Este o certitudine faptul că transmitem și recepționăm cea mai mare parte a informațiilor pe cale vizuală, prin limbajul trupului și prin modul în care alegem să ne construim imaginea, adesea camuflându-ne esența în favoarea conformismului, urmând șabloane cu teama de a ne recomanda prin trăsăturile pozitive ale altor modele. În fața acestui fenomen, există artiști – între care și Mirela Fraser, fondatoarea brandului Fe[Male] – ce doresc, prin creație, să celebreze libertatea de expresie dincolo de clișee, de reguli și de frica de stigmatizare, propunând o imagine modelată strict de aspectele sub care dorim să ne recomandăm.
Stilul dumneavoastră se bazează pe androginitate, atât la nivel vizual, cât și în privința ideilor. Având în vedere că distincția bazată pe gen este primul criteriu după care ne construim imaginea, ce valori ar trebui să avem drept reper pentru stabilirea propriului stil?
Am ales androginitatea fiindcă e reprezentativă pentru ultimele trei decade din cursul modei. Într-adevăr, moda a fost întotdeauna concret legată de gen. Mult timp, regulile sociale au impus clar diferența dintre feminin și masculin. Încă de la începutul ultimului secol, regulile au început însă să fie ușor încălcate și femininul a putut să își aproprieze puțin din masculin. Acum, atât masculinul, cât și femininul sunt lipsite de reguli clare. Evident, mai rămân cele impuse de bunul-simț și estetică. Fe[Male] face haine care pot fi purtate de ambele genuri tocmai pentru că, de multe ori, distincția nu mai ține de gen, ci, pur și simplu, de expresia personală și de felul în care dorești să interpretezi un obiect vestimentar, iar clienții noștri fideli, atât femei, cât și bărbați, adesea fac transgresia între genuri, printr-o lejeritate care ne uimește și pe noi.
Viziunea dumneavoastră avangardistă se reflectă nu numai la nivel estetic, ci și sub aspectul materialelor neconvenționale abordate. Există reguli în creația vestimentară? La ce nivel se pot regăsi acestea?
Reguli? Cu siguranță! În primul rând, oricât de avangardistă ne dorim o colecție, înainte de orice, ne gândim la confort și calitate. Nu poți obține o formă fără să te gândești la partea practică și la felul în care obiectul vestimentar va fi purtat. Ținem, într-adevăr, foarte mult la amestecul de materiale neconvenționale tocmai pentru că ne place partea de noutate și inovație adusă de asocierile neașteptate, dar, în același timp, totul se reduce la integrarea designului în cotidian, în practic, în partea economică – pentru că, mai înainte de toate, designul este și o afacere. Confort și calitate combinate cu inovație și design tehnic – cam acestea ar fi principiile care stau la baza designului brandului Fe[Male].
V-ați implicat anterior în realizarea de costume de film, activitate care vă solicita creativitatea spre varii șabloane. Ce învățăminte v-a oferit această experiență și ce dificultăți ați întâmpinat în definirea precisă a unui stil, aceste creații impunând flexibilitatea viziunii?
Stilizarea de costume are o mare influență în viziunea mea artistică. În primul rând, pentru că a impus cunoștințe intrinseci de istorie a costumului și modei, în general. Studii care au fost autodidacte și care apoi au ajutat mult în practica directă. Da, clar au influențat gustul personal și viziunea mea artistică pentru că m-au ajutat să văd corpul uman în toate ipostazele posibile, de la robele antice până la uniformele militare din marile războaie mondiale sau de la ținutele populare ale unor triburi din Africa până la cotidianul eschimoșilor. Practic, am învățat să iubesc culorile și asocierea lor, să văd cum poate fi purtat un corset de la 1800 sau o rochie Armani din sezonul curent. Din istoria costumelor am învățat foarte multă tehnică de construcție de tipare. De fapt, acestea mi-au deschis fascinația permanentă pentru fizica corpului uman în 2D și 3D. Sunt pasionată de construcția de tipare, e partea preferată a job-ului meu.
