Isabela Teodor – Complexitatea creativității

Dacă substanța separă arta de o simplă încântare vizuală, puțini designeri disting o creație înzestrată de o dimensiune spirituală transpunându-i, dincolo de un manifest, ritm, melodicitate și chiar noi valențe ale culorii. Astfel se dezvăluie și arta Isabelei Teodor.

Colecțiile tale subliniază o complexitate a studiului în toate referințele explorate, mai degrabă decât a reinterpreta anumite estetici. Care este crezul căruia îi ești dedicată în definirea unui stil de semnătură și cum ai vedea acest manifest artistic dezvoltându-se?
Cred în mixarea tendințelor cu ceva mai personal, un „accent propriu”. Prin fiecare colecție pe care o creez, încerc să transmit ceva, un mesaj și un sentiment. Mi-aș dori să conturez un stil de semnătură astfel. Vreau ca oamenii să știe că pot găsi o bucățică din mine în tot ceea ce creez și vreau să împărtășesc asta cu ei. Vreau să-mi văd manifestul artistic dezvoltat prin a deveni un designer recognoscibil prin creațiile mele. Cred că este foarte important ca artist în orice domeniu.

Ca un tânăr designer ce demonstrează o implicare sinceră în celebrarea acestei moșteniri, cum vezi creativitatea actualizând costumul și meșteșugurile tradiționale, și dându-le un accent contemporan ce ar putea deschide spre ele mai multe inimi și minți?
Cred că tradițiile și culturile etnice au atât de multe de oferit… Port o apreciere extrem de profundă celor ce muncesc încă prin metode tradiționale, ca urmare a dificultății și a efortului adus. Văd creativitatea ca o manieră de a purta mai departe ceea ce înaintașii noștri au lăsat. Neprețuitele comori moștenite pot deveni contemporane combinate cu trenduri actuale și, bineînțeles, prin adăugarea semnăturii designerului.

Colecția ta, „La vita è bella”, expune o impresionantă implicare în actul creativ, țesături susținând, ca pânze, iridescențe amestecate într-un mod unic. Ce inspiră această expresie artistică multidimensională?
Totul a început prima oară când am văzut filmul „La vita è bella”. Am râs, am plâns, am trecut prin atâtea stări diferite… Conceptul colecției caută contrastul dintre sentimentele transmise prin acest film și epoca ostilă descrisă de el. Se evidențiază, într-adevăr, eforturile din nevoia de a crea îmbrăcăminte din materiale neconvenționale într-un
context auster. Imprimeurile sunt realizate prin colorarea materialelor cu vopsea textilă în tehnici proprii. Strălucirea și textura obținută prin această metodă, tonurile cameleonice și metalice descriu personalitatea ce transpare din această colecție și, în același timp, nevoia de a vedea viața într-o manieră optimistă și pozitivă, indiferent de context.

Așadar cercetare, analiză, interpretare, pictură, plus implicarea artizanilor pentru tehnici tradiționale.
Mi-ar plăcea să fac o incursiune în anatomia unei creații Isabela Teodor.
În contextul actual, imprimarea reprezintă cel mai important aspect la o creație Isabela Teodor. După ce textura este pregătită, secretul este să nu tai piesele aleatoriu, cum se proceda cu o textilă obișnuită. Plasez tiparul de cusut exact unde îmi doresc să fie. Pot introduce mai multe texturi luminoase pe guler, spre exemplu, sau oriunde mi-aș dori să fie alăturate, astfel încât la sfârșit ținuta să aibă exact imaginea pe care mi-o doresc. Reușesc în acest mod să creez un echilibru între o textură metalică, una lucioasă și una simplă.

Fie elogiind tradițiile, stând ca metaforă pentru filme iconice sau reinterpretând estetica glamour, activitatea ta creativă pare a traduce atemporalitatea ca o întoarcere la esență. Cum poate elabora un designer formula pentru un stil etern?
Cred că prin aceeași implicare personală, un designer dezvoltă o continuitate care în timp devine stilul său etern.

Povestește-ne despre cea mai recentă colecție a ta.
Colecția SS16 Isabela Teodor se învârte în jurul fustei clasice țigănești, realizată cu măiestrie prin metoda autentică de plisare manuală. Motivele tradiționale ale acestei etnii sunt fie preluate foarte evident, fie reinterpretate, creându-se însă un context cu totul diferit pentru ele. Conceptul propune renunțarea la prejudecăți, lăsarea rasismului la o parte și susține fuziunea între stiluri. Personajul colecției este o țigancă modernă, mândră de rădăcinile ei, care combină cu stil elementele tradiționale cu tendințele modei contemporane.

Cum ar putea luxul să inspire evoluția noastră spirituală ca indivizi, dincolo de beneficiile asociate imaginii și statutului?
Cred că evoluția noastră spirituală ca indivizi nu este influențată de condiția noastră materială, deoarece luxul poate însemna ceva diferit pentru fiecare dintre noi. Însă dacă privim luxul în termeni de „rich and famous”, acesta ne-ar putea ajuta în evoluția noastră spirituală prin detașarea față de nevoile noastre bazale, lăsându-ne să ne concentrăm atenția asupra unor teme mai complexe din viața noastră.

În ce branduri de lux, din orice domeniu, te regăsești?
Având în vedere că aspir să ajung un designer cunoscut în viitor, consider că prioritar ar fi să împărtășesc brandul meu preferat din lumea modei, Elie Saab. Apreciez puternica identitate vizuală a acestuia și modul în care a reușit să devină unul dintre cele mai stimate branduri. Mă regăsesc în acea atenție la detalii pe care el o propune.
În materie de ceasuri, brandul pe care îl prefer este Roger Dubuis, datorită complexității modelelor. În ceea ce privește designul interior, aș alege Pregno.

Ce loc dintre cele vizitate te-a inspirat cel mai profund și ce destinație ai dori să bifezi într-o viitoare vacanță?
Nu aș putea să mă gândesc la o locație specifică, însă Italia, ca și cultură, mă inspiră și îmi stârnește creativitatea de fiecare dată. Diversitatea din punct de vedere al reliefului și al climei oferă peisaje surprinzătoare, mai ales sub aspect cromatic. Pe același considerent, mi-aș dori să vizitez Japonia, deoarece cultura lor este întru totul copleșitoare, punându-se accent pe partea cromatică în toate aspectele vieții. 

Cu ce planuri ne va surprinde Isabela Teodor în viitorul apropiat?
În ceea ce privește proiectele mele care v-ar putea surprinde, aș prefera să fiu mai reticentă, spunându-vă doar că anul acesta lucrarea de disertație este prioritară pentru mine.

Brooks Brothers Spring 2017