Cristina Bâtlan: „Fericirea este cheia succesului”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 26-03-2022

în: The Famous

Cristina Bâtlan

Una dintre cele mai influente femei din România, Cristina Bâtlan a renunțat la meseria de avocat pentru a deveni antreprenor de la o vârstă fragedă, reușind astfel să își ducă visul la îndeplinire. Cu pasiunea pentru modă insuflată încă din copilărie, fondatoarea brandului Musette a adus culoare în peisajul gri al modei românești, dar a și pus România pe harta mondială a producătorilor de pantofi.

Ați fost mereu pasionată de modă și în special de pantofi?
Am fost de mică pasionată de modă, pentru că moda lipsea aproape cu desăvârșire din peisajul comunist. Iubesc pantofii, ca toate femeile probabil. Această pasiune mi-a fost insuflată din familie. Bunica mea era fashionistă și își achiziționa hainele din Paris, apoi le purta la petrecerile din București, iar mama a inventat prima blană jacard din România. Am avut contact cu moda de la o vârstă foarte fragedă.

Ați devenit antreprenor la o vârstă când mulți tineri nici măcar nu știu spre ce carieră să se îndrepte. Ce v-a determinat să luați această decizie?
Am devenit antreprenor în momentul în care mi-am dat seama că nu vreau să profesez ca avocat. Eram studentă în anul II la Drept și am realizat că doar renunțând la facultate și începând altceva aș putea să-mi duc visul la îndeplinire. Visam să schimb lumea și să vin cu un plus de valoare în peisajul gri al modei românești. Având și o nostalgie a aristocrației pierdute în România, îmi doream să văd oameni îmbrăcați frumos.

Cristina Bâtlan

Cât de greu a fost să dezvoltați o afacere în domeniul modei la momentul respectiv și de ce anume este nevoie pentru a ajunge cunoscut peste hotare?
În 1992, după comunism, deși exista frica de nou, piața avea nevoie de aproape toate tipurile de afaceri. Atunci a început crearea capitalismului românesc și a economiei moderne, iar femeile aveau nevoia de a se îmbrăca frumos, de a încălța un pantof frumos.

Am început cu o afacere de comerț, vânzând țesături haute couture pentru fabricile de confecții. Mai târziu ne-am dat seama că vrem să lucrăm cu clientul final, să ne asumăm întregul produs, așa că ne-a venit ideea de a produce ceva ce lipsea complet din România – producția de pantofi de calitate. Am investigat care este strategia potrivită și echipamentele necesare, deși ne-am confruntat cu o abordare negativă din partea celor din jur. Este un domeniu extrem de dificil, însă încrederea și perseverența ne-au făcut să reușim. 

Industria modei a fost puternic afectată de pandemie. Cum ați resimțit dumneavoastră această perioadă?
Cred că mediul de afaceri este în continuă schimbare, în continuă dinamică. Această situație apare nu doar pe timp de criză, ci și în perioadele liniștite din punct de vedere al economiei.
Într-adevăr, în ultimii doi ani, pandemia a declanșat o schimbare definitivă a modelului de afaceri, pentru multe companii. Mentalitatea noastră este să ne adaptăm constant la aceste schimbări și să identificăm oportunitățile. În cazul nostru, două luni și jumătate, fabricile au fost închise, dar am avut norocul să funcționăm cu o echipă mică pentru vânzarea online, magazinul nostru online fiind performant încă dinainte de pandemie. Am reușit să rămânem în viață și cu ajutorul sprijinului de la stat, astfel că întreaga noastră echipă de peste 530 de oameni există în prezent, nu am concediat pe nimeni. Am închis câteva magazine fizice pentru că acele contracte expiraseră și doream să ne dezvoltăm mai mult online, dar și să nu mai punem presiune pe echipa noastră din offline, atât din producție, cât și personalul din magazinele fizice.

