Cécile Zarokian: „Este important ca un parfum să aibă sens, să fie relevant”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 19-12-2023

în: Beauty

Cécile Zarokian

Parfumier independent și CEO al propriei companii, Cécile Zarokian a reușit să cunoască succesul în industria parfumeriei de nișă încă din tinerețe. Deși a studiat medicina, sensibilitatea la mirosuri și pasiunea pentru arome au făcut-o să urmeze cursurile prestigioasei școli de parfumerie ISIPCA. Încă de pe băncile școlii, renumitul parfumier a avut șansa de a crea primul său parfum pentru Amouage, iar de atunci a realizat numeroase creații de succes pentru faimosul brand de nișă. Despre universul Amouage, despre călătoria în industria parfumeriei, dar și despre procesul de creație al parfumurilor ne-a povestit chiar Cécile Zarokian, într-un interviu plin de arome.

Cum ai început călătoria în lumea parfumurilor? Poți să ne spui mai multe despre începuturile tale în această industrie?
Eu am studiat medicina, însă la un moment dat am avut o întâlnire cu o prietenă care urmase cursurile școlii de parfumerie ISIPCA, școală pe care am urmat-o și eu mai târziu, și care mi-a povestit totul despre lumea parfumurilor și despre meseria ei. Am fost întotdeauna sensibilă la mirosuri, dar nu am văzut parfumeria ca pe o viitoare profesie. Așa că, atunci când prietena mea mi-a povestit totul, mi-am dat seama că acesta este drumul pe care vreau să-l urmez.

Primul parfum pe care l-ai creat este Amouage Epic Woman. Ce semnificație are acest parfum pentru tine?
Aveam 23 de ani când am creat Amouage Epic Woman. Eram stagiară la acea vreme și a fost o mare onoare să lucrez pentru Amouage. Nu mi-a venit să cred când au anunțat că am fost selectată, deoarece toți concurenții erau parfumieri experimentați.

Primul parfum este ceva special și va rămâne pentru totdeauna în inima mea. De asemenea, am o satisfacție enormă pentru că au trecut 14 ani de când acest parfum a fost lansat și este încă un top seller.

Cum ai descrie universul Amouage?
Un lucru foarte caracteristic și fascinant vizavi de Sultanatul Oman este modul în care am început să descopăr și să înțeleg această frumoasă țară. Nu există un alt loc ca acesta și poți simți cu adevărat povestea Amouage, care este atât de conectată cu frumusețea Omanului. Un alt lucru este legat de generozitate, de opulență. Poți simți cu adevărat bogăția, complexitatea pe care fiecare parfum o are și care, cred eu, este în cultura omaneză. Ei sunt foarte primitori și foarte generoși.

Anul acesta, Amouage reînnoiește colecția The Library Collection și introduce Opus XIV: Royal Tobacco. Care este povestea din spatele acestui nou parfum?
Scopul Royal Tobacco a fost de a elabora adevăratul parfum de tutun și de a lucra cu absolutul de tutun, pe care îl folosim pentru a obține toate aromele și fațetele pe care le putem simți în frunzele de tutun. Prin intermediul acestui parfum am vrut să creăm o legătură între Cuba și Oman și ne-am gândit că ar fi frumos să reunim cele două țări prin lucruri caracteristice fiecăreia dintre ele, cum ar fi frunzele de tutun pentru Cuba și aroma de tămâie pentru Oman. Așadar, Royal Tobacco reușește să creeze această punte printr-o aromă de fum, care oferă aceeași senzație și mireasmă ca momentul arderii unui trabuc.

Cum ai descrie Opus XIV: Royal Tobacco și care sunt notele parfumului?
Royal Tobacco este un parfum foarte aromat și verde, datorită busuiocului, lavandei, bergamotei, ceea ce oferă note de vârf reci. Apoi se încălzește datorită condimentelor, deoarece acestea sunt destul de prezente în frunzele de tutun. De asemenea, am lucrat și cu fațete fructate, dar într-un mod suculent, mai degrabă precum acordurile de prună. Și apoi, desigur, avem tutunul, tămâia.

Ce te inspiră atunci când creezi un nou parfum?
Lucrez îndeaproape cu directorul de creație, care este foarte creativ, iar atunci când lucrez la un parfum, el are multe surse de inspirație diferite, cum ar fi imagini, culori, sunete, muzică, texturi, multe referințe care pot fi puse într-un mood board. Avem o relație foarte apropiată, discutăm despre idei, facem schimb de opinii despre viziunea lui și despre cum o putem transpune într-un parfum, iar acest lucru este foarte inspirațional.

Cât timp durează crearea unui nou parfum?
Depinde… dar aș spune că de fiecare dată decidem să lansăm un nou parfum atunci când este gata și suntem mulțumiți de el. În general, crearea unui nou parfum poate dura câteva luni, chiar un an. Depinde de produs.

Când vine vorba despre crearea parfumurilor Amouage, nu este importantă doar formula, ci și procesul de îmbătrânire. Cum decizi cât timp trebuie păstrat un parfum la maturare și sinergizare?
Într-adevăr, la Amouage, procesul de creație al unui parfum este mai amplu și de durată. În primul rând vorbim despre maturare, care presupune „îmbătrânirea” în mod natural a concentratului în rezervoare mari. După aceea este pus în alcool, procesul fiind cunoscut drept timp de sinergizare. Toată această procedură este foarte importantă, pentru că schimbă cu adevărat parfumul în funcție de timpul de sinergizare și maturare. Cei de la Amouage își iau timpul necesar pentru a îmbătrâni corespunzător parfumurile.

