NARCISA PHERES: creații bespoke care îți taie respirația

Scris de Ruxandra Tudor
Publicat la data de: 07-08-2019

în: Jewels

Este intimidantă întâlnirea cu o femeie care și-a croit destinul ca și cum ar fi scris un scenariu de film. Și ce film! O poveste de viață specială, în care regăsim ingredientele fascinante ale succesului. De la tenacitate la viziune, de la sensibilitate artistică la strategie de business. Narcisa Pheres s-a născut în România și a cucerit lumea prin creațiile sale exclusiviste reunite sub brandul PHERES. Diamante de milioane de euro, bijuterii care îți taie respirația, colecții rare și nume sonore precum Beyoncé, Madonna, Jennifer Lopez, Rihanna, Michelle Obama sau Amal Clooney. Toate acestea sunt subiecte firești de conversație când ai privilegiul să stai de vorbă cu Narcisa Pheres. Antreprenor, artist, mamă și forță pură în cel mai privilegiat sens al cuvântului.

 

Narcisa Pheres

Narcisa Pheres, apreciată de Vogue și Vanity Fair drept „unul dintre cei mai talentați designeri de bijuterii couture din lume”, a prezentat, în premieră la București, noile creații bespoke PHERES cu diamante. Bijuteriile PHERES sunt nelipsite de pe covorul roșu la evenimente importante de la Hollywood. Fie că vorbim despre Globurile de Aur, Premiile Grammy, Premiile Oscar, Screen Actors Guild Awards, American Music Awards sau Met Gala, celebrități precum Madonna, Michelle Obama, Lady Gaga, Rihanna, Kylie Jenner sau Jennifer Lopez au ales să strălucească pe Red Carpet purtând bijuteriile create de Narcisa Pheres. Creatoarea îmbină arta, istoria și influențele interculturale, realizând bijuterii bespoke, creații unicat, cu diamante personal selecționate din toate colțurile lumii, bijuterii a căror valoare pornește, individual, de la 20.000 de dolari și poate ajunge la peste un milion de dolari. 

Vă simțiți mai degrabă artist sau antreprenor? Cele două titulaturi sau stări de spirit, dacă vreți, intră vreodată în competiție?
Da, sunt două posturi care intră în conflict cam tot timpul. Când trebuie să iau decizii care influențează compania, mă simt și artist, și antreprenor. Sunt artist când se vorbește cu mine, designerul, și sunt categoric antreprenor când este vorba de founder-ul companiei și de CEO-ul companiei. 

Dar se și sprijină reciproc artistul și antreprenorul?
O, cu siguranță! Îmi permit să iau decizii mult mai bune știind ambele „side”-uri. Și cel de creație, și cel de business.

Aveți un parcurs profesional fascinant. De la Facultatea de Litere din București la Institutul Gemologic American, Institutul de Modă din Milano, Central Saint Martins din Londra, un masterat în Afaceri și Culturi Internaționale. Cum a început acest traseu incredibil?
Sunt un om foarte curios și, dacă nu învăț ceva nou, mă plictisesc repede. Am dat la Litere pentru că mi-a plăcut frumosul. Ca orice fată de 18 ani, citeam foarte mult, îmi plăcea să citesc de mică și am trăit perioada adolescenței mai mult din cărți pe care le găseam mai fascinante decât realitatea. Cred că de acolo mi-a venit și inspirația pentru artă de mai târziu. Apoi am vrut să învăț partea tehnică și am urmat cursul de Fashion&Couture, pe care l-am completat la Londra, unde am studiat Fashion Marketing pentru că mă interesa și această parte. La Institutul Gemologic American am făcut toate cursurile de care era nevoie pentru a absolvi și a fi designer certificat al Institutului. La fel și cu Diamond Graduate, acolo nu poți să faci doar ce cursuri dorești, trebuie să faci întregul modul.

Aș fi onorată să descopăr persoana din spatele brandului PHERES. Cum ați fost în copilărie? Ce v-a motivat să vă transformați visurile în realitate?
Sunt stilul de om care, dacă își pune ceva în cap, trece la acțiune imediat.

