Radu Petrovici – „Muzica este un limbaj universal care transcende granițele culturale și personale”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 01-03-2024

în: The Famous

Radu Petrovici

Radu Petrovici s-a născut într-o familie de muzicieni, descoperindu-și astfel pasiunea pentru muzica clasică încă din fragedă pruncie atunci când a început să studieze contrabasul îndrumat de tatăl său. Cu o vastă experiență în cadrul orchestrelor naționale și internaționale, muzicianul a pus bazele MH Orchestra, singura orchestră de salon din România, din dorința de a umple un gol pe scena muzicii autohtone, dar și de a promova muzica de calitate. De curând Radu Petrovici a fost desemnat manager interimar al Teatrului Național de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, devenind astfel primul manager din istoria teatrului care provine din departamentul orchestrei. Care este semnificația muzicii? Ce reprezintă o orchestră de salon sau care sunt provocările cu care se confruntă o orchestră sunt doar câteva dintre întrebările la care ne-a răspuns Radu Petrovici.

Cine este Radu Petrovici? Puteți să ne spuneți câte ceva despre dumneavoastră și despre backgroundul pe care îl aveți?
Sunt Radu Petrovici, managerul interimar al Teatrului Național de Operetă și Musical “Ion Dacian” și fondatorul MH Orchestra, unica orchestră de salon din România, un proiect unic și inovator în peisajul cultural autohton. M-am născut într-o familie de muzicieni și pedagogi, unde valorile culturale și muzica au fost întotdeauna fundamentale. Am avut șansa de a crește sub influența bunicului meu, Vichentie Petrovici, un pionier în educația românească muzicală și fondatorul Școlii de Muzică Nr. 5 din București, care a avut un impact semnificativ asupra culturii în comunitatea noastră. Tatăl meu, Gheorghe Petrovici, un profesor dedicat de contrabas la cele două licee de profil din Capitală, m-a ghidat cu pasiune în lumea muzicii clasice. Acest mediu familial nu doar că m-a inspirat să urmez o carieră în muzică, dar m-a și înzestrat cu o înclinație spre management și organizare. Am aplicat aceste abilități în rolul meu ca muzician și manager de proiect, iar acum ca manager interimar îmi propun să aduc aceeași viziune, leadership și eficiență pentru a asigura succesul Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”.

Cum v-ați descoperit pasiunea pentru muzica clasică și în special pentru contrabas?
A fost o evoluție naturală în cadrul familiei unde arta și educația muzicală erau omniprezente. Contrabasul, în particular, a fost o alegere aproape instinctivă, fiind influențat de tatăl meu, care nu doar că m-a inițiat în tainele acestui instrument, dar mi-a și transmis o înțelegere a disciplinei și dedicației necesare pentru a excela în domeniul artistic. Prin studiul contrabasului, am învățat nu doar tehnica, dar și valoarea perseverenței și a atenției la detalii, lucruri care mi-au servit ulterior în cariera managementului de proiecte. Muzica clasică, în esența ei, este o fuziune între tradiție și inovație, fiecare interpretare fiind o nouă explorare. Această dualitate a fost întotdeauna în consonanță cu viziunea mea profesională și personală, oferindu-mi o platformă pentru a exprima creativitatea și pentru a îmbrățișa provocările.

În 2003 v-ați stabilit în Germania și ați făcut parte din orchestra Kurorchester-Badwildbad. Cum a fost această perioadă pentru dumneavoastră și ce v-a determinat să reveniți în țară?
Experiența mea în Germania a fost un capitol esențial în dezvoltarea mea profesională și personală. A fi parte a unei orchestrei autentice de salon, mi-a oferit o perspectivă unică asupra muzicii clasice internaționale și a gestionării unei cariere în acest domeniu. Germania, cu tradiția sa profundă în muzica clasică, a fost un teren fertil pentru dezvoltarea abilităților mele muzicale și manageriale.

Întâlnirea cu Imola Tamas în orchestra din Germania nu a fost doar un punct de cotitură în cariera mea, ci și începutul unei călătorii personale extraordinare. Ea, nu numai că este o percuționistă de excepție, dar a devenit și partenera mea de viață, sursa mea de inspirație zilnică. Împreună, am descoperit nu doar armonia perfectă a muzicii, ci și o rezonanță profundă în inimile și sufletele noastre. Împreună am vrut să aducem în România conceptul orchestrei de salon, o idee ce ne-a captivat pe amândoi. Revenirea noastră a fost, astfel, nu doar o întoarcere acasă, ci și începutul unei aventuri artistice comune, cu scopul de a inova și îmbogăți scena muzicală românească.

