Monica Munteanu: „Copiii mei sunt oaza mea de liniște și fericire”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 01-03-2023

în: The Famous

Monica Munteanu

Se spune că oamenii celebri au întotdeauna pe cineva în spatele lor, iar în societatea contemporană acest lucru se traduce printr-un PR cu experiență, care face totul cu dragoste. Monica Munteanu este, fără doar și poate, cea mai bună în acest domeniu, dar și omul din spatele multor celebrități autohtone. Empatică, perfecționistă și familistă, Monica este o femeie de succes care s-a impus în domeniul comunicării, devenind poate cel mai cunoscut și apreciat PR specialist din țara noastră. Despre schimbările din acest domeniu, dar și despre provocările din viața profesională, cât și din viața privată ne-a vorbit chiar frumoasa antreprenoare, într-un interviu exclusiv.

Ești unul dintre cei mai de succes oameni de PR din România. Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru această meserie?

Prin socializare am descoperit-o. Înainte să ia contur meseria mea, eram un socialite foarte activ. PR-ul nu se face de pe canapeaua de acasă. Este esențial să fii conectat, iar eu iubesc oamenii și tot ce ține de interacțiunea cu ei. De fapt, nu eu am ales PR-ul, ci meseria asta m-a ales pe mine.

Care au fost principalele provocări pe care le-ai întâmpinat la începutul carierei și cum s-au schimbat acestea de-a lungul timpului?

Prejudecata. De ea ne lovim toți și, atât cât pot, încerc să schimb un petec de lume privitor la asta. O fată blondă cu părul lung și ochii verzi, venită din provincie la facultate avea șanse limitate de priviri și gândiri din jur. Aceiași oameni care atunci mă priveau cu preconcepții, astăzi mă flatează atunci când ne intersectăm. Dar, desigur, chiar dacă am reușit să îi fac să mă vadă diferit, chiar dacă între timp am un profil clar conturat, mereu apar alte provocări.

După aceea a urmat lipsa de înțelegere a oamenilor legată de straturile acestei meserii și faptul că, înainte de a promova un produs, el trebuie să fie cu adevărat bun. Altminteri, nu există minuni.

Am depășit toate provocările de care am avut parte până acum, căci știu că tot ceea ce ne dorim e dincolo de fricile noastre. Știu că vor mai fi și altele, atât cât voi mai profesa, însă iubesc fiecare zi care vine, așa imperfect.

Monica Munteanu

Reprezinți o mulțime de artiști și influenceri. Ce așteptări ai de la un artist înainte și în timpul unei campanii de PR?

Am așteptări mari pentru că sunt perfecționistă. De nenumărate ori am întors materiale înainte să ajungă în inbox-ul clientului. Am așteptări mari pentru că lucrez cu oameni mari, doar că uneori aceștia sunt ocupați sau au o perioadă de vid creativ. Pot interveni multe lucruri în parcursul unui artist/creator de conținut. Noi suntem acolo ca suport, însă de la ei vine tot.

Așa cum ziceam, așteptările mele sunt ridicate, dar trec mereu prin filtrul uman și încerc să înțeleg de ce un anumit lucru nu funcționează. Încerc mereu să susțin la bine și la greu și cred că o fac bine pentru că o fac real, uman. PR-ul nu e doar o meserie, ci începe cu empatie.

Înainte de o campanie, decidem împreună cu artistul, care are mereu cuvântul decisiv, dacă asocierea de imagine este cea potrivită. În cazul în care răspunsul e pozitiv, căutăm cea mai bună abordare în raport cu personalitatea creatorului și comunitatea la care ajunge acel conținut. Formele autentice sunt cele mai de succes. Și neapărat unul din cele două elemente – sau chiar ambele: umor sau/și emoție. Fără ele, un conținut nu reprezintă mare lucru.

Zona de PR s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani. Ce schimbări majore ai observat în această industrie?

Începând din 2017 avem o formă nouă de media. Am făcut parte din prima echipă de influencer marketing management din România, business în care suntem și astăzi parteneri. Schimbarea majoră a industriei este apariția acestei noi forme de media. Social media și influencerii au devenit esențiali pentru majoritatea clienților de PR. A fost un proces lung, în care schimbările au fost foarte rapide și dese, dar cred că în ultimul an avem o stabilizare și o recunoaștere clară a acestui instrument de PR.

Monica Munteanu

Rezultatele unei campanii nu sunt întotdeauna ușor de măsurat. Cum definești succesul în PR?

PR-ul nu a fost niciodată matematică pură. Sunt instrumente de măsurare a reach-ului, a numărului de clicks pe link – asta dacă vorbim de PR digital. Însă PR-ul nu are linii fixe și succesul e ceva ce vezi, dar nu poți măsura sau defini. Iubitorii științelor exacte nu vor aprecia niciodată PR-ul, pentru că el este inexact, imprecis, dar prezent în forme consistente care susțin toată munca dinainte a creării unui produs sau serviciu. În PR trebuie să ai încredere, iar succesul se definește printr-o combinație echilibrată de awareness și vânzări. Fără ambele elemente nu avem un succes. Vânzările fără awareness de brand sunt formă fără fond, iar awareness-ul de brand care nu are și conversie în vânzări indică un produs nepotrivit pieței.

Ce calități sunt necesare pentru a deveni un PR de succes?

