Puredistance este una dintre cele mai exclusiviste Case de parfumuri de nișă din lume, care creează doar extract pur de parfum. Jan Ewoud Vos, creative director, a pus bazele brandului în Olanda, iar din 2002, împreună cu echipa și cu fiicele sale, investește toată pasiunea și energia în crearea unui Master Perfume pe an. Fiecare parfum din imperiul olfactiv pe care l-a construit este realizat cu migală și dăruire, are o poveste unică și un nume care rezonează cu aceasta, iar fiecare flacon este semnat personal de către Jan Ewoud Vos. Puredistance este un brand recunoscut pentru farmecul atemporal și caracterul exclusivist autentic, genul de exclusivitate greu de găsit în ziua de azi. Mai multe despre această frumoasă poveste ne-a dezvăluit, într-un interviu exclusiv, însuși maestrul Jan Ewoud Vos, cu ocazia sosirii sale în România, la parfumeria de lux Elysee.
Care au fost începuturile acestei pasiuni? Cum ați fondat brandul Puredistance și ce anume doriți să exprimați prin el?
Când aveam 40 de ani și am vândut afacerea mea de atunci în domeniul fotografiei, m-am gândit că vreau să înființez o companie de la zero, unde să îmi pot folosi toate abilitățile, pasiunile și talentele. Iubesc fotografia, designul, filmele, călătoriile, dar, în special, îmi place să fac oamenii fericiți. Cred că un parfum are nevoie de toate aceste aspecte, pe lângă esența în sine. Așadar, ai nevoie de un ambalaj deosebit cu un design unic și ai nevoie de o poveste pe care s-o prezinți într-un mod inedit, prin fotografii și clipuri captivante. Bineînțeles, ai nevoie să și călătorești, pentru a-ți cunoaște mai bine publicul-țintă, dacă vrei ca parfumul tău să fie universal și să ajungă la cât mai mulți oameni.
Spuneam că-mi place să fac oamenii fericiți… Cred că mirosul unui parfum deosebit îți schimbă starea de spirit, îți dă o anumită emoție frumoasă. De asemenea, mi-am dorit ca creațiile mele să fie atemporale, să dăinuie, ca iconicul Chanel N°5, spre exemplu. Astfel, am creat Puredistance – parfumuri de cea mai bună calitate, eterne. Nu a fost ușor, pentru că, dacă nu ai anumite conexiuni în această industrie, este destul de dificil să pornești o afacere în domeniu. Însă viziunea mea și talentul care mă îndrumă m-au ajutat să creez o casă de parfumuri cu o poveste fascinantă, de care sunt foarte mândru. Am investit banii proprii, la început, pentru a pune bazele uneia dintre cele mai exclusiviste case de parfumuri din lume, iar pe parcurs a dat roade. Ca dovadă că suntem exclusiviști, avem doar câte două-trei magazine în câte o țară, în România, singura parfumerie de nișă în care suntem prezenți fiind Elysee, o parfumerie minunată pentru a evada în universul esențelor exclusiviste.
Care este semnificația numelui Puredistance?
Am avut o viziune cu o petrecere la care oamenii voiau să-și arate cât mai mult bogăția, opulența, într-un mod prea ostentativ și chiar vulgar – ținute prea încărcate, bijuterii prea strălucitoare… Într-un cuvânt, exces. La un moment dat, în încăpere pășește o femeie într-o rochie albă, simplă, care mă duce cu gândul la Grace Kelly. Atrage toate privirile, toată lumea o admiră, într-o liniște deplină. Astfel, ea creează o distanță între ea și restul oamenilor, prin puritatea sa. Se face remarcată instantaneu și se diferențiază de oricine. Așa am ales numele conceptului Puredistance, deoarece ne dorim să exprimăm frumusețe prin puritatea ingredientelor, să emanăm simplitate și onestitate de la distanță. Ne diferențiem de brandurile care promovează opulența și extravaganța. Creațiile noastre sunt simple, de calitate și de bun-gust. Mai puțin înseamnă mai mult. Frumusețea înseamnă simplitate. Aceasta este filozofia brandului și a echipei de oameni de valoare cu care lucrez – să rămânem o echipă mică, muncitoare, onestă, care creează produse de calitate. Până la urmă, nimeni nu cred că vrea să miroasă ca toată lumea. Ție, spre exemplu, dacă ieși pe stradă îmbrăcată cu o rochie pe care o vezi și la altă femeie, nu îți place senzația. La fel și cu parfumul pe care-l porți. Vrei să miroși diferit față de ceilalți, să fii altfel, iar noi asta oferim – individualitate.