Mai exista, totuși, varianta să deveniți profesoară de limba română!
(Râde – n.red.) Nu știu, probabil nu mi s-a părut suficient… Totdeauna am crezut că pot face mai mult. De mică am avut impresia că pot face mai mult și că menirea, destinul meu este să fac mult mai mult decât aș putea la prima vedere.

Cum erați în copilărie?
Eram un copil foarte jucăuș, citeam mult, eram cumințică. În schimb, știam foarte clar ce îmi doresc să fac și eram foarte încăpățânată. Părinții mei, mai ales mama, m-au sprijinit fanstastic. Mama a lucrat în învățământ foarte mult timp și, fiind grecoaică, era și foarte spartană. M-a învățat să merg pe drumul meu și să nu îmi fie teamă să acționez. De mică îmi spunea că destinul meu este special.

Cum ați ajuns în Japonia?
După facultate am ajuns în Japonia – deja vorbeam limba japoneză când am plecat din România. Mi se părea atât de exotică, încât am simțit că mi se potrivește cel mai bine. Nu am vrut să merg nici la Londra, nici la Paris, deși aveam și aceste alternative. Mi se părea prea simplu să aleg tot o țară europeană, nu mi se părea o atât de mare diferență culturală. Eu îmi doream real să am acel șoc cultural și să învăț ceva cu totul nou. Am plecat cu fostul meu soț, cu care am fost colegă de facultate. Practic, jobul lui ar fi putut fi la vremea aceea în Londra, dar a fost visul meu să locuiesc în Japonia, să învăț să vorbesc limba și mai bine. Așa că am făcut încă doi-trei ani de limbă japoneză după ce am ajuns acolo, lucrând și învățând în același timp.

Când v-ați descoperit pasiunea pentru obiecte de artă, fie ele bijuterii cu pietre rare, piese de artă sau vinuri de colecție? Cum ați deslușit ițele unui business atât de complicat?
Am studiat enorm, am mers peste tot prin lume cu compania cu care lucram. Mergeam la multe licitații, făceam studii, am început să verificăm în fiecare an ce anume se vinde, de ce, care vintage-uri merg sau nu la vinuri, tipul de sol, aciditatea, absolut toate detaliile care alcătuiesc partea de knowledge din spate. La bijuterii și artă mi-a fost mai simplu, pentru că acolo trebuie să ai în primul rând fler să înțelegi, și faptul că am făcut studii de artă, originea mea europeană m-au ajutat să îmi formez ochiul foarte repede.

PHERES este un brand global. Ați știut de la bun început că vă doriți să fiți pe piața internațională?
Da, am știut de la bun început, pentru că eu nu fac niciodată lucruri mici în business. Întotdeauna îmi fac planuri mari și gândesc pe zece-douăzeci de ani înainte.

Ce vă aduce mai multă bucurie? Să creați o bijuterie sau să acționați din postura de CEO?
Sincer, amândouă la fel. Mă bucur nespus când creez o piesă care este primită foarte bine de public sau de colecționarii care o comandă. În același timp, mă bucur foarte mult și când duc compania la un nivel superior și cei din jurul meu sunt bucuroși, alături de mine, de creștere.

Care sunt elementele fundamentale pentru succes? Ce trebuie să ai, cum îți creezi viziunea și cum o adaptezi mediului de business?
Eu gândesc pe termen lung și nu știu de ce este atât de greu pentru mulți oameni să facă asta! (Râde – n.red.) Pentru mine, este foarte simplu de văzut înainte ce vreau să fac pe următorii cinci sau zece ani. Am o minte foarte strategică și nu mă gândesc ce vreau să fac azi sau mâine, ci în ce fel va influența ceea ce fac acum următorii cinci sau zece ani. Și lumea din industrie spune că sunt un bun expert în ceea ce se întâmplă acum în domeniul luxury goods. Faptul că am locuit pe atâtea continente și că am mers atât de des din țară în țară, că sunt mereu în contact cu alți CEO din domeniul luxury goods, cu consultanți din industrie, cu dealeri de pietre prețioase, cu minele de pietre prețioase, toate acestea mă ajută să îmi dau seama de dinamica pieței. Punându-le pe toate cap la cap, întâi începi să poți prezice mersul pieței. Apoi îți dai seama și cum va influența ceea ce faci tu sau cei din jurul tău piața pe următorii cinci ani.

