Gigi Nacev, Tempini: „Încercăm să fim autori în arta designului ambiental”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 17-04-2024

în: Art & Design

Tempini

Experiența Tempini este „surprinzătoare” pentru fiecare client, punctează Gigi Nacev, director general al Tempini România, într-un interviu acordat LUXURY Magazine. Acesta a vorbit despre cheia succesului unui proiect de amenajare interioară, poziționarea Tempini România pe segmentul de lux și perspectivele de dezvoltare ale comunității de design.

Care sunt perspectivele pentru piața de design de lux din România în 2024?
Piața de lux din România este într-un moment favorabil, de creștere, care va continua o perioadă îndelungată. Bazându-mă pe această perspectivă, cred, cu tărie, că viitorul pentru toți specialiștii din sectorul de lux, incluzând designerii de interior, este unul foarte promițător.

Argumentez această previziune bazându-mă pe analizele de piață ale brandurilor care populează clasamentele mondiale ale luxului și care sunt prezente, momentan, într-un număr relativ mic pe piața din România, aspect care susține perspectiva unei viitoare prezențe, pe măsură ce cultura luxului și situația financiară se dezvoltă, pot să spun, în mod natural pentru o țară aparținând Uniunii Europene.

Cum a evoluat cererea pentru soluțiile de design ale Tempini România în ultimul an și ce așteptări aveți pentru acest an?
Dacă analizăm evoluția cifrei de afaceri a Tempini, și aș completa cu analiza rezultatelor financiare ale principalilor jucători din piață, se confirmă evoluția pozitivă a pieței de lux. Trebuie să completez că, în segmentul de piață în care evoluează Tempini, există șansa colaborărilor cu profesioniști în interior design, un real ajutor în rafinarea alegerii materialelor în amenajările de interioare.

Așteptările noastre rezultă din viziunea optimistă descrisă până în acest moment.

Tempini

Care sunt elementele care asigură succesul unui proiect de amenajare interioară din nișa de lux?
Cheia succesului unui proiect de amenajare interioară, fie de lux sau chiar standard, este ansamblul amenajării.

Selectarea obiectelor de lux achiziționate se poate face relativ simplu prin accesarea unor magazine poziționate în acest sector de piață. Asocierea lor corectă, similar unei ținute vestimentare, necesită creativitate, talent și foarte multe cunoștințe de specialitate. Dacă adăugăm la toate acestea necesitatea personalizării proiectului de amenajare la modul de viață, bugetul, caracterul clientului și funcționalitatea spațiului, rezultă, axiomatic, că elementul principal este specialistul în design.

Din propria experiență pot sublinia și faptul că, din punct de vedere financiar, specialistul este un beneficiu și nu un cost! Dacă contabilizăm valoarea remedierii erorilor făcute în sistem do-it-yourself, se confirmă într-un mod evident această afirmație.

Cum arată portofoliul Tempini România în acest moment, din punctul de vedere al selecției de branduri, și ce cotă are segmentul de lux?
De patru generații, misiunea noastră este descoperirea excelenței în arta designului ambiental, încercând permanent să fim autori și nu doar consultanți sau simpli distribuitori ai materialelor premium. Piața de lux, la rândul său, poate fi segmentată pe mai multe niveluri.

Tempini s-a poziționat, de la inaugurarea în România, pe segmentul de lux, dar inițial în zona entry-level a acestui segment, expunând selectiv și câteva elemente de top cu rolul de a acomoda psihologic clientul cu această zonă. Anul trecut, după 15 ani de activitate pe piața din România, am luat decizia strategică de a ridica standardul expunerii la nivelul +++ prin colaborări cu branduri precum Timothy Oulton, Antonio Lupi, De Castelli, Loro Piana Interiors etc. Aceste strategii de poziționare au fost permanent adaptate la evoluția nivelului cultural și financiar al potențialului client. Am încercat să fim mereu cu un pas peste nivelul din piață, în primul rând ca factor diferențiator, dar și pentru a acorda timpul necesar echipei să se adapteze noului standard, astfel încât să fim pregătiți optim la momentul oportun.

Referitor la cota de piață a segmentului de lux, o analiză personală îmi indică un procent actual de circa 7%, care natural se va dubla în următorii cinci-șapte ani, dacă nu intervin situații de forță majoră, situații cu care, din păcate, începem să ne confruntăm.

