O nouă versiune a trenului Orient Express apare în Italia în 2023

Scris de Alexandra Popescu
Publicat la data de: 02-02-2023

în: Travel

Acestea sunt titlurile momentului! Fanii celebrului tren de lux și ai aurei de mister din jurul acestuia pot fi mulțumiți, pentru că nu doar unul, ci numeroase astfel de trenuri vor deservi Italia, dar și ruta originală, până la Istanbul, rută care cuprinde, evident, și Bucureștiul. De altfel, pe vagoane apare și numele capitalei noastre, un motiv de mândrie și, mai ales, nostalgie. Pentru un sentiment de lux și măreție, va trebui să plătiți 2.000 de euro, de persoană, pe noapte, cel puțin pentru versiunea italiană.

Puține nume din lumea călătoriilor moderne sunt la fel de evocatoare ca binecunoscutul Orient Express. Serviciul feroviar Paris-Istanbul, care a inițiat o nouă eră a călătoriilor transcontinentale cu trenul de lux, a captat imaginația noastră colectivă de mai bine de un secol.

Anul viitor, călătorii vor avea o nouă oportunitate de a experimenta aventura și stilul plin de farmec ce caracterizează emblematicul tren, atunci când o nouă iterație a faimosului Orient Express va debuta în Italia. Denumit Orient Express La Dolce Vita, proiectul va lansa șase trenuri diferite în 14 regiuni italiene, trei rute internaționale și va acoperi peste 16.000 de kilometri de traseu feroviar. Se preconizează că, în medie, călătoriile vor dura între una și trei zile, iar rezervările pot fi deja făcute, din iunie 2022, pentru călătoriile din 2023.

Au trecut 45 de ani de când originalul Orient Express a fost întrerupt din cauza scăderii numărului de călători, deși de-a lungul anilor au apărut trenuri similare, pe rute ușor diferite, inclusiv serviciul feroviar Venice Simplon-Orient-Express de la Belmond, parte dintr-o afacere complet separată, care merge de la Londra la Paris și Veneția.

Pentru relansare s-a format un parteneriat între grupul francez de ospitalitate Accor, care a achiziționat un pachet de 50% din acțiunile mărcii în 2017 (celelalte 50 de procente aparținând SNCF Group, compania feroviară de stat din Franța), și firma italiană de investiții imobiliare Arsenale, cu sprijinul Trenitalia – principalul operator feroviar din Italia – și Fondazione FS Italiane, care gestionează trenurile și liniile ferate istorice ale țării.

„Aducem înapoi un simbol al luxului, dar îi dăm o interpretare 100% italiană”, spune Paolo Barletta, CEO al Arsenale. „Orient Express La Dolce Vita va oferi o fereastră către unele dintre părțile mai puțin cunoscute ale țării noastre, cu toate că va avea opriri și la Roma, Florența și Milano, oferind acel nivel înalt de servicii pentru care a fost întotdeauna cunoscut. Ideea este de a oferi pasagerilor șansa de a coborî din tren și de a explora dincolo de cele mai evidente destinații ale Italiei – o experiență dolce vita la 360 de grade.”

Cu plecare din Roma, trenul se va îndrepta către alte trei destinații internaționale: Istanbul, Paris și portul croat Split. „Fiind vorba de Orient Express, trebuia să aibă și un element transcontinental”, afirmă Stephen Alden, CEO al Raffles și Orient Express. „Acest spirit intercultural este ceea ce îl face special.”

Călătoria va reprezenta însă mai mult decât o simplă modalitate de transport; vor exista inclusiv „excursii personalizate” pe traseu, potrivit lui Alden: „Veți putea merge la vânătoare de trufe în Piemont dimineața, apoi la teatru în Milano seara, iar a doua zi să vizitați un mic sat din zona rurală a Siciliei”.

Și, la fel ca în vremurile de glorie ale călătoriilor cu trenul, când călătorii înstăriți își părăseau uneori cabinele pentru o ședere peste noapte într-un hotel de lux, pasagerii actuali care sosesc la Roma vor putea, de asemenea, să se cazeze la un hotel Orient Express dedicat, Minerva, care urmează să fie deschis în 2024. Proprietatea istorică – un palat baroc din secolul al XVII-lea, situat lângă Panteon – va fi prima dintr-o întreagă colecție de hoteluri Orient Express.

„Gândiți-vă la acest lucru ca la o actualizare a legendei Orient Express”, spune Barletta. „Linia feroviară a redefinit călătoriile de lux și a ajuns să reprezinte mult mai mult decât un simplu tren. Cu acest nou proiect, vrem să scriem următorul capitol”.

Interioare istorice cu aer modern

Când trenul original Orient Express a debutat în 1883, vagoanele sale erau printre cele mai luxoase din lume, cu dotări precum lambriuri elaborate din lemn, fotolii de piele și cearșafuri de mătase. La bord, pasagerii erau răsfățați cu meniuri cu opt feluri de mâncare, servite pe fețe de masă albe apretate, cu cea mai rafinată veselă, în timp ce erau purtați către diferite destinații din Europa, de la Budapesta, București și München, la Veneția, Istanbul și Paris.

Potrivit Dimorestudio, firma de design din Milano căreia i s-a încredințat decorul și imaginea Orient Express La Dolce Vita, noua locomotivă va urmări același stil rafinat, fără a încerca să-l copieze.

„Nu creăm o replică, ci propria noastră interpretare a trenului, ținând cont de moștenirea noastră”, a declarat Emiliano Salci, unul dintre cofondatorii Dimorestudio. „Interioarele vor prezenta influențe din epoca de aur a designului italian – anii 1950, ’60 și ’70 – și vor combina accente retro cu o estetică mai modernă. La toate nivelurile va exista un echilibru între istoric și contemporan.”

