Cum am ajuns să plătim din ce în ce mai mult pentru ceasuri de lux? Iar acestea să ne ofere din ce în ce mai puțin… Dacă, acum aproximativ 15 ani, carcasele erau supradimensionate, prețurile de multe ori la jumătate și complicațiile nenumărate, acum rotițele destinului s-au întors într-o cu totul altă poziție și am ajuns să scoatem din buzunar sume tot mai mari, în timp ce producătorii ne asigură cu zâmbetul pe buze că „less is more”. Și cu toate acestea, nebunia continuă pentru statutul de a avea cea mai scumpă „încheietură” din încăpere, de pe stradă ori stadion…
În primul rând, să dăm Cezarului ce este al Cezarului. Potrivit raportului Morgan Stanley din 2023, primele 20 de mărci de ceasuri în ordinea succesului financiar al vânzărilor au fost: Rolex, Cartier, Omega, Audemars Piguet, Patek Philippe, Richard Mille, Longines, Vacheron Constantin, Breitling, Tissot, IWC, Hublot, Swatch, Jaeger-LeCoultre, TAG Heuer, Hermès, Tudor, Panerai, Bulgari și Chopard. Toate și-au câștigat locul binemeritat pe acea listă, dar există o tendință de bază – ei bine, de fapt, două sau trei – care merită a se evidenția. Indiferent de opinia celor din industrie, prea subiectivi și implicați, noi, din perspectiva clienților și pasionaților, avem dreptul la aceste opinii, care sunt de fapt o reluare a vocilor celor care iubesc ceasurile, dar nu sunt de acord cu politicile actuale de marketing ale brandurilor.
Înainte de a ataca frontal acest subiect delicat, să abordăm prima problemă presantă la îndemână astăzi: trebuie să plătim mai mult ca niciodată pentru ceasuri de lux. Putem spune fără rezerve că majoritatea covârșitoare a mărcilor de top menționate mai devreme și-au mărit prețurile pe toate palierele, uneori reușind să își scoată prețurile chiar și în afara zonelor lor de confort. Și chiar dacă unii rămân încă pe teritoriul lor familiar, prețurile la ceasurile proaspăt lansate pot fi uneori „puțin scumpe” (ironic spus). Un caz concret: în timp ce Rolex continuă să fie o propunere de mare valoare în ochii multora datorită longevității produselor și designurilor sale, mulți au avut un moment în care li s-a oprit răsuflarea când au aflat că Submariner Date din oțel are acum o etichetă de preț de cinci cifre. Prea mult, totuși, pentru un ceas clasic de scufundări, ca o opinie personală, mai ales că este un ceas extrem de convențional (a se citi „plictisitor”), tot ca o opinie personală, bineînțeles. Apropo de gusturi, fratele lui mai tânăr, Rolex Sea-Dweller Deepsea, chiar îmi place, deși veți spune că este aproape identic… Aproape, pentru unii, e foarte departe pentru alții, însă.
Atunci când oțelul este mai scump decât aurul
De asemenea, elementul de bază al Omega, modelul Moonwatch, a devenit din ce în ce mai scump, în timp ce prezentarea sa, inclusiv cutia și accesoriile, nu mai e nici pe departe la fel de generoasă. Nu prea ne place acest lucru, nu-i așa? Royal Oak de la Audemars Piguet a fost proiectat pe motivul unei propuneri de valoare suprarealist riscante – un ceas din oțel cu un preț peste ceasurile din aur ale vremii –, iar marca, să fim sinceri, a rămas destul de fidelă acestui element îndoielnic, dar îndrăzneț, al moștenirii sale. În timp ce multe ceasuri Breitling din oțel au prețuri competitive pentru complexitatea și calitatea lor (doar gândiți-vă la modelul Chronomat B01 cu brățara sa tip Rouleaux care este oferit pentru mai puțin de 9.000 de dolari), marca percepe sume exorbitante pentru cea mai mică picătură de aur – așa că, dacă ați vrut să condimentați lucrurile cu un design în două tonuri, să zicem că portofelul dumneavoastră se va confrunta cu o zi destul de proastă. Dar arta cere sacrificii, nu-i așa?…
A fost odată ca niciodată un concept: luxul accesibil
Pasionații de ceasuri din întreaga lume au avut încredere în TAG Heuer, parcă de o veșnicie deja, pentru a le furniza primul ceas fabricat în Elveția relativ accesibil – și trebuie să lăudăm grupul LVMH pentru că și-a îndeplinit cu seriozitate acest deziderat. Cu unele dintre ofertele sale mai luxoase, însă, povestea este puțin diferită, așa cum am descoperit, practic, în cazul noului său cronograf tourbillon, pe care l-am prezentat pe larg și în paginile acestei reviste. De-a lungul anilor, colecția competitivă de modele tourbillon a TAG Heuer a crescut de la 15.000 de dolari inițial, la 24.000 de dolari. Pentru a fi corecți în afirmațiile noastre, acest proces a durat aproape un deceniu, dar o serie de mici detalii destul de speciale au fost, de asemenea, pierdute pe parcurs, cum ar fi renunțarea la un aspect modern și nou proiectat în favoarea unuia mai blând, de inspirație vintage. Din fericire – și în mod ciudat –, puteți obține în continuare un cronograf tourbillon din ceramică de la TAG Heuer, complet atipic, pentru un preț bun.
„Să fie ascultată și cealaltă parte” – Seneca
Jaeger-LeCoultre a fost criticat de fani pe forumuri și în comentarii pentru creșterile severe de preț pe care le-a efectuat în ultimii ani. Într-o vreme, un Reverso de bază prezenta una dintre cele mai bune valori pe care le-ai putea pretinde de la oricare dintre cei mai importanți producători elvețieni de ceasuri, dar acum, un Reverso „Monoface” (a se citi „simplu, cu o singură față”) cu un afișaj secundar al secundelor are un preț de nu mai puțin de 10.300 de dolari.
