Cele mai anticipate debuturi ale designerilor ca directori de creație pentru marile case de modă

Scris de Cătălina Teodorescu
Publicat la data de: 24-09-2025

în: Fashion

Matthieu Blazy, Demna, Dario Vitale

Toamna aceasta vine cu un număr notabil de debuturi pe posturile de director de creație ale unora dintre cele mai prestigioase case de modă din lume. Iată care sunt designerii ce urmează să prezinte primele lor colecții de prêt-à-porter feminin în cadrul Milano și Paris Fashion Week, care vor avea loc în perioada septembrie-octombrie.

Matthieu Blazy -> Chanel

Matthieu Blazy

Unul dintre cele mai râvnite posturi din industria modei, cel de director de creație pentru Chanel, i-a revenit designerului Matthieu Blazy.

Blazy este cunoscut în special pentru colaborarea sa cu Bottega Veneta, casă de modă al cărui director de creație a fost între anii 2020 și 2024. Pe durata acestor ani, Blazy este creditat cu faptul că a readus labelul italian în atenția publicului, transformându-l într-unul dintre cele mai râvnite și cool branduri ale momentului.

Numirea lui Blazy ca director de creație a fost întâmpinată cu un val de reacții pozitive din partea publicului, dar și a industriei modei. Blazy a mai lucrat alături de Raf Simons și Maison Margiela (pentru Margiela a contribuit la crearea colecțiilor haute couture). Blazy a fost de asemenea director de creație la Céline, iar apoi s-a reunit cu mentorul său, Raf Simons, lucrând la Calvin Klein ca vicepreședinte al liniilor de womenswear și menswear. Au urmat anii la Bottega Veneta, întâi ca design director, iar apoi ca director de creație. Sub direcția lui Blazy, Bottega a devenit nu numai unul dintre cel mai cool branduri ale momentului, ci și-a și crescut vânzările. În primele nouă luni ale anului 2024, profitul a crescut cu 4%, la 1.23 miliarde de dolari, Bottega ajungând în topul celor mai profitabile case de modă din cadrul companiei-mamă, conglomeratul Kering. Rămâne de văzut dacă același succes va fi înregistrat și la Chanel.

Prima colecție a lui Matthieu Blazy pentru Chanel va fi prezentată pe 6 octombrie, în cadrul Paris Fashion Week.

Demna -> Gucci

Demna

Demna Gvasalia (care în 2021 a renunțat la numele întreg, preferând să fie cunoscut numai după prenume), a fost director de creație pentru Balenciaga timp de 15 ani. În luna martie a acestui an a fost anunțat faptul că pleacă de la Balenciaga și că va prelua același post la Gucci (ambele branduri sunt deținute de conglomeratul de lux Kering).

În urmă cu zece ani, datorită succesului înregistrat cu propriul său label, Vetements, Demna a fost angajat la Balenciaga pentru a reîmprospăta brandul, lucru pe care a reușit să îl facă. După primul an ca director de creație, a adus profitul companiei la 200 de milioane de dolari, iar în 2021, această cifră crescuse la 1,76 miliarde de dolari. Kering speră ca acest succes să fie înregistrat și la Gucci, în special pe fondul unei perioade în care brandul a înregistrat profituri din ce în ce mai mici.

Demna este cunoscut pentru stilul său subversiv, pe care l-a cultivat atât la Vetements, cât și ulterior la Balenciaga. Casa de modă Gucci este cunoscută pentru stilul maximalist, plin de culoare și, adesea, cu o notă artistică sau chiar jucăușă, un look cultivat în special de către designerul Alessandro Michele, care a fost director de creație din 2015 până în 2022 (acum ocupă acest post la Valentino).

Primul show al lui Demna pentru Gucci va fi cel pentru sezonul toamnă/iarnă 2026 și va avea loc în martie 2026. Deși s-a speculat până de curând că debutul lui Demna va avea loc toamna aceasta, designerul a anunțat de curând că nu va prezenta o colecție în octombrie, motivând că are nevoie de mai mult timp pentru a dezvolta o direcție puternică pentru Gucci. În schimb, cu o zi înainte de startul Milano Fashion Week, Demna a venit cu o surpriză: colecția Gucci pentru primăvară/vară 2026 a fost dezvăluită online (poți afla mai multe despre ea aici).