Descrieți-ne o zi normală din viața dumneavoastră, în ceea ce privește procesul creativ.
În primul rând, îmi place să lucrez în liniște. Apoi, sunt norocos că „I am my own boss”, deci mă pot trezi oricând vreau, deoarece de multe ori lucrez în toiul nopții. Dimineața fac yoga, câteva exerciții fizice, am grijă de corpul meu, iau un mic dejun sănătos, apoi, când simt că mintea și trupul meu sunt pregătite, petrec câteva ore în biroul meu și creez – logouri, designuri, sloganuri, fotografii, filme de campanie. Procesul creativ are loc în deplină liniște. Fără muzică, fără nimeni în „sanctuarul” meu de creație. După aceea, merg la sediul nostru, unde lucrez cu șapte fete talentate și unde nu am propriul meu birou. Merg și vorbesc cu fiecare, le inspir, încerc să le ajut, să le ofer ideile mele. Apoi, mă duc acasă, unde citesc o carte, joc tenis, lucrez în grădina mea sau gătesc împreună cu soția mea. Încerc să am o viață normală, fără stres. Pentru mine, e important să creezi când ești în armonie perfectă cu tot.
De unde vă inspirați?
Încă de la o vârstă fragedă, am fost interesat și pasionat de frumusețe, prin prisma mamei mele care lucra în zona de beauty, fashion, pictură și accesorii. Mama era o femeie frumoasă și crea numai frumos, iar crescând într-un asemenea mediu, mi-a insuflat această pasiune și dorința de a făuri, la rândul meu, frumos. Pe parcurs, am căutat frumosul peste tot: în natură, în artă, în arhitectură, în mașini, în femei… Absorb vizual frumusețea, întotdeauna. Este ca un fel de terapie pentru mine, mă binedispune și mă încarcă pozitiv. Așadar, când am creat acest brand, aveam deja foarte multă inspirație acumulată și multe cunoștințe care m-au ajutat în procesul creativ. De asemenea, călătoriile m-au inspirat. Mai ales Italia, cu frumusețea arhitecturii, a gastronomiei, a oamenilor. Asta e ceea ce am învățat în viață, pentru că în școală nu poți dobândi această învățătură – frumusețea este peste tot, oriunde mergi. Trebuie să știi doar s-o observi.
Cu ce parfumieri lucrați?
Lucrăm cu unii dintre cei mai talentați și cunoscuți parfumieri, din Londra, Franța și New York, cum ar fi Annie Buzantian, o doamnă foarte stilată și sofisticată care locuiește în New York, dar care s-a născut în România, cu care am fost foarte norocos să lucrez, deoarece viziunile noastre s-au potrivit. Cu Annie am conceput trei parfumuri, printre care și parfumul meu de suflet, Antonia, care este un omagiu adus mamei mele. Un alt nume important în nișa parfumeriei de lux cu care am lucrat este Roja Dove, care a creat pentru Puredistance esența M, inspirată de interiorul stilat și confortabil, din piele, al unui Aston Martin clasic. Câteva parfumuri le-am creat în colaborare cu parfumierii Antoine Lie și Cécile Zarokian, din Franța. Fiecare dintre ei are stilul său propriu – astfel am creat o armonie în colecție și nicio esență nu seamănă cu cealaltă, însă toate formează un univers olfactiv deosebit.
