Andrea Casotti, fondatorul casei de parfumuri The House of Oud, și-a descoperit dragostea pentru arta aromelor dintr-o întâmplare. Deși de profesie este inginer nuclear, iar în tinerețe a fost graffiti artist, a descoperit în industria parfumurilor o punte care unește cele două mari pasiuni ale sale, matematica și creativitatea. Cu o personalitate foarte complexă, dar în același timp boemă, Andrea Casotti ne-a lăsat să pătrundem în universul său înmiresmat și ne-a vorbit despre lumea parfumurilor, despre începuturile sale în această industrie, dar și despre cele mai personale arome.
Domnule Casotti, sunteți un inginer nuclear pasionat de parfumuri. Cum ați descoperit această pasiune?
Vă pot spune de ce am devenit fascinat de industria parfumurilor. Este adevărat că sunt inginer nuclear, dar este adevărat și faptul că am fost graffiti artist atunci când eram foarte tânăr. Așa că am aceste două laturi caracteristice, să spunem, o parte care este extrem de pasionată de matematică, numere, chimie și așa mai departe, iar cealaltă parte care este condusă de creativitate. De ce m-am îndrăgostit de parfumuri? Pentru că parfumurile sunt adevărata punte între aceste două laturi ale mele. Atunci când creezi un parfum, o faci folosind o formulă, iar formula se bazează pe ingrediente, însă ingredientele sunt alese după numere, iar acele numere sunt singura armă pe care o ai pentru a-ți impulsiona creativitatea. Așa că realizarea parfumurilor reprezintă întâlnirea celor două laturi pe care le am – pasiunea pentru artă, dar și pentru numere. Practic, acesta este motivul pentru care m-am îndrăgostit de această industrie.
Ce v-a determinat să puneți bazele unei case de parfumuri?
Acest lucru a avut loc întâmplător. Familia mea conducea o fabrică de parfumuri, al cărei proprietar, din păcate, a trecut în neființă. După acest eveniment nefericit, părinții mei s-au aflat în ipostaza de a nu ști ce e de făcut, astfel că au decis să mă implice în afacere pentru că eram singurul tip „tehnic” din familie. Pentru mine a fost foarte greu la început, fiindcă nu știam în ce constă crearea unui parfum, dar când am ajuns în fabrică am descoperit o lume uimitoare și am găsit puntea dintre artă și partea tehnică. Așa că m-am îndrăgostit de această industrie încă din prima zi.
Care este conceptul din spatele The House of Oud și cum a luat viață acest brand?
Conceptul este foarte simplu. Sincer, nu am plănuit să-mi creez propriul brand. După 15 ani în care am creat parfumuri pentru diferite branduri, am decis să realizez un parfum pe care să-l ofer cadou de Crăciun unor prieteni, dar fără alte așteptări. Așa a luat viață The House of Oud, din încercarea de a exprima ceea ce facem zilnic. A fost o provocare pentru mine, dar pur și simplu am exprimat pasiunea, dependența, dragostea pentru această afacere într-un cadou de Crăciun. Primul lot a fost de 80 de exemplare, dedicat exclusiv unui grup de prieteni. Într-un final, acest cadou de Crăciun s-a transformat într-un brand adevărat. Dar, sincer, a fost o întâmplare. De aceea, prin The House of Oud căutăm să exprimăm excelența, pentru că excelența, pentru noi, este condusă de bucuria de a face lucruri. Crearea acestui parfum a fost modul nostru de a exprima ceea ce suntem, cine suntem și ceea ce facem în fiecare zi.
Flaconul în sine este unul fascinant. Ce v-a inspirat în realizarea acestuia?
E simplu. Chiar dacă sticla arată puțin ciudat, forma a fost inspirată din cele mai autentice lucruri specifice industriei parfumeriei, și anume dualitatea pulverizării. Atunci când pulverizezi un parfum, palma ta ia exact forma sticlei, iar aici vorbim despre un omagiu adus acestui gest și pasiunii pe care o avem. Deci chiar dacă arată ca un ou sau ca o piatră, flaconul a fost inspirat din gestualitatea pulverizării unui parfum și fiecare parte a produsului exprimă excelență.
