Gravura – ca ultimă faţetă a eleganţei unui ceas

Scris de Luxury
Publicat la data de: 09-08-2016

în: Watches

hm-perpetual-moon_st-blue_emotion

Convenţional, descoperim frumuseţea unui ceas prin fascinaţia mecanismelor şi supleţea contururilor, dar în privirile prin care am dori să dilatăm încântarea unei impresii, întâlnim un spectacol al simetriilor ce pare a se înălţa peste orice înţelegere a îndemânării artizanale.

Chamfer

Ridicându-se peste dimensiunea estetică prin funcţionalitatea contururilor şi capacitatea de absorbţie a şocurilor, procedura dăruieşte prin şlefuirea marginilor componentelor un profil ondulat, graţios şi cu o deosebită luminozitate. O reprezentare a tehnicii anglage, această procedură – ce face apel la diverse materiale, precum metal, piatră sau lemn – îmblânzeşte unghiurile drepte în contururi rafinate de 45 grade.

Clous de Paris

Înflorind din motivul „pointe de diamant”, reminiscenţă a moştenirii romane, Clous de Paris confirmă rafinamentul tehnicii guilloche prin linii ce se intersectează în mici piramide.

Colimaçon

Intensificând vraja mecanismelor openwork, prin iluzia optică a unei spirale create din armonia unui model melcat compus din cercuri suprapuse, aranjate în mai multe benzi, stilul reprezintă arta unui finisaj abraziv obţinut prin rotirea atât a piesei de lucru, cât şi a maşinii de ghioșat.

649cf8ed1776c91dcdf2b079bf42ba45_1 lm1_wg_engine_22_1

Côtes de Genève

Manevrarea prin presă a unui simplu cui rotativ din lemn, ce va fi acoperit cu pastă abrazivă, a dăruit prin exerciţii creative în dungi paralele motivele Côtes de Genève (prin deplasarea înainte şi înapoi a uneltei), Côtes Mécaniques (prin mişcarea unidirecţională dreaptă), Vagues de Genève (prin modelarea unor linii ondulate) sau Côtes Circulaires (cunoscut şi ca „fausses côtes”), ce presupune dispunerea concentrică a paralelelor.

Flinqué

Acţionarea concentrică deosebit de sensibilă a unui ac de gravat cu o maşină de ghioșat dezvăluie, ca într-o broderie, valurile din intersecţia unor linii drepte fine cu raze ondulate.

Guilloche

Graţie viziunii inginerului Guillot, o maşină ce putea scobi diferite modele pe suprafeţe metalice a putut învia în măiestria barocă frumuseţea dăruită în arhitectura Clasicismului în Grecia şi Roma, recreând acest tezaur într-o uluitoare precizie prin simetria deosebit de laborioasă a unui motiv geometric elaborat de linii drepte sau ondulate ce se intersectează în mod regulat.

Perlage

Rafinamentul umbrelor creează, prin acelaşi cui rotativ din lemn abraziv, un şirag al semilunelor din cercuri suprapuse, dispuse descendent.

Côtes soleillées

O delicată reprezentare a razelor soarelui în linii extrem de fine, motivul a fost introdus de casa Jaeger-LeCoultre și constă în şlefuirea cu o perie din filamente de metal ori cu ajutorul unei hârtii abrazive şi rotirea concomitentă a piesei.

Tapisserie

Creaţie-emblemă a casei Audemars Piguet – manufactura înnobilându-şi piesele cu cele trei variaţiuni: Petite Tapisserie, Grande Tapisserie şi Méga Tapisserie –, dincolo de un motiv geometric asemănător unei vafe, se regăseşte o aplicaţie a tehnicii guilloche care presupune folosirea unei dălți ce reproduce modelul pe un disc ataşat maşinii, pentru ca pătrăţelele să fie completate de mici romburi realizate printr-o altă unealtă.