Cristina Bălan pune România pe harta parfumeriei exclusiviste

Scris de Luxury
Publicat la data de: 31-03-2022

în: The Famous

Cristina Bălan

După 16 luni de studiu intensiv în Grasse (Franța), antreprenoarea Cristina Bălan scrie istorie, devenind primul parfumier român absolvent al Grasse Institute of Perfumery (GIP), una dintre cele mai prestigioase instituții din domeniul parfumeriei la nivel mondial. În prezent există mai puțini parfumieri decât cosmonauți, ceea ce face din creatorii de parfumuri o elită, o rara avis, iar din românca noastră, după ce a devenit cunoscută grație Elysee – un brand important pe piața parfumeriei exclusiviste –, o emblemă autohtonă prețioasă. 

Pasiunea pentru parfumerie a existat încă din copilărie, dar s-a concretizat într-o afacere în domeniu abia acum 14 ani, în 2008, odată cu înființarea Elysee, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața parfumeriei exclusiviste. Povestește-ne, te rog, despre această pasiune care ți-a marcat traiectoria. 
Pentru mine, simțul mirosului este poate cel mai important simț, trăiesc prin miros mai mult decât prin celelalte simțuri. Mirosul unui loc, al unei persoane sunt elocvente pentru mine. Dacă o persoană arată impecabil, dar are un miros neplăcut, acest lucru îmi spune multe. Când cobor din avion într-o nouă destinație, „caut” mirosul acelui loc. De exemplu, Mauritius, o insulă în Oceanul Indian unde aerul miroase a frangipani și ylang. Acel loc mă inspiră și visez să revin acolo într-o bună zi. 

Cristina Bălan

Ai obținut una dintre cele mai valoroase recunoașteri la nivel mondial, fiind unul dintre cei 12 cursanți admiși din peste 3.000 de candidați la specializarea de la Institutul de Parfumerie din Grasse (GIP). De ce ai optat pentru acest institut celebru și ce calități trebuie să aibă un creator de parfumuri? 
Am ales această școală pentru că are un imens prestigiu internațional, întrucât funcționează sub egida Prodarom – sindicatul fabricanților de produse aromatice, din care fac parte toți marii producători din industrie (precum Givaudan, IFF, Mane, Robertet), dar și companii arhicunoscute (precum Chanel, Hermès sau L’Oréal). În plus, ea este situată în Grasse – capitala mondială a parfumeriei – unde cresc cele mai prețioase ingrediente ale parfumeriei: trandafirul de Grasse, tuberoza de Grasse, lavanda Pays, violeta de Grasse – ingrediente cu o valoare extrem de ridicată pentru parfumierii din întreaga lume. Cât despre a fi creator de parfumuri, principala calitate o reprezintă un simț olfactiv înnăscut foarte bun, capacitatea de a recunoaște din mii și mii de mirosuri. Bineînțeles, simțul olfactiv se și educă, dar trebuie să aibă și o zestre genetică aparte.

În ce au constat orele de curs? Ce implică studiul în acest institut marcat de excelență?
Cursurile Institutului de Parfumerie din Grasse sunt printre cele mai complexe din acest domeniu și includ studierea istoriei parfumeriei, descoperirea și înțelegerea ingredientelor folosite în această industrie, studii aprofundate de chimie pentru a cunoaște reacțiile dintre ingrediente, compunerea practică a formulelor parfumurilor. Și toate acestea, timp de 10-12 ore zilnic! Însă cel mai marcant pentru mine a fost procesul de testare prin care, săptămânal, trebuia să recunoaștem din mii și mii de ingrediente acele zece care se alegeau de către parfumierul-profesor pentru test. De exemplu, din câteva zeci de tipuri de lavandă sau de trandafir trebuia să identificăm de unde provine mostra și să-i facem o descriere completă, și toate acestea doar prin miros. 

Ești soție și mama unui copil. Cum ai reușit să faci față presiunii și ce s-a întâmplat cu familia ta în perioada dedicată exclusiv studiului intens?
Familia mea a fost și este cu mine în Grasse, ne-am mutat cu toții aici până la terminarea școlii și a perioadei de practică. Ca de fiecare dată m-au susținut, au crezut în mine și asta a contat mult. 

