Crama Gîrboiu este o afacere de familie care reprezintă cu succes România pe harta viticolă internațională, iar Livia Gîrboiu mânuiește cu iscusință business-ul către cele mai înalte culmi. 2023 a fost un an bogat, plin de premii câștigate, lansări de vinuri noi, dar și deschiderea unui nou magazin. Însă despre toate acestea, despre noul boutique și despre trendurile anului următor ne-a povestit chiar Livia Gîrboiu în interviul următor.
Când toată lumea se mută în mediul online, Crama Gîrboiu tocmai a deschis un nou magazin în Focșani! Ce anume v-a determinat să demarați acest proiect și cât de mult contează în comunicarea cu clienții?
Strategia de promovare a brandului Crama Gîrboiu este strâns legată de canalele de vânzare, iar dorința noastră este să abordăm eficient fiecare nișă de clienți. Capacitatea de producție, cât și diversitatea portofoliului de produse ne permite să targetăm retailul, sectorul HORECA, magazinele specializate, cât și comerțul online.
Crama Gîrboiu este o afacere de familie, motiv pentru care m-am implicat în strategia de vânzări, ocupându-mă de partea de dezvoltare, inclusiv de magazinul online pe care îl avem. A fost un concept dezvoltat în plină pandemie, care într-un timp foarte scurt și-a câștigat o poziție dominantă în cifra de afaceri a companiei.
Însă, sunt de părere că, spre deosebire de comerțul clasic, mediul online nu poate acoperi toate nevoile specifice consumatorului român. Magazinul fizic rămâne o opțiune la mare căutare pentru cei care doresc să achiziționeze în special produse exclusiviste. În plus, mediul online nu poate crea o conexiune personală.
În ceea ce privește deschiderea unui nou magazin, am simțit că este momentul potrivit să fim prezenți fizic în Focșani cu un concept care să redea fidel viziunea mea despre calitate, bun gust și, de ce nu, să pun în valoare brandul Crama Gîrboiu.
Aveți și alte magazine? Aveți în plan să mai deschideți și alte magazine în țară în viitorul apropiat?
Cochetez cu ideea de a crea un lanț de magazine, dar pentru moment suntem doar în faza de proiect. În ceea ce privește conceptul nou-deschis în Focsani, trebuie să mentionez că am simțit nevoia să avem un spațiu reprezentativ în orașul nostru natal.
Adevărul este că suntem o cramă emblematică pentru vinurile românești de calitate și, în urma distincțiilor primite la concursurile internaționale, ne-am dorit să aducem produsele noastre cât mai aproape de consumatorul final.
Spre surprinderea mea, focșănenii au primit foarte bine conceptul nostru boutique așa că îmi doresc ca anul viitor să pot deschide un astfel de magazin și în București cu scopul de a reprezenta și mai bine brandul “Crama Gîrboiu”. Rămâne însă de văzut în ce măsură ne putem extinde.
Povestiți-ne mai multe despre magazinul din Focșani. Cum a luat viață acest proiect? Care a fost investiția inițială, ce suprafață are, câte sortimente de vinuri aveți?
Oportunitatea reală a creării unui spațiu dedicat Crama Gîrboiu în Focșani a apărut atunci când un prieten de familie a dezvoltat un ansamblu rezidențial cu spații comerciale la parter. Recunosc că a fost dragoste la prima “vizită”.
Magazinul nu este unul mare, dar cu ajutorul unui arhitect am reușit să folosim în cel mai ingenios mod posibil fiecare colțișor și să creăm un concept-boutique cochet. Am gândit un spațiu elegant în care clientul să găsească o paletă largă de produse, de la vinuri în ediții limitate la spirtoase exclusiviste, champagne, trabucuri, accesorii și produse gourmet artizanale. Este genul de magazin boutique unde găsești un cadou inedit pentru cei dragi, dar și mai important ai parte de un personal calificat care este în măsură să vină cu cele mai utile informații.
Aveți în plan să organizați și evenimente private în locație?
Sigur, putem organiza evenimente, dar la Crama noastră de la Dumbrăveni, unde spațiul permite.
Și pentru că ați menționat posibilitatea organizării evenimentelor la Dumbrăveni, ce ne puteți spune legat de planurile Cramei Gîrboiu în zona turismului enologic? Organizați vizite la cramă? Aveți în plan să oferiți posibilitatea de cazare celor care vă vizitează?
Ultimele investiții făcute la Crama Gîrboiu au vizat în special partea turistică a domeniului. Momentan acoperim cu succes turismul viticol la cramă prin organizarea unui circuit – vizitarea propriu-zisă a domeniului, dar și degustări profesionale de vinuri. Avem două Săli de maturare a vinurilor premium, o sala de degustare, cât și un magazin de desfacere, toate venind în completarea serviciilor premium oferite de crama noastră.
Ne dorim foarte mult să dezvoltăm un hotel la cramă, mai ales în urma cererilor venite din partea clienților noștri. Credem cu tărie că excelența în vin cu care Crama Gîrboiu s-a impus pe piața din România se va reflecta și în domeniul hotelier, pentru că suntem o familie care nu face rabat de la calitate și nici compromisuri.
Ce avantaje au clienții care vin în magazin sau la cramă, versus clientții care achiziționează vinurile din retail sau online?
Fiecare canal de vânzare are clientela lui. Încercăm să nu favorizăm în mod voit un canal de vânzare în detrimentul altuia. În acest sens, gândim foarte atent atât strategia de promovare, cât și cea de vânzare cu promoții și bugete alocate în mod echitabil.