Radu Petrovici

Sunteți fondatorul MH Orchestra, unica orchestră de salon din România. Ce v-a inspirat să înființați acest ansamblu?
Inspirația pentru înființarea MH Orchestra a venit din dorința de a umple un gol în peisajul muzical românesc și de a oferi o experiență diferită atât pentru muzicieni, cât și pentru public. Am recunoscut potențialul enorm al unui astfel de format – o orchestră de salon – care să combine eleganța și intimitatea muzicii clasice cu accesibilitatea și inovația. Am vrut să creez un spațiu unde muzica să fie nu doar ascultată, ci și trăită, un mediu unde fiecare notă să creeze o conexiune profundă între artiști și ascultători.

Ce reprezintă mai exact o orchestră de salon?
O orchestră de salon, așa cum este MH Orchestra, reprezintă o formă artistică rafinată, care îmbină eleganța și intimitatea muzicii clasice cu o prezentare accesibilă și modernă. Aceasta diferă de orchestrele simfonice tradiționale prin dimensiunea mai redusă și prin repertoriul adaptat pentru un cadru mai intim, oferind astfel o experiență muzicală mai personală și directă.

Acest format permite o varietate mai mare în alegerea repertoriului și o flexibilitate în prezentare, fiind ideal pentru locații mai puțin tradiționale, cum ar fi galerii de artă, săli de recepții sau chiar spații private.

Care este repertoriul pe care orchestra îl interpretează în mod obișnuit?
Repertoriul MH Orchestra este atent selectat pentru a reflecta diversitatea și rafinamentul muzicii clasice, adaptându-se totodată la un public contemporan. Ne concentrăm pe o gamă largă de lucrări, de la lucrări clasice ale marilor compozitori, precum Bach, Mozart sau Beethoven, până la genuri moderne prin compoziții de tip fusion pop-rock, inclusiv aranjamente originale. De asemenea, suntem dedicați inovării și experimentării, integrând tehnici moderne și elemente surpriză în interpretările noastre, pentru a crea o experiență unică la fiecare concert.

V-ați confruntat vreodată cu o situație în care ați simțit că nu ați reușit să obțineți maximum de la orchestră?
În orice domeniu, și mai ales în lumea artistică, există momente de provocare. În cadrul MH Orchestra, am întâmpinat, desigur, și noi astfel de momente. Dar ceea ce le diferențiază este modul în care le-am abordat: ca pe niște oportunități de creștere și învățare. Am fost mereu impresionat de dedicarea și profesionalismul fiecărui membru al orchestrei. Împreună, am reușit să transformăm aceste provocări în lecții valoroase, care ne-au permis să ne dezvoltăm constant. Fiecare apariție a fost o șansă de a ne perfecționa și de a atinge noi niveluri de excelență.

Prin colaborare, dialog deschis și o înțelegere profundă a potențialului fiecărui muzician, am reușit să depășim orice obstacol și să ne afirmăm ca un ansamblu dinamic și progresiv. Această evoluție continuă este, cred eu, una dintre cele mai mari realizări ale noastre.

Este dificil să mențineți același standard în seri diferite sau la concerte diferite?
Menținerea unui standard înalt în fiecare concert este o provocare, dar este esențială pentru reputația MH Orchestra. Prin muncă susținută, o comunicare eficientă în cadrul echipei și o pregătire riguroasă, reușim să oferim un nivel consistent de calitate. Flexibilitatea membrilor orchestrei ne permite să abordăm fiecare spectacol cu entuziasm, garantând astfel o experiență excepțională de fiecare dată.