Vă jucați uneori cu ingredientele sau nu intrați în această zonă deloc?
Absolut deloc! Nu mă amestec în acest capitol niciodată. Nu mă pricep, nu sunt calificat să fac asta și las profesioniștii să-și facă treaba. Nu sunt parfumier și nu vreau să devin unul. E ca și cum aș merge la Paul McCartney și i-aș spune să scrie un cântec folosind o notă anume în Do major. Nu se face așa ceva. Iar păstrându-mi „virginitatea” olfactivă, pot să apreciez mai bine potrivirea dintre esență și conceptul meu, nelăsându-mă influențat de ingrediente și formulă.
Care este cea mai puternică amintire olfactivă?
Iarba. Când eram mic și mergeam la școală, era un parc în apropierea școlii, în care mă opream și mă întindeam pe iarbă. Acea senzație de libertate și de prospețime este preferata mea.
Aveți un parfum în colecție cu această aromă?
Nu. Vreau să păstrez pentru mine acest miros, nu vreau să-l împărtășesc cu alții. Este foarte personal și intim.
Povestiți-ne despre ultima esență lansată.
De curând, am lansat Puredistance Gold, cea mai nouă creație a noastră. Antoine Lie a creat Puredistance White, Puredistance Black și era normal ca tot el să realizeze și Puredistance Gold. Astfel, am creat trilogia care ne definește brandul – semnătura noastră este formată din culorile alb, negru și auriu. Sunt diferite, dar foarte sofisticate și primite extraordinar de bine de public. Toate parfumurile noastre sunt unisex, nu facem diferențieri, iar Gold nu se dezice de la regulă. Este perfect pentru sezonul rece, fiind o atingere foarte confortabilă pe piele, caldă, și un cadou ideal de Crăciun. Este o infuzie bogată de tonuri aurii, creată din cele mai prețioase și rare ingrediente naturale, într-un pulverizator din aluminiu, găzduit de o cutie elegantă de cadou în nuanțe de alb și auriu.
Care este parfumul dumneavoastră preferat?
Am folosit foarte mulți ani Antaeus de la Chanel, chiar și când au schimbat formula. Este o esență specială pentru mine, foarte puternică și încărcată cu amintiri. Iar de la Puredistance, Aenotus, creat împreună cu Antoine Lie, este parfumul pe care-l port frecvent. Însă, Puredistance 1 este favoritul meu, deoarece a fost prima esență, fără de care nu mai eram aici, acum. Este primul meu „copil”, de aceea înseamnă atât de mult pentru mine. Și ultimul, pentru că, după cum observi, nu mă pot decide (râde – n.red.), este Puredistance White, care cred eu că schimbă imediat starea de spirit a oricărui om care-l încearcă. Este mult stres peste tot, multă presiune, multe știri negative, așa încât oamenii nu mai fac față. Astfel, pentru a ne distrage puțin, pentru a evada din stările negative, am vrut să ofer o soluție frumoasă. Și chiar am reușit, având în vedere feedback-ul oamenilor. Acesta este cel mai mare compliment și este cea mai mare plăcere și satisfacție a mea – să văd oamenii fericiți, purtându-mi creațiile. Așa știu că mi-am îndeplinit scopul! În fine, îmi place să cred că parfumurile mele sunt clasice și, în același timp, moderne, senzuale, dar și sobre, complexe, surprinzând însă prin simplitatea lor.
Care sunt valorile fundamentale care v-au influențat viața personală și cea profesională?