Pentru a reveni la întrebarea ta, trebuie să mirosim parfumul în fiecare săptămână și să definim cu adevărat procesul. Pot fi zece săptămâni pentru maturare și opt săptămâni pentru sinergizare, însă trebuie să miroși și să verifici dacă ai notele pe care ți le dorești cu adevărat în parfum.

Care este parfumul tău preferat de la Amouage?
Este greu de ales, pentru că fiecare parfum este ca și copilul meu. Sunt foarte mândră de fiecare creație, cu atât mai mult cu cât procesul evocă ideea de a da viață. În plus, fiecare parfum are o întreagă poveste în spate și o viziune precisă și nu pot alege doar unul.

Care este secretul succesului în parfumerie?
Cred că, dacă am ști secretul, l-am folosi tot timpul. Un factor important este să ținem cont de faptul că este nevoie de mult timp pentru a crea un parfum. În plus, cred că este important în ziua de azi, când ai atât de multe opțiuni, ca un parfum să aibă sens, să fie relevant, altfel nu va rezista, iar unul dintre aspectele-cheie este faptul că un parfum frumos va rămâne pentru totdeauna. Iar la Amouage ne luăm timpul necesar pentru a crea un parfum. Așadar, pentru mine, secretul succesului este timpul.

Care sunt provocările legate de crearea unui nou parfum?
De pildă, pentru Royal Tobacco, provocarea a constat în faptul că există o mulțime de parfumuri cu aromă de tutun pe piață, dar ceea ce am observat a fost faptul că, deși se numesc parfumuri cu aromă de tutun, acestea nu au legătură cu tutunul; de obicei sunt dulci, ca mierea, dar nu miros a tutun. Așa că am vrut să creăm un parfum îndrăzneț, ceva carismatic. Și ceea ce este interesant e că întotdeauna trebuie să găsești echilibrul potrivit între a avea ceva original, de impact și diferit și, în același timp, să fie apreciat de oameni. Cu alte cuvinte, trebuie să găsești echilibrul între a fi provocator, uimitor și inedit. În ceea ce privește Royal Tobacco, am fost încântată să aud din partea comunității iubitorilor de parfumuri că acesta deschide o nouă cale pentru parfumurile cu tutun. Cred că acest lucru ne determină să găsim o modalitate de a explora noi căi, ceva care să atragă oamenii.

Ce simți atunci când treci pe lângă cineva care poartă una dintre creațiile tale?
Sunt foarte fericită. De fiecare dată este ceva unic și sunt foarte emoționată când cineva poartă una dintre creațiile mele.

Lucrezi cu molecule sintetice și/sau cu ingrediente naturale? Care este diferența dintre ele și cu care îți place mai mult să lucrezi?
Lucrez cu ambele și avem nevoie de ambele. În primul rând, frumusețea produselor naturale nu poate fi imitată, dar, pe de altă parte, cred că trebuie să fim conștienți de mediul înconjurător și, dacă folosim toate resursele, la un moment dat devine prea mult. Așadar, trebuie să folosim și materialele sintetice pentru a permite naturii să revină la normal și să nu mai fie nevoie de o agricultură intensivă. În plus, există câteva arome, cum ar fi briza mării, pe care nu le putem reproduce cu ingrediente naturale.

Pentru că ai menționat sustenabilitatea, cum o introduce Amouage în strategia de brand?
În primul rând, începem de la bază și ne întoarcem la materiile prime pe care le folosim, cum ar fi tămâia. În prezent, avem un teren sub patronajul UNESCO în sudul Omanului, unde se cultivă acest arbore, pentru că ne-am dat seama că, în prezent, acest ingredient nu este dezvoltat într-un mod sustenabil. Mai mult decât atât, avem un proiect pentru următorii 100 de ani în care vom crea o platformă sustenabilă pentru dezvoltarea acestuia nu doar pentru Amouage, ci pentru întreaga industrie a parfumeriei. De asemenea, am schimbat întregul ambalaj cu hârtie reciclată. Continuăm să inovăm și facem lucrurile pas cu pas.

În calitate de parfumier, ne poți spune cum ar trebui să purtăm corect un parfum pentru a ne bucura pe deplin de aroma sa?
Este la latitudinea fiecăruia, dar aș sugera să îl aplicați pe punctele de puls, cum ar fi încheieturile mâinilor și în spatele urechilor. Mie îmi place să îl pulverizez în jurul gâtului și de jur împrejur, să intru într-un nor de parfum. Iar dacă vreți să îl faceți să dureze mai mult, îl puteți pulveriza pe haine.

Se știe că parfumurile își schimbă mirosul pe piele și se simt diferit în funcție de persoană. Care este motivul pentru care se întâmplă acest lucru?
Este din cauza PH-ului pielii. Reacția chimică nu va fi aceeași pe toate tipurile de piele, motiv pentru care ai ocazia de a redescoperi un parfum. De aceea, noi, atunci când lucrăm la un parfum, folosim blotterele pentru a avea un miros neutru, după care îl încercăm pe diferite persoane pentru a vedea cum miroase pe piele.

Cum ai defini conceptul de lux?
Cred că, în zilele noastre, luxul este timpul, dar și generozitatea.