Care este sursa dumneavoastră de inspirație pentru crearea colecțiilor?
Deja de peste 20 de ani sunt creative director la Musette și fac minim două colecții pe an, deci am făcut cel puțin 50 de colecții până acum. Am produs peste 2,5 milioane de perechi de pantofi, știu exact cum arată fiecare model și îmi cunosc clienții foarte bine. Clientul și piața sunt cea mai importantă sursă de inspirație pentru mine. Recunoașterea și mulțumirea pe care o arăt acestei piețe ne face să rămânem competitivi, să oferim aceeași calitate înaltă cu care ne-am obișnuit clienții. Chiar dacă am trecut prin crize și scumpiri enorme, nu vrem să renunțăm la misiunea și conceptul pe care le-am
lansat în prima zi în care am deschis fabrica – o calitate impecabilă la un preț pe care să ți-l poți permite. Nu e nevoie să faci sacrificii supraomenești pentru a-ți cumpăra o pereche de pantofi, iar clienții ne iubesc pentru asta.

Cum alegem perechea perfectă de pantofi?
Atunci când alegem o pereche de pantofi, este obligatoriu să probăm ambele picioare și asta ne ajută să înțelegem dacă această pereche ni se potrivește. E bine să probăm pantoful seara pentru că volumul picioarelor se mărește pe parcursul zilei. La fel și în anotimpul cald, să nu ne mire că ajungem să purtăm cu jumătate de măsură în plus. Alegem și în funcție de nevoia pe care o avem și după ținuta la care asortăm pantoful. Pantoful poate defini stilul unei ținute. Poți să ai haine neutre, care să fie evidențiate de un pantof într-o culoare deosebită – te scoate din mulțime și arată bunul-gust.

Ce schimbări sperați să vedeți în modă?
Chiar dacă de acum doi ani vorbesc foarte des despre sustenabilitate, despre ingrediente verzi, despre eliminarea chimicalelor din tratarea pe care o primește materia primă, astăzi observ că există o mișcare generală și toată lumea activează în acest trend. Deci în doi ani ar trebui să ne așteptăm ca toate materiile prime să fie sustenabile, însă asta se întâmplă doar la produsele europene. Din păcate, Europa produce doar 250 de milioane de perechi de pantofi, iar comparativ cu restul lumii este o picătură într-un ocean. Probabil că Europa este cea care dă tonul sustenabilității și am înțeles că trebuie să punem în practică aceste tactici pentru a prelungi viața pe această planetă, însă nu același lucru se întâmplă în țările subdezvoltate. Încurajez să fiți atenți când consumați, dacă vă doriți ca viața pe planetă să fie prelungită, pentru că sustenabilitate înseamnă să consumi local, să știi cine a produs pantoful, să știi că banii pentru care ai muncit se întorc într-o comunitate care poate să-ți devină client, să funcționeze banii într-o economie circulară.

Faceți parte din juriul emisiunii „Imperiul Leilor” care se difuzează la Pro TV, pentru al doilea an consecutiv. Ce v-a determinat să vă implicați într-un astfel de proiect?
România este o țară capitalistă tânără, are nevoie de antreprenori de succes care să o ajute să devină capitalistă matur. Îmi doresc să susțin tinerii antreprenori în demersul lor și asta mă motivează și îmi dă energie. Vreau să identific idei noi care să schimbe societatea în bine. Misiunea mea este de a face bine și de a ajuta aceste idei să supraviețuiască.

Cristina Bâtlan

Ați observat vreo diferență de abordare a participanților din ediția trecută comparativ cu cea de anul acesta? 
În acest sezon am întâlnit proiecte și antreprenori care au venit cu propuneri special create pentru mine. Am văzut abordarea unor domenii neașteptate, în care există noutate și eu mă pot manifesta în calitate de creativ. Deși ideile par mult mai simple, participanții vin mult mai bine pregătiți. 

Care sunt afacerile care vă atrag atenția și ce ar trebui să facă un antreprenor pentru a vă convinge să investiți în afacerea lui?
Investesc în proiectele care au la bază oameni implicați și devotați. Mi se pare că cea mai importantă calitate de care are nevoie o companie este loialitatea, pentru că restul calităților se capătă sau se șlefuiesc. Iar eu, atunci când promit că investesc în ceva, toată ființa mea este în acea investiție 100%.