Pierpaolo Piccioli -> Balenciaga

Pierpaolo Piccioli

La două luni după plecarea lui Demna, designerul Pierpaolo Piccioli a fost anunțat ca director de creație pentru Balenciaga.

Piccioli este cunoscut pentru colaborarea de durată cu casa de modă Valentino, al cărei director de creație a fost timp de 25 de ani. În 1999, Pierpaolo a fost angajat la Valentino pe postul de designer de accesorii, alături de Maria Grazia Chiuri. Cei doi au fost promovați la statutul de directori de creație în 2008, după retragerea lui Valentino Garavani, fondatorul brandului, și după ce Alessandra Fachinetti ocupase acest post timp de numai un an. În 2016, Maria Grazia Chiuri a plecat de la Valentino și s-a alăturat casei Dior, în timp ce Pierpaolo Piccioli a rămas alături de casa de modă italiană până în martie 2024.

Pe durata colaborării sale cu Valentino, în special cea în care s-a ocupat de direcția artistică a brandului, Pierpaolo și-a câștigat admirație și respect din partea publicului, precum și a întregii industrii a modei, datorită manierei elegante în care a reușit mereu să îmbine codurile casei cu o tușă personală. Creațiile sale, chiar și cele prêt-à-porter,  au fost bazate adesea pe tehnici artizanale folosite în moda haute couture, demonstrând măiestria lui Piccioli și abilitatea lui de a fuziona clasicul cu contemporanul.

La Balenciaga, Piccioli va avea de ales dacă să mențină aerul avantgardist și neconvențional, dominat de influențe din streetwear, pe care l-a curatoriat în ultimii ani Demna, sau să se reîntoarcă la codurile mai formale ale fondatorului Cristóbal Balenciaga.

Prima colecție a lui Pierpaolo Piccioli pentru Balenciaga va fi prezentată pe 29 septembrie, în cadrul Paris Fashion Week.

Jack McCollough & Lazaro Hernandez -> Loewe

Jack McCollough & Lazaro Hernandez

Jack McCollough și Lazaro Hernandez sunt duo-ul de designeri din spatele brandului Proenza Schouler, pe care l-au fondat împreună acum 23 de ani. Cei doi au fost anunțați drept directori de creație pentru Loewe în luna martie a acestui an, la numai o săptămână după ce Jonathan Anderson (care a plecat către Dior) a părăsit acest post, pe care îl ocupase în ultimii 11 ani.

Jonathan Anderson este creditat cu faptul că a transformat Loewe într-unul dintre cele mai populare și relevante fashion labeluri ale momentului, așa că McCollough și Hernandez au de înfruntat o presiune mare să mențină brandul pe culmile pe care se află momentan. Totuși, la rândul lor, cei doi designeri sunt responsabili pentru mai bine de două decenii de succes la cârma propriului lor brand, care este unul foarte respectat în industria modei și, desigur, apreciat de public.

Casa de modă Loewe este cunoscută pentru un stil care îmbină elemente clasice cu referințe din zeitgeistul cultural, iar acest aer de tradiție juxtapusă cu actualitate este ceea ce o poziționează printre cele mai râvnite labeluri ale momentului.

Prima colecție a duo-ului Jack McCollough & Lazaro Hernandez pentru Loewe va fi prezentată pe 3 octombrie, în cadrul Paris Fashion Week.

Dario Vitale -> Versace

Dario Vitale

Dario Vitale a fost numit în luna martie director de creație pentru Versace. Acesta va ocupa postul lăsat liber de către Donatella Versace, care s-a retras de la cârma propriei case de modă după aproape treizeci de ani.

Vitale a absolvit celebra facultate de modă Istituto Marangoni în 2006, apoi a lucrat alături de brandul italian Dsquared2 și ulterior alături de brandul Bottega Veneta, fiind mentorat de Tomas Maier. În 2010, a fost angajat la Miu Miu, unde a evoluat în carieră, ajungând să ocupe postul de director de design al liniei de ready-to-wear.