Radu Petrovici

De curând ați fost numit manager interimar al Teatrului Național de Operetă şi Musical „Ion Dacian”. Ce reprezintă pentru dumneavoastră această numire și ce planuri aveți pentru această perioadă?
Numirea mea în data de 7 noiembrie, coincident cu aniversarea a 73 de ani de la înființarea Teatrului de Stat de Operetă din București, reprezintă pentru mine un moment de profundă semnificație. Este o onoare să preiau această poziție într-o zi atât de emblematică pentru istoria teatrului și să continui tradiția artistică stabilită de-a lungul decadelor. Sunt primul manager din istoria teatrului care provine din departamentul orchestrei, o realitate ce subliniază schimbarea și evoluția în cultura instituțională a teatrului. În această nouă poziție, intenționez să aduc o perspectivă unică, consolidând legătura dintre artiștii de pe scenă și orchestră, sporind astfel sinergia artistică în cadrul teatrului. Planurile mele includ inovare în repertoriu, promovarea tinerelor talente și extinderea accesului la arta operetei și musicalului pentru un public mai vast. Această poziție reprezintă o oportunitate extraordinară de a combina experiența mea muzicală cu viziunea managerială, pentru a asigura că Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” rămâne un far cultural atât la nivel național, cât și internațional.

Limbajul tehnic al muzicii are capacitatea de a încuraja sau motiva oamenii?
Absolut. Limbajul tehnic al muzicii, în esența sa, este un instrument puternic de comunicare și exprimare. Chiar dacă poate părea inițial complex sau rezervat cunoscătorilor, acesta are capacitatea de a transmite emoții și mesaje profunde, indiferent de experiența muzicală a ascultătorului.

Ce reprezintă muzica pentru dumneavoastră?
Pentru mine, muzica este mai mult decât o formă de artă sau un mod de expresie; este un limbaj universal care transcende granițele culturale și personale. Ea este un vehicul pentru emoție, inovație și comunicare. Muzica nu doar că îmbogățește experiența umană, dar oferă și un cadru pentru explorarea creativității și excelenței. Fiecare compoziție, spectacol sau concert este o oportunitate de a te conecta cu publicul și de a împărtăși o poveste, o emoție sau o idee.

Cum ați descrie conceptul de lux?
Luxul, în esența sa, este despre a avea oportunitatea de a trăi momente de neuitat, fie că este vorba de o performanță muzicală de înaltă calitate sau de a savura o lucrare de artă care vorbește direct sufletului. Este, de asemenea, despre exclusivitatea experienței – posibilitatea de a accesa ceva rar, personalizat și deosebit de valoros.

În contextul meu profesional, încerc să aduc acest nivel de lux în fiecare aspect al muncii mele, fie că este vorba de managerierea unui teatru sau de conducerea unei orchestre. Este un angajament de a oferi cea mai înaltă calitate și de a crea experiențe memorabile, care rămân cu publicul nostru mult timp după ce cortina a căzut.

Radu Petrovici

Faceți parte atât din orchestra Teatrului Național de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, cât și din MH Orchestra. Mai aveți timp și pentru dumneavoastră? Ce vă place să faceți în timpul liber?
Dedic timp studiului și meditației, explorând diverse domenii ale cunoașterii și filosofiei. Aceasta îmi oferă o perspectivă mai largă și o stare de liniște, care este esențială într-o lume atât de dinamică și solicitantă. Această abordare a timpului liber este o extensie a muncii mele artistice și manageriale – o căutare constantă a armoniei și a înțelegerii mai profunde, fie că este vorba de muzică, cultură sau viața în sine.

Aveți în plan vreun proiect nou pentru MH Orchestra?
Cu siguranță. În spatele MH Orchestra există o întreagă echipă ce se ocupă meticulos de fiecare aspect, de la imagine până la promovare, de la selecția repertoriului la finalizarea detaliilor pentru concert. Atât eu, cât și Rebecca Diaconu, în calitatea sa de manager cultural, având responsabilitatea organizării proiectelor culturale ale MH Orchestra la cele mai înalte standarde, suntem în permanență în căutare de modalități pentru a inova și a extinde orizonturile artistice. Unul dintre proiectele pe care le avem în vedere pentru MH Orchestra este crearea unei serii de concerte tematice, care să combine muzica clasică cu alte forme de artă, cum ar fi dansul, arta vizuală și chiar poezia. Scopul este de a oferi publicului o experiență imersivă, unde muzica se îmbină cu alte elemente culturale pentru a spune o poveste mai amplă.

De asemenea, suntem interesați să explorăm colaborări internaționale, atât cu artiști, cât și cu alte orchestre, pentru a aduce o perspectivă globală în repertoriul nostru și pentru a ne expune muzicienii la noi influențe și tehnici.

Aceste proiecte sunt aliniate cu angajamentul nostru de a fi mereu în avangarda scenei muzicale, îmbrățișând inovația și diversitatea în tot ceea ce facem.

Energy Expo 10-13 octombrie