Făuritorul de ochelari Vasile Popa aniversează 50 de ani de activitate

Perfecțiune și pasiune • familie și credință • lumină și transparență

Scris de Luxury
Publicat la data de: 21-06-2023

în: Fashion

În Iași, numele Vasile Popa este sinonim cu optica medicală. Ochelarii croiți de mâinile sale au însoțit deja cinci generații de purtători. Realizatoarea TV Irina Păcurariu, istoricul Ion Solcanu, scriitorul Grigore Elisei sau actorul Dionisie Vitcu poartă ochelari de vedere executați în laboratorul de montaj condus de celebrul optician.

Ajuns la 72 de ani, Vasile Popa se mândrește cu familia sa și se bucură de realizările sale. Viața i-a oferit șansa de a avea lângă el atât copiii, cât și nepoții. Ei sunt oglinda unei traiectorii personale în care inițiativa privată s-a armonizat continuu cu perioadele destinate familiei.

Domnule Popa, după 50 de ani de activitate, care credeți că este menirea dumneavoastră?
Am fost crescut cu iubire în casa părinților mei, de la Gherghești, județul Vaslui. Eram al treilea copil din șapte și urma să mă întâlnesc cu o boală care mi-a schimbat viața. La 6 ani, m-am înconjurat cu dragoste pentru a învinge poliomielita. Apoi, la Școala Profesională Specială nr. 9 din București, profesorul Filimon Ișfănescu m-a învățat de la simple operațiuni de lăcătușerie, până la delicate reparații de mecanică fină. Atunci am realizat, pentru prima oară, lentile optice dintr-un bloc semifinit de sticlă și am confecționat rame de ochelari din celuloid. Domnului Ișfănescu îi datorez atitudinea responsabilă față de profesie și modul disciplinat în care lucrez. Aveam 22 de ani și absolvisem secția Optică Medicală. Deși mentorul meu credea că am stofă de chirurg, iată că am devenit cel mai renumit optician din Iași – făuritor și chirurg de ochelari. În 1973 am ales să devin tehnician optician în cadrul Oficiului Farmaceutic Iași. Și atunci, și acum, clienții mei poartă ochelarii croiți pe măsura lor, cu aceeași pasiune și cu aceeași dragoste.

Cum păstrați echilibrul dintre familie și afacere?
Știm că nu e simplu să menții echilibrul între viața privată și viața profesională, însă e mult mai ușor să descoperi lumina dacă privești cu încredere spre ele. Metaforic, atât familia, cât și afacerea sunt legate de lumină. Așa încât răspunsul unui optician nu poate fi decât unul corelat cu esența lumii: pentru a da sens existenței, e necesar să dai importanța cuvenită tuturor luminilor apărute în viața ta.

„În 1973 am ales să devin tehnician optician în cadrul Oficiului Farmaceutic Iași. Și atunci, și acum, clienții mei poartă ochelarii croiți pe măsura lor, cu aceeași pasiune și cu aceeași dragoste.”

Există vreun secret atunci când conduci o afacere de familie?
Deoarece totul a decurs natural, nu cred că există vreun secret anume. Întâlnirile avute de-a lungul timpului ne-au ajutat să evoluăm continuu, asumându-ne rolul de „profesioniști dedicați vederii”.

Aveți o afacere de familie de succes într-un domeniu extrem de specializat. Cum se împacă resursele cu profitul?
Pusă în situația de a genera profit, familia devine un model de succes pe toate meridianele lumii. Încrederea, integritatea, implicarea și interesul se completează perfect cu instrucția, influența, imaginația și inteligența. Însă, toți acești „i” sunt subordonați unui motor ce rotește ansamblul. Consider că, în afacerile de familie, investiția în viitor este punctul culminant. Totul devine mult mai clar, mai ușor de acceptat și mai ușor de implementat, dacă ajustezi percepția folosirii resurselor: nu cheltui, ci investești.

