Rolls-Royce construiește cel mai rapid avion electric din istorie

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 23-08-2019

în: Aviație

Divizia aeronautică a producătorului britanic face eforturi susținute în ultimul timp pentru a dezvolta sisteme electrice de propulsie care vor echipa o nouă generație de avioane fără emisii de carbon și eliberate de povara costurilor și greutății efective a combustibililor fosili. ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight) este numele noului proiect.

Printr-un parteneriat inteligent cu Airbus și Siemens, cei de la Rolls-Royce au dezvoltat avionul hibrid E-Fan X, iar alături de Aston Martin au contribuit la realizarea conceptului Volante Vision VTOL, pe care l-au și prezentat, de altfel, la Farnborough International Airshow.

De data aceasta, Rolls-Royce plănuiește să dezvolte propriul avion electric, care va fi finanțat parțial de către guvernul britanic, în parteneriat cu companiile britanice YASA și Electroflight. Noul avion nu doar că va funcționa exclusiv cu ajutorul bateriilor, dar va fi și cel mai rapid avion 100% electric, propunându-și să depășească viteza de 480 de kilometri pe oră. Actualul record de viteză al unui avion 100% electric a fost stabilit în 2017 de un model Siemens, care a atins viteza de 337 de kilometri pe oră.

Marea problemă a producătorilor de aeronave electrice este pe cât de simplă, pe atât de greu de rezolvat: pentru a crește autonomia și viteza este nevoie de mai multă energie, care înseamnă automat greutate suplimentară. Practic, problema o reprezintă densitatea de energie – cu alte cuvinte, cantitatea de energie pe care o stochează bateria în raport cu greutatea sa. ACCEL va folosi unele dintre bateriile cu cea mai mare densitate de energie create vreodată. Sistemul de propulsie va dezvolta astfel puțin peste 1.000 de cai-putere, iar aeronava va obține o autonomie de 322 de kilometri, suficient pentru un zbor de la Londra la Paris.

Avionul va fi unul de dimensiuni reduse, dar cu alură sportivă, cu cabina poziționată spre partea posterioară a avionului, în spatele unui fuzelaj lung, care ne duce cu gândul la un roadster vintage. Acest design, dincolo de latura sa estetică, are și un scop practic: respectiva secțiune a aparatului servește pentru a găzdui bateria electrică ce va alimenta aeronava.

Poate că acest model anume nu va intra niciodată în producție, dar cu siguranță conceptul reprezintă progresul uriaș realizat în ultimii câțiva ani în domeniul aviației electrice. Oficialii de la Rolls-Royce estimează că proiectul ACCEL va fi finalizat până în 2020, an în care se preconizează și stabilirea noului record de viteză de către mult așteptata aeronavă. Probabil că între timp nici concurența nu va sta degeaba, așa că ne așteptăm la un adevărat concurs pe această temă.