Sergio Momo: „Calitatea face parte din ADN-ul mărcii”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 09-12-2024

în: Beauty

Sergio Momo

Într-o lume în care luxul întâlnește rafinamentul absolut, Sergio Momo, fondatorul casei Xerjoff, dezvăluie secretele unei călătorii senzoriale fără egal. În acest interviu exclusiv, el împărtășește amintiri intime, inspirații profunde și viziunea unică care a transformat Xerjoff într-un etalon al perfecțiunii olfactive. Îmbinând arta cu cele mai prețioase ingrediente, Sergio Momo redefinește parfumeria contemporană, oferind nu doar esențe de neuitat, ci experiențe ce evocă emoții și amintiri adânc înrădăcinate. O discuție captivantă despre frumusețea care transcende timpul și spațiul, inspirând prin fiecare picătură de parfum.

Prima amintire cu o aromă poate modela relația cu parfumurile pentru toată viața. Ne puteți spune despre prima mireasmă care v-a lăsat o impresie de durată și cum v-a influențat aceasta călătoria în lumea parfumeriei?
În ceea ce mă privește, prima amintire legată de parfumuri ține mai mult de atitudine decât de o aromă. Atât tatăl meu, cât și mama mea erau foarte pasionați de parfumuri. Îmi amintesc că toți membrii familiei se parfumau înainte de a ieși din casă, un gest firesc pentru mine și pentru zilele noastre, dar nu și pentru acele vremuri. Acesta a fost primul meu contact cu parfumurile. Pe lângă acest lucru, tatăl meu era pasionat de fotografierea florilor de munte. Îmi amintesc că obișnuiam să ne plimbăm cu motocicleta, să ne oprim, să ne uităm la flori, să le fotografiem, iar tatăl meu spunea mereu: „Nu rupe niciodată florile, pentru că le vei ucide, dar miroase-le”.

Îmi amintesc că în acea perioadă am descoperit o floare specială, o mică orhidee pe care tatăl meu obișnuia să o numească „vanilia Alpilor” și care era specifică zonei unde obișnuiam să ne plimbăm. Această floare mică, dar cu un parfum foarte puternic, care uneori era mov aprins, alteori albastră, avea un miros fantastic. Era ca un tort, ca un amestec de vanilie și afine sau ceva de genul ăsta. Aceasta este prima aromă care m-a impresionat cu adevărat și care, pentru mine, reprezintă mai mult un parfum decât un miros.

Cum v-ați descoperit pasiunea pentru parfumerie? A existat un moment definitoriu în care ați știut că adevărata dumneavoastră vocație este crearea de parfumuri?
Întotdeauna am lucrat într-un mediu artistic. Am studiat designul, meserie pe care am practicat-o în cea mai mare parte a vieții mele. De-a lungul timpului am avut ocazia să lucrez cu multe companii mari, nu doar din domeniul frumuseții, ci și din cel al băuturilor și al automobilelor. Așadar, înțelegerea brandingului și a designului, a proporțiilor, a culorilor și a laturii economice m-a ajutat foarte mult atunci când mi-am lansat propria agenție de design în Marea Britanie și în Italia. Deși îmi plăcea ce făceam și compania mergea bine, mi-am dorit să fac și altceva.

Ideea parfumului a apărut ca un mic joc ce a pornit din dorința de a crea o operă de artă în care flaconul să nu fie din sticlă, ci din pietre semiprețioase, sculptat manual, parfumul să fie complet natural, din ulei, iar ambalajul să fie de asemenea natural. După ce am creat câteva exemplare, am avut șansa de a prezenta produsul unei persoane care a înțeles ce am făcut și l-a transformat într-un produs de succes. Așadar, Xerjoff a luat viață dintr-o joacă și este o companie creată în cadrul altei companii.

Sărbătoriți prima colecție iconică, 17/17, cu două ediții aniversare ale primelor parfumuri care au intrat în portofoliu, Elle și Homme. Ce înseamnă această etapă și cum se reflectă acest lucru în parfumurile ediției aniversare?
Edițiile aniversare au la bază ideile creative din trecut. Denumirea colecției 17/17 are legătură cu pietrele semiprețioase din care au fost inițial realizate sticlele de parfum. Am ales acest număr pentru că la începutul cercetărilor am mers la Londra, la Muzeul Național de Istorie, iar acolo, la primul etaj, există o sală mare unde se regăsesc toate pietrele prețioase și semiprețioase. Pe rândul 17, vitrina 17, se află pietrele pe care le-am utilizat în realizarea sticlelor de parfum din prima colecție. Au trecut 17 ani de când am lansat pentru prima dată aceste două parfumuri. Astfel, aniversarea face referire la numărul 17 și cum altfel să celebrăm decât prin lansarea unor ediții reinterpretate ale primelor parfumuri care au dat viață poveștii Xerjoff….