Vă bucurați de experiență pe partea administrativă a unei fabrici de confecții. Cum poate fi echilibrat aspectul pragmatic al unei astfel de activități cu creativitatea și cum pot fi extrase părțile pozitive ale unei asemenea perspective raționale fără a afecta viziunea artistică?
Când am intrat prima oară într-o fabrică de confecții, am fost absolut fascinată! Mi se părea un mare mecanism, cu reguli proprii, care producea piesele acelea pe care le migăleam eu și le lucram așa cu drag la un nivel macro pe care nici nu mi-l imaginasem. Vedeam transformarea din hobby în afacere și a fost un mic șoc. Doi ani mai târziu am plecat de acolo cu conștiința clară a ceea ce îmi doream să fac în viață: îmi doream acest gen de afacere, dar la un nivel mult mai personal. Mi-am propus să îmi deschid un mic atelier în momentul în care voi deține cunoștințe exhaustive în domeniu, mai ales că mă cunosc destul încât să știu că îmi este foarte greu să împart latura artistică cu cea mercantilă, iar de acolo am învățat că fashion înseamnă și business, nu numai visuri frumoase și reprezentări de artist. Am învățat că moda înseamnă o industrie înainte de orice și că dacă îmi doresc succes este necesar să fiu și manager, nu numai designer. Trebuie să recunosc că partea de manager încă îmi pare cea mai complicată. Încă învăț să fiu un manager de brand de modă, pentru că fiecare sezon îmi aduce noi provocări în condițiile recesiunii mondiale în care trăim.
V-ați implicat, în același timp, și în stilizare pentru reclame și alte astfel de proiecte. Viziunea unui stilist fiind diferită de cea a unui designer – necesitând o perspectivă obiectivă de ansamblu –, ce lecții și ce provocări v-a adus această experiență?
Eu cred că tocmai asta și definește creația vestimentară: senzațiile și emoțiile! În modă totul este despre emoție, despre cum interpretăm emoțional obiectul vestimentar în sine de ambele părți ale produsului, și ca designer, și ca un consumator. Eu, ca designer, am întotdeauna o viziune clară asupra unei colecții, o văd unitară, dar și ruptă în parte în fiecare obiect, o văd în conexiune și o văd purtată separat. Știu ce emoție voi obține de la consumatorul colecției pentru că e gândită direct pentru el, ca inspirație și dedicație. De aceea, pe lângă concept și unitate, întotdeauna există și factorul uman: consumatorul colecției și reacția lui, care ne determină să gândim totul cu o mare coeziune. Da, suntem artiști, dar suntem și oameni moderni care trăiesc în mondenul de azi, în urbanul cotidian care ne conduce existența.
În ce branduri de lux, din orice domeniu, vă regăsiți?
Ca brand din industria modei aș spune Christian Dior, pentru capacitatea de a menține un echilibru între tradiția proprie și inovațiile ce au marcat domeniul, pentru moștenirea brandului și inovațiile în fashion, reinventându-se în permanență, atrăgând „creativii” potriviți în momente prielnice. Înainte de orice, pentru că domnul Dior a revoluționat lumea modei pentru eternitate!
Ce loc din cele vizitate v-a oferit cea mai profundă inspirație?
Parisul! Nu încetează să mă uimească și este o sursă continuă de inspirație. Moda este peste tot în Paris. M-aș întoarce oricând pentru că de fiecare dată îl percep ca fiind o noutate, prin locuri ce-mi oferă idei sau amintiri. E superb!
Cu ce proiecte ne va surprinde Fe[Male] pe viitor?
Avem proiecte multe și visuri și mai multe! În primul rând, avem o colecție de rochii de seară pentru Revelion foarte așteptată de clientele noastre. După care, în ianuarie, vor veni colecțiile de vară și participarea la târgurile internaționale. De asemenea, pregătim colecții-capsulă pentru platformele on-line.