Un avion supersonic poate zbura de la Londra la N.Y.C. în mai puțin de 2 ore

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 11-02-2025

în: AviațieNews

avion supersonic

O firmă chineză susține că preconizează să piloteze un avion supersonic în a doua jumătate a acestui an, cu scopul de a ajunge să opereze un avion comercial hipersonic mai avansat până în 2030, la Mach 5 (3.836 mph), ceea ce înseamnă să zbori de la New York la Londra în mai puțin de o oră sau în aproximativ două ore de la New York la Beijing.

Space Transportation, o companie cu sediul la Beijing, cunoscută și sub numele de Lingkong Tianxing Technology, a dezvăluit recent nu una, ci două aeronave hipersonice: Avionul comercial de pasageri Yunxing și avionul spațial Cuantianhou („Flying Monkey” în engleză). Prototipul lui Cuantianhou va avea o lungime de 12 metri, o anvergură a aripilor de 5 metri și o greutate maximă la decolare de aproximativ 4 tone si jumătate.

Compania nu a publicat specificații despre avionul comercial Yunxing, dar a declarat că un prototip mai mic a efectuat cu succes un zbor de testare de 20 de minute în octombrie. Space Transportation intenționează să aibă o versiune fără pilot pentru doi pasageri a Yunxing gata până în 2027. Aeronava este proiectată să zboare autonom, atingând Mach 4 (3 069 mph), cu o rază de acțiune de 1 864 mile și o altitudine de zbor de 12,4 mile.

Directorul general Fan Deng a declarat pentru spacenews.com că obiectivul pe termen lung este de a fabrica o aeronavă mai mare, pentru 50 de pasageri, cu o lungime de 27 de metri și o greutate de 70 de tone, capabilă de zbor hipersonic, sau Mach 5 (3.836 mph).

Deng a recunoscut că atât tehnologia, cât și ingineria vor reprezenta obstacole majore de depășit înainte ca acest concept de avion supersonic să fie viabil. Încălzirea cinetică ridicată a fuselajului la viteze hipersonice va necesita materiale exterioare de înaltă tehnologie. Propulsia este, de asemenea, o provocare care este abordată de o serie de concurenți. Legile care interzic în prezent avioanelor să efectueze zboruri supersonice pe uscat în multe țări, inclusiv în SUA, reprezintă, de asemenea, un obstacol care trebuie să se schimbe dacă zborul hipersonic va fi realist.

Cu o viteză de peste două ori mai mare decât Concorde, Yunxing este proiectat să transporte pasageri de la Londra la New York în mai puțin de două ore. Unii analiști au observat că imaginile cu Yunxing și Cuantianhou seamănă cu SR-71 Blackbird, avionul de recunoaștere al SUA din anii 1960, cu fuselaj în formă de ac și aripi delta. Blackbird, care a fost scos din uz în 1999, a fost cel mai rapid avion cu reacție construit vreodată, capabil să atingă Mach 3,32, sau 3529 de kilometri pe oră.