Colecția 17/17 este cunoscută pentru faptul că este revoluționară. Care a fost inspirația din spatele ei și cum v-ați simțit când ați lansat-o?
Inspirația a venit din dorința de a crea un produs complet natural și, poate, din încercarea de a scruta puțin istoria parfumeriei. Am crescut în anii ’80-’90 și, în acele zile, percepția parfumurilor era puțin prea comercială, iar direcția era aceea de a globaliza mirosul. De exemplu, vetiverul era pentru bărbați, în timp ce iasomia era pentru femei, iar toți miroseam la fel. Revenind la istoria parfumeriei, Homme a fost inspirat de pielea rusească și a fost mai degrabă creat ca un parfum pentru soldați. Astăzi nu mai avem această atitudine și masculinitate, dar în secolul al XVIII-lea, gentlemanul era soldat sau pilot în armată. În plus, am încercat să înțeleg de ce un soldat important, cum ar fi un comandant sau un general, ar trebui să miroasă așa. Același lucru era valabil și pentru femei. Așadar, colecția 17/17 are la bază cercetarea istoriei, dar și multă experimentare.

Sergio Momo

Brandul Xerjoff este renumit pentru utilizarea ingredientelor de cea mai înaltă calitate. Ne puteți spune despre procesul de selecție a acestor ingrediente și cât de important este pentru dumneavoastră să lucrați cu materiale rare sau unice?
În primul rând, cred că este vorba despre luarea deciziei de a lucra cu cele mai bune ingrediente, iar atunci când vorbim despre Xerjoff, calitatea face parte din ADN-ul mărcii. În al doilea rând, este vorba despre relația pe care o ai cu companiile care importă și tratează materiile prime și care te țin la curent constant cu ce au nou. Prin urmare, am multe întâlniri în Franța, în Italia, în Spania, în Asia, pentru a menține relațiile și pentru a învăța despre amestecuri și ingrediente.

Parfumurile evocă adesea amintiri și emoții puternice. Există vreun parfum/miros care vă transpune într-un anumit moment din viața dumneavoastră sau evocă o amintire dragă?
Da, ar fi, dar nu neapărat de la Xerjoff. Atunci când am înființat brandul, obișnuiam să călătoresc mult și, călătorind în jurul lumii, am întâlnit multe tipuri de mirosuri, cum ar fi cel de la metrou, mirosul iernii în Rusia ori în nordul Europei sau mirosul de condimente din Orientul Mijlociu. Mie, personal, îmi place în special mirosul metrourilor din Londra, Moscova și New York, dar toate au mirosuri diferite.

Mulți parfumieri consideră că anumite note sau familii olfactive îi inspiră. Ce anume vă inspiră pe dumneavoastră și cum vă influențează acest lucru munca?
Această afirmație este parțial adevărată. Acum, la Xerjoff, avem aproximativ 150 de parfumuri. Uneori, creativitatea nu este obiectivul principal, ci crearea unui produs deosebit, de aceea e nevoie să îți deschizi mintea și să spui: „Trebuie să găsim o direcție nouă, altfel nu are rost să lansăm un parfum nou”. Dar există ingrediente care fac parte din ADN-ul nostru, cum ar fi vanilia – mai mult de 80% dintre parfumurile noastre au vanilie bourbon în notele de bază –, iar oud-ul este un ingredient pe care l-am studiat timp de mulți ani, în special în călătoriile pe care le-am făcut. Așadar, pot spune că acestea sunt aromele pe care le apreciez în mod deosebit. De asemenea, în ultimii ani, parfumurile gourmand au căpătat din ce în ce mai mult succes, mai ales în SUA. Dar, așa cum am menționat, lemnul, oud-ul, tutunul, vanilia, notele de piele, deci notele de bază ale parfumurilor Xerjoff, mă fascinează cu adevărat.

Frumusețea este un concept care transcende diferite forme de artă, de la vizualuri la parfumuri. Ce înseamnă frumusețea pentru dumneavoastră și cum o exprimați prin creațiile Xerjoff?
După cum spunea Dostoievski, „Frumusețea va salva lumea” – și cred că această afirmație este adevărată, deoarece diferența dintre noi și animale este faptul că avem stil. Frumusețea înseamnă să înveți cum să trăiești cu ceva care a fost studiat, proiectat, făcut manual; este echilibrul lucrurilor. Este ceva care nu ține neapărat de bogăția pe care o poate avea orice persoană în contul său bancar, ține mai mult de formarea gustului. Asocierea culorii, aprecierea unui anumit tip de mediu. De exemplu, poate că nu ești un mare băutor de vinuri, dar dacă înțelegi ce se află în spate, istoria, relația cu natura, poți aprecia un vin bun. Prin urmare, frumusețea nu are nimic de-a face cu posibilitatea de a-ți permite anumite lucruri sau cele mai bune lucruri, ci de a fi capabil să trăiești cu proporția a tot ceea ce este proiectat și produs pentru a avea o viață mai bună. Iar aici ar putea fi inclus orice: frumusețea unui film, a muzicii, a culorii. Așadar, a fi sensibili la frumusețe este ceea ce ne face cele mai bune animale de pe Pământ, chiar dacă uneori nu este așa, din păcate, dar, cel puțin, partea bună a ființei umane este aceea de a putea fi diferită de animale, deoarece suntem capabili să ne reproiectăm pe noi înșine, cât și mediul în care trăim. De aceea sunt de părere că frumusețea va salva lumea, căci dacă ființele umane se vor concentra asupra frumuseții, ceea ce înseamnă să se asigure că toată lumea trăiește într-un mediu bun, poate că vom evita o mulțime de conflicte și ne vom axa asupra frumuseții și nu asupra a orice altceva care aduce un rezultat negativ.

