Brunello Cucinelli: „Vreau ca lumea să ne privească nu precum un brand de haine, ci precum un mod de viață.”

Scris de Cătălina Teodorescu
Publicat la data de: 10-12-2024

în: FashionInterviuri

Brunello Cucinelli

Când avea 25 de ani, Brunello Cucinelli s-a decis că vrea să vândă pulovere din cașmir. Pentru a le diferenția de ceea ce exista deja pe piață, s-a decis să le vopsească în culori aprinse. I s-a spus că este o decizie nebunească, dar s-a lăsat ghidat de instinct. Puloverele au fost un hit și s-au vândut în număr de 400 în decurs de trei luni. Brunello Cucinelli are acum 71 de ani și este părintele unui brand care s-a extins nu numai în domeniul vestimentar, ci a devenit un veritabil reper de lifestyle.

Brandul Brunello Cucinelli este sinonim cu luxul necomplicat, eleganța italiană și tradiția artizanală. Manufactura este realizată în Castelul Solomeo, din satul cu același nume. Cucerit de frumsețea locului pe care l-a cunscut când era în ruine, Cucinelli a cumpărat castelul și a început în 1985 atât restaurarea lui, cât și a arhitecturii medievale a împrejurimilor. Solomeo rămâne și astăzi nucleul businessului Brunello Cucinelli, un imperiu în valoare de peste cinci miliarde de dolari. Am stat de vorbă cu fondatorul brandului italian despre începuturile afacerii sale, despre abordarea sa umanistă față de extinderea businessului, și despre ce moștenire va lăsa în urma lui.

Brunello Cucinelli

Ce v-a determinat să vă concentrați pe cașmir? Când s-a legat pasiunea pentru acest material și ce anume v-a făcut să decideți să vă porniți businessul cu un set de pulovere din cașmir vopsit?

După câteva experimente pe care le-am făcut înainte să lansez afacerea, m-am decis să mă concentrez pe tricotajele din cașmir, pentru că am realizat că această fibră îmi permite să produc piese de o calitate excelentă, cu un atu aparte, anume faptul că au capacitatea de a rezista în timp. Căutam un material care să poată să își mențină frumusețea și calitatea odată cu trecerea anilor, căci încă de la început îmi propusesem să produc haine despre care îmi imaginam că ar putea fi moștenite de la o generație la alta.

Mi-am asumat un risc când am ales să vopsesc primele pulovere din cașmir, având în vedere că până atunci se foloseau numai culori neutre pentru tricotaje. Alessio, maestrul în vopsitorie cu care am lucrat încă de la început, a fost inițial foarte sceptic, dar îmi amintesc și acum privirea lui când s-a dovedit că a meritat să încercăm asta. Am insistat și l-am convins, iar în final, s-a dovedit că am avut dreptate.

Puloverele din cașmir au fost primul hit al brandului Brunello Cucinelli, fiind produsul care v-a pus pe hartă, așadar, putem bănui că ocupă un loc special în inima Dvs. Însă în afară de ele, ce alte piese vestimentare mai sunt recurente în garderoba Dvs?

Puloverul din cașmir este un clasic pentru noi, este elementul de la care am plecat și sunt într-adevăr foarte atașat sentimental de el. În afara lui, din garderoba mea nu lipsește vreodată o jachetă albastră.

De unde a pornit interesul Dvs pentru modă?

Asociez automat începutul pasiunii mele pentru modă cu perioada în care m-am îndrăgostit de Federica, cea care pe atunci îmi era logodnică, și care între timp a devenit soția mea. Ne-am cunoscut la sfârșitul anilor ’70: eu aveam 17 ani, ea era mai tânără cu un an, și era foarte elegantă și rezervată. Federica s-a născut în Solomeo și, în adolescență, se ocupa să ajute mica afacere a familiei sale – un magazin de mercerie și textile – înainte să își deschidă propriul business cu haine. Obișnuiam să o acompaniez când cumpăra lucruri pentru magazinul ei și, încetul cu încetul, am început să devin fascinat de lumea modei. De asemenea, interesul meu pentru modă a fost alimentat și de perioada în care am fost model pentru o companie locală de haine sport, înainte să îmi deschid propria afacere.

Brunello Cucinelli

Ați transformat Brunello Cucinelli într-un brand nu numai de modă, ci de lifestyle, iar decizia Dvs de a menține businessul pe teritoriul unui sat și de a nu muta partea de manufactură în fabrici a jucat un rol esențial în crearea acestei identități. Ne puteti spune mai multe despre cum ați luat această decizie?

Businessul pe care l-am construit în Solomeo a fost gândit pe principiul umanismului, mai exact, pe principiile de capitalism umanist și sustenabilitate, pe care le-am susținut dintotdeauna. Vreau să cred că lumea vede brandul nostru nu numai ca pe unul de haine, ci ca pe un mod de viață, așa că, încă de la început, a fost important pentru mine să stabilesc și să mențin un set de valori care să reflecte esența brandului.

Solomeo

Ne puteți explica pe scurt ce înseamnă capitalism umanist” și de ce este atât de important acest concept pentru Dvs și pentru afacere?

