Când parfumeria franțuzească de lux întâlnește emoția creatoare, cu Francis Kurkdjian

Scris de Ozana Mazilu
Publicat la data de: 08-04-2020

în: Beauty
MFK-Francis-Kurkdjian
Iaki - Relaxation Delight

La vârsta de 15 ani, când a decis să devină parfumier, în ciuda lipsei totale de cunoștințe despre profesie, Francis Kurkdjian nu și-ar fi putut imagina unde-l va conduce această cale. Cu toate acestea, a înțeles rapid că drumul pe care l-a ales este pavat cu disciplină și perseverență – valori pe care le-a deprins pe parcursul anilor de lecții de pian și balet. În ultimii 20 de ani, Francis și-a canalizat pasiunea, hotărârea și devotamentul în crearea de esențe inedite, care îl împlinesc total. Relația sa cu parfumul s-a aprofundat de-a lungul anilor, creatorul rămânând fidel valorilor și tradiției parfumeriei fine. Întotdeauna în căutarea unei noi senzații, unei inspirații inedite și unei esențe originale, parfumierul Francis Kurkdjian caută în mod constant să spargă matrițele, să elibereze spiritul parfumului din sticlă și să deschidă uși care să conducă spre noi orizonturi. Parfumurile sale unice se pot găsi la Beautik Haute Parfumerie.

Ce te-a determinat să devii parfumier și cum ți-ai creat propriul brand de parfumuri, Maison Francis Kurkdjian?

Parfumul a fost cel care m-a ales încă de la o vârstă fragedă. Eram fascinat încă de mic de lumea artizanatului și mai ales de universul couture, inspirat fiind de către bunicul meu și de alte rude care au lucrat cu Christian Dior și Yves Saint Laurent. Astfel, am vrut să-mi creez propria „poveste”. Din păcate, nu am talent la desen și mi s-a spus că acest domeniu îmi este închis. Însă, când aveam 14 ani, am citit un articol despre parfumuri, în paginile unei reviste glossy franțuzești. Astfel am avut un fel de revelație despre ceea ce vreau să fac, care s-a concretizat în timp. De atunci, n-am avut niciun dubiu în ceea ce privește drumul pe care am ales să-l pavez cu esențe originale. Am studiat domeniul parfumeriei de lux la o școală din Versailles, numită ISIPCA, apoi am urmat un masterat în marketing, în timp ce făceam și un internship, ca parfumier stagiar, într-o corporație cu sediul în Paris. Câțiva ani mai târziu l-am întâlnit pe Marc Chaya, la o cină, după o prezentare de modă marca Jean Paul Gaultier, în 2003. În timpul acestei cine, Marc m-a întrebat în ce domeniu lucrez și i-am spus că sunt parfumier. El nu știa foarte multe lucruri despre acest domeniu și era foarte surprins că nu mi-a auzit numele, în ciuda faptului că am creat multe parfumuri. Cu timpul, ne-am împrietenit și ne-am dat seama că împărtășim aceeași viziune asupra stilului de viață și că avem aceeași definiție a luxului. În plus, am descoperit că avem abilități profesionale similare, dar și skill-uri creative. Așadar, încetul cu încetul, am început să colaborăm, iar în 2009 am fondat amândoi acest business de suflet, Maison Francis Kurkdjian. Viziunea și simțul său pentru afaceri au reprezentat cheia succesului din spatele casei de parfumerie, iar creativitatea mea a desăvârșit fiecare parfum. Mai târziu, în 2017, ne-am alăturat grupului LVMH, iar anul trecut am celebrat zece ani de la înființare.

Unde cauți/găsești inspirația în făurirea unor astfel de creații impresionante? Iar, odată ce ți-ai găsit inspirația, cum arată procesul tău creativ?