Din randările lansate până în prezent, asta pare să se traducă într-o serie de texturi diferite, covoare de pluș, lucrări de artă contemporană, accente de alamă și detalii de design stratificate. Cele șase trenuri se vor deosebi ușor între ele, dar fiecare va include 12 cabine Deluxe, 18 suite, o suită Honor și un restaurant cu bucătari și somelieri locali și internaționali. Meniurile se vor ridica la înălțimea celor 5 stele specifice Express-ului original, cu accent pe ingredientele și preparatele italiene.

„Într-un fel, va fi un tren complet nou”, susține Salci. „Dar, în același timp, unul care va rămâne fidel etosului original al Orient Express-ului de a te fermeca, inspira și a te face să te simți ca și cum ai fi într-un boutique hotel opulent, mai degrabă decât într-un vagon de tren.”

Revenirea Orient Express se încadrează într-o tendință mai amplă care câștigă teren în Italia: reanimarea liniilor de cale ferată și a trenurilor istorice de către Trenitalia și Fondazione FS – locomotive cu abur, diesel sau electrice din diverse epoci, care poartă călătorii prin Friuli-Venezia Giulia, Toscana și Abruzzo (unde turiștii pot prinde așa-numitul „transsiberian italian”), prin borghi uitate de lume și pe trasee mai puțin frecventate.

Dar această revenire marchează și o înclinație generală a Europei către călătoriile lente. „Călătoriile cu trenul vor câștiga tot mai multă importanță pe măsură ce regândim, la nivel colectiv, modul în care vedem lumea și impactul pe care îl avem”, este de părere Barletta. „Și o ofertă de lux precum cea propusă de Orient Express are toate șansele să devină la fel de atrăgătoare și de râvnită cum a fost dintotdeauna.”

Noua versiune „franceză” a Orient Express-ului va debuta în 2025 – Trenul de ultimă generație include un vagon-bar, un vagon-restaurant și o serie de suite de lux

Renumitul serviciu feroviar, cârmuit de grupul francez de ospitalitate Accor, va suferi în curând o schimbare majoră, menită a-l pregăti pentru călătorii exigenți ai viitorului. Noi imagini cu Orient Express 2.0, care va debuta în 2025, au fost publicate recent, trenul urmând a fi dezvăluit în toată splendoarea cu ocazia unor expoziții organizate la Paris și Miami.

La prima vedere, locomotiva luxoasă emană strălucire și opulență, la fel ca predecesoarele sale. Vagoanele istorice ale primelor trenuri Orient Express pe care Georges Nagelmacker le-a lansat la sfârșitul anilor 1800 au fost reimaginate complet de Maxime d’Angeac. Arhitectul francez a lucrat la o serie de proiecte pentru case prestigioase, precum Daum, Hermès și Guerlain, în ultimii 20 de ani, aducând astfel o experiență bogată în cadrul acestui nou demers.

„Aceasta este reinterpretarea unui tren legendar, conceput ca o nouă ambasadă a luxului franțuzesc, grație experienței și talentului celor mai buni artizani francezi”, a precizat arhitectul într-un comunicat.

Preluând repere din anii 1920, interiorul teatral este caracterizat de o paletă cromatică bogată, finisaje din catifea, corpuri de iluminat atrăgătoare și covoare de pluș. Vagonul-bar este amplasat sub cupole mari de lumini, inspirate din stilul celui de-al Doilea Imperiu, și prezintă o tejghea de sticlă, gândită ca un omagiu adus bijutierului francez René Lalique. Fiecare masă din acest spațiu este prevăzută cu un ceas special, care sună la ora servirii cinei și a cocktailului, împreună cu un buton de apel pentru șampanie și un altul pentru personal.

Opulentul vagon-restaurant face trimitere, subtil, la trenurile Orient Express anterioare. Pereții despărțitori din vagon, de exemplu, etalează o reinterpretare a așa-numitului motiv „rail”, pe care Suzanne Lalique-Haviland l-a conceput în anii 1930. Dotat cu un uimitor tavan cu oglinzi, vagonul este înnobilat cu fotolii, mese și abajururi care oglindesc mobilierul original.

Când vine vorba de odihnă, suitele impresionante promit să asigure tot confortul necesar. Fiecare oferă un pat încăpător cu o tăblie ornată laborios, o canapea generoasă, o baie și un dressing. Celebrele panouri Lalique „Blackbirds & Grapes” din trenul original Orient Express sunt, de asemenea, expuse aici, alături de pereți despărțitori din lemn și piele.

Expoziția „Orient Express Revelation” se desfășoară la Paris în perioada 17-21 octombrie, apoi în cadrul Design Miami în Miami Beach, din 30 noiembrie până în 4 decembrie. Dacă data de lansare a trenului din 2025 pare prea îndepărtată, nu uitați, Orient Express La Dolce Vita de la Accor este programat să facă prima călătorie prin Italia în 2023! Probabil Brad Pitt va face o continuare la „Bullet Train” cu o versiune mai lentă din punct de vedere „feroviar” sau va juca poate în următoarea ecranizare „Murder on the Orient Express”, după cea realizată de Kenneth Branagh în 2017. La fel de probabil, și aici ați citit-o prima oară, filmul se va încadra în maniera hollywoodiană conform căreia un actor poate să aibă roluri în povești cu elemente similare din filme anterioare, așa cum este, de altfel, și cazul noilor versiuni ale celebrului tren de lux. Bon voyage!