Bentley Flying Spur V8 Mulliner Blackline – Luxul autentic al celui mai bun sedan din lume

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 21-05-2021

în: Auto

Bentley Flying Spur V8

Pentru a nu vă scrie doar din comunicate și mape de presă, ne-am „sacrificat” pentru dumneavoastră și am testat noul Bentley Flying Spur V8. Am înțeles pe viu de ce este denumit chiar de către toate vocile importante din industrie drept „cel mai bun sedan din lume”. Noi credem că este și cel mai frumos, dar, deh!, chestiune de gusturi, până la urmă. Am ieșit puțin pe lângă București, căutând să scăpăm un pic de trafic, și astfel am trăit plenar o zi pe care n-o mai putem uita. 

Totul a început la Bentley București, unde, după ce am admirat modelul din showroom, de data aceasta echipat cu emblematicul motor W12, ne-am urcat la bordul supernavei dotate acum „doar” cu V8. Ei bine, aceasta este și noutatea, cel mai rapid sedan din lume beneficiind mai nou și de popularul propulsor Bentley V8. 

Bentley

Cine mai are nevoie de cafea când de-abia aștepți să te urci într-un model care costă nu mai puțin de 162.300 de euro, fără taxe? Primul gest de curtoazie a fost atunci când am activat cheia din exterior și frumoasa emblemă Bentley, cu B-ul înaripat, a ieșit maiestuos pe nasul capotei de la motor. Cine și-ar dori un altfel de salut din partea unui automobil? Mai ales că, atenție, această „mascotă” care completează grila tip Matrix este sincronizată cu aprinderea farurilor. Care faruri sunt un spectacol în sine – doar văzându-le în realitate îți dai seama de spectacol, acestea desăvârșind culoarea vopselei, Silver Frost în cazul nostru.

Spațiu? Cred că niciodată nu a existat mai mult spațiu la interior, dar în același timp ai o ținută și postură excelentă la volan. Confort? Gândiți-vă că există vreo opt programe de masaj în scaun, de la lombar la cervical, iar încălzirea sau ventilarea în scaune este la un nivel de plăcere cu adevărat superior. Să nu uităm de încălzirea volanului! La drive test-ul anterior cu Bentley Bentayga am avut timp s-o activăm, acum am încercat să descoperim cât mai multe funcții și am activat-o de-abia spre finalul zilei, însă căldura de care au beneficiat palmele este pur și simplu terapeutică. Oricum, odată ce te urci la volan în această mașină, toate durerile, reale sau închipuite, dispar ca prin farmec. 

Veți spune că aceasta e o mașină care se conduce cu șofer. Poate acum zece ani, această afirmație avea conotații de generalitate – nu mai este cazul, între timp. Credeți că posesorii acestui tip de automobil nu își mai permit șoferi? Ba da, doar că ei descoperă din ce în ce mai mult plăcerea confortului absolut la volan. Cercetările din ultimul deceniu arată o schimbare semnificativă a modului de utilizare a Flying Spur, cu o tendință de trecere de la proprietarii cu șofer personal către clienții care conduc ei înșiși, cu pasageri care îi însoțesc. Cercetările globale au demonstrat, de asemenea, că peste 40% dintre clienți călătoresc cu pasageri pe scaunele din spate, cel puțin o dată pe săptămână. Aceste date au fost utilizate pentru a dezvolta cea mai recentă iterație a noului grand tourer cu patru uși, accentul fiind pus pe experiența șoferului, păstrând în același timp un habitaclu care combină luxul rafinat cu tehnologia integrată, de ultimă generație. Păi, numai tableta de dimensiuni extrem de generoase (12,3 inchi) îți oferă sentimentul de căpitan de navă, confortul te duce cu gândul că ai putea chiar să te obișnuiești cu aceste condiții excepționale ca și cum ar fi existat dintotdeauna. A doua față a afișajului are trei cadrane analogice elegante, care arată temperatura exterioară, o busolă și un cronometru. O „detoxifiere” digitală completă poate fi selectată cu cea de-a treia față, pentru a vă bucura pur și simplu de suprafața din furnir de lemn continuată de jur împrejurul cabinei. 

