Faceți cunoștință cu „Stargazer”, noul avion hipersonic care va zbura de la New York la Tokyo într-o oră

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 11-10-2023

în: Aviație

Stargazer

Compania Venus Aerospace, cu sediul în Texas, lucrează cu noua tehnologie de propulsie cu detonare rotativă pentru a transforma modelul „Stargazer” dintr-un concept științific într-un business jet Mach-9 care zboară cu 6.900 mph – (atenție!) 11.104,47 km/h! E mult prea mult, da, veți călători cu viteza lui Tom Cruise în „Top Gun”! Iar veștile bune nu se opresc aici: numeroase companii s-au înscris practic în această cursă a spațiului, pentru călătorii cu mijloace financiare redutabile.

Venus Aerospace construiește o aeronavă hipersonică aptă să transporte cam o duzină de pasageri, călătorind la viteza Mach 9, de nouă ori mai mare decât viteza sunetului. Modelul Stargazer, care măsoară 45,72 metri (sau 150 de picioare) lungime pe 30,48 metri (sau 100 de picioare) lățime, va călători între două orașe din lume, spune compania din Houston, zburând cu 6.905 mph la o altitudine de 51.816 metri (sau 170.000 de picioare).

Stargazer

Hipersonic înseamnă de cinci ori viteza sunetului. Prin comparație, ultimul avion comercial supersonic, Concorde, a zburat la viteza Mach 2, sau aproximativ 1.535 mph, sau 2.470,34 km/h. Cel mai rapid avion construit vreodată, SR-71 „Blackbird” de la Lockheed, a ajuns la Mach 3,2 (2.455 mph sau 3.950,94 km/h).

Andrew Duggleby, cofondator și CTO al Venus, plănuiește să transpună modelul Stargazer dintr-un concept SF în realitate cu ajutorul unui motor rotativ, cu detonare, care se învârte cu 20.000 de rotații pe secundă. „Detonarea rotativă înseamnă că arderea supersonică are loc continuu în interiorul motorului, iar videoclipul nostru arată valul de detonare care se mișcă în jurul motorului la viteze supersonice”, a punctat compania după recenta testare cu succes a unui prototip la sediul său, Spaceport Houston.

Conceptul de detonare rotativă, care arde cu 20% mai puțin combustibil decât un motor convențional, este promovat de Marina SUA. Această tehnologie a fost testată cu succes înainte. Însă testarea Venus a presupus folosirea pentru prima dată a unui propulsor stocabil la temperatura camerei, ceea ce va face motorul mai viabil pentru aeronave. „Acum dispunem atât de cunoștințele tehnice, cât și de ingineria necesară pentru a avansa pe deplin înspre următorii pași de dezvoltare și testare”, a spus Duggleby.

Stargazer

Aeronava cu o greutate de 68 de tone va decola cu ajutorul unor motoare cu reacție convenționale, dar apoi va trece la rachete, odată ce ajunge la altitudinea necesară. Ruta pe care va zbura nu este din punct de vedere tehnic la marginea spațiului, sau pe linia Kármán, care se află la 100 de kilometri deasupra suprafeței Pământului. Dar va fi suficient de sus pentru a vedea curba planetei și întunericul spațiului.

„Acest prototip reprezintă un progres important către sisteme de zbor reale, atât pentru aplicații de apărare, cât și, în cele din urmă, pentru călătorii comerciale de mare viteză”, a declarat Jim Bridenstine, fost administrator NASA și congresman al Statelor Unite ale Americii, în urma testării.

Venus Aerospace lucrează la conceptul de avion hipersonic din 2020, strângând deja peste 33 de milioane de dolari pentru a construi avionul. Firma va începe acum testele de zbor hipersonic cu o dronă de șapte metri (20 de picioare), cu care speră să ajungă la Mach 5. După aceea, va construi prototipul Stargazer, deși încă nu a fost publicată o dată oficială.

Stargazer

Conceptul de business jet hipersonic este urmărit și de alte firme, inclusiv Sierra Space, care construiește „Dream Chaser”, și Hermeus, cu sediul în Atlanta, care lucrează la un avion Mach 5 pe care l-a denumit „Quarterhorse”. Space Transportation din China dezvoltă un avion cu o capacitate de 12 pasageri care va putea zbura cu 4.350 mph (7.000 km/h), pentru a călători de la, să zicem, New York la Beijing într-o oră.

Nu în cele din urmă, Virgin Galactic plănuiește să folosească aeronava sa supersonică pentru a transporta pasageri între orașe îndepărtate la viteze Mach. Aeronava Unity 2 a companiei a depășit viteza anterioară a lui Concorde, de Mach 2,02, în 2018, atingând Mach 2,47.

În acest ritm, vom putea călători spre Marte în câteva ore – nu-i așa? –, odată ce vom avea unde să aterizăm și să ne cazăm. Oare cât va costa un „planet break” pe o planetă din sistemul nostru solar, pentru copiii și nepoții noștri?