Practic, acțiunile dumneavoastră influențează și ele piața.
În acest moment, practic, simt asta din ce în ce mai mult față de anii anteriori. Având atât de multe piese pe Red Carpet și fiind destul de des în topul bijuteriilor de pe Red Carpet, foarte multe alte companii sau magazine cer să aibă piese care sunt popular.Multe din ele vin și de la mine.

Ce își doresc oamenii de la o bijuterie în diferite părți ale lumii?
Oamenii sunt diferiți și nu știu dacă este neapărat legat de țară sau cultură, cât de gustul personal. Am oameni care vor bijuterii care să arate mari, dar să nu coste foarte mult, pur și simplu vor să epateze, să impresioneze. Am oameni care pur și simplu vin și spun că își doresc o bijuterie care să reprezinte ceva pentru ei, din punct de vedere emoțional. Sau pur și simplu sunt magazine care își doresc să lucreze cu noi și ne spun că dacă folosesc numele PHERES vând mult mai bine, pentru că se pot conecta cu Red Carpet și cu faima. Depinde… Însă iată, bijuteriile în Japonia sunt destul de mici și pe motive destul de repetitive: flori, natură, motive geometrice foarte simple.

Cum este să ajungi pe tărâmul intangibil al celebrităților? Le-ați cunoscut personal?
Pe unele dintre ele, da. Nu știu, nu este atât de complicat pe cât poate să pară… O celebritate este, până la urmă, o persoană ca orice persoană. Ajung în Los Angeles destul de des, merg în locații precum Beverly Hills Hotel și acolo iei masa lângă Charlize Theron, Salma Hayek, în timp ce Steve Martin este peste drum de tine. E un lucru normal dacă ești acolo, iar ei sunt oameni normali. E o industrie. Care include Red Carpet, evenimente, însă doar o foarte mare industrie. Pentru mine, nu asta este partea cea mai importantă. În ochii mei, orice persoană care poartă bijuterii PHERES este o celebritate.

Mă gândesc acum și la fetițele dumneavoastră. Sunt mândre de mama lor care semnează bijuterii purtate de aceste icon-uri?
Vă dau un exemplu, este foarte amuzant: când le-am spus că Madonna poartă PHERES, m-au întrebat „Cine este Madonna?!”.În schimb, când au văzut că Lele Pons a purtat PHERES la Grammy, am primit recunoașterea și admirația lor. Erau uimite! „Oh, my God!” În schimb, reacția mea când mi-am văzut numele pe Instagram pe lângă Lele Pons a fost: „Cine este?!”.Mi-au explicat fetele mele că este una dintre cele mai mari cântărețe, iar cea mică mi-a spus: „Mami, în sfârșit ești COOL!”. Apoi a mai fost Ariana Grande, pe care o consideră și ele o celebritate. Este vârsta la care Madonna sau Jennifer Lopez nu le impresionează, nici nu știu cine sunt. Dar Lady Gaga au știut exact cine este.

Este familia o sursă de energie, de încărcare sufletească?
Mă încarcă familia. Foarte mult! Au fost momente când m-am simțit vinovată că nu le dedic suficient timp fiicelor mele și le-am întrebat dacă vor să petrec mai mult timp acasă cu ele și să lucrez mai puțin. Mi-au spus: „No way!”.

Care sunt cele mai importante lucruri pe care căutați să le insuflați fiicelor dumneavoastră?
Onestitate și hard work. Dar onestitate în primul rând. Pot ierta orice în lumea asta, însă nu lipsa de onestitate. Sunt un om foarte direct. Spun ceea ce am de spus, nu mă ascund după deget, nu mă ascund după nimic. Când am ceva de spus, spun. Posibil să le coste, dar e un preț care merită.

Flexibilitate, intuiție, viziune, talent, ambiție. Cum le-ați ierarhiza?
Pe locul întâi, ambiția. Apoi talent, dar sprijinit de multă muncă, altfel nu ajută. Viziune. Intuiție. Flexibilitate.

