Mohammad Murad: „Dorința mea este să le ofer turiștilor ceea ce aștept și eu”

Scris de Luxury
Publicat la data de: 27-03-2020

în: Lifestyle

lido

Cu o dragoste reală pentru turism și pentru țara sa adoptivă, omul de afaceri de origine libaneză Mohammad Murad ne-a vorbit deschis despre experiența sa în România. A redeschis unul dintre cele mai reprezentative și iconice hoteluri din București, Lido, iar farmecul trecutului acestuia a fost păstrat intact, în perfectă armonie cu ceea ce presupune conceptul modern de luxury hospitality. Am descoperit în Mohammad Murad nu doar un om de afaceri, ci și o persoană profund pasionată de ceea ce face și dornică să pună umărul la o Românie în care să ne facă plăcere să trăim.

Care este conceptul pe care se bazează Lido?
Mai presus de ideea de concept, business, investiții și câștiguri, pentru mine, Lido a fost și va rămâne un proiect de suflet, la care visam încă din vremea studenției mele. Îmi amintesc că de fiecare dată când treceam pe Magheru îi admiram grandoarea, arhitectura splendidă și îmi închipuiam cum ar fi ca, într-o bună zi, Lido să fie afacerea mea. Iată că acea zi a venit, în ianuarie 2019, atunci când am reușit să inaugurăm noul Lido by Phoenicia. Totul după o investiție de aproape șase milioane de euro și o renovare care a durat un an și jumătate. După zece ani în care a stat abandonat, acum, Lido este clasificat la 4 stele plus, are 115 camere, dintre care 18 apartamente, o sală de fitness, o braserie, un restaurant și, în curând, și un outlet, cea mai nouă afacere a grupului Phoenicia. Brands’War va fi o mică oază de shopping cu cele mai mari branduri la cele mai mici prețuri, chiar în inima Bucureștiului.


Fiecare cameră este diferită prin mobilierul și decorațiunile pe care le-am ales. Am dorit să păstrăm aerul rafinat al vechiului Lido care, să nu uităm, a fost un simbol al rafinamentului din Micul Paris. Așa că am păstrat elemente de valoare, cum sunt ușile din lemn ale camerelor, marmura din lobby, tavanele din două apartamente, care par broderii din ipsos, dar și casa liftului, originală, din 1930, pe care am renovat-o, bineînțeles.

Ce are Lido diferit față de alte hoteluri din România?
Istoria și dragostea pe care românii i-o poartă. Asta în primul rând, cred eu. Foarte mulți români sunt legați de Lido și mai ales de piscina Lido, care este și va rămâne un simbol pentru București și pe care ne dorim să o finalizăm cât de curând. Este prima piscină cu valuri din Europa de Est și este foarte important să o readucem la viață, pentru toți cei care au amintiri ce îi leagă de acest loc special din București, care în perioada lui de glorie atrăgea cele mai mondene și luxoase petreceri din Micul Paris. În afară de asta, îmi place să cred că noi știm să creionăm o relație specială cu oaspeții noștri.


Iată că Lido by Phoenicia împlinește în curând un an și, da, putem spune că deja avem oaspeți fideli, care ne trec pragul în mod regulat. Am reușit să ne împărțim și în zona de business, dar și în cea de leisure. Ambele au primit importanța cuvenită din partea noastră, pentru că, să nu uităm faptul că Bucureștiul este funcțional doar patru zile pe săptămână pentru zona de business, iar în celelalte trei zile mi-aș dori să ne axăm mult și pe latura de leisure. Chiar dacă vorbim de turism de afaceri, noi trebuie să le arătăm Bucureștiul turiștilor străini care ajung la Lido. Este foarte important ca fiecare dintre noi, mai ales cei din industria turismului, să devenim agenți de marketing pentru această țară, așa cum o fac mulți români plecați la muncă în străinătate. Din punctul meu de vedere, nimic nu este mai frumos decât să îți exprimi sentimentele și aprecierile față de țara care te-a adoptat.

Ce vă doriți să trăiască o persoană care se cazează la Lido?
De foarte multe ori, turistul este întrebat: „Cum vă simțiți?” și răspunde: „Mă simt bine!”. Dacă insiști și îl întrebi „De ce?”, nu găsește răspuns. Pentru noi, este foarte important să îi facem pe oaspeții noștri să se simtă nu doar bine, ci, așa cum îmi place mie să spun, „perfect”. Să primească atenție mereu, să aibă parte de servicii nu doar de calitate, ci împachetate cu căldură și emoție. Din păcate, acest detaliu îi lipsește turismului românesc. Structurile hoteliere ale brandurilor internaționale se bazează mult prea mult pe reguli, pe când noi încercăm să venim cu un alt mesaj către oaspeții noștri. Nu doar cu un simplu „Bine ați venit!” la început, ci cu sentimentul că ești într-adevăr binevenit pe toată perioada sejurului tău în hotelul nostru.


