Cum se face și cum se va face PR în România, cu Monica Munteanu

Scris de Ozana Mazilu
Publicat la data de: 14-04-2020

în: The Famous
monica munteanu
Iaki - Relaxation Delight

Monica Munteanu Ducarroz este marketing & public relations specialist la Strategic Events & Communication și s-a impus în domeniul comunicării și al evenimentelor din București, și nu numai, de peste zece ani. Cu o vastă experiență în PR, cu numeroase proiecte inedite realizate de-a lungul timpului, cu o multitudine de motive pentru care își iubește jobul, cu și mai multe visuri și dorințe, dar și cu peste o mie de idei pe care încă nu le-a pus în practică, Monica ne-a vorbit despre ce înseamnă să faci PR în ziua de astăzi în România, dar și cum crede că va evolua acest segment în viitor, în țara noastră.

Cum ți-ai început cariera în PR? A fost pasiune încă de la început?
Visul meu era să fiu jurnalistă. Am plâns șiroaie de lacrimi lângă listele de la Facultatea de Jurnalism, în vara lui 2000. Intrasem, dar cu taxă. Ceea ce era inacceptabil pentru o familie de provincie care își trimite fata la facultate. Așa că am urmat cursurile Universității București – Facultatea de Litere – Studii Europene și Relații Internaționale. Un an mai târziu, Comunicare și Relații Publice, în paralel. Evident, la „fără taxă”.
Nu cred că cineva știe de la început ce va face. Eu am crezut că dacă mă angajez la o agenție de publicitate, va fi ceva de vis. În loc de asta, am colantat mașini și am printat etichete de vin. Am supervizat lucrări de tuburi spectrale și bannere pentru campanii politice. Pentru că publicitatea poate însemna și producție publicitară. A durat un an să înțeleg că nu asta îmi doresc. De altfel, a fost și singurul an din viața mea în care am fost angajată într-o companie a altcuiva. Sunt freelancer din 2005. Și nu a fost o pasiune de la început pentru ce fac azi. A fost un drum cu rătăciri și nesiguranță, cu căutări și regăsiri. Dar dragostea statornică așa e.

Povestește-ne puțin despre parcursul tău profesional de până acum și care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat.
După un an de viață de angajat, în care am avut performanțe foarte bune, un coleg de serviciu mi-a propus să deschidem o firmă. Mi se părea ceva imens, aveam 22 de ani, dar am zis „da” și am renunțat la jobul de key account la compania de producție publicitară. Fără să știu prea bine ce fac. De fapt, îți dai seama pe drum. Important e să pleci la drumul respectiv. 16 ani mai târziu, am propria companie și visul fetei de atunci e cu mult depășit. Pentru că, întotdeauna când aproape ajungem la capăt, mutăm capătul puțin mai departe.


Nu a fost ușor, nu este ușor. Provocările sunt multe și permanente. Cele mai mari provocări din viața mea au fost legate de proiecte complexe. Cum ar fi evenimentul „Diner en Blanc” – o franciză canadiană cu specificații foarte clare. Este un picnic pe care îl organizez de câțiva ani buni, împreună cu partenerele mele, Alina Canari și Viviana Poukara, eveniment cu un set-up complex și dependent de capriciile vremii, dar atât de frumos! Apoi, zeci de evenimente mari, frumoase, dar foarte grele, organizate împreună cu Denis Radu. Uneori, plouă și tu ai un spațiu outdoor. Alteori, artistul care trebuie să susțină un concert are o problemă de sănătate și anulează prezența în ultima clipă. Câteodată, influencerul cu care ești în pragul unei campanii bătute în cuie se răzgândește. Multe se pot întâmpla. Toate sunt lecții frumoase ale vieții profesionale, care te ajută să devii mai înțelept, mai bun, mai pregătit și să te îndrepți spre noi provocări.

Ce skill-uri ai dobândit de-a lungul timpului și cum te-a ajutat această profesie să te dezvolți personal?
Lucrând cu foarte mulți oameni și, mai ales, cu foarte mulți artiști, elementul imprevizibil apare des. Important este să „keep your coolness”! Și eu știu să fac asta. Știu să mă gândesc la soluții, nu la reacții, într-o situație de criză. Nu am fost așa dintotdeauna, dar am învățat că așa trebuie să fiu. Este calitatea mea cea mai importantă. De asemenea, am învățat să fiu diplomată, am învățat să nu judec acțiunile celorlalți prin filtrul personal, am învățat să împing limitele mele, dar și ale celorlalți, dincolo de aparentul posibil. Am învățat să respect cerințele artiștilor, care vin din pasiunea lor pentru ceea ce fac și dorința de a-și păstra viziunea nealterată în contentul publicat. Am învățat multe lucruri și, cel mai important, le-am învățat de la și cu oameni. Nimeni nu reușește singur.

