
Parfumeria nu este doar o artă pentru David Benedek – este o moștenire de familie, o vocație sculptată de generații. Descendent al primei parfumerii care a distribuit parfumurile Christian Dior la Paris, David duce mai departe un savoir-faire unic, redefinind eleganța olfactivă prin BDK Parfums. L-am întâlnit și noi pe David Benedek la lansarea exclusivistă a Rouge Smoking Extrait, organizată de Beautik Haute Parfumerie, unde ne-a dezvăluit viziunea sa asupra emoției, memoriei și esenței absolute a parfumului.
Mai întâi de toate, bine ai venit în România! Știu că ai rădăcini aici, deci cum te simți să fii în România?
Sunt foarte fericit să mă întorc. Este a treia oară când vin în România. De fapt, bunicii mei s-au născut în Satu Mare, iar tatăl meu s-a născut tot aici, în 1947. Apoi, în anii ’50 s-au mutat la Paris. Așa că pentru mine este foarte important să vin în România, pentru că îmi pot regăsi moștenirea.
Bunicii tăi au înființat o parfumerie la Paris în 1959. Poți să ne împărtășești primele tale amintiri despre acest butic și cum ți-a influențat pasiunea pentru parfumuri?
Încă de la o vârstă fragedă, îmi petreceam timpul în parfumeria bunicilor, cu precădere în perioada vacanței, când obișnuiam să merg la magazin și să ajut personalul care lucra în parfumerie, să mă uit la clienți cum își cumpărau parfumurile, cum miroseau, de ce alegeau un anumit brand. Astfel am început să-mi construiesc cultura pentru parfumuri. Iar când am realizat că sunt un iubitor al acestei industrii, am decis să fac din pasiunea mea o slujbă cu normă întreagă. Am fost întotdeauna creativ, așa că am vrut să mă exprim prin intermediul parfumurilor.
Crescând cu rădăcini românești și arabe, cum ți-au influențat mediile culturale diverse preferințele olfactive și procesele creative în parfumerie?
Tatăl meu s-a născut în România, iar mama s-a născut în Maroc, dar când erau copii foarte mici, au ajuns să locuiască la Paris. Așa că am crescut într-o familie în care avem o moștenire multiculturală. Aș spune că am o dimensiune multiculturală franceză, datorită faptului că sunt născut și crescut în Paris, și cred că asta exprimă și gusturile mele în parfumerie, pentru că sunt o persoană care este foarte curioasă cu privire la multe familii olfactive diferite, cum ar fi oudy, musky, îmi place fresh, îmi place deep. De aceea, la BDK explorez o gamă foarte largă de arome și cred că, tot de aceea, brandul meu poate fi descris ca o casă universală de parfumuri. Pentru că, în cele din urmă, oricine poate găsi ceva care să îi placă la BDK.
Ce te-a motivat să te orientezi către parfumerie și să te înscrii la Institutul Francez de Modă, după ce ai studiat economia și ai petrecut ceva timp în Beijing și New York?
La început am crezut că există loc doar pentru marile branduri, dar în timpul masteratului meu la Institutul Francez de Modă, am înțeles că oamenii sunt pregătiți să consume parfumuri de nișă, branduri private și ceva mai intim. M-am gândit că este o oportunitate pentru mine de a-mi exprima viziunea asupra parfumeriei franceze, dar într-un mod foarte contemporan, și atunci am pus bazele BDK, iar brandul a crescut pas cu pas.
În perioada petrecută la Givaudan și la Institutul Cinquième Sens, care au fost lecțiile sau experiențele esențiale care ți-au perfecționat abilitățile de parfumier?
Pot spune că am un background foarte puternic pentru cultura parfumeriei, dar nu aveam la acel moment competențele tehnice potrivite. Ceea ce am învățat în perioada petrecută la Institutul Cinquième Sens și în timpul masteratului meu la Givaudan sunt toate aspectele tehnice ale abordării parfumeriei – cum construiești un parfum, toate familiile olfactive, toate fațetele –, lucru care mi-a permis să-mi scriu propria formulă olfactivă și astfel să pot vorbi aceeași limbă ca parfumierul. De aceea, la BDK, fiecare parfum este rezultatul unei co-creații și al unui brainstorming între parfumier și mine. Dar amândoi suntem cu adevărat implicați în procesul de creație și acest lucru este posibil doar datorită studiilor mele.
În 2016 ai lansat BDK Parfums. Care a fost viziunea din spatele creării propriei case de parfumuri și cum a influențat moștenirea familiei tale această decizie?
Trebuie să îți imaginezi BDK Parfums ca un studio parizian contemporan de parfumuri, iar în spatele cuvântului „studio” stă un brainstorming al creativității în parfumerie. Ce putem aduce nou pe piață, cum putem trata materiile prime și arăta clienților o față a materiilor prime pe care nu au mai văzut-o până acum. Deci, toată această creativitate pe care o punem înăuntrul mărcii este legată de cuvântul „studio” și, de aceea, pentru mine, BDK (care vine de la numele meu, Benedek) interpretează creativitatea în parfumeria pariziană.
