
Ferrari și-a anunțat intrarea în navigația maritimă prin dezvăluirea Hypersail, un nou proiect care marchează prima incursiune a companiei dincolo de ingineria de performanță terestră. Prezentată la Maranello pe 25 iunie, inițiativa se concentrează pe dezvoltarea unui iaht de curse de 30 de metri, autosuficient din punct de vedere energetic – un prototip conceput pentru a funcționa în întregime fără combustibili fosili.
Ambarcațiunea, aflată în prezent în construcție în Italia, este programată pentru lansare în 2026. Proiectat de arhitectul naval francez Guillaume Verdier, monocastrul este destinat să „zboare” deasupra apei pe foile, stabilizându-se pe trei puncte de contact: o folie atașată cârmei, o pereche de folii laterale și o chilă înclinată – utilizată aici nu numai pentru echilibru, ci și ca structură de sprijin pentru una dintre folii, o abordare nouă în proiectarea iahturilor.
Directorul echipei, Giovanni Soldini, un veteran al curselor oceanice, va supraveghea programul. Sub conducerea sa, Ferrari tratează proiectul atât ca pe o platformă competitivă, cât și ca pe o inițiativă de cercetare menită să îmbunătățească eficiența energetică și sistemele de control. Inginerii Ferrari lucrează alături de specialiști în domeniul nautic în ceea ce compania descrie ca fiind un model de inovare deschisă, apelând la expertiză din afara industriei auto pentru a răspunde provocărilor în materie de aerodinamică, știința materialelor și gestionarea energiei.
„Sunt fericit și onorat să fac parte din această aventură”, a declarat Giovanni Soldini, Team Principal al Hypersail. „O provocare interesantă, susținută de o echipă cu adevărat unică, care reunește excelența Ferrari și expertiza specialiștilor în designul navigației oceanice. Întâlnirea dintre culturi diferite și tehnologii avansate ne permite să construim un iaht revoluționar în multe privințe. Din punct de vedere nautic, este inovator atât în ceea ce privește structura sa, cât și modul în care va naviga; în ceea ce privește sistemele, contribuția Ferrari conduce la dezvoltarea unei tehnologii de control la bord care nu a mai fost văzută până acum. Pentru a ne pregăti cât mai bine pentru variabilitatea și forța fenomenelor și condițiilor întâlnite pe mare, prioritatea noastră principală este să găsim echilibrul corect între căutarea performanței extreme și fiabilitatea maximă.”

Hypersail va servi, de asemenea, ca un vehicul pentru transferul de tehnologie de la operațiunile de bază ale Ferrari. Un nou sistem de control al zborului, adaptat de la metodele utilizate în dezvoltarea sa de automobile, va guverna stabilitatea și manevrarea navei. Potrivit companiei, acesta include calcule structurale și aerodinamice care sunt rezervate în mod tradițional vehiculelor de înaltă performanță. Nouă brevete au fost depuse în legătură cu proiectul până în prezent, iar alte șase sunt în curs de dezvoltare.
Ceea ce diferențiază prototipul Hypersail este angajamentul său față de autonomia energetică. Iahtul va genera toată energia de la bord din surse regenerabile – solară, eoliană și cinetică – fără niciun motor cu combustie. Aceste sisteme trebuie să fie suficiente pentru a face să funcționeze suita complexă de computere, senzori și comenzi mecanice ale navei în condiții offshore schimbătoare și adesea dificile. Inginerii Ferrari spun că acest lucru a necesitat un accent semnificativ pe eficiența energetică și optimizarea sistemului în fiecare componentă.
Deși navigația poate părea departe de domeniul de aplicare tradițional al Ferrari, compania vede Hypersail ca o extensie a ingineriei sale orientate spre performanță. Oficialii au subliniat rolul programului în extinderea eforturilor de cercetare și în alimentarea cu idei noi în dezvoltarea viitoarelor vehicule Ferrari.

„Hypersail este o nouă provocare care ne împinge să ne depășim limitele și să ne extindem orizonturile tehnologice. În același timp, se aliniază perfect cu tradiția Ferrari, inspirându-se din Hypercar-ul nostru, de trei ori câștigător al cursei 24 de ore de la Le Mans. Proiectarea unui iaht pentru curse offshore este, probabil, expresia supremă a anduranței”, a declarat John Elkann, președintele Ferrari. „Giovanni Soldini este un pilon cheie al acestui proiect, nu numai datorită realizărilor sale ca navigator, ci și datorită experienței sale de neegalat în dezvoltarea și construcția de iahturi. Munca excelentă în echipă dintre Ferrari și Guillaume Verdier dă naștere unei ambarcațiuni unice care va zbura peste oceane, reprezentând o oportunitate reală pentru inovație atât în lumea nautică, cât și în cea auto.”
Primele teste pe mare ale iahtului sunt așteptate să înceapă după lansarea sa în 2026. Pentru Ferrari, proiectul Hypersail nu reprezintă doar un pas într-o nouă arenă sportivă, ci și o platformă de testare pentru tehnologii care ar putea modela aplicațiile marine și auto în următorul deceniu.