Fiecare sticlă este vopsită manual printr-o tehnică împrumutată din patiserie și este unică. Chiar și pompa este mai înaltă decât oricare alta de pe piață, deoarece realizarea acestui tip de design necesită și un design specific al gâtului pentru a ne asigura că nu există scurgeri.
Anul acesta ați lansat Ruby Red. Care este povestea acestui parfum?
Această colecție de „pietre prețioase” s-a născut ca o exclusivitate pentru Harrods și este un omagiu adus moștenirii Familiei Regale. Ruby Red reprezintă un rubin anume pe care regina Elisabeta a II-a l-a primit de la prințul Philip și obișnuia să-l poarte la fiecare eveniment important, precum Jubileul. Aceasta a fost cea mai importantă bijuterie pentru regină și simbolizează povestea de dragoste ce a durat 70 de ani. Ruby Red spune povestea unei relații de dragoste uimitoare, dar și povestea rubinului, deoarece fiecare piatră prețioasă a Familiei Regale are o poveste fascinantă în spate.
Parfumul se bazează pe ghimbir. De la notele de vârf și până la cele de bază, am folosit diferite tipuri de ghimbir. Spre exemplu, întâlnești ghimbir proaspăt în notele de vârf, dar și ghimbir dulce în notele de bază. Este un parfum strălucitor care evocă ajunul Crăciunului, exprimând totodată povestea de dragoste absolut uimitoare a celor două embleme ale istoriei Marii Britanii.
Ce vă inspiră atunci când creați un nou parfum?
Poveștile. Frumusețea parfumurilor de nișă constă în faptul că acestea sunt parfumuri care spun povești. Astfel, în spatele fiecărui parfum există o poveste reală. De fiecare dată când întâlnim o persoană pe care o apreciem datorită talentului sau personalității sale, ne place să lansăm o nouă ediție prin care să spunem acea poveste. De exemplu, am lansat recent Keep Glazed, parfumul conceput împreună cu Ksenia Penkina, unul dintre cei mai grozavi designeri de prăjituri din întreaga lume, care își glazurează prăjiturile folosind aceeași tehnică prin care noi realizăm sticlele. Ea și-a dorit un parfum gurmand bazat pe dulceața de mango, idee care pe noi ne-a fascinat. Așa că am creat un gurmand, unul dintre cele mai de succes parfumuri pe care le avem în colecția noastră. Prin urmare, pentru a vă răspunde la întrebare, suntem inspirați de oamenii pe care îi întâlnim. De fiecare dată când întâlnim un talent de care ne simțim fascinați, trebuie să transmitem povestea respectivă.
Care este parfumul pe care visați să-l creați și ce poveste doriți să spuneți, dar nu ați avut încă oportunitatea?
Parfumul pe care vreau să-l creez fură o parte din sufletul oamenilor. Adică îmi place să spun că rolul ideii de nișă este acela de a găsi un parfum pentru fiecare dintre noi. Fiecare persoană este diferită, așa că, dacă vom găsi o modalitate de a crea un parfum diferit pentru fiecare dintre noi, asta ar fi, într-adevăr, ceva revoluționar. Deci crearea unui parfum pentru fiecare persoană pe care o cunosc va reprezenta probabil cel mai bun parfum din viața mea. Nu există un parfum anume, vreau să fac un parfum pentru fiecare dintre noi.
Aveți o poveste în minte pe care vreți să o spuneți prin intermediul parfumurilor?
În acest moment am multe povești în minte și lucrăm la următoarea noastră colecție bazată pe povești noi. Am întâlnit oameni minunați și ne-am lăsat inspirați de adolescenți fascinanți. Singurul lucru pe care vi-l pot spune acum este că povestea va fi plină de ingrediente nebunești. Este ca și cum am crea o nouă literă pentru alfabetul nostru.
Aveți un parfum care spune o poveste personală?
Da, este parfumul copiilor mei, pe care nu vreau să-l poarte nimeni. Este doar pentru mine. Am doi copii și am încercat să mixez obiceiurile lor, modul lor de a trăi, lucrurile pe care le fac – iar acesta consider că este cu adevărat cel mai intim parfum și pot spune că mă reprezintă în totalitate.
Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în cariera dumneavoastră?