Cât de greu este pentru o femeie să reușească în domeniul afacerilor?
Deși este un mit că afacerile sunt domeniul bărbaților, am văzut multe companii conduse de femei cu succes. Uneori poate fi mai greu din cauza prejudecăților, alteori poate fi mai ușor, depinde de situație, însă indiferent de caz, femeile trebuie să rămână conștiente de puterea lor.

Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat de-a lungul timpului?
E foarte greu să reziști într-o piață în care ți se întâmplă atât de multe lucruri – și vorbesc despre o revoluție, o mineriadă, două falimente de bani, o criză economică, o pandemie și, acum, despre un război. Este greu pentru un antreprenor să treacă prin aceste fenomene, însă ele sunt cumva ciclice și cum am putea vedea bucuria dacă nu am înțelege ce este tristețea?…

Datorită experienței dobândite în mediul de business, ați decis să lansați un proiect dedicat promovării și dezvoltării femeilor din România. Povestiți-ne mai multe despre această inițiativă.
Îmi doresc să sprijin antreprenoriatul #feminin și să împărtășesc din experiența mea de business, căutând să fiu de folos comunității mele. Așa s-a născut Chapters, o iniț¬iativă dedicată promovării și dezvoltării femeilor talentate din România. Chapters oferă oportunități de dezvoltare profesională și ajută la construirea de rela¬ții puternice cu comunitățile sociale și de afaceri din România. Din 8 aprilie, vă invit pe toți la maratonul care se va desfășura pe platforma www.chapters.ro și care include interviuri cu specialiști în domeniu despre subiecte precum fashion, beauty, branding și alte domenii legate de artă și frumos.

Atunci când nu sunteți în rolul de femeie de afaceri și nu sunteți pe micile ecrane, cum este Cristina Bâtlan, femeia?
Sunt o femeie căreia îi place să stea cu ea. Îmi place să am timp pentru mine și, indiferent de cât de devreme trebuie să mă trezesc, îmi acord o oră în fiecare dimineață. Îmi dedic restul timpului familiei, în special fiului meu, prietenilor mei.

Dacă nu ați fi luat calea antreprenoriatului, în ce alt domeniu v-ar fi plăcut să activați?
Dintotdeauna am fost un fel de freelancer. Din liceu am colaborat cu prieteni care își creau biblioteci și vindeam cărți. Făceam tot felul de activități din care câștigam bani. Nu mă văd făcând altceva, sunt un om super-creativ, fiind foarte antrenată să fac bani din piatră seacă. Poate este o caracteristică a celor care au crescut în comunism și sunt traumatizați de insecuritate. Poate de-asta generația aceasta produce atât de multe afaceri de succes.

Credeți că există o rețetă a succesului?
Conceptul de succes este unul foarte vag și nu are o rețetă clară. Pentru mine, însă, succesul nu este cheia fericirii. Fericirea este cheia succesului. Dacă îți place ceea ce faci, atunci vei avea succes.

Cristina Bâtlan

Cum reușiți să echilibrați viața profesională cu cea personală?
Este cel mai greu să gestionezi echilibrul dintre viața profesională și viața privată. Se spune adesea că a deveni propriul tău șef înseamnă a avea flexibilitate în programul tău de lucru, însă eu nu cred că este în întregime adevărat. A fi antreprenor este ceva ce îmi place, dar au fost momente în care echilibrul dintre muncă și familie mi s-a părut imposibil de realizat.

Cum vă deconectați de la rutina zilnică?
Când vreau să mă deconectez de la rutina zilnică, beau ceai, meditez, fac yoga, qigong, gătesc. Activități în care îmi place să fiu implicată eu cu mine.

Care este cel mai mare vis al dumneavoastră?
Nu e legat de mine, ci e legat de activitatea mea și a celor din jur. Îmi doresc ca toți oamenii din jur să fie fericiți, să trăiască în pace. Mă afectează și sufăr extrem de mult atunci când oamenii se ceartă. Dintr-o luptă nu există oameni câștigători, ci doar oameni care suferă.

Care este viziunea dumneavoastră asupra luxului?
Luxul înseamnă libertate. Atunci când crezi că ai lux, trebuie să te gândești bine dacă tu ești creatorul opțiunilor tale, dacă poți alege ce ți se potrivește. Libertatea ca spirit și ca fizic este adevăratul lux.

www.musette.ro