Revenind la diamante, există reguli atunci când alegem o bijuterie?
Dacă alegi o bijuterie cu diamant, trebuie să ții cont să îți placă. Până la urmă, cumperi o bijuterie ca să o porți. Dar trebuie să fii atent și la calitatea pietrei pe care o cumperi și la raportul calitate-preț. Dacă cumperi un brand, raportul calitate-preț va fi puțin diferit decât dacă este o bijuterie non- brand. Acolo vine valoarea artistică, este mai mare. La diamante, cut-ul nu contează, trebuie doar să îți placă. Culoarea, claritatea. Sunt detalii tehnice de care depinde valoarea piesei.

Ce ar trebui să simtă o persoană care poartă PHERES?
Să se simtă puternică, să aibă încredere în sine și să își spună că este OK să fie diferită.

Care este cea mai dragă bijuterie pe care o aveți?
Inelul meu de logodnă pe care îl port tot timpul.

Care sunt momentele-cheie din viața unei femei pe care ar trebui să le marcăm cu o bijuterie aparte?
Cu siguranță logodna, nunta și fiecare zi de naștere! Sfatul meu: faceți-vă cadou o bijuterie în fiecare an. Cu cât ajungem mai înțelepte, cu atât mai mare ar trebui să fie și piatra!

Bijuterii cadou sau cumpărate de noi însene?
Eu sunt adepta femeii care deține putere. Îmi plac femeile care își cumpără singure bijuteriile și nu înțeleg de ce femeile spun des că se vor consulta cu soțul înainte de a cumpăra o bijuterie. De ce? Ar trebui să hotărască singure. Și am foarte multe cliente care își cumpără singure bijuteriile, fără să întrebe pe nimeni, fără să ceară acordul nimănui.

Dar succesul cum l-ați defini? Pare atât de diferit pentru noi toți…
Da, succesul este relativ. Și nu trebuie să confundăm niciodată succesul în viața personală cu cel în business. Pentru mine, adevăratul succes implică o balanță între cele două. Să pot să fiu eu însămi fără să mă sacrific ca om, ca intelectual, ca artist.

Fiecare persoană schimbă lumea, într-un fel sau altul, prin ceea ce face. Cum simțiți că o schimbați dumneavoastră?
E o chestie tare măreață să afirm că am schimbat lumea prin ceea ce fac, dar probabil că bucățica mea de realitate am schimbat-o și îmi place să cred că și realitatea imediată a celor din jurul meu. Sper că am schimbat-o în mai bine! Am în echipa mea foarte mulți oameni tineri și îmi place să îi las să viseze, să le dau avânt, curaj să trăiască, să creeze, să își imagineze și să aibă pasiune.

Cum vedeți, de la distanță, România? De ce vă e dor, de ce nu vă e dor deloc?
Nu îmi este dor de agitația vieții de zi cu zi, văd lumea angrenată în tot felul de probleme și nu văd foarte mulți oameni zâmbind, ci remarc multă tensiune. Asta mi se pare trist. Mi-e dor de familie, de prieteni, de spiritul voios și plin de umor al românilor pe care mi-l amintesc din facultate. Îmi este dor și de partea culturală, de Operă, Ateneu, Teatru.

Care sunt diferențele culturale pe care le găsiți cele mai fascinante în variile piețe pe care le cunoașteți?
Am trăit în atâtea culturi în lume, încât nu mă plictisesc niciodată. Japonia m-a marcat cel mai mult prin simplitate și prin cât de complicate sunt relațiile interumane acolo. Din afară, par doar foarte politicoși și tăcuți. Când trăiești acolo mai multe decenii, ajungi să îi cunoști atât de bine, încât îți poți da seama ce simt și fără să vorbești. Pentru mine, ca european – deși nu știu cât de europeană mai sunt (mă simt pe jumătate asiatică) – este foarte interesant să descopăr în continuare lucruri noi în societatea în care trăiesc de douăzeci de ani. Sunt lucruri mărunte, la ordinea zilei, pe care și în România aveți tendința să le luați ca atare. Îmi este dor să încep din nou să văd lumea cu ochii aceia uimiți. Oriunde merg, simt că am văzut deja tot. Dar sunt încă multe locuri de descoperit – acum mă fascinează Africa, de exemplu.

The Grand Avenue - The home of Exclusive Brands