Totul începe cu onestitatea, aceasta fiind cea mai importantă calitate pe care poate s-o aibă un om. Apoi, perseverența și răbdarea – să nu te oprești din ce faci, chiar dacă întâmpini obstacole, și să ajungi acolo unde ți-ai propus. Când aveam 16 ani, am avut de ales între o carieră de dansator profesionist și altceva. Și m-am gândit că n-o să ajung în top 10 dansatori ai lumii și nu am vrut să sacrific totul atunci. Apoi, am învățat ceva foarte important când jucam tenis: niciodată nu trebuie să renunți la visul tău, chiar dacă este foarte greu, chiar dacă din punct de vedere mental este solicitant, nu te opri! Să luăm exemplul Simonei Halep, da? Acest lucru te ajută și în viața personală, dar și în cea profesională. Iar în final, am înțeles, de-a lungul timpului, că să ții la ceva sau la cineva e crucial. Trebuie să ții cu adevărat la o pasiune sau la o persoană, total dezinteresat. Acest lucru te face mai bogat sufletește.
Ați spus că vă place să călătoriți. Care destinație v-a inspirat cel mai mult și unde v-ați dori să ajungeți, undeva unde n-ați mai fost până acum?
În Asia am găsit cea mai mare inspirație. În Thailanda, spre exemplu, oamenii sunt prietenoși, zâmbesc, nu se plâng. De asemenea, cultura lor, mâncarea, stilul de viață ordonat și traiul bun cu bani puțini sunt impresionante. Apoi, Japonia este o adevărată sursă de inspirație. Acolo, oamenii sunt politicoși, respectul fiind cea mai importantă virtute pentru ei, ceea ce noi, cei din Vest, am putea prelua mai mult de la ei. Desigur, când vreau să iau energie, merg într-o metropolă precum New York, pentru că și agitația e uneori bună. Iar ultimul, dar nu cel din urmă, orașul meu preferat este romanticul Paris – mă liniștește de fiecare dată. Așadar, am văzut foarte multe țări, din Europa pe toate, dar aș vrea să explorez mai mult Asia, în Filipine nu am ajuns încă.
Cum plănuiți să vă dezvoltați brandul pe viitor?
În primii șapte ani, am creat „copilul” din nimic. Apoi, după ce am pus bazele, în următorii șapte ani ne-am extins colecțiile, magazinele, la momentul actual fiind prezenți în 40 de țări ale lumii, și am consolidat brandul. Astfel, „copilul” poate să vorbească, să meargă, să se hrănească. Acum, după 14 ani, în cea de-a treia fază, este aproape perfect. Avem parfumuri cu care ne mândrim, a căror creație necesită timp – doar 13 până acum, pentru că apreciem calitatea în pofida cantității. Universul Puredistance este ceea ce mi-am dorit, iar pe viitor îmi doresc să-l consolidez, nu să-l schimb. Îmi doresc să creez, desigur, alte parfumuri noi, să rămânem una dintre cele mai luxoase, rafinate și exclusiviste case de parfumuri de nișă din lume și să nu-mi încalc cuvântul. Vom munci în continuare, vom depune efort ca până acum și vom fi la fel de entuziaști și de pasionați. Suntem o mână de oameni, șapte angajați și fiicele mele, care creionăm idei în arome.
Ce vă inspiră luxul?
Pentru mine, luxul înseamnă, în primul rând, frumusețe. Fiind pasionat de partea frumoasă a lucrurilor, îmi place să fiu mereu într-un mediu frumos, relaxant. Astfel, casa mea este decorată cu bun-gust, sediul firmei, la fel. Iar când călătoresc, apreciez niște servicii ireproșabile și o cameră amenajată cu bun-gust, ca un spațiu intim și foarte personal. Poți să fii profesionist, dar distant – nu-mi place acest lucru. Îmi place când oamenii sunt binevoitori și calzi, când simți că amabilitatea vine din sufletul lor. Sunt foarte fericit când oamenii mă tratează cu sinceritate și într-un mod personal. În al doilea rând, luxul mai înseamnă pentru mine și libertate. Libertatea de a mă trezi când vreau, de a lucra când doresc, de a nu fi stresat și de a face ceea ce-mi place – este un adevărat privilegiu. Ador să fac oamenii fericiți, iar, la rândul meu, să fiu și eu împlinit. Acesta este luxul meu neprețuit: să-mi trăiesc viața exact cum îmi doresc.