Călin Sas: „Instinctul îmi spune că foarte curând arta, ca şi tehnologia, va fi indispensabilă”

Scris de Ovidiu Posirca
Publicat la data de: 15-11-2019

în: Art & Design

Lansat anul trecut pe piața artistică locală cu ambiția de a implica cultural triada privat-artiști-public, laboratorul Halucinarium își propune creşterea numărului de artişti şi designeri din portofoliul galeriei, dar și promovarea patrimoniului local la nivel global. Călin Sas, inițiatorul Halucinarium, a descris, în interviul acordat revistei LUXURY, proiectele interdisciplinare create în centrul artistic din București și potențialul tehnologiei de a crea noi căi inovatoare de exprimare în artă.

Ce simbolizează Halucinarium și cum ați ales numele centrului?
În mod sugestiv, numele ales pentru entitatea pe care am deschis-o în 2018 sugerează un mediu controlat în care sunt manifestate halucinaţii, ceea ce poate trezi un sentiment de indignare ori, dimpotrivă, de suspiciune asupra seriozităţii cu care tratăm arta şi cultura contemporană. Concepţia populară defineşte acest fenomen, din perspectivă clinică, drept o degenerare psihică, o slăbiciune a simţurilor ce întunecă raţiunea.

Planează asupra culturii contemporane o teamă cu privire la decepţii de orice natură, ca şi când ele sunt principalele cauze ale derizoriului şi ale frivolităţii; eu îndrăznesc să spun că halucinaţia este regina artelor, o modalitate ludică de a ne cunoaşte intim natura umană dincolo de ceea ce este logic, cunoscut, înţeles. Am uitat să ne bucurăm de libertatea pe care stări precum încântarea, uimirea şi curiozitatea dezinteresată ne-o oferă în a ne aventura în necunoscut.

Era nevoie de Halucinarium, un laborator care îmbină speculaţia cu experimentul, logica cu imaginaţia, gândul cu acţiunea, pentru a trezi entuziasmul faţă de timpurile noastre, pe cât de problematice, pe atât de spectaculoase.

Cum se poziționează Halucinarium în comunitatea artistică locală?
Halucinarium promovează o viziune şi atitudine asupra vieţii în contemporaneitate care reconsideră valorile culturii locale din perspectiva celor mai importante fenomene manifestate la nivel global.

Proiectele noastre interdisciplinare, în care artişti, designeri emergenţi şi artizani ne oferă o fereastră către o realitate mai profundă a prezentului nostru, au misiunea de a pune în mişcare fluxurile latente de informaţie şi cunoştinţe pentru a contura o nouă filosofie de viaţă.

Care sunt principalele componente ale Halucinarium și cum contribuie ele la dezvoltarea organizației?
Activitatea de la Halucinarium este organizată în trei piloni complementari al căror scop este să faciliteze o comunicare dinamică şi să impulsioneze în mod susţinut implicarea culturală a triadei privat-artişti-public: Galeria de artă contemporană şi design curatoriată de SAS, Halucinarium Social Events şi Art On Business Solutions. Din această perspectivă, paleta de servicii pe care o oferim este unică pe piaţa din România, funcţionând pe modelul unui sistem circular deschis, în care dezvoltarea entităţii noastre, dar şi a comunităţii se petrece în mod organic.

Localizată la etajul patru al unei foste clădiri industriale de la intersecţia celor mai importante linii de transport din Capitală, Galeria de artă contemporană şi design are un design postindustrial glam, semnat de Alex Adam Studio, şi oferă două spaţii generoase de expunere, fiind echipată cu ultimele tehnologii pentru a oferi condiţiile optime instalării celor mai avangardiste proiecte artistice. Programul curatorial este orientat spre a prezenta într-un mod accesibil publicului larg, cât şi celor mai erudiţi, viziunile artiştilor asupra celor mai importante aspecte legate de provocările sociale şi de mediu cu care ne confruntăm astăzi.

De la inaugurare, am avut o colaborare excelentă cu Ana Negoiţă, curator şi istoric de artă, care, atunci când nu este alături de noi, îşi desfăşoară activitatea în calitate de curator la Centrul de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” – Mogoșoaia. Sezonul acestui an îl demarăm alături de o nouă colaboratoare, Carmen Casiuc, curator, scriitoare de artă şi cercetătoare independentă, în palmaresul căreia se numără proiecte expoziţionale realizate pentru instituţii şi galerii ca Muzeul de Design Victoria şi Albert din Londra, Nicodim (Bucureşti), Jecza (Timişoara), Mobius şi Atelier 35, precum şi recenzii de expoziţii şi interviuri cu artişti pentru Revista Arta.

Halucinarium Social Events oferă comunităţii locale posibilitatea de a accesa arta contemporană într-un mod semnificativ prin intermediul unor evenimente memorabile, concepute în relaţie cu programul expoziţional. Prin aceste întâlniri la agora artelor, artişti şi profesionişti din diverse arii culturale, colaboratori şi invitaţi au ocazia de a se cunoaşte într-un flux efervescent de schimb de idei actuale şi experienţe, care iau forme diverse, de la art party-uri în locaţia noastră sau în spaţii non-convenţionale, la workshop-uri sau tururi ghidate ale expoziţiilor. Misiunea Halucinarium Social Events este de a aduce mai aproape comunitatea tradiţională, mai conservatoare, de noile generaţii excentrice de nativi digitali, contribuind, astfel, în mod activ la dezvoltarea armonioasă a comunităţii noastre.