În calitate de persoană profund implicată în lumea parfumeriei, cum ați descrie importanța parfumului în viața dumneavoastră de zi cu zi? Îl considerați mai degrabă o formă de artă, un ritual personal sau altceva?
Mi se pare că acum trăim într-o perioadă foarte pozitivă pentru parfumerie, nu datorită faptului că parfumul capătă mai mult succes, ci pentru că, cel puțin din punctul meu de vedere, în trecut, parfumul era purtat doar la ocazii speciale, iar astăzi trăiești cu parfum, este un produs la care te raportezi înainte să te gândești la ceea ce urmează să faci. În perioada pandemiei s-a întâmplat un lucru foarte interesant. Deși toată lumea a suferit din cauza lockdown-ului, vânzările noastre au crescut, ceea ce înseamnă că oamenii nu au evitat să se parfumeze. Dimpotrivă, a fost aproape o nevoie, o expresie a libertății. Acest lucru mi-a demonstrat că lumea are o atitudine diferită față de parfum, complet diferită de cea a părinților sau bunicilor mei. Astăzi, clienții noștri tind să aibă colecții de parfumuri. Asta înseamnă că pot alege un parfum diferit pentru dimineață, pentru după-amiază, în funcție de anotimp – este ca și cum s-ar îmbrăca elegant.

Tatăl meu obișnuia să spună: „Când vei avea 30 de ani, îți vei găsi propriul parfum, parfumul care te caracterizează”. Poate că avea dreptate pe vremea aceea, însă astăzi nu mai este așa. Eu nu mă îmbrac în fiecare zi la fel, așa că de ce aș purta mereu același parfum? Sunt într-o dispoziție diferită, într-o situație diferită, îmi place să experimentez, îmi place să schimb parfumul. De aceea spun că trăim vremuri interesante, pentru că avem această atitudine față de parfumerie.

Un alt lucru pozitiv pe care l-am observat este faptul că media de vârstă a clienților noștri scade. Asta înseamnă că ei sunt învățați de la o vârstă fragedă să recunoască un parfum bun, iar acest lucru este foarte important.

Sergio Momo

Ați afirmat că „dintre toate cele cinci simțuri, mirosul este cel mai stimulativ din punct de vedere creativ”. Ați putea detalia ce înțelegeți prin asta? Ce rol joacă parfumurile în stârnirea creativității pentru dumneavoastră?
Pentru a fi pictor sau designer, trebuie să ai talent; la fel și în cazul muzicienilor. Ei bine, mirosul este ceva ce poți elabora chiar dacă nu faci parte din acest sector special. De exemplu, chiar dacă nu ești pictor sau fotograf, atunci când simți un miros care îți amintește de Toscana, ai capacitatea de a-l elabora pentru că ai fost acolo. Deci este vorba despre un efect instantaneu. Dacă simți miros de praf de pușcă, știi că ai putea fi în pericol; nu trebuie să fii soldat pentru a înțelege că praful de pușcă este asociat cu o situație dificilă. Prin urmare, mirosul acționează foarte rapid și te aduce în situația potrivită. De aceea, pentru mine, simțul mirosului este mai democratic, pentru că acesta aparține tuturor și fiecare își poate spune punctul de vedere, asociindu-l totodată cu propriul trecut.

În afară de parfumerie, aveți hobby-uri sau pasiuni care vă inspiră procesul creativ? Există experiențe din aceste hobby-uri care s-au regăsit în parfumurile dumneavoastră?
Prea multe! De exemplu, muzica îmi inspiră munca și fac o mulțime de asocieri între munca mea și muzică. Aceasta este marea mea pasiune. Mașinile de epocă sunt, de asemenea, una dintre pasiunile mele. Totodată, colecționez artă stradală, pictură și printuri. Colecționez tot ceea ce ține de pop art, cum ar fi lucrări de-ale lui Andy Warhol din acea perioadă. Trăiesc din pasiuni. Este ceea ce mă ține ocupat.

În cele din urmă, ce sperați ca oamenii să simtă sau să experimenteze atunci când poartă un parfum Xerjoff? Există o anumită emoție sau stare de spirit pe care doriți să o evocați prin parfumurile dumneavoastră?
Nu, cred că asta ar însemna să impunem oamenilor anumite lucruri. Din punctul meu de vedere, este mult mai interesant să auzim ce au ei de spus. Nu vreau să plângă, să zâmbească sau să spună: „Asta îmi amintește de…”. Cine sunt eu să fac așa ceva? Eu creez un produs care mi se pare bun, interesant, diferit, dar cea mai interesantă parte este feedbackul. Nu creez pentru a impune un sentiment, creez ceva pentru a primi un feedback și, de obicei, feedbackurile sunt foarte interesante.