Chanel lansează „Nevold”, o platformă de reciclare a materialelor textile

Scris de Cătălina Teodorescu
Publicat la data de: 12-06-2025

în: Fashion

Chanel Nevold

Casa de modă Chanel anunță lansarea unei platforme dedicate dezvoltării materialelor textile reciclate, menite pentru distribuție la nivel industrial. Această inițiativă vine ca un răspuns strategic în fața faptului că materialele de calitate înaltă au devenit o resursă rară.

Denumit „Nevold” (un portmanteau al cuvintelor „never” și „old”), proiectul se traduce printr-o platformă de tip B2B (business-to-business) dedicată producției circulare a materialelor, printre care piele sau tweed.  

„Am început prin a ne gândi ce se întâmplă cu materialele care nu ajung să facă parte dintr-un produs final, sau cu cele care au ajuns la sfârșitul vieții lor”, a declarat Bruno Pavlovsky, president of fashion pentru Chanel. „La Chanel, nu distrugem produsele pe care nu le vindem. Însă nu aveam totuși un sistem real prin care să le utilizăm la adevăratul lor potențial. Nevold este acel sistem”.   

Nevold nu se dorește a fi o campanie de promovare pentru Chanel și nici un raport al sustenabilității brandului. În schimb, Pavlovsky explică faptul că aceasta este o activitate separată  care, deși a fost inițiată de casa de modă Chanel, va funcționa total independent de diviziile sale de manufactură, printre care se numără divizia colecțiilor prêt-à-porter și cea a colecțiilor haute couture, cunoscută drept „Métiers d’Art”.

Chanel toamnă 2025
Look din colecția Chanel toamnă/iarnă 2025, din tweed realizat cu fibre reciclate

Brandul Chanel introduce de mulți ani materiale reciclate în cadrul pieselor pe care le produce – de la tweed-urile iconice realizate cu fibre reciclate, până la înlocuirea unor elemente din plastic de pe genți și pantofi cu elemente din piele reciclată. Odată cu lansarea platformei Nevold, planul este ca această practică să devină și mai comună. Criticii avertizează, totuși, că investiția brandurilor în domeniul reciclării nu va ajuta la minimizarea impactului pe care amprenta de carbon a industriei modei o produce la nivel global, ci ar putea, dimpotrivă, să încurajeze sistemul actual în care moda este supraconsumată de către public, producând efecte negative de lungă durată asupra planetei.   

Chanel Nevold
Fibre reciclate folosite în țesăturile tweed, emblematice pentru Chanel

Compania Nevold este condusă de Sophie Brocart, fostă CEO a casei de modă Patou, deținută de conglomeratul de lux LVMH. Nevold va opera ca o platformă business-to-business, extinzându-se în afara sferei Chanel. Una dintre diviziile-cheie ale companiei este „L’Atelier des Matières”, o companie care se ocupă cu dezmembrarea produselor aflate la sfârșit de viață și sortarea materialelor rezultate. Compania a fost inițial creată pentru a servi direct atelierele Chanel, însă acum își oferă serviciile oricărui alt brand de modă interesat de o astfel de inițiativă. Nevold va colabora de asemenea cu o serie de companii printre care „Filatures du Parc”, o fabrică franceză de țesături, „Authentic Material”, o companie care inovează în domeniul materialelor textile, precum și cu instituții academice, printre care University of Cambridge și Politecnico di Milano.