Francis Kurkdjian: „Parfumul este cu adevărat o oglindă a timpului într-un mod senzorial unic”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 02-02-2023

în: Beauty

Francis Kurkdjian

Cu o experiență de peste 25 de ani în industria parfumeriei, Francis Kurkdjian a conferit un nou aspect lumii parfumurilor, în care fiecare aromă transmite sentimente și emoții diferite. După ce a creat numeroase parfumuri fine pentru mărci de lux, celebrul parfumier a decis să-și înființeze propriul brand prin care să-și exprime credințele în termeni de lux și arome. Inspirată și dedicată Parisului, Maison Francis Kurkdjian evocă eleganța, glamourul și luxul franțuzesc, în timp ce parfumurile care îi poartă semnătura spun întotdeauna o poveste.

Ți-ai început cariera la o vârstă fragedă. Ce te-a determinat să devii parfumier? Povestește-ne puțin despre parcursul tău.

Am avut șansa să fiu crescut de părinți și bunici care m-au introdus în lumea artelor de la o vârstă fragedă. Am urmat cursuri de balet și pian, am vizitat muzee și expoziții și am fost cufundat în lumea couture. Cei doi bunici ai mei lucrau în domeniul meșteșugăritului și eram foarte apropiat de mama mea, care lucra cu Christian Dior însuși. Sunt o fire foarte curioasă și îmi place să descopăr lucruri, astfel că am dezvoltat o pasiune pentru meșteșuguri. Totuși, adevărata revelație am avut-o la 14 ani, citind un articol despre parfumerie și parfumieri într-o revistă. Am văzut și filmul „Le Sauvage” cu actorii francezi Yves Montand și Catherine Deneuve, unde Montand joacă rolul unui parfumier într-o insulă îndepărtată din Venezuela. După aceea m-am îndrăgostit de această meserie și le-am spus părinților mei că vreau să devin parfumier. Știam în adâncul sufletului că asta era vocația mea!

O mare parte a carierei tale ai creat parfumuri pentru mărci celebre. Ce te-a inspirat să-ți creezi propriul brand?

L-am cunoscut pe Marc Chaya la o aniversare, după o prezentare de modă a lui Jean Paul Gaultier în 2003. În timpul cinei, Marc m-a întrebat cu ce mă ocup. Am spus: „Sunt parfumier”. Nu știa atât de multe despre parfumerie. A purtat Le Male la un moment dat și alte câteva parfumuri create de mine și a fost surprins de faptul că nu îmi cunoștea numele, în ciuda numărului mare de parfumuri pe care le creasem. Cu timpul am devenit prieteni foarte buni. În 2005, amândoi am fost într-un moment de cotitură în cariera noastră profesională.

Am petrecut 12 ani în mediul corporativ de parfumuri, iar în acest timp am sperat să am mai multă libertate. Înainte să-mi schimb locul de muncă, am decis să fac un turneu mondial timp de o lună. Marc era în asentiment cu mine și mi s-a alăturat. În timpul călătoriei am vorbit mult despre parfumuri și despre viziunea mea asupra industriei. I-am împărtășit că îmi voi deschide propria casă de parfumuri și că eram în căutarea unui partener de afaceri. Astfel, am început să lucrăm împreună la diferite proiecte, iar în septembrie 2009 am lansat împreună Maison Francis Kurkdjian. Întreaga linie poartă inspirația Parisului și este dedicată acestuia: eleganța, glamourul și adevărata sofisticare a femeilor și bărbaților, acel „je ne sais quoi”, așa cum spunem, asta aduce, armonie și lux franțuzesc.

Brandul Francis Kurkdjian a conferit un nou aspect lumii parfumurilor, în care fiecare aromă transmite sentimente și emoții diferite. se bazează pe toate experiențele mele anterioare în calitate de parfumier: de la debutul meu în 1995, cu creații rafinate pentru mărci de lux, fashion și beauty, parfumuri personalizate în cadrul atelierului pe care l-am deschis în 2001, colaborări artistice în Paris, Versailles, New York și Shanghai. Crearea propriului meu brand a fost un proces natural, ceva ce trebuia să fac, să creez și apoi să împărtășesc publicului. Universul casei Francis Kurkdjian exprimă ceea ce cred eu în termeni de lux și parfumuri.

Francis Kurkdjian

Care este conceptul din spatele Maison Francis Kurkdjian?