Capitalismul umanist și sustenabilitatea sunt elementele care stau la baza businessului nostru. În primul rând, se referă la respectul pe care îl acordăm demnității oamenilor. Modul în care ne dorim să facem profit are mereu în vedere conceptul echilibrului, și anume, ne dorim să abordăm creșterea afacerii într-un mod sustenabil. De asemenea, ne concentrăm pe ideea de a oferi înapoi din succesul nostru, astfel că o parte dintre profiturile noastre merge către comunitate, pentru ca aceasta să continue să se dezvolte.

Vă amintiți ce v-a adus curajul să restaurați Castelul Solomeo, un lucru care trebuie să fi fost o alegere dificilă pentru un tânăr în anii ’80?

Restaurarea castelului și, de altfel, a întregului sat Solomeo, a început în 1985, însă eu visam la reînvierea lor cu multă vreme înainte să începem asta. De fapt, aveam acest lucru în minte încă de când am venit să o vizitez pe Federica din Castel Rigone, satul apropiat în care locuiam. Îmi amintesc că m-a întristat profund să văd cum timpul își lăsase amprenta pe o zonă atât de frumoasă, și mi-am dorit să fac ceva care să readucă la viață clădirile care deveniseră ruine.

Solomeo

Aveți vreo amintire din perioada restaurării care v-a rămas mai aproape de suflet?

Îmi amintesc cu drag de Massimo de Vico Fallani, arhitect și un prieten foarte apropiat. Împreună, Massimo și cu mine am visat să reînviem satul și am ajuns rapid să formăm nu numai un acord, ci o prietenie strânsă, bazată pe dorința comună de a conserva și hrăni frumusețea naturală a zonei. Prietenia cu el este unul dintre cele mai prețioase daruri pe care mi le-a oferit mutarea în Solomeo.

Povestiți-ne puțin despre cum arată pentru Dvs o zi tipică în Castelul Solomeo, unde are loc partea de manufactură a brandului.

Zilele mele încep destul de devreme, cu câte o plimbare pe străzile încă adormite ale satului, când mă bucur de liniștea din jur. Apoi, merg la birou, când toate departamentele își încep activitatea, anume la ora 8. Se lucrează până la ora 13, când toată lumea ia o pauză de prânz de o oră și jumătate. După-amiaza, se lucrează până la ora 17.30. În afara orelor de lucru, ne dorim ca angajații să se deconecteze total de locul de muncă, ba chiar îi încurajăm să își devoteze timpul vieții private, familiilor lor, sau diverselor lor pasiuni. Suntem de părere că acest program de lucru este vital pentru ca fiecare om să poată să aibă grijă de propriul spirit.

Aveți o parte preferată a procesului de creație? Care ați spune că este partea din jobul Dvs care vă aduce cea mai multă satisfacție?

Trebuie să recunosc că fiecare pas din procesul creativ are o rezonanță pentru mine, însă aș putea spune despre creionarea schițelor că este, poate, partea care generează prima tușă de originalitate. De asemenea, este foarte satisfăcător pentru mine să văd cum hainele sunt plasate în ținute, pentru că acest lucru are un rol foarte important în modul în care ne prezentăm munca față de oamenii care aleg să ne poarte creațiile.

Brunello Cucinelli

Brunello Cucinelli este despre modă durabilă, care poate fi transmisă următoarelor generații. Însă, într-o lume în care trendurile se schimbă cu repeziciune, cum reușește un astfel de brand să rămână relevant? Cum reușiți să găsiți un echilibru între atemporalitate și actualitate?

Cu toate că liniile de womenswear și menswear au fiecare propriile caracteristici, putem spune că au în comun un lucru, pe care în numim „simțul Brunello Cucinelli”, și pe care încercăm să îl recreem în fiecare colecție. Este important să găsim armonii între culori, croieli etc, și absolut crucial este modul în care asociem piesele unele cu altele, astfel încât să creem un aer coeziv. De asemenea, să nu uităm importanța accesoriilor – adesea, originalitatea unei ținute se ascunde în spatele celor mai mici detalii.

Ce înseamnă pentru Dvs conceptul de lux?

Ne place să folosim expresia „gentle luxury” ca un simbol al valorilor pe care ne bazăm creațiile. Acest lucru se traduce prin excelență artizanală, materiale de o calitate excepțională, și o estetică înclinată către ideea de eleganță rafinată, măsurată. În sfera aceasta ne raportăm la conceptul de lux, care nu poate fi separat de ideea de „măsură corectă”. 

Puneți un mare accent pe ideea de moștenire – care v-ați dori să fie moștenirea pe care o lasă în urmă brandul Brunello Cucinelli?

În afacerea noastră, suntem de părere fermă că frumusețea generează frumusețe, așa că încercăm întotdeauna să trăim și să facem planuri în ideea că sunem „custodieni pro tempore ai creației” [n.r. pro tempore = pentru moment]. Consider că este important ca fiecare om să se întrebe în mod constant „Ce îmi doresc să las în urma mea pentru viitor? Ce pot face azi pentru ziua de mâine?”. Brandul nostru operează mereu ținând cont de lumea care va veni după noi, planificând pentru nu numai anii, ci deceniile, chiar secolele viitoare. Idealul nostru este ca orice persoană care intră în contact cu lumea noastră să împărtășească această viziune.

Brunello Cucinelli