Am avut parte de o echipare Mulliner, care include de la jante de 21 de inchi și model embosat și cusut al diamantului pe scaune, până la pedale sport, uși capitonate tridimensional cu piele, embleme brodate în interior și capace ale rezervorului de alimentare și celui de la ulei cu finisaje speciale. Lumina de ambient este iarăși de un efect incredibil, mai ales seara și noaptea. Imaginați-vă cam cum te simți când deschizi ușa și vezi emblema Bentley proiectată pe asfalt, ca în filme… Pe lângă echiparea Mulliner amintită, am beneficiat de o ediție Blackline. Ce înseamnă: setul de personalizare în valoare de 4.735 de dolari oferă cumpărătorilor opțiunea de a schimba piesele cromate standard ale sedanului pentru accente negre, care aduc un aspect mai „amenințător”, un fel de navă camuflată pe Terra, a lui Darth Vader. Specificația Blackline oferă o alternativă contemporană pentru sistemele de iluminat exterioare, inclusiv o versiune întunecată a mascotei Flying B iluminată opțional, iar pentru o estetică exterioară mai sportivă, noua Styling Specification completează capacitățile inegalabile ale lui Flying Spur V8.

Senzații? La cât de mare este mașina, ai din start o idee preconcepută că nu ar fi chiar foarte agilă. Pedala este într-adevăr servitorul tău loial și extrem de precis. Am băgat un pic piciorul într-un demaraj mai vioi și sunetul extrem de puternic, dar elegant în același timp, s-a auzit foarte plăcut și în interior. Închipuiți-vă comparația cu un atlet de dimensiuni colosale, de o statură impresionantă, care însă aleargă suta de metri în câteva secunde. Direcția? Am tras brusc stânga de volan și mașina pe cât de repede s-a mișcat, pe atât am rămas eu de netulburat. La puține mașini forța gravitațională, combinată cu viteza, nu te dădea cu capul de tetiere ca o popică lovită la „strike”. Sentimentul de siguranță m-a impresionat cel mai tare, alături de răspunsul instant la comenzi și agilitatea mașinii. Poate e și datorită faptului că versiunea cu motor V8 este cu 100 de kilograme mai ușoară decât versiunea cu motor W12. Am citit apoi mapa de presă și m-am lămurit: vorbim de o direcție asistată electronic, o premieră pentru acest model. Direcția integrală electronică opțională este o caracteristică tehnologică complet nouă pentru Flying Spur, care îmbunătățește atât stabilitatea la viteze de croazieră pe autostradă, cât și manevrabilitatea în oraș. În timpul manevrelor cu viteză redusă, sistemul direcționează roțile din spate în direcția opusă roților din față. Acest lucru are ca efect scurtarea ampatamentului, reducerea cercului de virare, creșterea agilității și facilitarea semnificativă a parcării. 

Noul model include cele mai noi progrese ale grupului propulsor și ale șasiului: Suspensie pneumatică adaptivă, Vectorizarea cuplului prin frână, Controlul dinamicii de acționare și Direcția electrică, toate acestea fiind oferite ca standard.

Într-adevăr, dacă ar fi să sumarizez despre cât de ușor se conduce noul Bentley Flying Spur V8, aș concluziona simplu: a fost cea mai ușor de condus mașină la volanul căreia m-am urcat în viața mea. Singura dificultate? Atunci când ieși pe DN1 și ai pentru prima oară trei benzi de mers pe sens, ei bine, dacă sunt două mașini mai mari în stânga și în dreapta, este cam dificil să mergi cu ele în paralel. Da, mașina este foarte mare! Și te mai anunță și sistemele de senzori să stai cuminte, sau nu zic nimic, dar tot mi se părea că e foarte lată. Oricum ar fi fost, am mers în spate și am păstrat distanța atunci când eram pe banda din mijloc, preventiv înainte de toate. În același timp, e adevărat, iar s-au întors capetele după noi pe stradă, dar parcă ceva mai puțin ca la Bentley Bentayga, părerea mea. De unde deducem că românii au o pasiune aparte pentru SUV-uri. Adevărul e că mi-ar fi greu să aleg dintre cele două, iar o comparație poate fi ușor hazardată, deși nivelul de confort le apropie până la confuzie, referitor la starea de plenitudine pe care o ai în interior. Acesta este de fapt „efectul Bentley”, un sindrom pe care doar cei care au condus sau au mers cu acest automobil îl dobândesc. Înclin din ce în ce mai mult să cred că este incurabil, pe măsură ce trece timpul.

