Paco Rabanne – simbolul modei neconvenționale

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 07-02-2023

în: Fashion

Paco Rabanne

Cu spiritul înnăscut al unui avangardist, pasiune pentru inovație și convingeri care au depășit imaginația, designerul cunoscut sub numele de Paco Rabanne a contribuit radical la dezvoltarea industriei modei în a doua jumătate a secolului al XX-lea. Designerul a fost un vizionar în toate sensurile termenului: în construcția sa de îmbrăcăminte, sensibilitatea sa la schimbarea socială și imaginația futuristă.

Creatorul de modă spaniol Paco Rabanne, cu numele său adevărat Francisco Rabaneda y Cuervo, s-a născut pe 18 februarie 1934 la Pasaia, în Țara Bascilor din nordul Spaniei. El a descoperit lumea modei la o vârstă fragedă prin intermediul mamei sale, care lucra în calitate de croitoreasă șefă la Atelierul de couture al lui Cristébal Balenciaga din San Sebastian, Spania. În urma morții tatălui său care a survenit în timpul Războiului Civil Spaniol, Rabanne — care avea cinci ani la acea vreme — și mama lui au fugit țară, sosind în Franța ca refugiați. Între 1951-1963, acesta a studiat arhitectura la prestigioasa Ecole Nationale des Beaux-Arts din Paris, după care a lucrat pentru Auguste Perret, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de beton armat din Europa, care preda la acea şcoală. Pentru a se întreține, Rabanne a început să vândă nasturi artizanali, dar și schițe cu creații vestimentare  caselor de couture importante, precum Balenciaga, Givenchy, Yves Saint Laurent și Chanel, dar și designerului de pantofi, Charles Jourdan. În cele din urmă, Rabanne începe să creeze și piese vestimentare. Pregătirea lui din domeniul arhitecturii a stat la baza „Pacotilles” – cerceii colorați și moderni.

Paco Rabanne și-a dezvăluit primele creații vestimentare ca un „manifest” la Hotel George V din Paris, pe 1 februarie 1966. Pentru prima sa colecție intitulată „12 rochii nepurtabile în Contemporary Materials’, Rabanne a îmbrăcat modelele în creații realizate din plastic cu elemente legate de metal în timp ce mergeau către capodopera suprarealistă a lui Pierre Boulez, Le Marteau Sans Maitre. Odată cu acest debut, Rabanne a declarat „moartea pânzei”, menționând că el a preferat să experimenteze cu materiale alternative în activitățile sale de modă. „Cusutul este o robie”, ar fi declarat acesta.

În urma acestei colecții, designerii din industrie l-au remarcat. Mai mult decât atât, Coco Chanel l-a descris odată drept un „metallurgist de la mode” — un maestru al metalurgiei de modă. Pe parcursul următorului deceniu, el a continuat să experimenteze, presupunând că era datoria unui couturier să aducă continuu moda în prim-planul progresului, iar „creația nu trebuie să stagneze”. În ciuda abordării sale diferite, Rabanne a fost adesea asemănat cu Pierre Cardin și André Courréges ca definind o mișcare „Space Age” în modă.

Pe lângă viziunea sa radicală, Rabanne a început să-și exprime părerile sociale progresiste ca o extindere a colecţiilor sale. În 1964, Paco Rabanne a ales modele de culoare pentru show-ul său oferind un sentiment de incluziune. „Am vrut să reprezint întreaga planetă și fetele culoare au fost cele mai frumoase la acea vreme – încă mai sunt”, a explicat el într-un program TV francez ani mai târziu.

Brigitte Bardot (1968)

În anii ce au urmat, Paco Rabanne a făcut o legătură între mișcarea de eliberare a femeilor din Statele Unite și ce se întâmpla în Franța. Considerându-se feminist, a simțit că femeile din anii 1960 au fost ca niște războinici care luptă pentru emancipare. Rochiile lui din metal au fost precum armura lor. La acea vreme, creatorul de modă a remarcat: „Moda înseamnă libertate, iar un designer de modă poate face ce vrea; el poate folosi orice este în puterea lui să creeze, atâta timp cât el subliniază frumusețea unei femei și nu o umilește. De ce să nu îmbraci femeile în metal, piele, rodoid, hârtie și altele materiale contemporane?” Pe ecran, dar și în afară lui, Brigitte Bardot, Francoise Hardy, Audrey Hepburn în Two for the Road (1967) și Jane Fonda în Barbarella (1968) au fost muzele chintesențiale pentru rochii — modele feminine care transmiteau independență și îndrăzneală.