Timpul este cea mai valoroasă resursă. Câte ore alocați zilnic pentru afacerea Transparența împreună cu soția dumneavoastră?
Deși am depășit cu șapte ani vârsta pensionării, fiind alături de soția mea, Verginia, am agenda plină și timpul trece mai ușor. De peste 28 de ani, ea reușește să rezolve cel mai complex element dintr-o afacere bazată pe servicii de optică medicală: comunicarea eficientă cu clienții. Când te preocupi de claritatea vederii unor persoane de toate vârstele – ce intră pentru prima oară în magazin cu o nemulțumire legată de pierderea confortului vederii, o atitudine calmă și pozitivă este esențială. Cu empatie, cu răbdare și cu un zâmbet senin, Verginia restabilește conexiunea cu prezentul și induce speranța că viitoarea pereche de ochelari va rezolva disconfortul și va readuce claritatea în fața ochilor. De aceea, aș reformula răspunsul de la întrebarea anterioară: Verginia este secretul Transparența.

În 16 ianuarie 1995 ați lansat brandul local Transparența. De ce este atât de importantă claritatea vederii?
Mai întâi, dintre toate simțurile, vederea este cel mai util, omul datorându-i peste 80% din cantitatea de informații pe care le asimilează de-a lungul vieții. Legătura creierului cu ochii este atât de puternică, încât o jumătate din energia minții este alocată captării și analizării stimulilor vizuali. În al doilea rând, într-o ierarhie a situațiilor anxiogene, teama de orbire ocupă a doua poziție, după frica de moarte. Așa privite lucrurile, „a vedea” reprezintă o nevoie generică, însă „a vedea clar și precis” constituie un deziderat de maximă necesitate pentru omul contemporan.

Vasile Popa
„Cine vede că în ochelarii pe care îi ajustez sunt imaginile fiicelor mele?”

Ați devenit tehnician optometrist în anul 2005. Având experiențe din ambele domenii – laborator de montaj și cabinet de investigații – ce anume credeți că vă diferențiază serviciile?
Fie că poartă ochelari, fie că poartă lentile de contact, clienții au așteptări mari de la cei care le îngrijesc vederea. Ei doresc să vadă clar, sigur și stabil, având încredere că viitorul le va fi asigurat de un obiect personalizat, pe cât de mic, pe atât de vital. Esențial este ca instrumentul optic să corespundă cât mai exact cu prescripția optometrică emisă în urma măsurării refracției oculare. Așa-zisul „drum al ochelarilor de vedere” este un proces complex ce solicită, în medie, două ore de activitate. Însă, această valoare reprezintă doar o cifră statistică și acoperă întreaga masă de purtători de ochelari. În realitate, clienții noștri sunt asemănători anilor pe care îi avem. Maturitatea lor solicită expertiza noastră, astfel încât nevoile lor vizuale sunt asortate segmentului de vârstă de peste 40 de ani. În acest caz, serviciile noastre acoperă nu numai eliberarea rețetei optometrice, ci și consultanța din etapa de selecție a viitorului dispozitiv optic compensatoriu, urmată de execuția propriu-zisă a ochelarilor corectori, livrarea lor și mentenanța pe toată durata purtării efective. Pentru a răspunde perfect la toate aceste servicii, ne străduim, în echipă, să oferim clienților Transparența o experiență de achiziție peste așteptări. Deși poate suna exagerat, am convingerea că suntem mereu în sesiune, verificarea competențelor noastre repetându-se zilnic. Cu fiecare pereche de ochelari, clientul ne pune la încercare. Dacă rezultatul final întrece așteptările, purtătorul va reveni la noi. Cei 50 de ani ne-au dovedit că am reușit să trecem peste orice… probă de verificare a cunoștințelor.

Înțeleg că ochelarii de vedere sunt vectorii principali de diferențiere. Ce au special ochelarii executați de domnul Popa?
Voi răspunde simplu: sufletul meu este amprentat în fiecare pereche de ochelari pe care o ofer celui care crede în mine. Să explic oleacă această idee. În primul rând, să vedem cine sunt utilizatorii. Purtătorii au prescripții, anatomii și vârste diferite, trăiesc diverse stiluri de viață, muncesc pe baza unor variate niveluri de educație, câștigă și cheltuiesc distinct. Însă, poate cel mai dificil aspect, clienții întrepătrund dinamic dorințe cu nevoi. De nenumărate ori, viziunile lor diferă: aceeași ramă de ochelari poate fi și frumoasă, și urâtă, evaluarea fiind 100% subiectivă. E momentul să punctăm o primă paradigmă: purtătorul alege ochelarii adecvați atunci când sunt bine potriviți cu el.