Diferența dintre un hotel și altul se face prin modul și prin numărul de momente în care poți surprinde plăcut turistul. Noi pe acest principiu mergem și oferim, așa cum v-am spus, atenție maximă, comunicare și deschidere. Turistul nu trebuie să se simtă un simplu musafir într-o familie, ci el trebuie să devină membrul acestei familii, până la finalul sejurului și după aceea.
Mi-aș dori ca din cuvinte să vă pot face să simțiți aerul Lido by Phoenicia. Mie, personal, încă de la intrare, Palatul Lido îmi taie respirația. Toate balcoanele sunt decorate vara cu jardiniere pline de mușcate roșii, iar noaptea, fațada luminată scoate în evidență elementele arhitecturale, dându-i clădirii un aer de muzeu. Odată ce pășești în interior, intri într-o lume fascinantă care combină atât de frumos interbelicul cu modernul și care te duce cu gândul la cele mai luxoase hoteluri ale lumii. Întregul lobby este plin de artă și culoare. Aici găsești și o bibliotecă, unde poți merge să alegi o carte de care să te bucuri pe durata sejurului tău la Lido.

Cum se construiește un brand hotelier?
Cu multă dragoste pentru această țară, implicit pentru turismul românesc, și fără o dorință arzătoare de câștig. Eu mă las ghidat mult de pasiune. Iubesc România și doresc să readuc la viață toate valorile turistice ale României, lăsate în degradare. Turismul nu se poate face doar cu bani și în jurul unor calcule, turismul se face cu implicare directă, iar eu exact asta fac. Bineînțeles că importantă este și experiența, pe care am căpătat-o prin muncă și multe decizii luate de-a lungul timpului, unele greșite, altele corecte. Am venit din Liban în România în 1982 ca să studiez medicina și am ajuns după 30 de ani să fiu cel mai mare investitor din turismul românesc. Dacă e să vorbim strict despre brandul Phoenicia, cred că acesta a fost construit an de an, punând cărămidă peste cărămidă, ascultând permanent dorințele turiștilor și încercând să le ofer exact ceea ce mi-aș dori și eu să primesc atunci când mă cazez într-un hotel de 4 sau 5 stele.

Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați?
Cred că pe primul loc ar fi birocrația locală și modul neadecvat de a privi către orice instituție privată. A doua problemă este lipsa totală de promovare atât externă, cât și internă. O altă chestiune este modificarea legilor într-un ritm mult prea alert. Se fac modificări dese, fără nicio noimă, și asta dă naștere unei instabilități a planurilor de afaceri. A patra problemă este cea a finanțărilor cu niște costuri mari, fără sprijin din partea statului. În cele din urmă, nu pot să nu aduc în discuție lipsa forței de muncă. Este nevoie de forță de muncă pentru a putea produce mai mult și pentru a face investiții, iar de aici, statul nu ar avea decât de câștigat. Așa cum știm cu toții, la toate companiile, acționar majoritar este statul, pentru că taxele sunt mult peste profitul care îi rămâne unui patron.

Care sunt cele mai mari bucurii pe care vi le aduce acest business?
Iubesc ceea ce fac și asta cred că se vede. Nu a fost proiect pe care să îl demarez fără ca înainte să nu fi participat la absolut toate lucrările din șantier, să nu discut cu fiecare angajat în parte, iar mai apoi, după inaugurare, să nu fiu prezent acolo, să simt pulsul afacerii, să stau de vorbă cu oaspeții și să le ascult dorințele și, uneori, ofurile. Vara, de exemplu, sunt prezent trup și suflet pe litoral. Îmi mut efectiv biroul pe plajă. Sunt permanent printre turiștii noștri, îmi place să le ofer mereu ceva în plus, să le fac câte o surpriză. Cum am spus și mai devreme, îmi place să ofer ceea ce îmi place să primesc la rândul meu, iar momentele acelea în care oaspeții îți oferă un simplu zâmbet sau un „mulțumesc” spus sincer din suflet sunt momentele care îmi dau putere și încredere să continui.

Ce înseamnă experiența de luxury hospitality din perspectiva unui turist?
Cred că cerințele, dorințele, așteptările turiștilor români sunt din ce în ce mai conturate și mai înalte. Călătorim tot mai mult, aflăm mai ușor experiențele bune sau rele din vacanțele altora și filtrăm mult mai bine. Concret, românii au învățat să ceară condiții bune, prețuri pe măsură, iar noi, cei din industrie, nu putem decât să le oferim asta – și încă ceva în plus dacă dorim să rămânem în joc. Din acest motiv, aceasta este una dintre principalele preocupări ale grupului Phoenicia. În afară de faptul că oferim condiții de cazare de lux, dispunem de un personal extrem de bine instruit și prietenos, în același timp, ținem foarte mult ca turistul să fie mereu surprins.

Dar din perspectiva staff-ului?
Am încercat mereu să ofer o șansă tinerilor, noilor generații, în care eu, personal, am mare încredere și care mi-aș dori să nu părăsească România. Această țară este obligată să le ofere o șansă! Așadar, o mare parte din echipa Phoenicia și, implicit, echipa Lido by Phoenicia este formată din tineri, pe care noi i-am format și pe care îi învățăm zi de zi ce înseamnă conceptul luxury hospitality. De la modul în care rezolvi o solicitare de rezervare, până la felul în care primești turistul, felul în care îl surprinzi pe durata sejurului și, în final, modul în care te desparți de respectivul oaspete și îl inviți să revină la tine. Rezultatele sunt incredibil de bune. Primim numai feedback-uri pozitive din partea oaspeților noștri în ceea ce privește personalul hotelier, iar asta ne bucură enorm.