Ai o vastă experiență și numeroase reușite pe plan profesional. Care crezi că a fost cel mai creativ și de succes proiect al tău?
E grea întrebarea asta. E grea, pentru că e ca și cum m-ai întreba pe care dintre copiii mei îl iubesc mai mult. Multe dintre proiectele noastre (rămân la plural, pentru că am spus mai sus că proiectele mele reprezintă munca mai multor oameni) au fost apreciate de-a lungul anilor. Creativ mi se pare Sun’s Day Fest, o echipă frumoasă facem și cu brandul Il Passo de câțiva ani buni, împreună cu colegul meu, Denis, și creative director-ul Marian Pălie. Dintotdeauna am iubit lumea filmului, în care am intrat datorită lui Codin Maticiuc. Toate proiectele implică creativitate și le iubesc cu o pasiune care mă împiedică să fac un clasament. Din absolut toate am avut câte ceva de învățat.

Cum îți prioritizezi task-urile? Cum arată o zi din viața ta?
Îmi prioritizez task-urile pe criteriul „emoție”. Nu e mereu constructiv din punct de vedere al business-ului, dar voi da întotdeauna timpul meu cu prioritate oamenilor cu care iubesc să lucrez.
O zi din viața mea are o parte din rutina unei „working mom”. Mă trezesc la 06:30, duc unul dintre copii la școală, merg la sală, la birou, la întâlniri, la evenimente proprii sau unde sunt invitată. E un program cu puține ore de somn și multă ambiție. Însă, la capătul zilelor de săptămână, apare regula weekend-ului cu familia, de la care mă abat rar și cu motive întemeiate. E felul meu de a menține echilibrul între familie și carieră.

Cum îmbini viața profesională, atât de solicitantă, cu cea personală?
Prioritizând atent. Așa cum spuneam mai sus, îmi dedic weekend-urile familiei, cu foarte mici excepții. Activitățile copiilor rămân prioritare, încerc să merg personal la tenis, înot, pian cu fiecare dintre ei. În rest, e relativ ușor, pentru că la baza multor relații de lucru pe care le am, sunt și prietenii reale. Nu, e foarte greu, de fapt… Dar vreau să încurajez orice mamă să poată să le facă pe toate!

Ce sfere din PR și comunicare crezi că sunt în creștere și vor fi relevante în viitor, în România?
Influencer marketing este un trend deja instalat despre care s-a vorbit foarte mult. Deja este prezentul, nu viitorul. Un procent mare din acțiunile pe care le solicită companiile este bazat pe tipul acesta de comunicare. Personal, nu prevăd un trend mai puternic în următoarea perioadă. Suntem în era digitală, social media e foarte importantă, media convențională rămâne, însă pierde teren din ce în ce mai mult.

Social media a preluat, în ultima vreme, precum spuneai, rolul pe care-l avea media tradițională odinioară. Cum te poți folosi de social media pentru a face trimitere la media tradițională?
Legătura dintre social media și media tradițională e simplă. Exemplific ușor printr-un proiect în desfășurare, în care protagoniștii unei emisiuni-concurs de pe un canal TV fac un vlog săptămânal pe baza contentului din emisiune. Și mai sunt multe alte exemple, printre care postarea unui scan al unei pagini de publicație print, pentru a trimite publicul să o cumpere și să vizualizeze acolo contentul integral.

Fiind un profesionist în acest domeniu al comunicării, cât de important este să comunicăm, în general? Și de ce este imperios necesar pentru o companie să beneficieze de serviciile unei agenții/ale unui PR profesionist, în ziua de azi?
Este imperios necesar ca o companie să beneficieze de un PR profesionist pentru că mesajul pe care îl transmite despre produsele/serviciile sale este esențial în obținerea rezultatelor. Nu doar mesajul, ci și amplificarea lui pe canalele media tradiționale/new media. Asta nu se face după un șablon, ci pe criterii specifice fiecărui brand, criterii pe care experiența unui specialist în comunicare le poate creiona la nivelul cel mai bun.

Comunicarea, uneori, poate fi un lux pe care nu mulți și-l permit, din diverse motive. Ce înseamnă luxul pentru tine?
Pentru mine, luxul înseamnă timp. Timp pentru mine și ai mei. Răspunsul poate părea atipic, mai ales într-o revistă de profil, și probabil acum șapte-opt ani aș fi dat un răspuns mai aproape de definiția lui generală. Însă, odată cu trecerea timpului, am realizat că fix el, timpul, este luxul suprem pe care noi, ființe trecătoare, ni-l putem dori.

The Grand Avenue - The home of Exclusive Brands