Ei bine, visul de a conduce mașini zburătoare, precum Bruce Willis în „Al cincilea element”, poate deveni acum realitate! Au fost aprobate primele două licențe pentru mașini zburătoare, iar Statele Unite ale Americii punctează din nou, deși Israelul a condus până acum în competiția proiectării unor astfel de modele, rămase încă la sol din cauza legislației.
Viitorul industriei auto este aici. Prima mașină zburătoare a fost aprobată oficial pentru testare la începutul lunii iunie și va fi gata pentru decolare la sfârșitul anului 2025. Mașina complet electrică, creată de compania Alef Aeronautics, are un preț de 300.000 de dolari și este disponibilă pentru precomandă.
Denumit „Model A”, vehiculul va putea transporta unul sau doi ocupanți, iar șoferii vor avea posibilitatea de a-l folosi pe drumurile publice, cu decolare verticală, în urma celor patru ani de teste de zbor desfășurate în Palo Alto, California. Această primă mașină ar putea dispune de o autonomie de conducere de 200 de mile (sau 321 de kilometri) și o autonomie de zbor de 110 mile (sau 177 de kilometri).
„Suntem încântați să primim această certificare de la FAA. Ne permite să ne apropiem de visul de a aduce oamenilor o navetă mai ecologică și mai rapidă, economisind, pentru indivizi și companii, ore în fiecare săptămână. Acesta este un pas mic pentru avioane, dar un pas uriaș pentru mașini”, a declarat CEO-ul Alef, Jim Dukhovny, după ce a primit aprobarea de certificare de la Administrația Federală a Aviației (FAA) pentru Model A.
„Trebuie să fie o mașină adevărată (condusă pe banda de circulație, parcată în locul de parcare), trebuie să aibă o decolare verticală (altfel nu este o mașină zburătoare adevărată) și, nu în ultimul rând, trebuie să fie accesibilă pentru majoritatea oamenilor (nu doar pentru cei bogați)”, a adăugat el.
Cumpărătorii potențiali pot achita suma de 150 de dolari pentru a se înregistra pentru prevânzarea generală sau 1.500 de dolari pentru a accesa o listă prioritară, imediat ce încep livrările pentru vehicul.
Mașina zburătoare ASKA este a doua autorizată pentru zbor în doar o săptămână
Startup-ul californian ASKA a anunțat că FAA a emis un certificat de autorizare și o certificare specială de navigabilitate pentru mașina sa zburătoare A5. Compania a început testele la sol anul trecut, iar în primul trimestru al acestui an a început testele de conducere pe șosea.
Certificatul special de navigabilitate permite companiei să avanseze testul de zbor. Deși, ca mașină, A5 circulă de luni de zile în jurul golfului San Francisco.
„Lucrăm la aparatul de zbor de mai bine de cinci ani”, spune Maki Kaplinsky, care a lansat compania împreună cu soțul ei, Guy. „Am finalizat primul nostru prototip funcțional în decembrie anul trecut și am început deja testele de zbor.” Compania are sediul în Palo Alto și își desfășoară testele pe mai multe aerodromuri din zona golfului San Francisco.
Modelul A5 cu patru locuri are aceeași dimensiune ca un SUV și este conceput pentru a fi operat individual, fie ca un taxi aerian, fie ca vehicul privat. Are un sistem de energie hibrid dublu compus din baterii și un motor range-extender pe gaz pentru a încărca bateriile în timpul zborului. Cele șase motoare independente operează acest eVTOL în zbor, cu o viteză de până la 150 de mile pe oră (240 de kilometri pe oră). Autonomia maximă de zbor este de 240 de kilometri, vehiculul fiind capabil să decoleze și să aterizeze pe verticală, precum și să decoleze și să aterizeze pe piste scurte.
A5 a fost supus testelor de decolare și aterizare pe verticală și, cu certificatul de navigabilitate, va începe acum să zboare în „modul de tranziție și croazieră”, susține Maki.
Certificarea de tip înseamnă că proiectarea respectă standardele aplicabile de navigabilitate, zgomot, aerisire a combustibilului și emisii de evacuare. „Datele pe care le colectăm în urma testelor de zbor ne permit să facem progrese către certificarea noastră de tip”, afirmă Guy. „Am finalizat deja faza inițială și progresăm către următoarea noastră bornă, statutul G1.”
ASKA a proiectat mașina zburătoare, în parte, pentru că nu va depinde de infrastructura aeroportuară, precum alte aparate de zbor electrice. „Poate maximiza utilizarea infrastructurii de astăzi, cum ar fi numeroasele stații de încărcare situate în jurul nostru”, spune Maki. „A5 se conduce, de asemenea, pe aerodrom ca o mașină, rulează către heliport sau pistă, se transformă în modul de zbor și poate decola.”
Compania se așteaptă ca A5 să intre pe piața comercială în 2026 și a obținut deja 50 de milioane de dolari în precomenzi. Iar vehiculul mai are competitori: și Armada de la Alef Aeronautics a primit recent un certificat special de navigabilitate FAA. Deci, deja, trei mașini zburătoare sunt gata să decoleze vertical de la semafor, chiar de lângă dumneavoastră! Cu condiția să fiți în însorita Californie, bineînțeles…
Ei bine, acum ați aflat în premieră din revista LUXURY cum traficul din București și, în curând, din Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Brașov, Timișoara sau Oradea poate fi rezolvat! Oare ar fi cazul să înregistrăm ideea la OSIM? Și cam câți ani o să le ia autorităților din România să ne ofere un talon pentru mașini zburătoare?…