Președinte al European Medical Laser Association începând din 2017, după ce cu cinci ani în urmă a ocupat aceeași poziție pentru British Chapter of the European Medical Laser Association – sunt noi escale într-o traiectorie ce a purtat-o pe Dana York ca membru al celor mai prestigioase foruri internaționale dedicate specializării sale, între care American Academy of Dental Research, Royal Society of Medicine, cât și International Phototherapy Association (Japonia) unde este recunoscută pentru implicarea sa în consiliul de administrație. În paralel, pentru Dana York, atașamentul pentru arte ar fi putut rămâne ecoul îndepărtat al copilăriei, fără binecuvântarea adusă de fascinația pentru pictura Ketubah.
Conferința pe tema laserului medical desfășurată în anul 2002 la Florența va distinge un promițător talent în cercetare într-o tânără specialistă în chirurgia dentară, aducându-i premiul pentru cea mai bună dizertație. Absolventă a New York University of Dentistry unde s-a specializat în parodontologie, Dana York va răspunde unei asemenea apecieri prin abnegația și modestia cu care se va îndrepta spre un master în biofizică și tehnologie celulară în 2004 și un doctorat în laser și parodontologie șapte ani mai târziu.
O evoluție prodigioasă va fi superb împlinită prin devotamentul ca profesor în cadrul NYU și Trivandrum (India) PMS Dental College, în timp ce încununarea operei academice se va sintetiza pentru Dana York prin invitația de a elabora inclusiv programe masterale pentru instituții din Asia, Orientul Mijlociu sau Statele Unite.
Având confirmarea penelului în cadrul Salon International des Arts Religieux din 1998, ca pictor, Dana York va impresiona prin expoziții individuale în Paris, New York, Monaco, Copenhaga, Florența, Londra, Tel Aviv, cât și în Bucureștiul natal, lucrările sale fiind recent evaluate la 42.000 de euro. O referință particulară a drumului în pictură va veni prin invitația de a participa în cadrul renumitului Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, găzduit de Luvru în anul 2017.
Ce virtuți au făcut să vă regăsiți în tehnica de pictură Ketubah și s-o îmbrățișați ca semnătură?
Ketubah este în inima mea pentru că se referă la certificatul de căsătorie evreiesc – rama acestui document, ornată de viitorii soți cu toate simbolurile de dragoste pe care le-au imaginat ca urmând să însoțească viața lor.
Am îmbrățișat Ketubah din motive personale. Apoi am studiat toate Ketubele pe care le-am găsit în întreaga lume, iar ulterior, după toată această cercetare, am început să creez această formă de artă contemporană figurativă.
Opera dumneavoastră evidențiază un cosmopolitism prin periplul unui cercetător în istoria artei, îmbinând tehnici ancestrale din Iran până la Veneția.
Cele mai frumoase picturi vechi le-am găsit în Veneția, de unde am preluat tehnica de caligrafie și de utilizare a foiței de aur de 24 de carate.
Cum ați reușit un echilibru într-un asemenea tezaur, fiecare purtând spiritul său, și ce valori din fiecare dintre aceste patrimonii ați dorit să întregiți în semnătura dumneavoastră de artist?
Arta vine din inimă cu o emoție puternică ce nu caută motive și nu are a face cu semnătura.
Chiar la început, cum am făcut multă artă religioasă, nu semnam nici data, pentru că nu pui semnătura ta pe chipul lui Dumnezeu.
Până unde împingeți narațiunea din fiecare lucrare și cu ce pilde vă îmbogățiți opera?
E totul aleator și depinde de dragoste și de emoțiile cotidiene pentru a crea starea de spirit necesară pentru a picta… Nu se întâmplă des o fază creativă cu amuzament și bucurie.
Parcursul dumneavoastră ca artist distinge o tranziție de la arta religioasă la cea laică. Ce ați păstrat din celebrarea sacrului pentru a evidenția în arta contemporană?
Am fost invitată la o expoziție cu tema Tango. Sunt extrem de recunoscătoare pentru că asta m-a făcut să ies din zona de confort și să creez pictură modernă care place foarte mult. Cum niciunui artist nu-i face plăcere să vorbească despre arta sa, ne exprimăm prin pictural, nu prin cuvinte.
Cum ați gestionat provocarea de a vă prezenta ca artist în condițiile unei recunoașteri în calitate de chirurg, astfel încât imensul prestigiu științific și academic în medicină să nu lucreze în detrimentul dumneavoastră?
Arta e un dar nativ, nu o decizie determinată. Dar ce descoperire extraordinară să vezi că ai acest dar! Apoi, fiecare se dezvăluie în arta sa, ajunge să exprime cine este. Atât mama, cât și fratele meu pictează.
Am fost artist plastic cu mult înainte, dintotdeauna, de când aveam 2 ani. E parte din viața și din educația mea. Așa cum am făcut opt ani de Conservator la pian și am învățat șase limbi – deși se zice că o limbă străină se învață în pat… (râde – n.red.)
Colegii mei din mediul academic sunt foarte încântați de activitatea mea artistică. Mă găsesc acasă și acolo, și acolo… Dar pot să spun că nimic nu mă bucură ca o întâlnire cu un critic sau un expert în artă, cu care să discut tablourile.
Cum ați reprezenta esența luxului într-o lucrare și ce coordonate ați aborda? Atributele fizice și cele intangibile sau – din prisma percepției întâlnite – reveria inspirată, scepticismul ori variile sacrificii alese în numele său?
Luxul poate fi o piersică suculentă sau un câmp de trandafiri, o baie fierbinte cu multă spumă, un surâs sau un somn strașnic. Într-o lucrare de artă, luxul stă în amănunte, în minuțiozitatea detaliilor și calitatea materialelor folosite.