În al doilea rând, să notăm ce sunt ochelarii și cum anume îi alegem. Ochelarii sunt dispozitive optice individuale, caracteristica lor fiind foarte vizibilă: se așază pe nas și pe cele două urechi, urmărind îndeaproape trăsăturile anatomice ale feței. Simultan, ochelarii sunt și obiecte de graniță, de sute de ani fiind considerați ferestre ale sufletului. Lumina interioară – partea imaterială – este lăsată la vedere prin tangibilul sistem optic ce asigură și refracția luminii exterioare. În acest balans dintre real și imaginar, între tangibil și intangibil, între ramă și lentile, observăm un fapt specific sectorului îngrijirii vederii: comunicarea este mereu polarizată. Ochelarii sunt confecționați made-to-measure și au potențialul unui obiect all-in-one. Mai simplu, ochelarii sunt croiți după chipul utilizatorului, însă lucrează multivalent.

Domnule Popa, spuneți-ne cum să alegem ochelarii.
Am zăbovit de multe ori pe acest subiect. Deși pare incredibil, am evidențiat 17 criterii de selecție ce merită atenție atunci când să configurezi viitorul echipament de compensare optică.
În cazul ramelor pentru vedere, vom face un exercițiu de imaginație, separând interiorul monturii de exteriorul acesteia. Obținem a doua paradigmă: interiorul ramei aparține integral purtătorului, exteriorul fiind în totalitate destinat privitorilor. Zona interioară a ramei corespunde 100% unor criterii obiective (lățimea și înălțimea anourilor, lungimea brațelor, arcuirea terminalelor). Atâta vreme cât exteriorul nu mai aparține 100% purtătorului, partea social-expresivă a ramei este subordonată unui mix de criterii – obiective și subiective. Rețeta optometrică, sexul, vârsta și forma feței purtătorului vor fi primele patru criterii obiective. Resursele materiale, condițiile purtării și anotimpul sunt următoarele trei. Dorințele, brandul, cultura, grupul de apartenență și familia sunt deja alte cinci criterii subiective, proprii purtătorului. Nu am amintit nimic de nevoia de status sau de stilul de viață ori de starea generală de sănătate. Și nici nu am menționat cât de important este să te cunoști pe tine însuți înaintea călătoriei prilejuite de alegerea unei noi perechi de ochelari. Numai cei care au adunat câțiva ochelari în garderobă știu cum se schimbă starea de spirit cu o singură linie sau cu două-trei culori bine potrivite în ansamblul vestimentar.

Vasile Popa impreuna cu nepotii
„Bicule, tu ești o enciclopedie!”
(Aida și Călin, nepoții)

Care sunt profesioniștii care au marcat istoria brandului Transparența?
Profesorii doctori Vancea, Buiuc și Jolobceastai din Iași, precum și medicul Radian din Bacău. Oftalmologi celebri au căpătat încredere în abilitățile mele tehnice privind realizarea ochelarilor după prescripții extrem de complexe.

Care a fost cea mai lungă sesiune dedicată unui purtător de ochelari?
O doamnă a revenit de trei ori, în zile diferite, și i-am dedicat aproximativ șase ore pentru a-și asorta personalitatea cu o anumită pereche de ochelari.

Pentru optician, care este cea mai dificilă operațiune?
Ajustarea finală a ochelarilor pe chipul purtătorului. Țin minte cazul unei doamne la care am scurtat unul din brațe cu doi centimetri pentru a echilibra întreaga montură.

Când v-a fost cel mai greu?
Niciodată nu mi-a fost greu. Însă, precum știți, începuturile sunt mereu dificile. Se întâmpla în 1995, când clienții nu mă mai găseau. Mutasem atelierul de optică în Strada Anastasie Panu, lansasem Transparența și plecasem de la Oficiul Farmaceutic din Bd. Independenței.

Câte perechi de ochelari ați montat în cei 50 de ani?
Într-un ritm mediu de 15 ochelari pe zi, am ajuns la aproape jumătate din populația Iașiului, respectiv peste 220.500 de perechi.

Vă așteptăm la Optica Transparența pentru a vă bucura de o vedere clară și de o privire unică!
Iași, str. Anastasie Panu nr. 13
0743 21 21 62
info@opticatransparenta.ro
www.opticatransparenta.ro