Cum ați descrie experiența pe care o puteți oferi fiecărui client Tempini România?
Tempini este o experiență în sine, pentru orice persoană care-i trece pragul. Plecând de la designul la cel mai înalt nivel internațional al showroomurilor, până la serviciile superioare oferite de echipa de consultanți clienților. Dacă ar trebui să descriu într-un cuvânt experiența Tempini, acesta este „surprinzătoare”. Dacă luăm în calcul că un proiect de amenajare interioară poate dura până la un an de zile, vizitele unui client sunt multiple. O experiență poate fi surprinzătoare o singură dată. Noi, echipa Tempini, suntem obligați să inovăm permanent, pentru a crea o experiență irepetabilă, dar în același timp la fel de surprinzătoare cu ocazia fiecărei vizite pe care avem onoarea să o primim de la clienții noștri.

Tempini

Cât de conectați sunt clienții din segmentul luxury la tendințele internaționale de design?
Conexiunea clienților interesaţi de segmentul luxury cu tendințele internaționale este totală.

Beneficiind de canalele media disponibile astăzi, este relativ ușor să se informeze. Un proiect imobiliar are puterea să focuseze întreaga atenție a beneficiarului în urmărirea multiplelor canale media din acest sector. Dificultatea intervine, îmi cer iertare pentru repetiție, în realizarea alegerilor. Când spunem tendințe, ne referim la mai multe trenduri anuale lansate simultan de trendsetteri internaționali. A selecta trendul care se asociază perfect cu personalitatea clientului este o provocare majoră.

Care sunt segmentele din sectorul imobiliar spre care vă îndreptați cu predilecție din perspectiva selecției de branduri?
Amintim sectorul de lux, în special în proiectele în care selecția este realizată de beneficiarul final. Dacă ne referim la sectorul imobiliar, excelează zona rezidențială, dar apar tot mai multe proiecte de lux în zona comercială, precum: magazine, saloane beauty, cabinete medicale.

Aş face o menţiune specială pentru dezvoltatorii imobiliari care încep cu paşi timizi, dar siguri, să acceseze această zonă.

Cum vedeți dezvoltarea comunității de designeri din România în anii următori?
Mă bucur că ați folosit cuvântul „comunitate”. Această meserie este relativ nouă în România și până anul trecut au evoluat oarecum pe cont propriu. În 16 ianuarie 2023, un grup de designeri din București au pus bazele Asociației Române pentru Design și Inovație (ARDI) și au reușit în decurs de un an să se unească într-o comunitate de circa 600 de profesioniști la nivel național. Au înțeles că interesele lor sunt comune, principala caracteristică a unei comunități. Plecând de la acest punct zero, anticipez o mare oportunitate de dezvoltare, beneficiind de puterea grupului de a dezvolta acțiuni comune de explicare a rolului și responsabilităților lor, dar mai ales a valorii adăugate pe care o aduc într-un proiect. Prin aceste acțiuni, piața de design interior se va dezvolta natural și această comunitate se va dezvolta organic. Sigur, sunt obligat să amintesc că și în acest domeniu, similar cu oricare altă breaslă, sunt diferite grade de pregătire și profesionalism.

Nu pot să nu amintesc de discuțiile intense care se dezvoltă în aceste zile în jurul Inteligenței Artificiale care va duce inevitabil la dispariția acestei nobile meserii. Cine susține acest lucru nu a înțeles că Designul se adresează în primul rând sufletului și în plan secundar vizualului, prin starea, sentimentele și beatitudinea pe care le generează, aspecte care nu se intersectează, niciun moment, cu tehnologia.

Care sunt cele mai mari oportunități pe care le oferă piața locală de design interior?
Cea mai mare oportunitate este creată de tinerețea și dimensiunea redusă a acestei piețe. Astăzi este o piață în plină ascensiune, cu creștere exponențială. Ca și consultant de business, sugerez mereu că un start-up trebuie să se poziționeze pe o nișă de piață care se află în zona ascendentă de dezvoltare. Intrarea pe o piață matură este mult mai dificilă și solicită mult mai multe resurse. De asemenea, evoluția economică incontestabil pozitivă a României este un ajutor major, prin creșterea disponibilităților financiare ale populației. Contrar opiniei majoritare, luxul nu este dedicat doar persoanelor cu situații financiare excepționale. Luxul (Lumină) înseamnă cunoaștere și calitate. Este relativ simplu de demonstrat că valoarea însumată a unor produse economice achiziționate succesiv în intervalul de durabilitate a unui produs premium, considerat de lux, și valoarea acestui produs sunt relativ similare. Mai mult, pentru produsele cu adevărat de lux, iconice, există o piață pentru produse utilizate, nu de puține ori la valori superioare prețului de achiziție inițial.