Cum a influențat brandul tău moștenirea familiei tale în industria parfumeriei?
Familia mea este implicată în industria parfumurilor încă din 1959, deci cred că ei au fost primii care au arătat lumii creativitatea parfumierilor prin magazinul din Paris. Ei au fost printre primii oameni care au deschis un magazin de parfumerie în Paris, așadar avem respect pentru parfumerie în general. Acest respect și această moștenire îmi permit să înțeleg echilibrul corect între creativitate și purtabilitate. Cred cu adevărat că porți parfum pentru a te simți mai senzual, mai dorit, pentru a te simți mai bine cu tine însuți, dar realitatea este că, atunci când creezi ceva, trebuie să poată fi purtat. Așadar, acest echilibru între creativitate și purtabilitate mi-a permis să creez BDK și să concep parfumuri care se adresează multor oameni.
Ai afirmat că întotdeauna încerci să aduci ceva nou pe piață. Dar parfumeria se dezvoltă foarte mult, piața a devenit saturată și este din ce în ce mai dificil să vii cu ceva nou. Care este inspirația din spatele parfumurilor tale?
Aceasta este o întrebare bună, deoarece piața parfumurilor este, într-adevăr, din ce în ce mai saturată. Cred că, atunci când te gândești la clientul tău, trebuie să fii foarte autentic în mesajul pe care vrei să îl transmiți. Eu am refuzat mereu să creez un brand conceptual doar pentru a veni cu un concept care să justifice crearea unui produs. Pentru mine, parfumeria este o abordare autentică și cred că, în primul rând, autenticitatea va duce întotdeauna la ceva nou. Dacă ești autentic, nu te uiți la ceea ce există deja, deci poți să amesteci un parfum cu note diferite și să combini note pe care nu te-ai gândit niciodată să le combini, apoi poți doar să sporești materiile prime pentru a-l face foarte puternic, ceea ce conferă singularitate parfumului. Există multe modalități tehnice de a-l face unic, însă primul pas este să fii autentic în abordarea ta în parfumerie.
Și în această piață dinamică, cum îți păstrezi autenticitatea?
Nu poți mulțumi pe toată lumea, nu trebuie să urmezi tendințele, trebuie să îți asumi riscuri. Eu chiar cred în asumarea riscurilor în parfumerie, iar riscul pe care ți-l asumi astăzi, dacă are succes, va deveni tendința de mâine. Și când ai o parfumerie, așa devii un trendsetter. Deci asta încerc să fac într-un mod discret.
Ai lansat Rouge Smoking Extrait. Care este povestea din spatele acestui nou parfum și care sunt notele acestuia?
În seara aceasta suntem aici pentru a sărbători lansarea Rouge Smoking Extrait, care este versiunea Extrait a Rouge Smoking pe care l-am lansat în 2018. Am vrut să creez un extrait de parfum din original și, pentru a reuși acest lucru, a fost nevoie să ne jucăm cu formula originală. Pentru această nouă creație am păstrat cireașa în inima parfumului, dar ne-am jucat cu ea prin adăugarea unor note care nu se găsesc în parfumul inițial. Așadar, avem șofran, avem lapte. Prin urmare, este mult mai profund și mai misterios decât versiunea originală.
Cum a luat viață acest parfum și cum l-ai descrie?
În primul rând, am avut o discuție cu parfumierul cu care am dezvoltat Rouge Smoking în urmă cu șase ani și am încercat să vedem ce putem face cu formula, cum o putem face diferită și cum putem transmite un mesaj. Inspirația de bază a Rouge Smoking a fost o doamnă care poartă un smoching pe pielea goală. Este un parfum pe care îl porți noaptea, iar cu extractul am vrut să facem noaptea să dureze mai mult. Imaginați-vă un parfum care poate fi purtat între miezul nopții și 6:00 dimineața, când toată lumea este fericită și veselă și se bucură de viață împreună cu prietenii, simțind senzualitatea și sexualitatea nopții. Aceasta este ceea ce am încercat să facem cu Rouge Smoking Extrait.
Ai descris BDK Parfums drept o „bibliotecă olfactivă”. Cum abordezi povestirea prin parfum și ce narațiuni te pasionează cel mai mult să transmiți?
Prin „bibliotecă olfactivă” am vrut să spun că am creat un brand în care avem povești autentice pentru clienți și, în final, toți clienții noștri se pot identifica cu cel puțin una dintre poveștile pe care le spunem. După cum știți, la BDK avem mai multe colecții, cum ar fi Collection Parisienne, unde mesajele pornesc de la povești care au avut loc în Paris și sunt inspirate de oameni, de străzi, de emoțiile pe care le simțim în Paris, iar de la aceste emoții ajungem la materiile prime. Pe de altă parte, avem colecția Matières, care este o colecție de materii prime, și suntem inspirați de materiile prime, pe care le personificăm și le aducem la viață. Deci sunt două abordări diferite, dar poveștile se leagă între emoții și materii prime. Pentru că la BDK nu vorbim doar despre materii prime sau doar despre emoții. Pentru mine, parfumeria este un amestec al ambelor.
