Incursiunea modei în lumea digitală semnifică începutul unei noi ere în industrie. Odată cu ascensiunea modelelor AI și a couture-ului digital, definiția măiestriei, a marketingului și a modei în sine evoluează într-o direcție nouă.
Evoluția modei digitale este una plină de posibilități interesante. Oscar Wilde spunea: „Ar trebui fie să fii o operă de artă, fie să porți o operă de artă”. Imaginația și fantezia sunt componente ale oricărei forme de artă, astfel încât nu este o surpriză că lumea modei se îndepărtează tot mai mult de realism și îmbrățișează tărâmul fanteziei prin tehnologia modernă. Odată cu interesul tot mai mare pentru metavers și lumea virtuală, industria modei s-a transformat într-un mix de creativitate și inovație prin intermediul couture-ului digital și al influencerilor virtuali.
Pentru a ține pasul cu trendurile schimbătoare și cerințele clienților, tehnicile de artizanat tradiționale au evoluat de-a lungul anilor, iar noi metode inovatoare au reușit să atingă perfecțiunea. În metavers, acestea vin sub formă de grafică vizuală creată de programatori, ilustratori și artiști digitali, în locul unei echipe experimentate de „petites mains”. Ambele profesii implică un set de abilități și instrumente complet diferite, dar ambele aspiră la același rezultat: crearea unor articole vestimentare menite să hipnotizeze.
De aceea, în ultimii ani, casele de modă de lux au lansat atât colecții fizice, cât și colecții digitale. Mai mult decât atât, a fost organizată chiar o Săptămână a Modei cu modele AI. De asemenea, în 2018, influencerul virtual Lil Miquela a participat la show-ul Prada din Milano îmbrăcată din cap până-n picioare cu piese statement ale brandului, preluând și contul de Instagram al casei de modă. Colaborarea a fost o mișcare memorabilă și de impact pentru Prada, lăsând publicul să se întrebe de ce și cum a fost posibil ca un influencer virtual să fie prezent la un eveniment fizic, live. În plus, influencerul virtual Shudu Gram a fost anunțat ca parte a echipei de modele virtuale a Balmain, purtând piese din colecția de toamnă-iarnă 2018/19 a Casei.
Toate aceste colaborări au deschis ochii oamenilor asupra posibilităților pe care moda digitală și influencerii virtuali le-ar putea aduce industriei, dacă ar putea redefini sau nu sensul modei sau gradul de impact pe care l-ar avea asupra ideii de măiestrie, lux și marketing în lumea modei.
Această fascinație a lumii digitale atrage și o nouă generație de consumatori: Gen Z și Millennials, care au crescut în era digitală, estompând granița dintre realitate și fantezie și dezvoltând caracteristicile-cheie ale unui consumator de modă digitală. Casa de modă digitală The Fabricant se referă la acești clienți drept „Digital Sapiens” și, potrivit acesteia, „ei numără aproximativ 3,5 miliarde de persoane la nivel global, cu peste 55% din puterea totală de cumpărare”. De la cumpărături în aplicație până la îmbrățișarea noului val de modă digitală, aceștia sunt primii care adoptă orice tehnologie ce le îmbunătățește și le ușurează existența. Ei înțeleg puterea și valoarea comunității virtuale și sunt dispuși să conlucreze cu mărcile care îmbrățișează lumea tehnologiei. Acest lucru aduce oportunități nemărginite companiilor care aprofundează acum domeniul online-ului, de la tactici de marketing la moda digitală, iar lumea modei și a artei trece printr-o schimbare uriașă.
Nașterea influencerilor virtuali
O imagine face cât o mie de cuvinte, iar rețelele de socializare întăresc acest lucru. Nu trebuie decât să captezi atenția unui urmăritor cu o imagine atractivă și o poveste memorabilă, iar restul este istorie. Exact așa au erupt influencerii AI pe scena rețelelor sociale, comunicarea vizuală servind drept punte între influencerii non-umani și cei umani.