Abordarea mea asupra creației urmează un proces simplu. Primul pas este inspirația, bineînțeles, care este partea nevăzută a creației. Deși este nevoie, evident, de un efort în echipă pentru fabricarea și lansarea unui produs, primii pași creativi sunt destul de… singuratici. Astfel, inspirația mea nu este neapărat condusă de materia primă. Mă concentrez inițial pe un sentiment și caut ceva ce ar putea fi începutul unei povești originale. Apoi, încerc să-mi imaginez deznodământul esenței. Un parfum extraordinar nu este nici mai mult, nici mai puțin decât o poveste grozavă. Îmi visez parfumul, abia apoi încep să conturez formula. Nu e posibil să creezi ceva dacă nu știi ce vrei să transmiți. Pictorul folosește culori, muzicianul se joacă cu notele muzicale, iar eu, ca parfumier, jonglez cu acordurile olfactive. De asemenea, numele parfumului vine întotdeauna primul, pentru că rezumă tot ceea ce vreau să spun prin acesta. Este ca titlul unei cărți sau denumirea unui tablou – este un ghid, o cale creativă de urmat. Astfel, în spatele fiecărui parfum MFK se află o poveste care cred că este suficient de puternică pentru a purta esența cu încredere. Și atunci, procesul meu creativ adună inspirația din mai multe domenii distincte. Când cred că am o idee foarte clară despre ceea ce trebuie să realizez și unde să mă îndrept cu sentimentele și trăirile mele, atunci încep să lucrez la compoziție, mergând la laborator pentru a crea formula. Și încă un lucru de evidențiat: pentru a obține un parfum unic, sunt necesare aproximativ 18 luni, împărțite în mai multe etape. Trebuie să acorzi timp și răbdare tuturor, în mod egal, fiind un proces anevoios.

Ai vreun miros favorit? Poate o veche amintire olfactivă…

Ca parfumier, nu am cum să am mirosuri preferate. Niciodată nu este vorba despre ceea ce-mi place, ci despre ceea ce pot realiza cu fiecare materie primă din vasta paletă a oricărui parfumier. Fiecare parfum creat de mine este preferatul meu. Iar în ceea ce privește cea mai intensă amintire olfactivă pe care o am, este pivnița bunicii mele. Când eram copil, mă jucam în acea încăpere mică, unde ea obișnuia să țină tot felul de mirodenii și ingrediente orientale.

Cum ai dori să fie primite parfumurile MFK în industria parfumeriei?

Încă de la începuturi, din 2009, am subliniat faptul că Maison Francis Kurkdjian este un brand mic de parfumuri de lux, de o calitate excepțională. Colecția de esențe pe care am creat-o poate fi văzută și experimentată ca o garderobă cu parfumuri. Acest lucru înseamnă că poți să porți mai multe variante de parfumuri și să te identifici cu ele, în funcție de starea de spirit, de momentul zilei, de eveniment etc. Dacă n-ai găsit încă „parfumul vieții tale”, colecția mea este menită pentru tine, pentru a-ți descoperi propria emoție prin prisma unei esențe dintr-o gamă variată. Și, nu în ultimul rând, să porți un parfum marca MFK echivalează cu promisiunea de a purta o esență state-of-the-art, creată în stilul moștenirii parfumeriei franțuzești.

Povestește-ne despre ultima ta creație, L’eau À la rose. Unde se situează ea în „garderoba” ta olfactivă?

Odată cu crearea apei de toaletă L’eau À la rose, mi-am imaginat o nouă emoție. La fel ca mângâierea petalelor de trandafir, în zorii zilei, L’eau À la rose se desfășoară pe piele cu o prospețime florală delicată. O singură picătură din esență lasă în urmă un buchet olfactiv de 400 de trandafiri proaspăt înfloriți, ce-ți vor reda energia și buna dispoziție, încă de la începutul zilei. L’eau À la rose este o odă pe care am adus-o feminității.

Cum te gândești să dezvolți acest business de suflet în viitor?

Voi continua să-mi urmez instinctul, să inovez și să dezvolt brandul, ca până acum, alături de Marc Chaya. Vom dezvălui noi moduri de a purta și de a experimenta cu adevărat un parfum. Există noi căi creative și olfactive pe care MFK le-a deschis, deoarece îmi place să-mi lărgesc orizonturile și să-mi împing limitele. Există multe moduri de a te manifesta ca parfumier, iar produsul final nu trebuie să fie neapărat captat într-un flacon, ci poți să reușești să stârnești o emoție în sufletul oamenilor prin multe alte modalități… dar asta veți observa cât de curând. În final, obiectivul MFK este să devenim un jucător foarte important în aria parfumeriei de lux și să atingem oamenii prin artă. O casă de parfumuri are un suflet și o istorie. Toate emoțiile dau viață visului meu, acela de a crea parfumuri care să-i facă fericiți pe cei din jurul meu.

The Grand Avenue - The home of Exclusive Brands