Cristina Bălan

Dacă dragostea pentru parfumerie a atins un nivel maxim, ce urmează acum? Care este dezideratul unui parfumier autentic?
Școala de parfumerie este doar începutul unui lung drum, a fi parfumier este o meserie de o viață. Abia după terminarea școlii începe o căutare ferventă a acelui ingredient-minune, a acelei formule perfecte, este un proces de învățare continuu. Iar ceea ce îmi doresc este să creez parfumuri care să fie apreciate în toată lumea, să placă cât mai multor oameni, pentru că această meserie este o meserie altruistă – creezi pentru ceilalți, să îi bucuri pe ceilalți și nu poți să te bucuri când creezi doar pentru tine. 

Care sunt criteriile după care ne ghidăm atunci când alegem un parfum? Practic, ce caracteristici trebuie să aibă un parfum bun, de calitate? 
Un parfum de calitate este un parfum echilibrat, armonios, discret, nicidecum unul care agresează. Însă de multe ori, parfumurile apreciate de parfumieri nu sunt și cele best sellers, mai ales în anumite zone, pentru că alegerea unui parfum ține foarte mult de educație. Parfumul trebuie să placă celui care-l poartă fără a-i deranja pe ceilalți. Din păcate, în România, multe persoane par că sunt anosmice la anumite ingrediente, ca de exemplu la oud, și poartă parfumuri foarte puternice care îi deranjează pe ceilalți. De aceea, a alege și a purta un parfum este cu adevărat o artă.

Parfumurile pe care le creezi au o identitate proprie? Care sunt ingredientele-vedetă din „elixirurile” tale?
Cred cu adevărat că parfumurile împrumută din identitatea creatorului; fiecare creator transmite un ADN olfactiv creațiilor sale. Dar mai mult decât aceasta, un creator bun este cel care înțelege brief-ul, ceea ce i se cere, și creează pliindu-se pe solicitare și nu pe preferințele sale. Dacă ar fi să aleg un ingredient fără de care nu pot crea, acesta ar fi vetiver în combinație cu Iso E și cu hedione. Îmi place mult acest acord. Însă reprezintă o extrem de mică parte din formula finală pe care o brodez în funcție de ceea ce îmi doresc să creez, unde vreau să ajung. 

Cristina Bălan

Care sunt etapele creării unui parfum și când știi sigur că procesul este încheiat?
Este o întrebare foarte grea. A crea un parfum este un proces care poate dura de la câteva săptămâni, dacă ești norocos și ai o idee genială, până la ani de zile. Pornești de la o idee, o vizualizezi, îți alegi ingredientele-cheie cu care creezi „scheletul” parfumului, după care începe munca cea grea de brodare. De multe ori adaugi un ingredient în care crezi, pe care îl vrei cu orice preț în formulă, dar îți dai seama că nu este compatibil în cantitatea inițială; încerci să o diluezi la 10, poate chiar la 100 și, dacă ești norocos, funcționează; dacă nu, trebuie să o iei de la capăt fără acel ingredient. Ceea ce este cel mai greu este să ai puterea să renunți la un ingredient care ție, ca parfumier, îți place enorm, dar care nu funcționează în compoziția respectivă. Asta mi se întâmplă acum, la crearea unui parfum pentru un concurs internațional, în care vedetă trebuie să fie santalul de Australia. Ador anumite ingrediente pe care le-am gândit inițial ca fiind parte din compoziție, însă santalul nu le vrea deloc. Este un ingredient superb acest santal, dar foarte încăpățânat și nu face casă bună cu multe ingrediente. De aici munca de nopți în șir în laborator pentru a-i găsi companionii potriviți, în cantitățile potrivite.

Știm cu toții câte ceva despre parfumurile mass market și despre cele de nișă, despre cele de zi și despre cele de seară/de ocazie, despre cele unisex. Te întreb pe tine, un creator de parfum: cum ar trebui să alegem parfumul potrivit stării noastre de spirit?
Cred că parfumul ales trebuie să fie potrivit, adevărat. PUNCT. Nu de zi sau de seară, nu de nișă sau de mass market. Totul ține de așteptările noastre, de cine suntem noi… Însă să nu uităm de cei din jur. Să nu fim egoiști. Trebuie să ne placă nouă, dar să nu îi agreseze pe cei din jur. Pentru că sunt acum „la modă” parfumurile-bombă, cum le numesc eu. Le aplici o dată și gata, nu mai simți nimic nici tu, nici cei din jur! (zâmbește – n.red.) 