Empatie. Skills de socializare și comunicare, diplomație, generozitate și adaptabilitate.

Meseria de PR necesită mult timp și dedicare. Cum reușești să echilibrezi viața profesională cu cea personală?

O întrebare grea. Nu reușesc să fac asta perfect și cred că nimeni nu reușește acest lucru. Însă în imperfecțiunea abordărilor mele e multă iubire. În primul rând pentru băieții mei și, imediat după, pentru meseria mea. După ambele sarcini nu am stat o zi acasă pentru refacere. În ambele am lucrat până în ultima zi. Ăsta e ritmul meu și nu fac din el o bravadă, dar nici nu aș accepta să intervină cineva în el. Într-o bună zi, copiii mei vor fi mari și meseria mea va fi dusă mai departe, în forme mereu noi, de oameni noi și tineri. Până atunci, echilibrul vieții mele e imperfect și frumos. Iubesc ceea ce fac și în același timp îmi iubesc familia enorm. Găsesc mereu drumuri noi de coexistență a celor două.

Cum arată o zi din viața ta?

Mă trezesc la 06:45, pregătesc copiii pentru școală, îi duc la transportul de la colțul străzii. De la 07:45 până pe la 09:00, cel târziu, e timpul meu, unicul meu timp cu mine. Chiar în el scriu și răspunsurile la acest interviu.

În jur de ora 09:00 merg la birou. Acolo se desfășoară lucrurile într-o dinamică atât de accelerată și diversă, încât nici nu știi când s-a făcut ora 17:00. Asta dacă nu avem un eveniment propriu și coordonăm montajul lui sau dacă nu am întâlniri externe.

După 17:00, sunt destule zile din timpul săptămânii în care nu merg acasă, pentru că ori am un eveniment propriu, ori am unul la care trebuie să merg. Ținutele rămân aceleași sau se schimbă din mașină, pentru că timpul e limitat mereu.

De luni până vineri, lucrurile se întâmplă așa, ca într-un carusel. Vineri la 16:15 se oprește lumea cea mare și începe lumea cea mică pentru mine. Îmi iau copiii de la școală și, până luni, pe o regulă clară de ani de zile, nu se lucrează. Se iubește – și atât.

Monica Munteanu

Cum te deconectezi de la rutina zilnică?

Reușesc să fac asta din ce în ce mai greu. La început a fost Netflix. În timp, am ajuns să nu mă mai pot uita la seriale și filme seara, căci îmi strigau din minte toate task-urile nefăcute și sfârșeam cu ochii tot în telefon. Apoi au fost aplicațiile audio de meditație, care au funcționat foarte bine o vreme. În ultimele luni, singurul mod în care ajung să mă deconectez e să mă așez în patul unuia dintre copii. Acolo se oprește timpul, iar task-urile rămân dincolo de gardul acestui mini-paradis. Copiii mei sunt oaza mea de liniște și fericire.

Care este cartea sau filmul care te-a impresionat cel mai mult și care a avut un impact real atât în viața profesională, cât și la nivel personal?

Am avut pe noptieră multe cărți despre care oamenii îmi ziceau că îmi vor schimba viața. Mie nu mi-a schimbat viața o carte pentru că am citit-o, ci pentru că am participat la o campanie de promovare a ei, în urma căreia s-au donat peste 250.000 de euro către Spitale Publice din Bani Privați. Cartea vieții mele este „Conversații cu mama” de Emilia și Mihai Bendeac. Această carte și autorii ei m-au învățat că, oricât de bun te crezi, poate exista un exemplu mult mai amplu și complex ca formă. Oamenii aceștia sunt îngeri și le mulțumesc pentru cea mai frumoasă lecție de viață și pentru șansa de a fi alături de ei în acest proiect și nu numai.

Care este cel mai mare vis al tău?

Cel mai mare vis al meu este ca artiștii și creatorii de conținut din România să se aprecieze mai mult unii pe alții și să se ajute în mod real. Lucrez la el în fiecare zi și pe alocuri am conectat puncte care păreau îndepărtate. Din păcate nu pot face eu asta singură, dar pot încerca să contribui la potențialul meu maxim.

Cum ai defini luxul?

Luxul este timp de calitate. E complicată această declarație într-o revistă de lux, care prezintă diamante și private jets. Este o declarație matură și asumată, care e consecința trecerii prin toate etapele existenței noastre consumeriste. Pentru mine, luxul este timp petrecut bine. Nu obiecte. Nu servicii. Ele pot fi elemente ale timpului petrecut bine, dar adevăratul lux este acesta.

Ce înseamnă fericirea pentru tine?

Familia mea. Succesul unui proiect. Mulțumirea din ochii unui om pentru care fac ceva cu însemnătate.

Ai un motto în care te regăsești?

Am o sintagmă de care m-am atașat în timp: „Expert in organised confusion”. Este definiția vieții mele. Nu e ceva aplicabil general sau motivațional. Este doar declarația faptului că nu mereu trebuie să respectăm regulile ca să avem succes. Nu totul se dezvoltă în linii, se poate performa neconvențional. Recunoașterea vine mai greu, dar, dacă faci constant ce trebuie, vine.

Școala ne învață să fim cuminți, însă sfatul meu este să fim cum simțim. Să avem mai multă încredere în noi. Să dăm sistemul mai încet și instinctul mai tare.