm acum, și vom fi martorii impliciți ai procesului de reinventare al brandurilor, având ca instrumente noua tehnologie AI, Metaverse, omnichannel experience, Web3, Digitally Native & Direct-to-Consumer brands. Dacă ne gândim că Dolce & Gabbana a vândut NFT-uri de aproape 6 milioane de euro, că Fendi și LVMH sunt deja în Metaverse, viitorul spune că industria luxury se va redimensiona după raritate, exclusivitate, adresabilitate directă către VIP-uri, fenomene ce vor determina dispariția a aproape jumătate din brandurile mici de pe piață. Cei care vor câștiga lupta vor fi cei care vor ști să își spună povestea în toate formele ei noi, dar fără să își piardă autenticitatea. În concluzie, aceeași luptă a generațiilor, aceeași luptă a marketerilor, dar pusă în joc în alte câmpuri de bătălie.

În ultimii ani, moda masculină a devenit mai romanțată, în timp ce trendurile dedicate femeilor promovează croieli bărbătești. Cum percepi această schimbare de estetică?
Diversitatea de gen este o temă a timpurilor noastre, mai mult sau mai puțin controversată. De fapt, ea nu mai este o temă, este o realitate. În SUA este o adevărată explozie a brandurilor care fac produse pentru nunțile gay; așadar, este un nou business. În fashion este o nouă nișă și, în funcție de cât de repede te poți adapta, poți să o abordezi. Însă pentru a avea succes, trebuie să înțelegi acest fenomen, să vezi și să transpui în practică, pentru că, la finalul zilei, clientul trebuie să arate uimitor în hainele tale, indiferent ce gen este. Cred că acesta este un test cultural și, înainte de a face un business din asta, trebuie să înțelegi exact dimensiunea culturală.

Clara Rotescu

După cum spuneam mai devreme, industria modei este foarte dinamică. Cum reușești să te reinventezi ca designer? Dar ca femeie?
Nu încerc să țin pasul cu moda, care e o normă, o standardizare în funcție de tendințe. Sunt sinceră cu ceea ce fac, încerc să mă mențin în autenticitatea poveștii mele și să păstrez o atemporalitate a produsului. Este evident că nu există scurtături pentru locurile unde vrei să ajungi, că eșecul face parte din ele, că emoția și frica sunt imposibil de ratat și că exact când ai ajuns la linia de orizont ți se arată mugurii de lumină ai unui nou răsărit. Dacă vorbim despre reinventarea ca designer, atunci vorbim despre efemer, căci moda este un happening în patru sezoane, cu reguli proprii. Dacă vorbim despre reinventări în viață, pot spune că un astrolog celebru mi-a spus că există a 13-a zodie în cărți, zodia Phoenix, sub auspiciile căreia se nasc oamenii care se reinventează, care au succes. „Oamenii normali nu știu că totul e posibil”, spunea Winston Churchill. Dar el nu era femeie. Secretul reinventării? O curiozitate și o neliniște nebună de a ști despre tot și toate, despre ce este nou, și un instinct natural pentru artă, pentru frumos. Sunt conștientă că timpul meu este limitat, așa că nu îmi irosesc nimic din el trăind viețile altora. Nu las zgomotul opiniilor altora să îmi acopere vocea. Cred cu inconștiență în ceea ce fac, în mine, știu ceea ce urmează să devin, cu umilință și modestie. Ascult sunetul valurilor dinăuntrul meu și cred nestrămutat în Dumnezeu.

Te simți un om împlinit?
„Îmi place să trăiesc. Am fost câteodată îngrozitor de tristă, nimicită de durere, dar dincolo de toate astea, știu că să fii viu e mare lucru”, spune, într-unul din romanele sale consacrate, Agatha Christie. Faptul că suntem în viață contează extraordinar de mult. Dar momentul când am simțit că viața mea contează cu adevărat, că sunt împlinită total, a fost când l-am văzut prima dată pe Alex, fiul meu, la venirea lui pe lume. Atunci am știut că miracolele există și el este momentul meu de fericire în fiecare secundă. După care urmează familia noastră. Când intri seara pe ușă și găsești liniște. După aceea urmează atelierul meu: momentul în care ajung dimineața cu drag la job, când oamenii muncesc să facă rochii de colecție, când au emoții dacă o vindem, când se bucură că modelul lor este bestseller.

Care este luxul tău preferat?
Nu întâmplător spun mereu că fiecare colecție este o fărâmă de suflet. Cred, în adâncul sufletului, că în alte vieți am fost un suflet liber, nomad, cu pielea mereu mirosind a nisip fierbinte și sare. Dacă am o pasiune, aceea sunt călătoriile, o neliniște nebună care îmi cutreieră sufletul. Călătoriile mă hrănesc, ele sunt o schimbare permanentă și profundă a modului de a vedea cu ochii minții lumea. Călătoria este singurul lucru care se poate cumpăra și te face mai bogat.

Cum arată viitorul tău, atât din punct de vedere profesional, cât și personal
Viitorul? O casă din piatră și sticlă, înconjurată de mandarini și măslini, cu un drum de agave ce duce spre mare… o barcă. Și cea mai importantă împlinire, o clădire, indiferent de funcționalitatea ei, desenată de Alex. O expoziție.

Viitorul îndepărtat este caracterizat de liniște, pare chiar apropiat de curentul hippie. În ceea ce privește viitorul apropiat, acesta este despre cuvinte care schimbă minți. Luna aceasta am deschis, sub patronatul unei școli de modă importante din Paris, Școala de Arte vizuale Clarice, un proiect educațional menit să-i învețe pe copii ABC-ul designului, al picturii, filmului, fotografiei, al artelor vizuale prin excelență.

Viitorul poate fi FLUID. Un happening vizual.