Vizitarea cramei este o experiență în sine, gândită ca atare, unde cei care ne calcă pragul pot să înțeleagă îndeaproape filosofia și munca ad-litteram depusă zi de zi la combinatul nostru. De asemenea, este o poveste în sine pe care ne bucurăm să o redăm musafirilor noștri, pentru că realmente așa îi simțim pe cei care ne trec pragul, ca pe niște musafiri bineveniți în sânul familiei.
Pe de altă parte, o vizită la magazinul fizic aduce experiența unei păreri avizate a staff-ului nostru, îndrumări, sugestii și opțiunile unei game vaste de produse.
Mediul online este targetat de clienții cu un ritm rapid de viață, care aleg fie în cunoștință de cauză, fie din curiozitate. Chiar și așa, eforturile noastre se îndreaptă către fidelizare și către crearea unei comunități care se regăsește în ceea ce propunem prin produsele noastre.
Retail-ul este o nișă de piață unde este important să fim prezenți, însă nu poartă cu sine neapărat personalizarea experienței Crama Gîrboiu. Sigur, vizibilitatea în piață, accesibilitatea și prezența la raft sunt hotărâtoare, însă cred că brand-awareness-ul vine dintr-un cumul de factori.
Pentru mine personal, fiecare provocare din fiecare din segmentele enumerate mai sus mă motivează să învăț, să fiu tot timpul conectată cu trend-urile pieței și mă țin la fel de legată ca în prima zi de evoluția proiectului de familie. E o bucurie și nu aș da asta pentru nimic în lume!
Care credeți că sunt trendurile de consum pentru 2024?
Mizez în continuare pe creșterea consumului de vinuri spumante. Atât oferta de vinuri efervescente produse în România, cât și importurile de calitate au ridicat apetitul consumatorului către acest gen de produs. Dacă pe vremuri vinurile spumante erau apreciate doar la evenimente private sau sărbători, acum își fac loc, cu succes, în rutina zilnică a pasionaților de vinuri.
În plus, am observat un apetit sporit, dacă pot spune așa, a clienților, atât pentru informații, cât și pentru diversitate – oamenii au devenit din ce în ce mai curioși și cred că asta este cheia succesului. Eu, la rândul meu, îi îndemn pe cei interesați să exploreze cât mai mult și mai ales să descopere povestea din spatele brand-urilor.
Având în vedere că se apropie sărbătorile de iarnă, ce vinuri ne recomandați pentru această perioadă?
Pentru sărbători întotdeauna recomand asocierea culinară a vinului cu preparatele alese. Preferințele românilor au migrat de la tradiționalism la modernism. Plecând de la piftie la clasica friptură de porc, nu dai greș în alăturarea preparatelor cu soiurile autohtone: Fetească Regală, Șarbă, Fetească Neagră. Dacă meniul implică rață sau carne de curcan aș recomanda vinuri albe maturate în butoaie de stejar sau de ce nu o Băbească Neagră, un vin roșu autohton mai ușor. Nu trebuie să excludem peștele și fructele de mare, unde Sauvignon Blanc sau Chardonnay pot face minuni. Însă, nu trebuie să uităm de versabilitatea vinurilor rose de a împăca cu succes “pe toată lumea”.
Ce ne puteți spune despre participarea la târgurile naționale și internaționale de anul acesta și rezultatele obținute? Cum influențează aceste rezultate vinurile Cramei Gîrboiu, dar și vinurile românești?
Pentru noi participarea la târgurile internaționale este întotdeauna un examen. Atunci când vinul produs de tine câștigă o medalie de aur la un concurs important, ai confirmarea afilierii la un segment exclusivist.
Mândria este cu atât mai mare cu cât reușim să ne impunem la nivel internațional cu vinuri obținute din soiuri autohtone. Dacă tipicitatea nu este un criteriu de departajare în fața concurenților cu renume, vinurile noastre se impun prin echilibru, intensitate și eleganță. Cea mai dificilă misiune este aceea de a crea un vin suficient de deosebit dintr-un soi autohton care să combată concurenții cu notorietate. Și noi am reușit!
Cum a fost anul 2023 pentru dumneavoastră?
Pentru noi, anul 2023 a fost unul deosebit în care am obținut un record de medalii, precum și titlul de “BEST PRODUCER – Cel mai bun producător de vin” din România la două concursuri internaționale majore: Berliner Wein Trophy – cea mai mare competiție de vin din lume, patronată de OIV și Mundus Vini Germania.
Anul a culminat cu lansarea unor vinuri roșii în ediție super limitată – vinuri la care s-a muncit peste șase ani de zile: Magma Selected Dried Berries – singurul vin românesc obținut prin deshidratarea naturală a strugurilor în stilul “Amarone”, Constantin Premium Red Blend 2017 – vinul etalon al cramei și Constantin Ediție Aniversară 60 de ani, poate unul dintre cele mai elegante vinuri roșii românești obținute din soiul de renume, Cabernet Sauvignon, lansat odată cu aniversarea celor 60 de ani ai fondatorului cramei. Așadar titlul de “BEST PRODUCER” nu este o coincidență.
Crama Gîrboiu, după aproximativ 18 ani de la înființare, a devenit un etalon pentru cramele din Vrancea și un reprezentat al excelenței în vin la nivel național, și nu numai. Este o dovadă de necontestat că prin muncă și seriozitate poți să ajungi pe cele mai înalte culmi. Probabil mulți nu ne-au dat șanse și cred că aceste distincții demonstrează ceea ce noi am spus încă de la început – terroir-ul de la Cotești este unul aparte!