Și am putea continua cu exemplele, dar credem că ați înțeles deja ideea și, dacă sunteți familiarizați sau pasionați, aveți propriile dumneavoastră exemple. Evident, există și reversul medaliei, deoarece în spatele multor majorări de preț se află cauze și motive justificate. Veți argumenta chiar că toate prețurile au crescut, pentru toate produsele de lux – lucru perfect adevărat. Nu vom intra însă într-o analiză financiară acum; ne vom limita strict la domeniul orologer. Și ne vom asuma și rolul de avocat al industriei, pentru că o opinie echilibrată este standardul presei de calitate. Astfel, unul dintre factorii care au generat creșterile de prețuri, de exemplu, ar fi o complexitate crescută în proiectare și execuție: construcții superbe de brățări și/sau carcase nemaivăzute până acum, cadrane delicate, cu detalii elaborate, și altele asemenea ar putea sta în spatele unei etichete de preț care poate ne-a șocat la prima vedere, dar cu care începem să ne obișnuim. Materialele s-au scumpit, nivelul de trai de asemenea. Dincolo de profituri, oamenii implicați în industrie merită și ei o viață la un standard înalt de calitate.
Progres, nu doar eficiență financiară
Pasiunea mea pentru ceasuri a început din copilărie, cu un ceas de buzunar primit de la bunicul meu. În paginile acestei reviste am ajuns să mi-o desăvârșesc prin documentare și realizarea de articole interesante, deseori propuse de clienții noștri de publicitate. Recunosc, mi-au plăcut întotdeauna ceasurile vintage, ceasurile ciudate, supraproiectate și supralucrate din anii 1990 și 2000, și realizez că nu toată lumea va prefera abordarea exagerată și zeloasă a acelei epoci, cu carcasele cu mai multe niveluri, brățările complexe și afișajele excentrice (a se citi „ciudate”). Și totuși, aceste eforturi de creativitate par astăzi o artă sau o cauză pierdută. Și totuși… ce s-ar întâmpla dacă această abordare ar fi continuată și astăzi? Mai actual, mai cu gust, mai rafinat, mai clar și mai îngrijit, dar cu un accent clar pe designul bazat pe inginerie, spre deosebire de unul aparent concentrat pe „Cu cât de puțin putem încă percepe cinci cifre?”.
Pentru a face apologia involuției valorii orologere la nivelul cel mai înalt, vă oferim câteva exemple despre cum calitatea a scăzut și prețurile au crescut. Brățările din titan îmbrăcate în cauciuc au fost înlocuite cu cauciuc ieftin, turnat. Este un fapt. Afișări liniare ale timpului, aplicații frumoase, tratamente rafinate ale suprafețelor au lăsat locul cadranelor plictisitoare lăcuite și ferestrelor de dată cu ștanțări îngrozitoare. Da, cazuri sunt destule, la scară de fenomen. Carcase cu valve de compresie, închizători cu ramă și cristale pivotante care oferă un adevărat spectacol? Acum avem piese simple, sau mai bine zis simpliste, care ne oferă „doar timpul”! Pe vremuri, vorba bătrânilor, bezelurile rotative aveau 120 de clicuri și inelele de flanșă interioare erau rotative. Acum avem materiale ieftine pentru ramele carcaselor, care se zgârie ușor, deci se uzează rapid, așa încât o piesă ce se cere a fi înlocuită ne face să ne gândim că mai bine ne cumpărăm un nou ceas. Deși, la prețurile acestea, mai bine nu…
Explicațiile sunt multe, ca de obicei, scuzele nici măcar puține – ele lipsesc cu desăvârșire. Probabil că au venit mulți directori executivi din alte domenii, rolul acestora fiind să taie costurile, desigur. Ni s-a tot spus că revenim la modele clasice, cu diametrul carcasei mic, adică „elegant”. Bine, dar nu toată lumea are încheietura mâinii fină. Apoi, ce nevoie avem de atâtea complicații? Avem cu toții un smartphone performant, nu-i așa? Și, nu în ultimul rând, evident că nu mai poți realiza o capodoperă tehnică și estetică cu valențe clasice atunci când muți manufacturarea, adică producția, de fapt, din Elveția și Germania în țări din Asia. Japonia este încă o excepție – la cel mai înalt nivel, manufactura este realizată tot în Japonia, deci merită toate laudele; și nu vorbim de ceasurile pentru mase, unde calitatea este în regulă și dacă este Made in China.
Soluția nu este să ni se ofere reeditări peste reeditări ale unor modele „vintage”, mai ales din partea celor 20 de producători de top amintiți la începutul articolului. Cu puține excepții, aceste reeditări chiar nu se ridică la nivelul originalelor, iar dacă îmi doresc un ceas cu spirit vintage, atunci caut anume un astfel de model, nu?! Acesta ar fi cam al treilea trend, deja în scădere, după cel al carcaselor mici și al ceasurilor cu funcții de bază, dar scumpe ca și cum ar deține complicații.
Cu toate acestea, continuă să apară piese deosebite, de care ne îndrăgostim iremediabil, poate chiar la prima vedere, și facem orice efort să le achiziționăm. Sfatul meu este să nu mai cumpărați ceasuri în funcție de modă sau hype, doar pentru că sunt în vogă. Fiindcă veți fi taxați ca atare. Deși, până la urmă, dacă aceasta este plăcerea dumneavoastră, cine sunt eu să comentez? Happy shopping în continuare!