„Perfumed life 24/7” este mottoul Maison Francis Kurkdjian. Înseamnă că suntem înconjurați de arome din zori și până-n noapte. Am decis să confer un nou aspect lumii parfumurilor. Fiecare parfum al colecției noastre este conceput pentru a se potrivi cu o anumită „dispoziție” și pentru a-ți învălui aura în senzualitate.

Care sunt cele mai mari provocări cu care te-ai confruntat în cariera ta?

Fiecare parfum este o nouă poveste și o nouă provocare. Toate parfumurile pe care le-am creat până acum sunt diferite și transmit sentimente și emoții diferite. Un nou proiect reprezintă întotdeauna o nouă provocare, deoarece trebuie să fie diferit de cel anterior.

În această toamnă lansezi un nou parfum. Care este povestea din spatele lui 724?

Am crescut în suburbiile Parisului, după care m-am mutat în oraș. De asemenea, am locuit în New York vreo cinci ani, la începutul carierei mele de parfumier, imediat după ce am lansat Le Male pentru Jean Paul Gaultier. Mai târziu am avut ocazia să călătoresc în jurul lumii și să văd multe locuri minunate: Sydney, Tokio, Seul, Shanghai, New Delhi, Mumbai, Manila, Kuala Lumpur, Moscova, Londra, Berlin, Buenos Aires, Los Angeles. Toate aceste metropole, în ciuda faptului că sunt atât de diferite una de cealaltă, împărtășesc o energie magnetică, înălțătoare, ceva care te face să simți că totul este posibil. Există ceva în orașele mari care te înalță, te electrizează într-un fel. Această nouă apă de parfum, 724, cuprinde tot. Este vorba despre efervescența pe care o au în comun marile orașe de pe tot globul.

Numele parfumului are vreo semnificație specială?

Întrucât marile orașe se află în centrul acestei noi creații, am vrut să traduc ceva care te cuprinde, te electrizează, te înalță. Este o energie comunicativă, acea viață care pulsează la unison, am pus-o într-un parfum moscat, floral, urban, pe care am decis să-l numesc 724, pentru 24 de ore de viață parfumată, șapte zile pe săptămână, mottoul nostru drag inimii.

Francis Kurkdjian

Care sunt notele pe care le regăsim în acest parfum?

Am vrut ca 724 să transmită o senzație de prospețime curată, ceva pur, dar încântător în același timp. Un fel de protecție, senzația pe care vrei să o simți când te plimbi prin oraș. Deci mirosurile, sau notele, nu sunt genul de „urban” la care te-ai aștepta! (Râde – n.red.)

724 este o apă de parfum floral-moscată, compusă din trei acorduri principale. Un acord urban fresh ca note de vârf, prin intermediul aldehidelor și al uleiului de bergamotă din Italia. Ceva foarte luminos, cu fațete ușor metalice. Apoi, în notele de mijloc strălucește un acord floral alb, exprimat prin flori albe și iasomie din Egipt. În cele din urmă, notele de bază eliberează ceva foarte dulce, chiar cald. L-am numit acord „Comfortable Cotton”, deoarece mi se pare liniștitor.

Cum alegi ingredientele sau aromele unui parfum?

În primul rând există un timp de reflecție în care îmi imaginez teritoriul creativ pe care vreau să-l explorez. În această etapă nu este vorba despre aroma în sine, ci despre scopul și sensul său. Parfumul este cu adevărat o oglindă a timpului într-un mod senzorial unic. Odată ce mi-am adunat inspirația, caut un nume. Numele parfumului este întotdeauna pe primul loc și vine înaintea parfumului în sine. Rezumă ceea ce vreau să spun, emoția pe care o simt și povestea pe care vreau să o transmit. Apoi încep să scriu formula folosind ingrediente pe post de cuvinte. Uneori introduc idei noi, alteori mă întorc la gândurile inițiale. Odată ce am o idee clară asupra numelui, încotro mă îndrept cu emoțiile mele și cum va mirosi parfumul, creez formula în laborator.

Ce te inspiră atunci când creezi un parfum?

Inspirația este partea invizibilă a creației și este, de departe, cea mai grea parte a muncii mele și cea mai provocatoare pe măsură ce trece timpul. Arta clasică și modernă, couture-ul și stilul de viață mă inspiră, dar încerc mereu să mă concentrez pe un sentiment universal. Trebuie să fie o idee pe care toată lumea de pe glob o poate înțelege în limba maternă și o poate percepe cu propriile sentimente.