Vitale este un relativ newcomer pe scena modei, așa că debutul său la o casă de modă majoră precum Versace vine cu o imensă presiune pe umerii lui, în special având în vedere că este pentru prima dată în istoria de 47 de ani a brandului când în fruntea companiei nu se va afla cineva din familia Versace.  

Prima colecție a lui Dario Vitale pentru Versace va fi prezentată pe 26 septembrie, în cadrul Milano Fashion Week.

Duran Lantink -> Jean Paul Gaultier

Duran Lantink

După aproape jumătate de deceniu fără un director de creație la cârma sa, casa de modă Jean Paul Gaultier îl alege pe designerul Duran Lantink pentru acest post.

După ce Jean Paul Gaultier s-a retras în 2020, labelul său nu a numit un succesor, ci a funcționat pe un sistem în care câte un designer era invitat să creeze câte o colecție  haute couture per sezon. Astfel, în ultimii cinci ani, designerii Chitose Abe, Glenn Martens, Olivier Rousteing, Haider Ackermann, Julien Dossena, Simone Rocha, Nicolas Di Felice și Ludovic de Saint Sernin au creat, fiecare, câte o colecție haute couture pentru casa de modă Jean Paul Gaultier.  În luna aprilie a acestui an, grupul Puig, care deține brandul Jean Paul Gaultier, a anunțat că renunță la acest sistem și că designerul Duran Lantink devine director de creație al casei de modă franceze.

Lantink este un designer de origine olandeză, în vârstă de 37 de ani. Este relativ newcomer în industria modei, însă este deja apreciat pentru creațiile sustenabile, adesea realizate din materiale reciclate sau upcycled. De-a lungul carierei sale, a fost onorat cu mai multe premii, printre care LVMH Prize for Young Fashion Designers (în 2024) și, cel mai recent, Woolmark Prize 2025. Beyoncé, Billie Eilish și Janelle Monáe se numără printre fanele sale, ce îi poartă în repetate rânduri creațiile – de altfel, Duran Lantink a avut primul moment viral în industria modei când a creat pantaloni custom-made pentru clipul „Pynk” al lui Janelle Monáe, lansat în 2018.

Prima colecție a lui Duran Lantink pentru Jean Paul Gaultier va fi prezentată pe 5 octombrie, în cadrul Paris Fashion Week.

Simone Bellotti -> Jil Sander

Simone Bellotti

Simone Bellotti îi înlocuiește la cârma brandului Jil Sander pe designerii Luke și Lucie Meier, foștii directori de creație ai casei pe durata ultimilor opt ani.

Simone Bellotti a fost până de curând director de creație pentru brandul Bally. În 2022, acesta a fost recrutat de la Gucci, unde și-a petrecut ultimii 16 ani sub aripa mentorilor săi, Frida Giannini și, ulterior, Alessandro Michele. A devenit apoi director de creație al brandului Bally în 2023, ca succesor al designerului Rhuigi Villaseñor. Pe parcursul său în industria modei, Bellotti a mai lucrat alături de casele de modă A.F. Vandervorst, Gianfranco Ferré, Dolce & Gabbana și Bottega Veneta.

Prima colecție a lui Simone Belotti pentru Jil Sander va fi prezentată pe 24 septembrie, în cadrul Milano Fashion Week.

Miguel Castro Freitas -> Mugler

Miguel Castro Freitas

Miguel Castro Freitas a fost numit în luna martie director de creație al brandului Mugler, înlocuind-ul pe designerul Casey Cadwallader, care a ocupat același rol timp de ultimii opt ani.

Miguel Castro Freitas a  fost „descoperit” de John Galliano la scurt timp după ce a absolvit prestigioasa facultate Central Saint Martins în 2004. Galliano l-a adus pe Castro Freitas la Dior, devenindu-i mentor. Ulterior, acesta a lucrat și alături de Stefano Pilati la Yves Saint Laurent (pe vremea când numele brandului includea și prenumele fondatorului), precum și alături de Alber Elbaz la Lanvin.  