Şi nu în ultimul rând, Art On – un serviciu artistic complet dedicat entităţilor corporate şi publice care îşi doresc să adauge un plus de valoare culturală identităţii lor, să dezvolte un context fertil din punct de vedere estetic şi conceptual consumatorilor sau să celebreze moştenirea acumulată de brand în cultura vizuală contemporană. Echipa Halucinarium îşi pune la dispoziţia clientului cunoştinţele asupra scenei de artă pentru a defini conceptul curatorial şi a identifica artiştii care pot comunica mesajul şi valorile entităţii sale comerciale într-o manieră eficientă şi autentică.

Care au fost factorii ce v-au determinat să deveniți antreprenor în artă?
Momentele în care arta şi cultura unei civilizaţii au prosperat în tandem cu marile descoperiri ştiinţifice şi progresul societăţii prin evoluţia tehnologică. România are acest atu în prezent, de a avea profesionişti de excepţie care contribuie la dezvoltarea noilor tehnologii şi de a fi receptivă la utilizarea lor interconectată în multiple sectoare de activitate – un fenomen ce anunţă cea mai importantă transformare la scară globală din ultimele secole, atât din punct de vedere economic, cât şi cultural.

Probabil că vor mai trece câţiva ani până când publicul și investitorii autohtoni vor concepe duoul creativitate şi tehnologie – sau artă şi ştiinţă – ca fiind inseparabil, însă Halucinarium îşi asumă întocmai această muncă de pionierat, oferind artiştilor emergenţi acces la tehnologii avansate şi cunoaşterea specializată prin colaborări interdisciplinare, precum şi o platformă de vizibilitate pentru practici artistice în medii non-tradiţionale, precum new media, artă digitală, instalaţii multimedia şi performance.  

Instinctul îmi spune că foarte curând arta, ca şi tehnologia, va fi indispensabilă, făcând astfel un arc în timp, spre vremurile când artistul era şaman, un părinte spiritual care te călăuzeşte în a-ţi desăvârşi destinul. În absenţa unei tradiţii de colaborare între artişti şi oameni de afaceri, provocarea constă în a identifica partenerii cu viziune, dispuşi să-şi asume rolul de mecenat, care să suplinească absenţa actorilor locali responsabili cu pregătirea tehnică şi conceptuală a noilor generaţii de artişti.

Ce evenimente pregătiți în perioada următoare la Halucinarium?
În perioada 17 septembrie-15 octombrie găzduim expoziţia de grup „Garden of shimmery grapes” curatoriată de Carmen Casiuc, care aduce împreună lucrări în diverse medii artistice semnate de Ioana Olăhuţ, George Crîngaşu şi Andreea Brăescu, realizate cu ajutorul tehnologiilor de modelare tridimensională. Tema pe marginea căreia este construit show-ul este inspirată de simbolul sacru al arborelui vieţii, pe care artiştii îl reinterpretează în manieră personală.

Un eveniment special va avea loc cu ocazia Nopţii Albe a Galeriilor din data de 11 octombrie, când vom avea invitat un performer-surpriză.

În paralel, pregătim un program curatorial mai amplu, intitulat „Răscumpărând Vremea”, care aduce artişti, designeri şi arhitecţi alături de experţi din variate arii culturale într­-o serie de expoziţii interdisciplinare ce reflectă noile percepţii şi atitudini culturale asupra timpului, precum şi a valorii sale în era digitală.

Primul eveniment va avea loc sub forma unei petreceri private în câteva locaţii medievale din împrejurimile pensiunii Alma Vii din Transilvania, între 4-6 octombrie, pentru care organizăm o instalaţie in situ cu lucrări semnate de artişti din România şi din străinătate, printre care Ion Bârlădeanu, Tara von Neudorf, Iulia Toacaci şi Angus McCullough. O variantă mai amplă a acestei instalaţii va fi prezentată în spaţiul galeriei din Bucureşti în perioada 20 octombrie-30 noiembrie, intitulată „Ceaţa timpurilor”. Având la bază un concept semnat de Carmen Casiuc, expoziţia aduce împreună artişti care valorifică estetic şi conceptual haosul informaţional prin articularea unei dimensiuni temporale mentale, în care realităţile fizice, imaginare şi digitale se contopesc.

Iar pentru perioada sărbătorilor de iarnă, pregătim o serie de evenimente tematice așa cum doar în poveşti aţi auzit!

Ce urmează pentru Călin Sas în planul artistic și antreprenorial?
Unul dintre obiectivele personale este dezvoltarea unor relaţii de colaborare cu galerii şi spaţii non-convenţionale din Europa, alături de care să dezvoltăm acţiunile de redescoperire a patrimoniului cultural din Transilvania şi să diversificăm intervenţiile din cadrul programului „Răscumpărând Vremea”. Exemplul oferit de Prinţul Charles al Marii Britanii este o garanţie a faptului că resursele de patrimoniu din ţara noastră vor căpăta tot mai multă relevanţă. Dacă ne dorim ca de această dată România şi Transilvania să nu mai fie doar un produs de Hollywood, este momentul să luăm atitudine şi să participăm la felul în care cultura noastră evoluează.

Un alt obiectiv la fel de important este creşterea numărului de artişti şi designeri din portofoliul galeriei, alături de care să ne amplificăm identitatea halucinantă pe scena internaţională şi să creăm un obicei în mediul corporate pentru a gusta din energiile vii ale creaţiei artistice.

The Grand Avenue - The home of Exclusive Brands