Următorul parfum, următoarea poveste, următoarea persoană pe care o voi întâlni. O altă provocare este faptul că ne dorim ca oamenii să se simtă parte din viața noastră. Ne dorim ca atunci când cineva miroase unul dintre parfumurile noastre să zâmbească, să exprime bucurie și să simtă că este în povestea noastră.
Cât de importantă este memoria olfactivă?
Foarte importantă! Memoria olfactivă este probabil cel mai puternic instrument pe care îl avem astăzi. De pildă, dacă te uiți la o imagine și încerci să o recreezi integral, probabil vei recunoaște 10%, dar vei recunoaște mai mult de 90% din fiecare miros care a devenit parte din viața ta. Creierul nostru este cea mai instinctivă și cea mai puternică armă pe care o avem. Fiecare moment al vieții noastre se întâmplă probabil în zona olfactivă, astfel încât se creează un tatuaj în creierul nostru pentru acel moment specific. Acesta este motivul pentru care, de cele mai multe ori, atunci când simți un miros familiar, zâmbești.
Care este prima amintire olfactivă pe care o aveți?
Prima amintire adevărată a unei arome este mirosul valizelor noastre din piele. Cu o seară înainte de a pleca în vacanță, tatăl meu obișnuia să scoată toate gențile de voiaj pe coridor și să le țină deschise. Mirosul acela, pentru mine, era nemaipomenit și știam că a doua zi sunt în vacanță. Acel miros specific al articolelor din piele este, într-adevăr, una dintre cele mai puternice înregistrări olfactive din creierul meu.
Este aceasta aroma dumneavoastră preferată dintr-un parfum?
Da, este. Am încercat de multe ori să recreez acel miros aparte, dar e imposibil. Cu toate acestea, chiar dacă nu este același miros, dar este o aromă de piele, simt că adaug o parte din mine într-un parfum.
Ce rol credeți că au parfumurile în viața noastră?
Parfumul este cel mai bun prieten al nostru. Oriunde ai fi, orice ai face, cu oricine te-ai întâlni, mereu ai în jurul tău un miros. Poate fi un miros de lemn, poate fi un odorizant de mașină, poate fi doar o mireasmă de aer proaspăt, pot fi articole din piele… Este ca și cum ai avea un prieten invizibil care stă lângă tine și îți amintește că nu ești niciodată singur.
Cum putem alege parfumul perfect?
Cred că parfumul perfect este cel care te alege pe tine și nu invers. Când îl miroși și când te simți parte din el – aceasta este magia. Pe piața de nișă nu alegi niciodată un parfum, te simți parte din poveste. În consecință, atunci când simți că faci parte din el și când simți că parfumul face parte din tine, atunci ai găsit parfumul perfect.
Nu trebuie să judeci un parfum. Nu te uita la brand, nu te uita la etichetă, doar închide ochii și simte. Este ca o chimie, ca atunci când te îndrăgostești. Ar trebui să fie cel mai bun prieten invizibil al tău. Așa că sunt pe deplin convins că nu noi alegem un parfum, ci parfumul este cel care ne alege.
Cum vă relaxați în timpul liber? Ce hobby-uri aveți?
Îmi plac două lucruri. Îmi place să citesc, să fiu în pace și liniște. În cea mai mare parte a timpului îmi place să stau singur, să mă bucur de momente liniștite și să încerc să rememorez toate experiențele pe care le-am trăit. Pe de altă parte mă plictisesc, așa că ador să iau cina cu prietenii, să gătesc pentru ei. Îmi place să vorbesc cu oamenii și să împărtășesc experiențe.
Ce înseamnă luxul pentru dumneavoastră?
Pentru mine, luxul este reprezentat de bucuria de a crea, dar și de excelență, care înseamnă bucuria de a face lucruri, de a căuta să faci ceva care te face fericit. Cred că luxul este oportunitatea de a face ceea ce îți place – nu contează dacă este vorba de meseria ta, pasiunea ta sau orice altceva. Luxul nu este un cont bancar, luxul înseamnă a da valoare timpului tău, înseamnă a ne petrece viața făcând ceea ce ne place. În rest, totul este gestionabil.
Ce planuri aveți pentru viitorul apropiat?
Îmi doresc să fac în continuare ceea ce fac acum. Să întâlnesc oameni interesanți care mă inspiră și să le spun povestea prin intermediul parfumurilor.