Jane Fonda (1968)

De-a lungul carierei sale, Rabanne a colaborat și cu artiști plastici precum Salvador Dali și fotograful elvețian, Jean Clemmer. Mai mult decâat atât, Dali a spus odată: „Sunt doar două genii în Spania: Paco Rabanne și eu”, și pentru cartea sa cu Clemmer intitulată Nues (1969), un grup de modele au fost fotografiate în ipostaze provocatoare, Paco Rabanne dezvăluind piese de „asamblare”.

FRANCE – MAY 19: Francoise Hardy and Salvador Dali in Paco Rabanne In France On May 19, 1968. (Photo by REPORTERS ASSOCIES/Gamma-Rapho via Getty Images)

Însă Paco Rabanne nu a fost doar o emblemă a industriei de fashion. Paralel cu moda, designerul și-a extins interesele personale și s-a impus în diverse domenii culturale. Acesta a fost implicat în lansarea unui mic club de noapte subteran, Black Sugar, situat pe Feft Bank, care era un rival al legendarul club Castel. De asemenea, a lansat o casă de discuri, Paco Rabanne Design, care a reunit o varietate de artiști afro-caraibieni — inclusiv un grup numit Tumblack — care a purtat în mod regulat modelele sale și a creat muzică pentru prezentările sale de modă.

De-a lungul vieții sale, Paco Rabanne a primit și foarte multe premii și distincții, care i-au atestat talentul. Designerul a fost decorat cu Ordinul Isabellei Catolica, un premiu civil în recunoașterea serviciilor oferite Spaniei și a primit și distincția Legiunii de onoare franceză în 2010.

Pe lângă creațiile sale fascinante, Paco Rabanne a scris istorie și în industria de beauty. Astfel, parfumul a fost sinonim cu numele său. În 1968, compania Puig a achiziționat Paco Rabanne Parfums și a creat parfumul Calandre. Găzduit într-un flacon Inspirat de grilajul unei mașini, parfumul a spart tiparele cu aroma sa florală unică și excepțională menită să evoce „dragostea într-un Rolls Royce”. După această lansare, a continuat un șir de succese sub conducerea sa, în special Paco Rabanne pour Homme (1973), XS (1993) și Ultraviolet (1999). În 2008, brandul a lansat cel mai bine vândut parfum până în prezent, 1 Million, un parfum pentru bărbați inspirat dintr-o rochie bijuterie realizată din plăci de aur pur de 9 kg și înfrumusețată cu 300 de carate de diamante purtate de Francoise Hardy în 1968 la primul Târg Internațional de Diamante. Debutul lui Invictus și Olympéa fac profilul parfumului mai îndrăzneț. Astăzi, parfumurile Paco Rabanne sunt infuzate cu moștenirea sa, de la Pacollection care a debutat în 2019 ca o serie fluidă de gen de nouă arome până la cele mai recente, Phantom și FAME, care evocă o lume în care toată lumea poate fi autentică.

Din 2013, casa construită de Paco Rabanne a cunoscut o revigorare în prêt-à-porter sub regia designerului francez, Julien Dossena, care continuă să dezvolte interpretarea contemporană a valorilor și esteticii legate de viziunea progresivă a lui Rabanne. Munca lui continuă să aducă un omagiu universului lui Paco Rabanne, prin produse reeditate și colaborări grafice.

Cunoscut pentru ținutele lui complet negre cu jachete fără guler, Rabanne nu a încetat să gândească dincolo de granițe. În 1967, el a spus lumii: „Împingând experiențele la limită, putem schimba mentalitățile.”

Pe data de 3 Februarie 2023, compania Puig a anunțat  trecerea în neființă a domnului Paco Rabanne. Colaborarea dintre designer și compania de frumusețe și modă a început la sfârșitul anilor 1960 atunci când Antonio și Mariano Puig, membri ai celei de-a doua generații ai familiei Puig, l-au vizitat pe domnul Rabanne la birourile sale de lângă Folies Bergère, la Paris și au pecetluit o alianță de încredere și durabilă. Relația cu Paco Rabanne a stabilit un dialog durabil între Paris și Barcelona. Calandre, cel mai revoluționar parfum lansat în 1969, a fost primul produs lansat de Puig în Spania, Franța, și SUA, deschizând astfel calea pentru dezvoltarea internațională a companiei, precum și pentru o dezvoltare fructuoasă, o colaborare de încredere și de lungă durată cu designerul.

