The evolution of jeans

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 06-03-2023

în: Fashion

jeans

Blugii transcend sexul, vârsta și clasa, iar majoritatea oamenilor dețin mai multe perechi decât există zile în săptămână. Atracția lor va fi mereu atemporală, însă designul și tehnologia țesăturilor implicate vor evolua mereu odată cu vremurile. Nu există nicio îndoială că jeans sunt cel mai versatil articol vestimentar din dressingul nostru. Indiferent când îi porți, unde sau cum îi porți, există o pereche de blugi care se potrivește aproape oricărei dispoziții și ocazii. Nu e de mirare, așadar, că denimul este considerat esențial în garderoba noastră.

Este cert faptul că, de-a lungul timpului, blugii au devenit o parte integrantă a vieții de zi cu zi, atât de mult încât cei mai mulți dintre noi nu ne oprim niciodată să ne întrebăm de unde provine perechea noastră preferată, cum a fost fabricată sau care este istoria acesteia.

De la sfârșitul secolului al XIX-lea, blugii au trecut de la echipament robust de lucru la ținută vestimentară la modă, fără de care nu am putea trăi (sau cel puțin nu am vrea, oricum). Cultura socială, cultura politică și cea pop au jucat toate un rol în evoluția denimului și a tendințelor care au tot apărut și dispărut – și tot revin – de-a lungul istoriei sale de aproape 150 de ani.

jeans

20 mai 1873: Apariția blugilor

Cuvântul „jeans” a apărut în anii 1800, cu referire la o țesătură de bumbac twill folosită pentru pantaloni, dar materialul textil a devenit curând combinat cu articolul pentru care era folosit în mod obișnuit. Jeanșii, denumiți acum „denim”, au fost inițial fabricați din această țesătură în orașul francez Nîmes (bleu de Nîmes). Se dezbate încă dacă cuvântul „denim” este o versiune anglicizată a materialului franțuzesc sau dacă numele francez a fost dat unui produs englezesc deja existent, pentru a-i conferi prestigiu. Până în secolul al XX-lea, „jean” a fost termenul care desemna o gamă largă de pantaloni informali din bumbac sau denim.

Pentru conformitate, la mijlocul anilor 1800, omul de afaceri Levi Strauss și croitorul Jacob Davis au fost cei care au inventat blugii pe care îi știm astăzi, combinând capse metalice cu pantalonii din denim pentru a crea o uniformă rezistentă pentru mineri în perioada goanei după aur. În acest fel, îmbrăcămintea de lucru de până atunci a fost revoluționată.

Anii 1920-1930

În anii 1920 și 1930, blugii au continuat să fie purtați ca echipament de lucru, în special în Vestul Americii, de către mineri, cowboy și muncitori. Dar abia atunci când Hollywood-ul a transpus această modă pe marile ecrane, în filme cu cowboy interpretați de John Wayne și Gary Cooper, blugii au intrat în cultura mainstream. Această nouă imagine atractivă i-a cucerit pe cei care căutau o îmbrăcăminte lejeră pe care să o poarte la sfârșit de săptămână și la ocazii. Fotografiile publicitare cu actrițe precum Ginger Rogers și Carole Lombard purtând blugi au convins femeile că noul trend era și pentru ele.

De-a lungul deceniului au fost aduse îmbunătățiri de design: Strauss a adăugat cusătura dublă portocalie ca întăritură suplimentară și ca element de identitate Levi’s; găicile au apărut în 1922; fermoarele au înlocuit nasturii la unele modele în 1954. Iar când brevetul lui Strauss și Davis a expirat în 1890, alți producători au fost liberi să reproducă articolul vestimentar. OshKosh B’Gosh a intrat pe piață în 1895, Blue Bell (viitorul Wrangler) în 1904 și Lee Mercantile în 1911. În timpul Primului Război Mondial, blugii Lee Union-Alls erau o ținută standard pentru toți muncitorii din industria de război.

Anii 1930-1940

În anii 1930, Vogue și-a dat girul, numind blugii „Western chic”, iar în 1942, designerul american Claire McCardell a vândut peste 75.000 de rochii din denim.

jeans

Anii 1950: Cool Blue

Blugii au devenit un simbol al culturii pop în anii 1950. James Dean și Marlon Brando au consacrat imaginea idolului adolescent îmbrăcat în denim și plin de sex-appeal. Deloc surprinzător, hipioții și protestatarii anti-război au îmbrățișat această modă, în vreme ce unele școli au interzis această îmbrăcăminte considerată un simbol anti-sistem.