Există criterii pe care ar trebui să le luăm în considerare atunci când ne alegem parfumul?

Atunci când alegi un parfum, primul lucru la care trebuie să te gândești este: mă mișcă acest parfum? Am o emoție când îl port? Și apoi: primesc comentarii de la anturajul meu? Ulterior vin aspectele tehnice: durabilitatea și volumul parfumului, povestea acestuia. Deci alegerea celui mai bun și potrivit parfum este, mai presus de toate, o chestiune de timp. Este ca o poveste de dragoste – ai dragostea la prima vedere și iubirea vieții tale și rareori sunt la fel. Traseul este pentru mine cel mai important atunci când vine vorba de parfum, așa că pentru a pătrunde mai adânc în tainele unui parfum, trebuie să ai răbdare și să îl porți. Cu siguranță, un parfum este creat pentru a fi purtat. Așa că nu ezita să îl încerci pe piele câteva zile, până când îți poți face o idee reală și completă asupra lui.

Francis Kurkdjian

Care sunt notele tale preferate dintr-un parfum sau cele care te reprezintă?

Nu sunt un parfumier care se lasă condus de materii prime, deoarece le consider instrumente cu care mă joc pentru a crea parfumul pe care îl am în minte. Pentru mine, ingredientele sunt precum cuvintele pentru un scriitor sau culorile pentru un pictor. Îmi plac tot felul de note, fac parte din viață și din lume. Așa că aș spune că notele preferate sunt cele care mă ajută să compun parfumul la care lucrez în momentul respectiv.

Ce îți place să faci în afară de a crea parfumuri? Care sunt hobby-urile tale?

Îmi place să merg la Operă, la spectacole de balet clasic sau dans modern, ascult muzică de operă și muzică clasică. Cânt la pian când am ceva timp pentru mine. Îi ador pe Bach, Debussy și Chopin, Ravel și Mozart. Sunt compozitorii mei preferați. Din moment ce am o terasă în noua mea casă, îmi place foarte mult să grădinăresc. Îmi aduce pace și multă bucurie. De asemenea, îmi place să gătesc.

Care este viziunea ta asupra viitorului industriei de parfumerie?

De-a lungul anilor au avut loc multe schimbări. Devin un veteran (râde – n.red.), așa că sunt de părere că vor fi mai multe schimbări în viitor. Acesta este cursul istoriei. Când am început, acum 25 de ani, totul era despre brand. Parfumierul era în spatele scenei, ascuns clientului și, bineînțeles, presei. Apoi, „povestea” a devenit importantă, iar povestirea din jurul ingredientelor a căpătat o importanță din ce în ce mai mare, până la un punct în care parfumierii au început să fie celebrați în prima linie. Astăzi, parfumierul dobândește tot mai multă recunoaștere, chiar dacă în unele companii nu este neapărat decidentul parfumului final. De asemenea, noi ingrediente și molecule naturale au intrat în paleta parfumierului, cu nuanțe și fațete incredibile, iar sustenabilitatea și trasabilitatea sunt importante în toate industriile.

Lumea virtuală este, la fel, foarte interesantă din perspectiva capacității de a schimba modul în care ne exprimăm și modul în care experimentăm parfumurile. Instrumente de marketing precise, cum ar fi datele și inteligența artificială, s-au răspândit, de asemenea, în industrie, aducând o viziune diferită în domeniu și împărțind afacerea în două categorii: mărcile bazate pe marketing și cele bazate pe creativitate. Oportunitățile nu au fost niciodată atât de mari.

Ceea ce contează, în cele din urmă, este emoția și bucuria de a purta un parfum. Cred că principala tendință pe care o văd astăzi se învârte în jurul genului. Dihotomia bărbat-femeie este contestată, liniile dintre genurile atribuite se estompează și oamenii vor să se poată defini liber. Deoarece parfumul este profund legat de cultură și sentiment, el oglindește această tendință. De aceea, în cadrul Maison Francis Kurkdjian, las libertate totală de exprimare celor care aleg să-mi poarte creațiile.

Care sunt planurile tale pentru viitorul apropiat?

Multă muncă! (Râde – n.red.) Ne-am încheiat strategia de marketing pentru 2023 cu noi lansări și reeditări interesante și finalizăm marile momente ale anului 2024. Desigur, nu vă pot da mai multe detalii despre toate acestea!