De multe ori, mergi la sală și nu mai poți respira din cauza unui astfel de parfum-bombă. La fel și în avion, deunăzi, unei doamne i s-a făcut rău de la parfumul colegei de scaun. 

Să nu uităm că frumusețea unui parfum constă și în aplicarea lui; nu trebuie să se păstreze de dimineața până seara, îl putem lua în poșetă și să-l reaplicăm din când în când, la fel ca pudra sau ca rujul, așa cum franțuzoaicele știu să o facă atât de frumos. Retușarea parfumului este un semn de distincție atât pentru domni, cât și pentru doamne. Parfumul nu trebuie să fie precum un tatuaj pe care nu îl mai putem șterge, parfumul este o completare discretă și elegantă a personalității noastre.

Cristina Bălan

În fiecare sezon, anumite note sunt în trend. După vanilie și mosc, avem, în prezent, aroma trandafirului luminos. În ce măsură ții cont de tendințe?
Putem vorbi și despre trenduri, dar aceste trenduri se traduc în parfumuri-hit de o vară. Dacă vorbim de adevăratele capodopere olfactive, acestea nu urmează trenduri, ci sunt în afara timpului.

Cât despre trandafir, acesta a fost tot timpul în trend, este un ingredient superb care îi inspiră continuu pe parfumieri și căruia aceștia îi dedică noi și noi ode, încercând să îi surprindă diferite fațete: trandafirul luminos, întunecat, metalic, gurmand etc.

Care este must-have-ul în materie de parfum pentru noul sezon, cel de primăvară-vară?
Un parfum potrivit. Acesta l-aș numi must-have. Să îți alegi parfumul potrivit ție, nu în funcție de ceea ce poartă prietena, nu știu ce vedetă sau ce spune soțul. Să ne alegem un parfum emblemă a personalității noastre!

Cum te raportezi la concurență? Pe cine admiri și de ce, de cine te temi și de ce?
Așa cum am mai spus, a fi parfumier este un drum de o viață. Înveți continuu, mai ales de la alți parfumieri. Pentru că nu reinventăm roata. Unele lucruri au fost și vor rămâne pentru totdeauna; ceea ce putem face, însă, este o formulă inovativă, să venim cu o juxtapunere atipică de ingrediente.

Nu percep concurența în ceilalți parfumieri – concurența, de fapt, este o sursă de inspirație.

Cum a fost înainte de pandemie și cum este în prezent în România cererea pentru parfumurile de nișă?
Am așteptat inițial o scădere a cererii, însă nu a fost așa. Piața a rămas mai mult sau mai puțin constantă. Cred eu că parfumul reprezintă acel accesoriu indispensabil pentru o stare de spirit bună, de aceea oamenii au căutat în parfum acea mică plăcere care să compenseze „griul” pandemiei.

Cu ce noutăți vine Elysee pentru sezonul cald?
Unul dintre scopurile inițiale când am aplicat la această școală prestigioasă a fost acela de a deveni și un bun evaluator al brandurilor de parfumerie selectate în Elysee, care sunt din ce în ce mai numeroase și care își asumă din ce în ce mai des titulatura de „unicitate”. Acum mă bucur că pot face o selecție avizată a acestor branduri, pot să înțeleg exact care parfumuri sunt ceea ce reclamă, dacă au cu adevărat ingrediente prețioase sau sunt doar copii low cost.

Care este visul tău suprem și unde te vezi ca artist/creator de parfumuri peste cinci ani?
Visul meu este și a fost acela de a deveni parfumier. Acum rămâne să devin un parfumier cu creații apreciate în întreaga lume. Asta mi-aș dori!

Unde te găsim? Cum putem comanda parfumurile pe care le susții?
Linkedin: linkedin.com/in/cristina-balan-27962518
Instagram: cris_elysee
Facebook: Cristina Balan
www.elysee.eu.com

Interviu realizat de: Maridana Arsene