Cel mai vechi Bentley T-Series din lume, un salon standard în Shell Grey, s-a întors la Crewe după 59 de ani. Recomandată cu sensibilitate și păstrând o mare parte din componentele și echipamentul de rulare originale, automobilul își ia locul în colecția Bentley Heritage de mașini civile și de curse, care descriu împreună și însumează toți cei 105 de ani din istoria Bentley.
Numărul de șasiu din Seria T SBH1001 a fost folosit ca mașină de probă de companie și a fost prezentat în reportajul de presă inițial după lansarea modelului la Salonul Auto de la Paris, din 1965. Când a fost găsită sub o prelată, într-un depozit, mașina nu funcționase de zeci de ani și îi lipseau câteva componente importante, inclusiv întregul său interior. Semnificația mașinii ca prima din Seria T – sau echivalentul Rolls Royce Silver Shadow – de pe linia de producție a determinat decizia de a o repune în funcțiune, păstrând cât mai mult din mașina originală.
Mike Sayer, șeful Bentley Heritage Collection, explică: „Seria T este una dintre ultimele două piese ale puzzle-ului care completează colecția noastră întinerită Heritage. Ofițerul nostru șef de comunicații, Wayne Bruce și cu mine am găsit-o la propriu sub o prelată în spatele unui depozit și, având în vedere că era primul șasiu din linie, știam că trebuie să-l salvăm. Împreună cu Seria T Mulliner Coupe, acest sedan revitalizat completează povestea moștenirii Bentley a anilor 1960 și 1970 și este acum un exemplu remarcabil al modelului, care a fost primul Bentley care a folosit o construcție monococă unitară”.
După ce un grup de ucenici Bentley a început procesul de dezmembrare și evaluare a mașinii, repunerea în funcțiune a Serii T a fost încredințată echipei de experți de la P&A Wood, specialiști în conservarea și restaurarea Bentley-urilor clasice și partenerul companiei pentru proiectele Heritage Collection. Louise Wood, fiica co-fondatorului Andrew Wood, a condus proiectul, susținută de managerul Coachwork Dave Lowe – un veteran P&A Wood, cu o vechime de 23 de ani.
Restabilit la starea optimă
Făcând un bilanț al Bentley-ului din Seria T, elementele cheie ale sistemului de propulsie s-au dovedit a fi într-o stare surprinzător de bună. Motorul a luat viață după o liniște de 15 ani, necesitând doar o întreținere amănunțită, iar cutia de viteze a necesitat pur și simplu o ajustare minoră. Și puntea spate era într-o stare bună și avea nevoie doar de etanșări noi.
Provocările majore pentru echipă au inclus un tablou de bord lipsă, niciun ornament interior, o țesătură de cablaje făcute bucăți fără o diagramă detaliată, coroziune în jurul cadrului auxiliar din spate și reparații anterioare de proastă calitate în caz de accident. Cu puține piese de schimb disponibile de la raft, echipa și-a procurat un vehicul donator care era la sfârșitul vieții sale. Pe măsură ce specificațiile seriei T au evoluat de-a lungul anilor, a fost important ca donatorul să fie și un model timpuriu. Fiecare detaliu a fost discutat și studiat cu atenție, până la logo-ul corect (Rolls-Royce) de pe cataramele centurilor de siguranță și lipsa oglinzilor exterioare.
Seria T a prezentat suporturi Vibrashock inovatoare, care atenuează vibrațiile și un control hidropneumatic al înălțimii de rulare cu două circuite, toate acestea fiind complet revizuite. Toate furtunurile hidraulice au fost înlocuite iar componentele unice, cum ar fi supapele de distribuție ale frânei, au fost readuse în stare de funcționare. Recablarea și montarea tabloului de bord s-au dovedit a fi o întreprindere majoră, care a necesitat mult timp și perseverență.
Între timp, vopseaua a fost îndepărtată, dezvăluind lucrări de reparații prost executate în caz de accident și goluri inconsecvente din panouri. O aripă din spate a fost corodată și a trebuit înlocuită, după care întregului vehicul i s-au aplicat mai multe straturi de grund de 2k înălțime, fiecare strat fiind șlefuit cu grijă odată ce s-a uscat. „Am petrecut mult timp înmuiind marginile panourilor, astfel încât acestea să nu pară sculptate din material de umplutură”, explică Dave Lowe. „Și, deși folosim finisaje moderne în două pachete, am încercat să facem totul în vechiul mod Crewe”. Aceasta a inclus o șlefuire finală cu abraziv cu granulație 8000, urmată de lustruire la mașină. Lucrările strălucitoare și barele de protecție au fost curățate și lustruite, dar nu recromate – păstrând patina originală.
Această poveste începe acum un nou capitol, deoarece Seria T este reunită cu fostul său număr de înregistrare al biroului de presă de 1900 TU drept cea mai recentă adăugare la Colecția Heritage. Alături de celelalte 45 de mașini din colecție, seria T va locui în campusul Bentley din Crewe, Anglia, expusă permanent și păstrată în stare de funcționare, legală, pentru a permite conducerea atunci când este necesar.
Bentley T-Series
În 1958, au început lucrările la proiectarea primelor Bentley și Rolls-Royce tip monococă, destinate să înlocuiască caroserii construite cu caroserii susținute de un șasiu separat. Rezultatul a fost mașina vândută de Bentley ca Seria T și de Rolls-Royce ca Silver Shadow.
Până în 1962, John Blatchley – renumit pentru stilul R-Type Continental – finalizase un nou design exterior pentru o caroserie monococă din oțel și aluminiu. Designul s-a îmbunătățit în ceea ce privește spațiul pentru pasageri al lui S3 precedent, dar mașina în general a fost acum cu aproape 18 ncentimetri mai scurtă, 12,7 centimetri mai mică și 7 centimetri și jumătate mai îngustă.
Folosind motorul V8 proaspăt dezvoltat de 225 CP și 6,23 litri, șapte prototipuri au fost supuse unor teste semnificative, inclusiv curse de anduranță de peste 160 000 de mile. La acea vreme, motorul a atins cea mai mare putere specifică în funcție de greutate față de orice altă mașină de serie din lume, de 2,7 lb/CP (1,2 kg/CP). Inovațiile de design au inclus sub-cadre separate pentru a susține motorul și transmisia, suspensia, direcția și ansamblurile de punte din spate, cu suporturi pentru sub-cadru din cauciuc „Vibrashock”, dezvoltate pentru a izola zgomotul și vibrațiile de pe drum.
Bentley T-Series a fost salutat ca un exemplu clar de inginerie revoluționară, având în vedere că a fost primul Bentley care s-a îndepărtat de o construcție separată de șasiu, iar construcția sa relativ ușoară a oferit performanțe impresionante pentru un sedan cu patru uși în 1965, cu o viteză maximă de 185 kmph și 0-100 kmph atins în 10,9 secunde.
Au fost produse 1 868 de exemplare ale Bentley T-Series de prima generație, cu un preț de listă înainte de taxe de 5 425 lire sterline și majoritatea fiind limuzine standard cu patru uși.