Ce urmează în 2020 pe scena fashion? – O perspectivă fascinantă

Scris de Ruxandra Tudor
Publicat la data de: 22-01-2020

în: Lifestyle

Li Edelkoort are o profesie fascinantă- prezice tendințele de peste 45 de ani, când meseria sa era privită ca o „vrăjitorie”, spune ea într-un articol publicat pe site-ul theguardian.com. Însă a reușit să câștige respectul oamenilor din branșă printr cel mai eficient mecanism de convingere: a avut dreptate.

Li Edelkoort are 69 de ani și a petrecut peste patru decenii ajutând mărci precum Prada, Zara și Coca-Cola să anticipeze dorința clienților. De asemenea, este decanul secției de design hibrid pentru prestigiosul colegiu de modă din New York, Parsons School of Design. Meseria sa o transformă într-un fel de Nostradamus al tendințelor de cumpărare, însă metodele ei sunt relativ raționale. Folosește instrumente pragmatice precum cercetarea, interviul și călătorii. În timpul acestora, ia pulsul tendințelor și apoi își folosește intuiția pentru a prezice ce le va plăcea oamenilor. Evident, analizele sale sunt apoi folosite de marile branduri. Li Edelkoort susține că poate anticipa gusturile oamenilor cu 25 de ani înainte. De exemplu, spune ea în interviul acordat theguardian.com, în 2000 a prezis că până în 2025 va exista o „fuziune a contrastelor”. „Muncă și timp liber, bărbat și femeie, sport foarte intens, dar și lene și meditația. La cum merg lucrurile, văd că devine [adevărat] 100%. ” Interesant este că Li Edelkoort își definește profesia ca fiind una analitică și nu creatoare. Până la urmă, ea nu creează terndințele ci le intuiește și le observă. Și recunoaște că uneori e foarte dificil să estimezi cât de majoră va deveni o tendință. ”După ce am văzut leggings pe curierii din New York, la sfârșitul anilor 80, de exemplu, am considerat că pantalonii sunt cool, că au potențial să devină o tendinșă, însă nu am realizat că va deveni o afacere de un miliard de dolari. ”

De 10 ani, tendințele au început să se impună mai lent, devenind „curente vaste care sunt iau amploare de-a lungul timpului”. Edelkoort a prezis în 2015 moartea industriei modei așa cum o știm, etichetând-o drept „o parodie ridicolă și patetică” într-un tratat intitulat Manifestul Anti-Fashion. Anul trecut, ea a scris o evaluare la fel de incisivă a Galei Met, numind covorul roșu un afișaj „fascinant și bolnav”, care a apărut în aceeași zi în care ONU publica un sondaj științific care a certificat că din cauza lăcomiei umane, a excesului, a deșeurilor, riscăm să pierdem un milion de specii din habitatul nostru. Deși a scris într-un moment de furie, adevărul exprimat i-a atras și mai multă credibilitate și popularitate. „Când am făcut manifestul, aș fi putut să-mi pierd toți clienții – mi-am asumat un risc. Dar momentul a fost corect. Oamenii mi-au trimis mesaje spunând: „Este ceea ce credem cu toții!”. Edelkoort susține că trebuie doar să vedem perspectiva de ansamblu. Oamenii s-au săturat să vadă același tip de produs replicat la infinit. Creatorii de fashion trebuie să se trezească.

Viitorul luxului

În prelegerea sa intitulată „Viitorul luxului”, Edelkoort face previziuni privind acest domeniu atât de sofisticat. Ea susține că în următorul deceniu – pe măsură ce oamenii încep să se sature de supraîncărcare și consumerism, viața noastră se va schimba radical. Ea îndeamnă profesioniștii din modă „să facă mult mai puțin, dar mai bine și să își asume un preț mai mare”. În viitor, succesul nu se va exprima în bani, ci „în grade de fericire”. „Oamenii sunt o specie pe cale de dispariție și dacă nu participăm la marea schimbare nu suntem relevanți”. De asemenea, Li Edelkoort susține că multe branduri vor dispărea dacă nu își schimbă perspectiva. „Este foarte greu să transformi aceste branduri mari”, spune ea. „Cred că este mult mai simplu să pornești o companie nouă”. Tinerii au înțeles că trebuie să lupte pentru un viitor mai bun și vor avea unul. „Afirm asta deși felul în care evoluează lucurile pare să mă contrazică acum. Cred că nevoia de o societate mai ecologică, mai dreaptă, mai puțin consumistă este în creștere și că, în cele din urmă, va exista un punct în care lucrurile vor deveni mai sănătoase”. În Germania și în anumite părți din China există deja o înțelegere tot mai profundă a faptului că ecologia este egală cu economia.

Cum va evolua lumea

Vor reînvia spațiile culturale

Indiferent de forma, aceste spații culturale vor redeveni locuri de întâlnire pentru oameni, epicentre ale vieții sociale unde oamenii vor începe să participe la cursuri, expoziții sau concerte. Acestea vor fi conduse de voluntari din comunități. În Tokyo, există deja biblioteci „frumoase” unde oamenii lucrează și iau masa împreună. Ea consideră că aceasta va fi una dintre numeroasele „inițiative sociale care ne vor reanima social”, ca răspuns la starea de deconectare „periculoasă” de azi.

Culori calme

Preferințele noastre pentru culoare se vor schimba pe măsură ce coloranții naturali – cum ar fi cei obținuți din ceapă și avocado – vor deveni mainstream. Culorile acestea sunt mai puțin saturate, „mai calme și mai melancolice” față de cele chimice. În mod similar, țesăturile mai durabile, precum cele din urzică și alge, vor deveni populare.

Modă „non-fashion”

 

 

Edelkoort consideră că formele de îmbrăcăminte „dovedite, funcționale” vor fi populare în anul 2020. „După toată această noutate, ne vom retrage, probabil, în ceva mai sensibil și pragmatic”, spune ea.

Declinul zborurilor low-cost

În următorul deceniu, Edelkoort prec onizează că vom zbura mult mai puțin, probabil la o zecime față de ceea ce se întâmplă azi. Zborurile low-cost contribuie profund la poluare, iar în țările scandinave, oamenii înstăriți își vând deja casele pe care le au în străinătate. Preferă să renunțe la acestea deoarece zborul low-cost a devenit un stigmat social și este deazprobat din cauza impactului major asupra mediului. Recent, KLM a sfătuit clienții să zboare mai puțin. Călătoria cu trenul, crede ea, va crește vertiginos în popularitate. Ea susține că acest lucru se va întâmpla deoarece „marile companii inovatoare, precum Google, Tesla și Apple” vor investi în tehnologie ecologică, în timp ce unele companii își vor regândi planurile de afaceri într-un mod radical. KLM și British Airways, de exemplu, „ar fi inteligent” să investească în sectorul feroviar pentru a compensa deficiențele zborurilor interne.

Epoca minimalismului

Edelkoort citează popularitatea emisiunilor de pe Netflix despre decluttering ca semn că oamenii se apropie de „revelația” lui less is more. Sufocați de obiecte prea multe, descoperim că acestea nu ne mai fac fericiți. Pe viitor, tendința pe care o prevede este că oamenii vor deveni mult mai selectivi când cumpără ceva și vor pune preț pe achizițiile lor, spre deosebire de comportamentul consumerist. Vom vedea în cele din urmă ascensiunea animismului, unde obiectele sunt respectate, tratate „ca animale de companie”. „Această tendință este un pic mai departe în timp”, spune ea, „dar se va întâmpla cu siguranță”.