„Paco Rabanne a făcut transgresiunea magnetică. Cine altcineva ar putea induce femeile pariziene la modă strigăte pentru rochii din plastic și metal? Cine în afară de Paco Rabanne și-ar putea imagina un parfum numit Calandre – cuvântul înseamnă „grilaj de automobile”, știi – și să îl transforme într-un icon al feminității moderne? Acel spirit radical și rebel îl deosebeste: există un singur Rabanne. Odată cu trecerea sa în neființă ne reamintim încă o dată de influența sa enormă asupra modei contemporane, un spirit care trăiește în Casa care îi poartă numele”, a declarat Jose Manuel Albesa, președintele diviziei de frumusețe și modă la Puig.

„Sunt profund întristat de moartea domnului Paco Rabanne. Istoria lui Puig și Paco Rabanne a început la sfârșitul anilor 1960 cu lansarea lui Calandre, parfumul creat la scurt timp după ce designerul a lansat „12 rochii nepurtabile din materiale contemporane”. O personalitate majoră în modă,  viziunea lui a fost îndrăzneață, revoluționară și provocatoare, transmisă printr-o estetică unică. El va rămâne o sursă importantă de inspirație pentru echipele de creație Puig, care lucrează continuu pentru a exprima codurile moderne ale domnului Paco Rabanne. ”, a declarat Marc Puig, Președinte și CEO.

Paco Rabanne în 1966. (Photo by Keystone/Getty Images)

Evenimente cronologice

1934: S-a născut Francisco Rabaneda y Cuervo la Pasaia, în Țara Bascilor Spaniole.

1939: mama lui Paco Rabanne devine croitoreasă șefă la Balenciaga și tatăl lui, colonel în forțele republicane. După ce tatăl său este executat de Trupele franciste în timpul războiului civil spaniol, familia fuge în Franța, unde se stabilesc mai întâi în Morlaix (Bretania), apoi în Les Sables d’Olonne CVendée).

1951-1963: Paco Rabanne petrece doisprezece ani studiind arhitectura la Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts din Paris. El vinde schițe cu creații vestimentare unor case de couture notabile, cum ar fi ca Balenciaga și Givenchy ca mijloc de a se întreține.

1965: Paco Rabanne creează, de asemenea, „Paco-tilles” – bijuterii din plastic, inspirate de Op Art, Înființează „Paco Rabanne” semnătura ca identitate de designer.

1 februarie 1966: Paco Rabanne își prezintă prima colecție la Hotel George V din Paris; el creează această colecție ca un manifest: 12 de rochii nepurtabile realizate din materiale contemporane, precum rochii metalice împodobite cu paiete.

1967 până în 1970: Pe parcursul a câțiva ani, Paco Rabanne experimentează creații realizate dintr-o mare varietate de materiale originale și revoluționare, inclusiv: rochii de hârtie, piele fluorescentă, metal, jerseu din aluminiu și blană tricotată. Rezultatele sunt izbitoare: o rochie din plăci de aur încrustate cu diamante purtate de Francoise Hardy; haine din plastic mulate C“giffo”> articole vestimentare și rochii compuse integral din nasturi. El creează costume pentru mai multe filme: „Casino Royale” de John Huston, „Barbarella” de Roger Vadim. Modelele sunt achiziționate de muzeele de artă contemporană, cum ar fi MOMA din New York.

1969: Colaborează cu Salvador Dali. Paco Rabanne lucrează cu fotograful Jean Clemmer pentru o carte, Nues, în care modelele sunt fotografiate aproape nud purtând piese Paco Rabanne.

1969: Primul parfum al casei, Calandre, propune un parfum contemporan de trandafir cu nuanțe metalice. Asertiv feminin și futurist, parfumul rămâne provocator și în contemporaneitate.

1971: Paco Rabanne devine membru al Fédération Francaise de la Haute Couture.

2008: Lansarea lui 1 Million, un parfum care se află în centrul Maison Paco Rabanne: non-conformist, conceptual, provocator și inovator. Parfumul devine imediat un succes extraordinar la nivel mondial și un lider pe piață.

2013: designerul de modă francez Julien Dossena devine directorul artistic al Paco Rabanne.

2021: Dossena, ale cărei colecții pe podium continuă să fie evidențiate de critici, reimaginează Op Art a lui Victor Vasarely prin prêt-à-porter. Succesul lui Paco Rabanne. Linia de parfumuri se extinde odată cu noua lansare masculină a PHANTOM.

2023: Paco Rabanne a încetat din viață în Portsall, Franța, la vârsta de 88 de ani.

Galerie Foto