După ce am condus-o, cred cu adevărat că este o mașină de care te bucuri mai ales din postura de șofer. Are o agilitate inimaginabilă, în ciuda dimensiunilor, iar motorul toarce și mârâie, după caz, într-o notă cu totul unică. Pentru ca șoferul, dar și pasagerii, să aibă conștiința curată, autonomia pentru acest model a crescut, alături de reducerea emisiilor de CO2.

Practic inima mașinii, motorul Bentley V8 turbo de 4,0 litri produce o putere de vârf de 550 CP (404 kW) și folosește un sistem twin-turbo pentru a atinge cuplul maxim de 770 Nm, la puțin sub 2000 rpm. Pentru a maximiza economia de combustibil, V8 poate opri patru dintre cei opt cilindri în condiții de încărcare ușoară, atunci când cererea de cuplu este sub 235 Nm și turația motorului este sub 3000 rpm. Schimbarea este imperceptibilă pentru ocupanți – cu timpi de dezactivare de aproximativ 20 de milisecunde (o zecime din timpul necesar pentru a clipi). Configurația „V” la 90 de grade, arborele cotit transversal și opt cilindri echilibrați oferă motorului sunetul caracteristic și inconfundabil al motorului V8, iar puterea impresionantă asigură un timp de accelerare 0-100 km/h de 4,1 secunde și o viteză maximă de 318 km/h. 

Aventura noastră ne-a mai oferit niște senzații tari la final, atunci când am vrut să spălăm mașina, după drumurile din jurul Bucureștiului. Întâmplător, în fața noastră, un Bentley Continental GT. Nu am avut timp să schimbăm două vorbe ca între doi șoferi de Bentley, că am intrat la spălătoria auto din benzinărie și a trebuit să o punem din nou pe mijloc, cu emoțiile de rigoare. Ei bine, am fost sfătuiți să nu ieșim prin față, prin sistemul de perii, am dat cu spatele și am răsuflat ușurați. 

Pentru a ne pregăti temeinic pentru acest drive test și pentru a-i adăuga o nouă dimensiune, am luat la teste și un ceas pe măsură. La ceasul tradițional din bord, Breitling for Bentley, am asortat o piesă specială: Breitling Premier B01 Chronograph 42 Bentley. Cred că voi începe cu ceasul în procesul de achiziție, e un început bun. În ciuda diametrului de 42 de milimetri al carcasei, modelul este deosebit de ergonomic la încheietura mâinii, iar culoarea m-a cucerit definitiv; se potrivea perfect cu interiorul, dar mai ales cu boxele Naim, extrem de spațiale în redarea radioului. Ceva care n-a mers? Sigur că există, niciun port USB nu a funcționat în toată mașina – din fericire, ne-am legat wireless, ha!

Lista de dorințe pentru când voi deveni faimos și bogat are un nou Number One: Bentley Flying Spur V8 Mulliner Blackline. Da, m-am hotărât, Bentayga V8 First Edition 2021 e doar pe locul al doilea pe lista mea personală, ghinion… Să vedem cine vine pe locul al treilea – tocmai s-a lansat și Bentley Continental GT Speed, „cea mai dinamică mașină de serie din cei 101 ani de istorie a Bentley și interpretarea supremă axată pe performanță a etalonului mondial al modelelor Grand Tourer de lux”, după cum scrie în comunicatul de presă. Sperăm să revenim cu un drive test personal cât mai curând. 

  • Cel mai bun grand tourer de lux cu patru uși din lume este acum disponibil cu popularul propulsor Bentley V8
  • Cercetările de piață arată o creștere a timpului petrecut la volan, concomitent cu scăderea utilizării zilnice a scaunelor din spate
  • Motorul turbo V8 de 4,0 litri, pe benzină, dezvoltă 550 CP și are un cuplu de 770 Nm
  • 0-100 km/h în 4,1 secunde; viteză maximă de 318 km/h
  • Dezactivarea cilindrilor are loc în 20 de milisecunde
  • Autonomie de Grand Touring de peste 645 de kilometri și emisii de CO2 reduse
  • Cu 100 de kilograme mai ușor decât modelul W12, o distribuție a greutății optimizată și agilitate sporită
  • Patru guri de evacuare în standard și noile jante opționale de 22 de inchi, în finisaj negru lucios, Mulliner Driving Specification
  • Produs la fabrica Bentley din Crewe – prima fabrică din lume pentru producția de mașini de lux neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2

Foto: Anca Dimulescu, Bentley 

Galerie Foto