Și pentru că ai adus în discuție materiile prime, cum găsești cele mai bune ingrediente pentru parfumurile tale?
Există mai multe modalități de a găsi ingredientele. Înainte de toate, este vorba despre calitatea câmpurilor în care se recoltează materiile prime. De exemplu, câmpurile pentru lemn de santal, vanilie sau trandafir, iasomie au o reputație foarte bună, deoarece, în primul rând, provin dintr-o abordare durabilă și putem fi siguri că cei care lucrează pe aceste câmpuri oferă calitate și, de asemenea, recoltă eco. În plus, vrem să fim siguri că nu lucrează copii sau bătrâni și este foarte important ca oamenii care lucrează acolo să fie plătiți pentru munca lor în mod corect, iar calitatea procesului să fie respectată.
În parfumerie, pe lângă materiile prime naturale, moleculele sunt din ce în ce mai utilizate. Care este abordarea ta când vine vorba de acestea?
Moleculele oferă o modalitate uimitoare de a te juca cu formula și de a folosi note frumoase. Calitatea parfumului provine din calitatea modului în care se echilibrează materiile prime între ele, asta cred eu cu tărie. Așa că trebuie să fii foarte atent cu cele naturale și să te gândești ce moleculă sintetică vrei să adaugi pentru a le face să înflorească și să aibă un volum frumos pe formulă.
Industria parfumurilor a înregistrat o reapariție a notelor complexe, cum ar fi cireașa, în parfumeria modernă. Cum echilibrezi tendințele contemporane cu identitatea mărcii tale atunci când dezvolți noi parfumuri?
Atunci când ai un brand, cred că este foarte important ca acesta să fie înțeles de oamenii din epoca ta. Și, uneori, mărcile sunt fie prea mult în avans, fie prea mult în trecut. Este extrem de important să fii în societatea actuală și să vorbești despre trendsetting și să ai o viziune frumoasă a ceea ce poate surprinde oamenii, dar trebuie să fii înțeles de oamenii care trăiesc în propria ta societate. Cred că acesta este motivul pentru care abordez astăzi parfumul contemporan. Găsesc noutatea, însă această noutate trebuie să fie înțeleasă de oameni. De aceea aș spune că stilul meu de parfumuri la BDK nu este prea abstract, dar în același timp nu este nici ceva ce ați mai văzut. Cred că în formulă este important să ai un mesaj sau niște note cu care oamenii să se poată identifica.
Care este mirosul tău preferat? Ai o aromă favorită sau o mireasmă care are o semnificație specială pentru tine?
Iubesc florile dintotdeauna pentru că bunica mea avea o terasă frumoasă în Paris și îmi amintesc mirosul florilor care înfloreau primăvara. Îmi amintesc mirosul de pe terasa ei, cu ploaia proaspătă de dimineață, care avea un parfum floral-acvatic specific, iar acest miros îmi creează bucurie. Îmi place mirosul de primăvară din Paris.
Unul dintre parfumurile preferate pe care le-am creat este Gris Charnel, unul dintre cele mai bine vândute parfumuri ale mele. Cred că acest parfum este definiția perfectă a senzualității oudy. Este proaspăt și cald deopotrivă, cremos și afumat în același timp. La BDK îmi place să mă joc cu contrastele.
Ce înseamnă luxul pentru tine? Cum ai descrie acest concept?
Pentru mine, definiția luxului este ceva care îmbină calitatea și creativitatea și care te face să visezi și să te simți bine.
Ce înseamnă parfumeria pentru tine?
Eu văd parfumeria ca pe ceva ce porți pe piele. Deci, pentru mine, este o artă care nu trebuie să fie într-un muzeu, trebuie să fie pe pielea ta. În ceea ce privește parfumul, acesta este esența sufletului tău. Este plin de amintiri. Îți alegi un parfum în funcție de personalitatea ta, așa că aș spune că, într-un final, parfumul este însăși esența sufletului tău. Nu îl vezi, dar îl simți. Chiar dacă o persoană folosește mai multe parfumuri în funcție de starea sa de spirit sau de zi, cred că aceasta este o componentă a fațetelor personalității și, în cele din urmă, este o parte din tine.
Privind spre viitor, care sunt aspirațiile tale pentru BDK Parfums? Există proiecte sau colaborări viitoare de care ești deosebit de entuziasmat?
Ne dorim să continuăm dezvoltarea BDK Parfums, să devenim un trendsetter în parfumeria de nișă din lume. Să creăm un parfum frumos pe piață și, de asemenea, să deschidem mai multe magazine BDK Parfums în întreaga lume, unde să putem oferi experiența BDK. Anul trecut am deschis primul nostru flagship în Paris, iar anul viitor vom deschide un alt flagship în Dubai. Consider că este foarte important pentru noi, ca brand, să ne exprimăm creativitatea prin experiența din magazin, așa că la asta lucrăm acum.
Colecțiile BDK Parfums sunt disponibile la Beautik Haute Parfumerie.