jeans

Anii 1960: Flower Power

Pacea, dragostea și pantalonii evazați au devenit simbolul de credință al contraculturii anilor 1960. Mișcarea tinerească, a iubirii descătușate a adoptat blugii nonconformiști, mai ales pe cei evazați și cu talie joasă, care reprezentau eliberarea de îmbrăcămintea mai convențională, dar și o formă de exprimare a creativității personale. De asemenea, gecile din denim și-au făcut prima apariție reală ca tendință de modă în această perioadă.

jeans

Anii 1970: Americana

Ruptura față de spiritul tradiționalist al anilor ’60 a continuat și în anii ’70, un deceniu care a ajuns să simbolizeze o sexualitate proaspătă, viguroasă și întru totul americană. Acest lucru a fost întruchipat de fetele cool ale vremurilor, cum ar fi actrița Farrah Fawcett din „Charlie’s Angels” și modelul Lauren Hutton. În această perioadă au apărut blugii slim, cu croială mai dreaptă, dar și fustele și vestele din denim, care au devenit, în scurt timp, articole vestimentare în vogă. Nu în ultimul rând, inspirați de personajul lui Catherine Bach din celebrul serial TV „The Dukes of Hazzard”, pantalonii scurți și decupați s-au impus ca o tendință majoră în moda de la sfârșitul acestui deceniu și începutul celui următor.

jeans

Anii 1980: Designer Denim

În anii 1980 s-au născut cu adevărat blugii de designer. Brooke Shields, pe atunci în vârstă de 15 ani, apărea într-o reclamă Calvin Klein spunând: „Nimic nu intervine între mine și blugii mei Calvin”, aducând denimul în centrul atenției fiecărui creator de modă. Blugii de designer au devenit un veritabil simbol al statutului în cultura pop, iar mărci precum Calvin Klein, Jordache și Gloria Vanderbilt au ajuns printre cele mai râvnite. Blugii rupți, cei cu aspect prespălat și modelele conice erau în trend.

jeans

Anii 1990: Big and Baggy

Moda blugilor s-a schimbat din nou în anii ’90, datorită ascensiunii stilurilor grunge și hip-hop. Blugii cu croială dreaptă, uneori rupți, alteori nu, au menținut un stil relaxat. Blugii cu talie înaltă erau, de asemenea, în tendințe. Modelele lăbărțate, cu multiple buzunare, precum și seturile din denim erau în mare vogă, la fel ca salopetele din denim.

Anii 2000: Get Low

La începutul anilor 2000, Destiny’s Child, Britney Spears și Christina Aguilera au popularizat blugii cu talie foarte joasă. Stilurile flare și bootcut erau și ele în tendințe, în timp ce blugii retro Capri au marcat o renaștere în a doua parte a anilor 2000. Interesul pentru denimul premium s-a resimțit tot mai pregnant la începutul secolului XXI, nume ca 7 For All Mankind, Citizens of Humanity și Hudson Jeans devenind brusc branduri populare.

Anii 2010: Skinny Jeans

În jurul anului 2010, festivalurile de muzică au început să devină din ce în ce mai populare. Ceea ce era cândva o destinație căutată de pasionații de muzică s-a transformat în scena preferată a fashioniștilor. Această schimbare în cultura pop a făcut loc ținutelor de festival. Diverse modele de blugi și salopete de inspirație vintage au devenit piese must-have și ținute de concert obligatorii. Dar poate cea mai reprezentativă tendință a ultimului deceniu este faimosul skinny jean. Rod al inovațiilor în tehnologia denim stretch, blugii skinny au ajuns să fie articolul vestimentar preferat în orice moment al zilei, indiferent de ocazie.

jeans

Prezent: Cropped, Culotte, Comfort

În timp ce moda denimului se îndreaptă către varietate, modelele skinny dețin supremația datorită versatilității lor. Cu toate acestea, există o predilecție către un croi mai lejer, unde confortul nu sacrifică moda și viceversa. Blugii cu talie medie spre înaltă, cu croială dreaptă sau bootcut sunt la modă, la fel ca modelele mai largi – uneori decupate, alteori nu. Și să nu uităm de curentul modern care încurajează achiziția de la producători locali cu businessuri sustenabile, care oferă mărci de blugi de mai mică amploare, independente, inclusiv linii de produse ecologice. O considerăm epoca modei în care te simți bine, dar și arăți bine.

Având în vedere situația actuală din industria fashion, nu putem să nu ne întrebăm „cum va arăta viitorul denimului?”. Oglindind direcția adoptată de această industrie în ansamblu, brandurile sunt guvernate de preocupările consumatorilor cu privire la sustenabilitatea produselor, iar piața de producție a denimului vine în întâmpinarea acestui lucru.

În timp ce multe branduri premium promovează practicile sustenabile de câțiva ani deja, lansarea unor linii de jeanși de la retaileri de fast fashion în plină dezvoltare, alături de prezența puternică a acestor mărci premium vizionare ajută, cu siguranță, industria denimului să prospere.