Ani mai târziu, s-a reîntors la Dior pe vremea când Raf Simons era director de creație al casei, și a devenit director de croitorie. Apoi, Castro Freitas a devenit director de womenswear pentru Dries Van Noten. Primul său job ca director de creație al unui label a fost pentru Sportmax, brandul-soră al Max Mara, rol pe care l-a avut timp de trei ani.

Deși are o vastă experiență adunată în cadrul industriei modei, în fara ei, numele „Miguel Castro Freita” este posibil să nu rezoneze atât de puternic, fiind încă necunoscut la nivel de mainstream. Provocarea lui va fi să continue să șocheze prin siluetele pe care le creează, să inspire, și să aducă femeilor încrederea în sine explorată prin feminitate și seducție, în cinstea fondatorului Manfred Thierry Mugler.

Prima colecție a lui Miguel Castro Freitas pentru Mugler va fi prezentată pe 2 octombrie, în cadrul Paris Fashion Week.

Louise Trotter -> Bottega Veneta

Louise Trotter

Pe urmele lui Matthieu Blazy, care a plecat la Chanel, vine Louis Trotter ca director de creație. Numirea ei marchează un moment de mare însemnătate pentru brandul italian, nu numai datorită talentului pentru care Trotter este cunoscută și pe care negreșit îl va cultiva la Bottega, ci și pentru că evidențiază nevoia de egalitate de oportunități între femei și bărbați. În acest moment, Louise Trotter este singura femeie în rol de director de creație la cârma unei case de modă deținute de conglomeratul de lux Kering. 

Născută în Anglia, Trotten s-a mutat în 2001 în Statele Unite, unde a lucrat pentru Calvin Klein, Gap și Tommy Hilfiger. În 2006 a revenit în Anglia și a devenit director de creație pentru labelul Jigsaw, iar apoi pentru labelul Joseph în 2009. În decursul unui deceniu, cât a durat colaborarea, Trotter a remodelat codurile strict minimaliste ale brandului, îmbinându-le cu elemente de tailoring, rezultatul fiind că Joseph a devenit un label go-to al femeilor britanice pentru vestimentație de lux cu aer contemporan.

În 2018, Trotter a devenit prima femeie pe postul de director de creație pentru Lacoste. Acolo, a îmbinat ADN-ul sporty al brandului cu siluete mai provocatoare și mai fashion-forward, și a pus o importanță specială pe womenswear.  La Carven, unde a fost numită director de creație în 2023, a avut un task dificil: cel de a reînvia o casă de modă franceză cu tradiție. Colecția ei de debut a arătat că Trotter este cât se poate de capabilă. Criticii și publicul au primit cu căldură noua versiune Carven, care împletea minimalismul cu un aer discret de romantism.

Matthieu Blazy a reușit să scoată Bottega Veneta dintr-un moment mai slab, în care brandul, deși avea clienți fideli, nu se bucura de popularitate la nivel mainstream, și a transformat acest label într-un nume care se află acum pe buzele tuturor. Louise Trotter va avea provocarea deloc ușoară de a menține hype-ul și de a continua să creeze piese timeless și cool, care rezonează cu masele de fani Bottega la nivel global.

Prima colecție a lui Louise Trotter pentru Bottega Veneta va fi prezentată pe 27 septembrie, în cadrul Milano Fashion Week.

BONUS: Jonathan Anderson -> Dior; Glenn Martens -> Maison Margiela

Jonathan Anderson

Jonathan Anderson și Glenn Martens, directori de creație pentru Dior, respectiv Maison Margiela, au debutat în aceste roluri prin intermediul colecțiilor prezentate în cadrul Paris Haute Couture Week în luna iulie. Chiar dacă deja au conturat direcțiile pe care vor să le abordeze, primele lor colecții de prêt-à-porter feminin sunt așteptate cu sufletul la gură (ambele vor fi prezentate în octombrie la Paris), atât de publicul cât și de insiderii industriei modei. Show-ul Dior va avea loc pe 1 octombrie, iar cel Maison Margiela pe 4 octombrie.

Glenn Martens

Toate defilările de pe podiumuri vor putea fi vizionate live pe canalele de social media ale brandurilor respective.