Născuți din entuziasmul durabil al consumatorilor pentru ACG (anime-uri, benzi desenate și jocuri), influencerii digitali sunt integral generați de computer. Mai mult decât atât, aceste modele animate au devenit un trend în creștere, care nu a scăpat atenției retailerilor de lux ce doresc să ofere tinerilor o experiență de consum unică. Asemenea influencerilor umani, aceștia sunt folosiți pentru a promova produse și branduri pe platformele de social media, întruchipând caracteristici și personalități într-un mod atât de realist, încât unii ar putea fi ușor confundați cu oameni reali.
În spatele fiecărui influencer virtual se află un creator, un brand și/sau un individ responsabil pentru modelarea acestor personaje digitale și pentru dezvoltarea platformelor lor de socializare, care îi ajută să devină cunoscuți la nivel internațional și urmăriți de sute de mii – dacă nu chiar milioane – de oameni din întreaga lume. Odată cu modelele AI, lumea influencer marketing-ului s-a schimbat.
Moda digitală și ideea de meșteșug și măiestrie
Cel mai accesibil mod în care brandurile de modă pot interacționa cu influencerii virtuali este prin a le crea ținute vestimentare. De exemplu, modelul AI Noonoouri prezintă în fiecare zi un nou look șic în imagini atrăgătoare vizual. Ea a etalat colecția Versace Spring-Summer 22 și a purtat piese de arhivă iconice de la Alexander McQueen, Viktor & Rolf și Thierry Mugler. Dar schimbă oare acest lucru modul în care percepem artizanatul în industrie?
Nivelul de acces pe care ea îl are la lumea digitală pune în lumină măiestria și creativitatea pe care casele de modă cu tradiție le au de oferit. Încă de la începutul timpurilor, modelele de afaceri ale modei de lux și couture s-au bazat mereu pe exclusivitate, pe o selecție extraordinară de materiale prețioase și pe croitoria la comandă, limitându-se întotdeauna la lucrurile pe care le putem crea și purta în viața reală. Cu toate acestea, în metavers, asta nu este o preocupare. „Este o eră digitală în care s-a dat frâu liber creativității”, spune Daniella Loftus, fondatoarea This Outfit Does Not Exist, o platformă care promovează trecerea către moda digitală prin educație, explorare și expoziție. Acum, totul, de la forma ta fizică la țesături și siluete, este pregătit pentru inovație. Fără a fi constrânși de limitări fizice, designerii au capacitatea de a crea ținute fanteziste și de a le prezenta prin intermediul unor influenceri virtuali, care aduc un val de posibilități și o nouă generație de consumatori.
Lumea digitală poate oferi posibilități infinite de a prezenta produsul într-un mod captivant și frumos. Artizanatul nu găsește nicio contradicție în utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăți rezultatul final al produselor de modă. „Tehnici sunt din belșug, ele pot fi dezvoltate și transmise mai departe. (…) trebuie să fie atașate de o realitate tangibilă. Moda este creație, dar creația este întruchipată prin produse tangibile care sunt susținute de know-how, de oameni care au deprins (aceste abilități – n.red.) și care insuflă un fel de atingere magică acestor produse… Fără meșteri artizani, unde vom fi peste zece ani?”, se întreabă Bruno Pavlovsky, președintele diviziei de modă a casei Chanel.
Pentru crearea unui nou tip de artizanat, moda digitală presupune mai mult decât simpla utilizare a softurilor de design vestimentar, explică profesorul Lee Lapthorne, director de program în cadrul departamentului de modă al Universității Revensbourne din Londra. Moda digitală încorporează o multitudine de abilități diferite din diverse industrii precum gaming sau design grafic. Și chiar dacă moda digitală a luat avânt în ultimii ani, sectorul de lux, alături de artizanat vor continua să se dezvolte, iar moda digitală va deveni o zonă diferită în cadrul industriei modei, care va crește odată cu aceasta.
Artizanatul este cunoaștere, iar aventura în universul digital pune cap la cap aceste cunoștințe pentru a le face mai accesibile și mai emblematice în timp. Deși moștenirea și artizanatul tradițional care distinge un brand vor fi întotdeauna apreciate și susținute prin colecții fizice, poate că este timpul să îmbrățișăm noua eră digitală și evoluția designului vestimentar.